Autoracing  KL-varaosat

960 16V turbo Italo

  • 63 Vastauksia
  • 22145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #30 : 25.03.2018, 22:50:55 »
Moottorihommia

varaosakone luovutti hattunsa



Janikol racingiltä tilasin uudet TRW venttiilit ja ohjurit. Jouset tuli myös, uudet volvolaiset 8). ja venttiilit tietenkin läppäsin uuten kanteen


Ysiä on purettu koko viikonloppu ja tuloksena kone on vihdoin ja viimein saatu nostettua pois  V:>


Koneenkin kerkesin tänään vielä purkamaan, kannen nosto ei ollut kaunista katseltavaa :'(



"Vain" kaksi pakoventtiiliä poikki, kakkospytyn imuvenat on lähestulkoon vaakatasossa ja oikeastaan joka iesuksen venttili on enemmän tai vähemmän kierossa. Lohkossa on ykkös sylinteris jurnut, joten ensimmäiseen ylikokoon pitää porauttaa :P

Tästä syystä nyt sitte uuteen koneeseen tulee wisecon takomännät, ompahan ainakin venakolot valmiina, ettei niitä tarvi alkaa veistelemään :D

Tähän vielä pieni huomio noista venttiileistä, minkä hiton takia nuo vakiot on ontot? :idiot2:

Ja tähän jäätiin tämän päivän osalta, seuraavaksi lohko ja kansi kiikutetaan koneistamolle
« Viimeksi muokattu: 13.04.2018, 19:30:36 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #31 : 25.03.2018, 22:54:09 »


Tähän vielä pieni huomio noista venttiileistä, minkä hiton takia nuo vakiot on ontot? :idiot2:


Natriumtäytteiset, luulen. Aikakautensa ratkaisu turboissa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Cupi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16V turbo Italo / moottoririkko
« Vastaus #32 : 25.03.2018, 23:18:02 »
Sillehän kävi nätisti.  :( Kai säästät vanhan kannen tai tulisiko mahdollisesti myyntiin jossain vaiheessa?  ::)

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottoririkko
« Vastaus #33 : 25.03.2018, 23:33:24 »
Natriumtäytteiset, luulen. Aikakautensa ratkaisu turboissa.
Tästä en ole ennen kuullutkaan. Mitä tuolla on oikein ajettu takaa ???

tulisiko mahdollisesti myyntiin jossain vaiheessa?  ::)
Mullahan ei tolle kannelle käyttöä enää ole, niin jos tuon haluat niin voin siitä luopua
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 16V turbo Italo / moottoririkko
« Vastaus #34 : 25.03.2018, 23:49:04 »
Tästä en ole ennen kuullutkaan. Mitä tuolla on oikein ajettu takaa ???
http://www.autowiki.fi/index.php/Venttiili
Korkeasti viritetyissä ja kilpamoottoreissa käytetään usein onttoja pakoventtiileitä, jotka ovat täytetty natriumilla. Koska pakoventtiiliin kohdistuu suuri lämpörasitus, on sen lämmönjohtokyky eriyisen tärkeä ominaisuus. Venttiilin sisällä oleva natrium nesteytyy palolämmön vaikutuksesta, jolloin nestemäinen natrium alkaa kiertää venttiilin sisällä johtaen enemmän lämpö venttiilivarren kautta kanteen. Umpinainen venttiili puolestaan johtaa 75 % siihen kohdistuvasta lämmöstä venttiilin tiivistepinnan kautta istukkaan ja loput 25 % varren kautta, jolloin lämpökuorma ei ole natrium-täytteiseen venttiiliin verrattuna yhtä tasainen. 

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #35 : 13.04.2018, 20:17:22 »
Laatikon rallatukseen liittyen tiputtelin laatikon autosta. Ei muuta kuin loota alas ja auki




Yllättävän hyvä kuntoiseksi tämä paljastui, magneetissakaan ei ollu mitään metallipöpenöä ::)
mitään poikkeavaa kulumaa en löytänyt niin ei siinä auta kuin laittaa takaisin nippuun

Kasatessa meinasi hieman v*ttu päästä valloilleen kun koppaa takaisin kiinni laittaessa koitin saada sitä kuulaa sinne keppi telineen akselille takaisin ja eikö se tietenkin lentänyt sieltä allekirjoittaneen silmään ja sen kautta hukuksiin >:(
hetken etsiskelyn jälkeen kuula löytyi housun taskusta :2funny: :2funny: Ei IKINÄ ole vielä vastaanvanlaista hyvää tuuria käynyt (ainakaan tämän auton kans)
ja tämän jälkeen tajusin, että sen jousen takana on pultti ja kuulan ja jousen saa sitä kautta asennettua viimeiseksi :facepalm:


Toinen positiivinen asia oli kun tutkin laatikon kyljestä tarraa hieman tarkemmin, pienen putsauksen jälkeen kuluneesta tarrasta saattoi juuri erottaa teksin M90L2  *taavih->

Lohkon päätin nyt maalata vaikka tuossa nyt aika kelpo maali vielä olikin mutta kerta kun irti on niin maalataan nyt uusiks


Uuden ruutumaskin ruottista tilasin ja niissähän ei kenoviivaa ole. Vähä siitä tulis tyhmän näkönen ilman joten toisesta maskista merkki ja epoksilla kiinni ruudukkoon.
Tuli huomattavasti parempi S*


pitäähän laivalla fiini ruori olla joten ostin puuruorin 8)
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #36 : 28.05.2018, 21:40:50 »
jotain puuhattua

kannelle näytin hieman vinkua, kanavat siistin valuröpelöstä ja kanavien sisämutkista tein hieman loivemmat ja pyöreämmät ettei olis niin jyrkät kuin vakiona


