Autodiagnoosi  Carcom Oy

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 66217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #45 : 11.11.2018, 22:06:29 »
Ja jos kunnolla tehtäisiin, olisi keulalla moottoriohjattu kaihdin, jota ohjattaisiin olosuhteiden mukaan.
Uusissa on moottoroitu säleikkö, vähän kuten sälekaihtimet. Silti on myös webasto (tosin lisävarusteena) ajonaikaista lämmitystä varten.
Alaritilä on kuitenkin V90:ssä auki ja kaihtimet ovat vain isommassa ylämaskissa.

PSA moottororeiden (1,6d ja 2,0d) termostaatti taitaa aueta 83 asteessa, joten ei niitä sen kuumemmaksi ihan helpolla saa. Volvon omissa 5-sylinterisissä ja uusissa 4-sylinterisissä on kuumempi termostaatti ja oikein toimiessaan lämmöt pitäisi pysyä lähempänä 90 astetta (tai jopa yli) ilman mitään vilttejä maskilla. Lämpiäminen vain kestää turkasen kauan ilman webastoa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #46 : 11.11.2018, 22:36:29 »
Sen verran täytyy itselle vastata, että termostaatin vaihtamisella ei ollut vaikutusta. Nyt näin 0..+5 lämpötiloissa ajellessa ja kilven alapuoli peitettynä, lämmöt nousee sinne 80 asteeseen. Termostaatti pitää kun vesiletku tuntuu viileältä, että kylmänä nämä vain tuntuu käyvän.

Kovilla pakkasilla webasto päälle ja uretaania maskinreijät täyteen  :2funny:

Poissa Hextall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #47 : 11.11.2018, 23:15:54 »
Nyt ajelin töihin ylempi suoja paikallaan niin 100kmh motarilla lämmöt max 74 ja muuten oli siinä 68 paikkeilla.  Sit motarilta pois ja 80 ja 50 alueella lämmöt tipahti alimmillaan 58asteeseen.

Poissa Hextall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #48 : 19.11.2018, 19:39:39 »
Tulipa testattua semmoinen juttu että kun vein muksun tarhaan ja lämmöt kävi vain vähän päälle 60 asteen niin jäähdyttimen alavesiletku oli kylmä eli termostaatti pitää silloin?
Sitten taas ajoin töihin ja lämmöt kävi jossain 95 paikkeilla niin alavesiletku oli lämmin/kuuma.
Termostaatti siis voisi jopa toimia siis.

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #49 : 20.11.2018, 12:42:12 »
Termostaatti vaikuttais toimivan. Niin se toimii mullakin mutta lämpöä ei riitä ilman webastoa, se on varmaa. Peittoa keulaan ja webastoa päälle, niin eiköhän se talvi taitu.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #50 : 20.11.2018, 13:10:38 »
Eipä ole vielä tarvinnut articia pitää ajaessa päällä. :P
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #51 : 20.11.2018, 15:30:34 »
Eipä ole vielä tarvinnut articia pitää ajaessa päällä. :P
Ei ole tämän aihe alueen volvoissa Ardicia ollu ;)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #52 : 20.11.2018, 22:08:22 »
Ihan ajatuksena. Jos auton vetokyky on 2000 kg ja tämä hoituu myös keskieuroopan helteissä, niin suomen syksy-, talvi- ja kevätkeleissä periaatteessa voisi keula olla peitettynä koko ajan alle 0 asteen normaalissa ajossa.

Mitäs mieltä olette? Korkeammat moottorilämmöt pienentää polttoaineen kulutusta, veikkaan.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #53 : 20.11.2018, 22:16:51 »
Niin kyllähän moottorilämmöllä on vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Sitten lisäksi hiukkasuodattimen elinikä varmasti pitenee jos poltot tapahtuu ajallaan ja alusta loppuun saakka.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #54 : 21.11.2018, 21:05:37 »
Mitäs mieltä olette? Korkeammat moottorilämmöt pienentää polttoaineen kulutusta, veikkaan.

Kulutus pienenee keula peitettynä myös sillä että webasto käy vähemmän ajossa lisälämmittimenä. Myös ilmanvastus on pienempi.

