Elekma  Autoracing

TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.

  • 18 Vastauksia
  • 14939 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #15 : 07.12.2018, 23:24:01 »
Eiköhän tuo ykkösvaihde "ulise" kaikissa.. itsellä ainakin on ääntänyt samalla tavalla niin pitkään kun auto ollut.. ostaessa oli ajettu alle 100tkm ja laatikon öljyt vaihdettu. En tiedä onko tuo nyt varsinaista ulinaa, kuitenkin selvästi erottuva ääni on ykkösellä. Ei ole itseä häirinnyt.
Ulinaa havaittavissa myös täällä. Vähän samanlainen ääni, kun "hifi-autossa" rca:t ottaa häiriötä kierrosluvusta. Lienee "ominaisuus" , ei häiritse kyllä lainkaan...

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1691
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #16 : 22.03.2019, 07:17:49 »
Näppärä lisä öljynvaihtoon kun tekee itse.
https://youtu.be/afWUVwxwwaM
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #17 : 18.04.2022, 02:05:31 »
jes, Aisin Warner Autoloota TF-80SC tuli vaihdettua öljyt ns. "Gibbon Method", mikä kaiketi kääntyy huuhtelumenetelmäksi. Autolla paahdettu 407kkm, ja edellinen gibbonointi oli joskus 200 000km sitten. Tällei amatöörin mielestä laatikosta ulos pumpattu öljy näytti melkein samalta kuin uudet kannussa olleet, ja laatikko vaihtaa nyt ehkä pehmeämmin kun ennen vaihtoa. Tosin suurempi syy töksähtelevään vaihtoon on ehkä ollut tee-se-itse ylitäyttö edellisellä kerralla, joku asiantuntija tiennee tämän.
Ennenkuin tekee mitään muuta, niin kannattaa ottaa täyttöropppu auki, Torx-joku iso. Nimittäin erittäin hyvät mahdollisuudet ettei lähde auki muulla kuin hakkaavalla pulttipyssyllä. Jos laatikosta on etukäteen lorauttanut muutaman litran pois (n.3 tulee ehkä itsestään.), eikä täyttökorkki aukea, niin pikkuisen huonompi juttu. Edellisellä kerralla ei ao. täyttöproppu meinannut aukea niin millää, sai minuuttitolkulla paukuttaa hakḱaavalla koneella auki sitä. Nyt toiselle kerralla aukesi ihan helposti kun tuli vedettyä aikanaan rasvojen kanssa roppu kiinni, eikä pulttipyssyllä.




upload pictures online

Volovo taitaa neuvoa, että tyhjennysletku laitetaan kiinni laudutinpäähän. No minä en tietenkään ohjeista mitää välitä. vaan otin laatikkopäästä paluupuolen putken irti (ALEMPI) ja siihen sitten klemmarilla muoviputki kiinni ja toinen letkunpää kannuun. Syynä kokemukset Volvon kierrettävistä putkien muoviliittimistä, mitä en ole saanut ehjinä auki (Webaston letkut)



Auto käymään ja pari litraa kerrallaan kannuun pumpataan vanhaa öljyä (kelataan vaihteet P->D->P läpi ja kone seis kun letkussa rupee kuplia näkymää) ja uudet 2l täyttöropusta sisään. Tein omaan tämän 5 krt. l. 3 kannua meni sotakieltoöljyä  (Teboil Fluid S). Värin kirkastumista tms. en kyllä juurikaan huomannut l. edelliset Fluid Ässät näytti ihan samalta kuin tämä uusi satsi.
Ja muut, laatikon öljynvaihto ok, mutta nyt palaa moottorin vikavalo. Epäilenpä, että johtosatsi EGR-servon päällä sai pikkuisen kipeää tässä operaatiossa. Nimittäin ilmaputki oli hinkannut johdinnipun suojamuovin auki ja nopeasti katsoen myös yksittäisten johtimien eristeet saaneet siipeensä myös. Olisko nämä hankautuvat johtimet tässä kohdin sitten ilmamassamittarin piuhoja, kun auto käy ihan hyvin vaikka keltainen lamppu mittaripanelissa loistaa.


Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #18 : 18.04.2022, 16:31:14 »
Edelliseen, vikavalo vs. ilmalämpö ja -massa. Pitkällisen taistelun jälkeen EasyDiag 2.0 Plus suostui asentumaan-päivittymään  puhelimeen so. tämänkin p...leen kalliin lelun ylläpito lopetettu, ja ohjelmistopäivitykset pitää hakea joltain epämääräiseltä sivulta, mikä ei ainakaan ole valmistajan ylläpitämä.
No mutta kuitenkin, vikakoodit nollattu ja vikavalo kojelaudassa sammunut, eikä nyt muutaman km:n jälkeen ole syttynyt uudelleen, mutta ilmeisesti se on sitten johtosarjavika seuraavaksi. Nyt kulahtaneen johtosuojat ja eristimet löytyy kuvan ilmanottoputken alta, vaahtokumirinkuloitten kohdalta. Kovamuoviputki hankaa allaolevien johtojen suojaputket ensin puhki ja sitten johtimien eristeet, ja sitten paistaakin jo säikeet.


 

Ateho  Elekma