Tilaamani Männät ja kanget saapuivat viimeinkin, männät 0,50mm ylikoossa :)


näin ollen Lohko, kansi, kampura ja kanget ovat koneistamolla tällä hetkellä

Hammastangonkin vaihdoin kun merkkasi ihan hyvään tahtiin reviiriään, MUTTA eihän tietenkään kaikki voi mennä niinkuin strömsöös.
Ostin uudet raidetangon päät mitkä oli mk2 960 tarkoitettu (nuo pitkät), koska hammastankokin on mk2 peräisin ja siinä on lyhyemmät raidetangot kuin tuossa alkuperäisessä hammastangossa missä oli nuo lyhyemmät raidetangon päät, koska pidempi raidetanko.

Tässä on vaan sellainen ongelma, että nuo pidemmät raidetangon päät (180mm) on aika raakasti pitkät eli vaikka ne ruuvaa niin pitkälle kun saa niin pyörät harottaa ulospäin ihan reippaasti.
Sitten taas lyhyemmät (75mm) on liian lyhyet eli ei piisaa pituus saamaan pyöriä suoraan.

Pituudeltaan tuosta väliltä kun löytäisi päät niin helpoimmalla pääsisi, mutta ei tahdo olla sopivia.
Päikseen nuo raidetangot sais vaihdettua vanhasta uuteen, joten lyhyemmät päät olis sillo just soppelit. Melko lujassa vaan tahtoo olla, ei inahtanutkaan kun kokeilin irroittaa :-[

Onko tuohon jotain vippas konstia millä ne sais fiksusti irti :idiot2:


Noh saapahan ainakin tällä viikolla moottorin osat koneistamolta :nälkä:
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 21:46:09 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #37 : 28.05.2018, 22:29:53 »
Viitsitkö mittailla, onko nuissa kartiokulmat mitä noissa 740 ja 960 mk2 raidepäissä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #38 : 29.05.2018, 13:45:30 »
Sun täytyy vaihtaa sekä Sisä että ulkopäät en muista tarkalleen miten niitä piti venkslata kun laitettiin yhteen 940koriseen 960 olka-akselit mutta sen muistan että heittämällä ne ei mennyt...oliko jopa niin että sorvattiin sitä sisäpäätä lyhyemmäks ja tehtiin lisää kierrettä siihen jotta se olisi sopinut nimimerkki T.K. Auto on kyseessä joten kysäsepä siltä se muistaa varmasti.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #39 : 29.05.2018, 16:43:21 »
Omaan 940 tehtiin se niin että käytettiin 850:n rt-ulkopäitä(sama kuin 960) ja 940:n sisäpäitä 960:n olka-akseliin. Sisäpäistä otettiin tosiaan pätkä pois ja kierrettä jatkettiin muistaakseni n.50mm. Jos teet sen noin, niin mitan saat sulla paikallaan olevasta 940 alkuperäisestä sisä-ja ulkopään kokonaismitasta.
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #40 : 29.05.2018, 21:34:53 »
Viitsitkö mittailla, onko nuissa kartiokulmat mitä noissa 740 ja 960 mk2 raidepäissä?
noin 7 astetta

tänään hain osat koneistamolta, lohkosta vaan oli juuri maalaamani pinta rapsahtanut, joten uusiks pitää maalata. Perhana kun ei tajunnu tuotakaan etukäteen  :facepalm:




on se tuore koneistusjälki vaan kaunista S*
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #41 : 29.05.2018, 22:36:46 »
Kannattaa öljynpaineanturi tarkistaa jos oli kiinni ku lohko kävi pesukonees, saattaa olla mykkä.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #42 : 30.05.2018, 06:27:39 »
Kiinnihän se oli, meinasin kyllä ottaa irti ennen kun vein koneistamoon, mutta ei ollu kaksnelosta lenkkiä käsillä >:(
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #43 : 17.06.2018, 22:06:23 »
edistymisiä

lohko on nyt maalattu toisen ja toivottavasti viimeisen kerran


kansikin sai maalin pintaan


ja venakoppa, väriksi valikoitui 441 laser blue 8)


kannen kasaus

tähän tuli nyt sitte tuplajouset, isompi jousi on vakiojousi ja sisällä on apujousi. Vakiojouset on uudet suoraan paketista ja pienemmät on käytetyt ja retainerit on noille jousille tehdyt, en tiedä kenen tekemät, käyvät kuitenkin vakionostajille.




paketti valmiina, täytyy kyllä sanoa, että itse oon tyytyväinen tuohon kanteen, ainakin hieno siitä tuli S*


alakerran kasausta jo vähän aloittelin, mäntiin pitää tehdä vielä männäntapille 3,5mm holkit, jotta kanget sais keskitettyä ja kanget on just sitä kapeampaa mallia niin ei kampuraltakaan keskitä. Kasaaminen olis melke enää niitä vaille ::)

ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #44 : 26.06.2018, 16:35:04 »
Ruotsista tuli paketti, joka sisälsi loput tiivisteistä mitä tarvitaan, Kannentiivisteeksi otin elring 1,2mm ja ne männäntapin holkit tuli myös ja niistä heräsi kysymys



koska nämä ovat alumiinia, niin onko se tähän tarkoitukseen liian pehmeää materiaalia :idiot2:
mielummin itse kyllä ehkä tuonne pronssiholkit laittaisin :-\
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

 

Proturbo  Autodiagnoosi