Autodiagnoosi  Carcom Oy

Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja

  • 57 Vastauksia
  • 20580 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« : 28.10.2017, 02:50:12 »
Keskustelu sai alun 940 valojen releistyksestä erillisellä relesarjalla, jatkuu näin:

Näissä (940) kulkee akkujännite suoraan releen kautta valoille, no onhan siinä sulake(ja johtoa)välissä ???
Mutta niin noissa "valonvahvistimissakin" on! Myös parkit ja sumarit. En ole kyllä itsekään mitannut jännitehäviöitä lamppujen liittimistä :)

Mitä tuossa pitäisi käyttää vertailulukuna? Akkujännite käynnissä ja valot päällä versus jännite polttimon liittimestä? Eikös se näin mene :)

Mielestäni Volvossa ei mitään bilibaliteeman juttuja tarvitse, noh, mitataan ja lasketaan :D
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 16:39:08 kirjoittanut Acke »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #1 : 28.10.2017, 06:17:30 »
Nelosen johto oli kokenu mekaanista kulutusta ja löi huolella läpi, pistin tilalle tuon nurkista löytyneen varsin laadukkaan merkittömän preemiumin ELK
Näin ajattelinkin käyneen. Preeemium saa pysyä siellä niin kauan kuin antaa hyvää kipinää. Onhan sillä lyhin matkakin suoriutua tehtävästään :D


960 on ollut ainoa jossa valoilla oli lähes täysi jännite. Mutta en ole nähnyt lähipiirissä yhtään 240/740/940 volvoa jossa näin olisi. Lamppujen kannoista olen mitannut lukemia 9-12V auto käynnissä.

Sama tilanne oli tässäkin vaikka en mitannut. Sentään sumuvaloilla näki tien reunaviivat.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 06:22:24 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #2 : 28.10.2017, 07:01:51 »
Volvolla se on ollut vuodesta öööööö-85 näin??! Minulle on ihan sama, miten nämä asiat menee! Katselin vain näitä kytkentäkaavioita läpi, ja nämä lätinät kuullostaa semmoselta lätinältä!
Ei niinku tiedetä missä mennään, siis minusta! En minä ole mikään totuus! Minä voin olla hyvinkin väärässä! Semmosta ei ole kuitenkaan ollut yli 30vuoteen!
Tiedätkö miksi?
Ja kirotusvire, menny sekunttiakaan :D
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 07:04:10 kirjoittanut Orlov »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #3 : 28.10.2017, 07:04:28 »
No onhan ne uutena olleet hyviä mutta 20vuotta tekee tehtävänsä johdoille ja liittimille. Ei vaan kulje sähkö enää.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #4 : 28.10.2017, 07:11:01 »
Ohmin laki. Se on vähän niinku vakio? Ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka olis mitäkin tarjolla?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #5 : 28.10.2017, 07:15:08 »
Tässä ei nyt ole kyse ilkeilystä ! Jokainen voi laskea missä mennään

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #6 : 28.10.2017, 07:17:48 »
Mittaa hyvä mies niitä jännitteitä, saatat yllättyä ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #7 : 28.10.2017, 10:04:54 »
Mittaa hyvä mies niitä jännitteitä, saatat yllättyä ;D
JEP!

Ohmin laki. Se on vähän niinku vakio? Ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka olis mitäkin tarjolla?
Kyllä, ohmin laki. Toimii erittäin hyvin laskiessa vastuksia, kuormaa yms, mutta sitten tulee se insinöörin päiväunen sotkeva Herra-Fysiikkatm paikalle. Hän hiukan lisää korroosiota, mikromurtumia ja liikkeestä/elämisestä aiheutuvaa kulumista akun plus ja miinus napojen välille.
Lopputuloksena saadaan jännitehäviöitä ja lämpeäviä johtoja! Tämän pitäisi jokaisen ymmärtää, joka näitä asioita miettii. Vaikka se auto olisi seissyt sen 30 vuotta naftaliinissa, tekee ilmassa oleva kosteus vain tehtävänsä! Saati sitten suolassa ryvetetyssä luisupulkassa...