Poissa Jenze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #55 : 29.11.2018, 08:32:40 »
Oma kommentti aiheeseen:
Itsellä on V70 D5 2011.
Kun ostin auton käytettynä, olin vähän ihmeissäni "ison" koneen vaikeuksista tuottaa lämpöä sisälle.
Ostin sitten tuon OBD lukijan, joka kertoi että lämmöt nousee vain noin 59 asteeseen ~-15 ulkolämpötilassa.
Tämä siis pitkälläkin matkalla..
Aikani tätä ihmettelin, ja soittelin sitten Keskusautohalliin ja kysyin neuvoa.
Heidän mielestään täytyy jotain vikaa olla, jos ei lämmöt tuon enempää nouse.
Eli ei muuta kuin termari vaihtoon. Tässähän se on sellainen kallis ja tietty jostain moottorin ja konehuoneen seinän välistä vaihdettava malli. Eli siis sinisen ammattilainen sai tämänkin tehdä. olisiko ollut jotain 400€.
Lopputulos: Aivan samat lämmöt edelleen. Lämmöt nousee vain kun DPF poltto on käynnissä, tai jos posottaa lisälämppäriä koko ajon :)
Ilmeisesti siis ominaisuus. Näin se on toiminut ilman muita oireita 140tkm ajan. DPF poltto muuten saattaa kestää vaikka 40km matkan..

Tänä telvena en ole vielä vaivautunut lämpöjä seuraamaan. Ehkä laitan jonkin tukkeen keulalle, niin alkaisi edes hieman tuntua pohjolan oloihin suunnitellulta autolta :)

Autossa on kyllä ohjelmointi tehtynä. liekö tällä mitään vaikutusta. ehkä EGR:ään, mutta ei kai se pitkällä matkalla luulisi vaikuttavan?
En edes tiedä onko EGR vielä tominnassa..
Audi A6 Allroad
ex v70 D5 205hv '11 geartronic

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #56 : 29.11.2018, 23:20:12 »
Itsekin kävin kyselemässä että mikä vikana kun lämmöt ei pysy nollakelissäkään maantiellä yli 70 asteen ilman webastoa. Reipas kiihdytys saa aikaan hetkellisen nousun johonkin 80 asteen nurkille mutta tasaisella nopeudella putoaa heti tuonne 70 asteen tuntumaan.

Vastaus oli että ei siinä mitään vikaa ole, laita rätti keulaan ja webasto päälle.

Kummalta tuntuu että kyllä tuo 2 litraa vähemmän satasella kuluttanut PSA:n diesel piti V70 korissa lämpönsä ylempänä, erikoista että tuosta D5:n kulutuksesta ei muka hukkalämpöä irtoaisi. :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Rasseli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 282
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #57 : 30.11.2018, 05:03:45 »
Entinen 2.4D oli huomattavasti lämpösempänä käyvä ennen termari onkelmia, kuin nykyinen D5
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #58 : 30.11.2018, 10:44:24 »
Kun luette niitä lämpötiloja autosta, niin ottakaa hetkeksi lämmityslaite pois päältä niin huomaatte miten moottorinlämpö nousee. V70 on iso sisätila ja sen lämmittäminen vie aikaa. ilmastoinnin auto asento pyrkii lämmittämään sisätilat mahdollisimman nopeasti. Itse olen huomannut, kuvailemmanne tilanteen vasta -30 asteen pakkasissa( lämpö ei riitä moottorista lämmittämään tehokkaasti sisätiloja. Tähänkin auttaa sisätilojen esilämmitys.

Mitä vähemmän hukkalämpöä moottori tuottaa sen taloudellisempi se on. Kyllä kovilla pakkasilla tulee ikävä 244 bensavolvoa, ei ole kylmä ja lämpenee heti.

Eiköhän noin viherpipertäjät saa aikaan vielä tuon polttomoottorin myyntikiellon ja sitten on kylmä noissa akkuautoissa, jotka pelastaa maailman :idiot2:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #59 : 30.11.2018, 11:14:18 »
Kun luette niitä lämpötiloja autosta, niin ottakaa hetkeksi lämmityslaite pois päältä niin huomaatte miten moottorinlämpö nousee. V70 on iso sisätila ja sen lämmittäminen vie aikaa. ilmastoinnin auto asento pyrkii lämmittämään sisätilat mahdollisimman nopeasti. Itse olen huomannut, kuvailemmanne tilanteen vasta -30 asteen pakkasissa( lämpö ei riitä moottorista lämmittämään tehokkaasti sisätiloja. Tähänkin auttaa sisätilojen esilämmitys.

Mitä vähemmän hukkalämpöä moottori tuottaa sen taloudellisempi se on. Kyllä kovilla pakkasilla tulee ikävä 244 bensavolvoa, ei ole kylmä ja lämpenee heti.

Eiköhän noin viherpipertäjät saa aikaan vielä tuon polttomoottorin myyntikiellon ja sitten on kylmä noissa akkuautoissa, jotka pelastaa maailman :idiot2:
Tesloissakin on näkynyt jälkiasennuksena polttoainelämmittimiä. Mikäs sen puhtaampaa ajella kun Webasto tai Eberi hörisee ilman mitään katalysaattoria kaikki paskat ilmaan 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

RallyBaron  Samppasport