Ateho  Elekma

960 16V turbo Italo

  • 63 Vastauksia
  • 22167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #45 : 26.06.2018, 17:58:17 »
Alumiiniahan männätki on nii eikö holkitki mee sillon.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #46 : 26.06.2018, 18:20:59 »
Tottahan tuokin on, joskus oon vaan lukenu, että holkit kannattais tehdä pronssista
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #47 : 28.06.2018, 13:16:13 »
Jotain on jo poskellaan silloin jos nuo holkit joutuu kantamaan niin suuria kuormia ettei alumiini kestä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #48 : 08.07.2018, 00:50:18 »
jotain on taas tapahtunut ::)

männän tappeihin viilailin holkit sopiviksi


ja alakertaa nippuun


hattu päälle ja välikanteen liimat kuivumaan, oli muuten harvinaisen perseestä tiivistää tuo :P


jakopää kasaan ja pakopuoli


valmiina nostevaksi  8)


the eagle has landed


rupeaa olemaan hyvällä mallilla, olis kyllä tehny mieli laittaa vaparimallin imusarja tuohon kun kerta sellainenkin on hyllyssä. On tuo turbo mallin oma vaan niin pirun ahdas :D


ja tänään sai vääntää avaimesta ja hörähtihän se O:-)
https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/VID_20180707_164536.mp4

joo nostajat naputtaa, mutta kyllä ne siitä sitte hiljeni. Alkuun meinas tyhjäkäynti olla melko hörskyttelevää (samanlainen kuin olis oikeen jyrkät nokat konees)ja tärisevää. meinas aina sammua kun paino kytkimen pohjaan ja hieman kierroksetki leijaili välillä.

huomasin sitte kun ajoon auton kotia, että kone huonees käy helvetinmoinen puhina ja yks imusarjan letku sielä oli sitte revenny aiheuttaen imuvuodon :D
Pitää huomenna korjata jos vaikka vähä helpottais tyhjäkäyntiä
« Viimeksi muokattu: 18.07.2018, 18:28:14 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo /ajossa
« Vastaus #49 : 15.07.2018, 21:44:54 »
viikon verran tullu nyt ajeltua uudella koneella vaihtelevalla menestyksellä :D

imusarjasta oli revennyt sellanen kumiadapteri joka oli imusarjan nipan ja kabiinista tulevan alipaineletkun välissä, tämä on nyt väliaikaisesti korjattu vulkanisoidulla teipillä.

hörsköttävän tyhjäkäynnin syynä oli, että jako oli hieman pielessä, imunokka oli liian aikaisella ja pakonokka liian myöhäisellä.
Jaon laitoin merkkeihin, mutta edelleen kävi vähän tärisevästi. Säädin pakonokkaa 2 astetta aikaisemmalle ja imua 3 astetta myöhäisemmälle niin rupes käymään tasaisemmin

vikakoodia pukkaa viallisesta kampiakselin asentoanturista ja sen vaihdoinkin muttei vaikuttanut asiaan :idiot2: ajossa välillä kun nostaa kaasulta ja painaa kytkimen pohjaan niin meinaa sammua (joskus sammuukin).

jos jotain positiivista pitää hakea niin kone ei ainakaan vuoda mitää nesteitä ::)

Laitoin ruutumaskin ja usa-vilkut paikalleen, huomattavasti koheni keulan ulkonäkö S* vielä pitäis finnittömät kilvet hankkia


niin ja kesäpyörät kans :D Etuoviin laitoin tupakkimuovit paikoilleen (ostaisin myös takaovien tupakkimuovit)


pahasti tämä alkaa siltä näyttää, että pitää tällä lähteä kesämiittiin :)
« Viimeksi muokattu: 18.07.2018, 22:24:42 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #50 : 15.07.2018, 22:20:03 »
Mukava että tää on taas liikenteessä  :) Vähän kaipailen sitä R-spoileria luukun päälle, oli se niin hieno siinä vaikka osallaan aiheuttikin joittenkin mielestä nokkamukiefektiä  :2funny:

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #51 : 15.07.2018, 22:41:39 »
Jep, on tuo kontti vähä tylsän näkönen ilman sitä. Saatan sen spoikan tuohon vielä joskus istuttaa nokkamukeista huolimatta :D

Kontinluukusta puheenollen siitäkin maalit on alkanu rapsahtaan lisää, että pakkeli paistaa :P tekis vaan mieli ylimaalata tuo
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #52 : 15.07.2018, 23:06:42 »
Hienoa että teknillisesti taas kunnossa! :) Siitä on aika tarkalleen vuosi aikaa kun kävin tällä samalla autolla lenkin ajamassa, hienosti kulki kyllä. Mitä ulkonäköön tulee niin sitä spoileria tuo kyllä kaipaa. Ja etupäästä oletkin jo tehnyt samallaisen mitä se oli vuosi takasin.  :D
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #53 : 15.07.2018, 23:18:19 »
Jep, on tuo kontti vähä tylsän näkönen ilman sitä. Saatan sen spoikan tuohon vielä joskus istuttaa nokkamukeista huolimatta :D

Ehottomasti lippa. Nää ysit on ihan liian tylsiä ilman ;)
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #54 : 15.07.2018, 23:31:31 »
Siitä on aika tarkalleen vuosi aikaa kun kävin tällä samalla autolla lenkin ajamassa, hienosti kulki kyllä.