Mikäli eläisimme täydellisessä maailmassa, jossa valojen sähköjärjestelmä saataisiin liittimineen, releineen, lamppuineen, sulakkeineen ja johtoineen 100% ulkoilmalta suljetuksi (eli kaikki liittimet ja releet olisi eristettyjä) ja johdot + liittimet saataisiin lähelle suprajohdetta ilman minkäännäköistä liikettä/elämistä/tärinää, olisi meillä "ikuinen" sähköjärjestelmä. Se on vain hitusen vaikeaa... :D

Oma 945. Viisi vuotta sitten valoille tuli auto käydessä 2500rpm moottorissa 12.1V. Akun napojen jännite tuolloin 14.4V. Nyt viisivuotiaalla Bilteman relesatsilla tulee 13.7V akun ollessa 14.2V.

Eräs toinen kulkuneuvo (fiat) johon tein releet ja johdot uusiksi, oli pudotus vieläkin rajumpi. 10.9-11.2V tuli ajovaloille. Jokunen metri johtoa, releet yms. myöhemmin tuli lampuille 14.3 akun ollessa 14.4V. :D Alkoi muuten paukkumaan ihan peruspolttimotkin aika tiheään, kerta viikkoon jos tuli reilummin kilometrejä. ;D


Noiden lamppujen kestoon epäilisin myös umpion vaikuttavan vahvasti. Volvossa tuntuisi lamput hyvin kestävän, vaikka olisi releistettykin. Umpio on vissiin senverran iso, että pääsee jäähtymään (vaikka minulla onkin palaneet). Jokin pikku-umpio polttaa kokoajan valoja (esim. jotkut renaultit yms. kikkareet).

Motonetissäkin myynnissä ollut valovahvistin on käsittääkseni hakkurivirtalähde (korjatkaa jos olen väärässä...?), joka nostaa jännitteen jonnekkin 15-16V. Kyllä palaa valo kirkkaasti ja kuumasti. Kesto on sitten vähän niin ja näin, eikä itse virtalähdekkään taida olla kovin pitkäikäinen.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #8 : 28.10.2017, 15:48:40 »
Joo, ne motonetin vehkeet oli hakkureita :D

Taisivat vielä oikein rahaakin maksaa ;D

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #9 : 28.10.2017, 21:20:21 »
Extreme polttimot vaan ohuemmasta langasta, käytännössä sama valoteho pienemmällä jännitteellä, kestää hyvin narupiuhan jatkona. Releytettäessä alkaa mennä tiheeseen tahtiin.

The moose

  • Vieras
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #10 : 28.10.2017, 21:28:22 »
Vieläkös niitä "ksenoni kaasu" täytettyjä normi lamppuja saa. Joskus kokeilin mut se oli nopee kokeilu. Lopetti toimintansa nopeesti.

Biltemasta oli 75w h4 hyvät kun oli releytetty valot.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #11 : 28.10.2017, 21:39:37 »
Extreme polttimot vaan ohuemmasta langasta, käytännössä sama valoteho pienemmällä jännitteellä, kestää hyvin narupiuhan jatkona. Releytettäessä alkaa mennä tiheeseen tahtiin.

Niin, se Ohmin laki

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #12 : 28.10.2017, 21:45:11 »
Harmi kun nimimerkin mikan valotestin tulokset ovat kadonneet bittiavaruuteen.
Siinä tuli ilmi mm. ettei kirkkain ollut 110w, vaan laadukas 65w (muistaakseni).

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #13 : 28.10.2017, 21:59:03 »
Teen päivittäin vastuksia, pelaan Tesla pattereiden kanssa ja jne. Ihan siis harrastuksena, mutta kuitenkin, joten voin sanoa, miten ja miksi teho määräytyy! Mielikuvat sitten ihan erikseen, niillä ei ole painoarvoa, ainakaan täällä päässä interwebbiä :D

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #14 : 28.10.2017, 22:17:12 »
Harmi kun nimimerkin mikan valotestin tulokset ovat kadonneet bittiavaruuteen.
Siinä tuli ilmi mm. ettei kirkkain ollut 110w, vaan laadukas 65w (muistaakseni).
Niin no, tuohon tartteis mitata jännitteet. Järeemmällä polttimolla tippuu naruissa jännite ja jännitteen tippuessa myös amppeeritkin. Watit jää puuttumaan, samoin valoteho.
Oli miten oli, releytys aina paras.

 

RallyBaron  Samppasport