Kohtahan tämä on mulla jo vuoden ollukki jo ;) tosin vuoden aikana tämä on ollu enemmän paskana kuin ajokunnossa :D
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #55 : 18.07.2018, 19:58:45 »
Hienoa että on taas ajossa! Keulahan näyttää yhtä komialta kuin joskus ennen  ;)

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo
« Vastaus #56 : 31.07.2018, 21:52:55 »
hieman säädettyä

ennen kesämiittiä syyläristä korkkas paisarin letkun nippa poikki ja vedet siten pihalle.
motonetistä ostinkin sitten uuden "turbo ysin" syylärin, mutta hieman oli pieni :idiot2: kuvassa siis takanurkka on kohdakkain vanhan kanssa


kuvassa vähä näkyykin tuota väliaikaista patenttia minkä tein eli vanha letku lähtö tulpaten ja viereen reikä ja siihen lvi-tarvikkeista jonkin näkönen nippa, että pystyis ajamaan tuolla. Yllättävän hyvin se piti.
Saksasta sitten tilasin uuden hellan syylärin ja tänään sai hakea ja tämä oli oikea :D pitää vain sähköflektin anturille tehdä kierre.

seuraava ongelma olikin, että ahdot ei pysy yhtään kurissa. Vaikka turboruuvia pyöritteli niin ei mitään vaikutusta. Lopuksi ruuvi sitten vielä meni jumiinkin :2funny: se pieni jousi meni säätöruuvin väliin, eikä sitä ehjänä enää pois saanu, joten päätin ostaa uuden ruuvin. Aito turbosmartti tällä kertaa.

Letkut kävin läpi ja niistä en vikaa löytänyt, pitää hukkiksen kello ottaa irti ja tarkastaa kun jaksaa *kahvia->

jarrulevyt ja palatkin vaihdoin ennen miittiin lähtöä


Ihme kyllä miittiin asti päästiin ja vielä takaisinkin, mutta ei aivan ongelmitta.

paluu matkalla M90 2. synkro päätti sitten hajota :uglystupid2: vaihderatas ei sentään hajonnut kun kakkosen saa välikaasulla jotenkin vielä päälle.

Lisäksi kytkinkin on alkanut taas ravistamaan luistattaes :idiot2: viimeksi oli vauhtis selvä, mutta nyt vielä hyvällä pottapyörälläkin konerempan jälkeen

Ettei menis liian helpoks niin käyttikseenkin syttyi moottorinvikavalo :2funny:

Seuraavaksi pitää laatikko tiputella alas. Kattelen jostain toisen M90 tuohon, kun suoraansanottuna ei kiinnosta ruveta korjailemaan tuota vanhaa ja jos sitä tänä kesänä vielä kerkeäis ajelemaankin. kytkin pitää tsekata samalla mikä sillä on hätänä. Vähä epäilen koneen takastefaakin
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
« Vastaus #57 : 02.08.2018, 12:18:56 »
Hienoa että on taas ajossa! Keulahan näyttää yhtä komialta kuin joskus ennen  ;)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kukaan ei varmaan ole tätä sulle koskaan sanonut,mutta aivan helevetin hieno auto sulla ! Ja noi vanteet kruunaa kaiken... 10+




Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo
« Vastaus #58 : 02.08.2018, 21:31:08 »
Kiitoksia :)
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 16V turbo Italo
« Vastaus #59 : 12.10.2018, 18:29:09 »
tapahtunutta

kesämiitin jälkeen ruvettiin kattelemaan parempia harrastustiloja ja sellainen löytyikin, joten ysi siirrettiin sinne laatikkoremonttia varten.

Elokuussa ostin toisen M90, johon on tehty kolmosen vahvistushitsaus. Ei sitte muutakuin laatikkoa vaihtamaan.

Vauhtipyörä kävi samalla koneistamolla, jossa kytkinlevy pinta sipaistiin tasaiseksi.
Asennus meni vähän vihkoon, kun alkuun laitoin huolimattomuuttani vauhtipyörän väärään asentoon :facepalm: :facepalm: nyt ainakin laatikon asennus menee rutiinilla.

Vuotavan syylärin vaihdoin myös uuteen ja kuuleria vähän sovittelin, yläkiinnikkeitä piti vähän muokata, mutta muuten oli bolt-on


uusia lisämittareitakin tuli viriteltyä, AEM X-sarjan laajakaista, öljynpaine ja nestevaimennettu ahtomittari.
Öljynpaineen kellon laitoin jakoblokilla siihen perus öljynpainemittarin reikään, siitä nyt ei satu kuvaa olemaan.


paikallaan, ahtomittarin olisin kyllä mielummin laittanut takalähtöisen, mutta mennään nyt tuolla :)


takaovien tupakkimuovitkin sain haalittua, ei näytä enää niin tyhmältä kun pelkissä etuovissa oli vaan 8)


Ja ilmastointi järjestelmään ruikattiin öljyä sekaan, joten nyt pelaa ilmastointikin S*

Vielä on hieman tekemistä esim. kytkin on ilmaamatta ja öljynpainemittari näyttää jostain syystä koko ajan maksimia :idiot2:
mutta kohta pääsee taas ajamaan :sundaydriver: leimallekkin pitäis pikkuhiljaa mennä
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

 

Futurez  Kulkukoira