Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

t5 vaihteistoja

  • 8 Vastauksia
  • 4197 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T_Mäkelä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
t5 vaihteistoja
« : 03.11.2017, 14:13:58 »
Morjens. Minkälaisia laatikoita menee tuohon t5 perään. tarkoitus ois tehä takavetoiseks ja laittaa 242volvoon. jotku puhelivat et m90 menis suoraan?. kertokaa myös kokemuksia ja toimivuutta. ja siis rallikäyttöön tulossa eli kestävyyttä myös
Våga Vägra FORD

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #1 : 05.11.2017, 10:59:20 »
Tinakoneen m90 sopii T5 perään, eli 960 manuaalin laatikko.
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #2 : 11.11.2017, 08:35:21 »
Rallia ajatellen ZF5 lovinen ehdottomasti.  Hommaa jostain bmw 323, 328 tai m3 5.vaihteinen 320z laatikko ja Volvon kytkinkoppa tai koko laatikko joka on 4, 5 tai 6 sylinterisestä Volvon alumiini moottorista.

Tuo minulle niin sovitan sen haluttuun asentoon.

M90 laatikot ovat yleensä synkka vikaisia jo lähtöjään ja ei todellakaan kestä repimistä.
BMW zf laatikot taas kestää väärinkäyttöä yllättävän paljon eikä ole älyttömän kalliita.
Jos haluat lisätietoa soita 040-8295214 Lensu Power Shop

Minulta löytyy kaikki tarvittavat kytkinosat sekä kardaaniin tarvittavat muutos osat...
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa jiivee666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #3 : 14.11.2017, 22:19:49 »
Sopiiko sama M90 laatikko myös B5244T3 koneen perään? Entä vauhtipyörä/kytkin mistä mallista?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #4 : 15.11.2017, 08:30:15 »
Sopiiko sama M90 laatikko myös B5244T3 koneen perään? Entä vauhtipyörä/kytkin mistä mallista?

tinakoneen perästä lähtevä m90 passaa 4-6 syl tinakoneen persiiseen. kykäkopan pulttikehä hieman poikkeaa etu ja takavetoisissa koneissa öljypohjan kohdalta. (riippuen siis kumpaa öljypohjaa käytetään, onnistuneita asennuksia löytyy molemmilla vaihtoehdoilla)
Vauhtipyöräksi joko kaksoismassaa 850/960/X70 I tai yksimassainen 850/X70 tai esim. jostain vauhtipajasta teräspyörä. Kytkimeksi sitten semmoinen joka omiin tarpeisiin on riittävä. Eli vaikka mainittujen mallien orkkis rojut tai poraa uuden jaon esim. bemarin(m3/m5)/audin(s2/s4) asetelmalle levyksi orgaanista tai sintteriä, kunhan keskiö passaa m90/alkupään m56/m59 (n.-02 asti) kytkinakselille.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa jiivee666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #5 : 16.11.2017, 17:28:59 »
tinakoneen perästä lähtevä m90 passaa 4-6 syl tinakoneen persiiseen. kykäkopan pulttikehä hieman poikkeaa etu ja takavetoisissa koneissa öljypohjan kohdalta. (riippuen siis kumpaa öljypohjaa käytetään, onnistuneita asennuksia löytyy molemmilla vaihtoehdoilla)
Vauhtipyöräksi joko kaksoismassaa 850/960/X70 I tai yksimassainen 850/X70 tai esim. jostain vauhtipajasta teräspyörä. Kytkimeksi sitten semmoinen joka omiin tarpeisiin on riittävä. Eli vaikka mainittujen mallien orkkis rojut tai poraa uuden jaon esim. bemarin(m3/m5)/audin(s2/s4) asetelmalle levyksi orgaanista tai sintteriä, kunhan keskiö passaa m90/alkupään m56/m59 (n.-02 asti) kytkinakselille.

Onko noissa kaikissa sama vauhtipyörä oli sit 2massa tai kiinteä mikä käy, vai joku tietty moottori mistä pitää olla?
Mites kardaani, meneekö joku suoraan vai pitääkö tehdä?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #6 : 17.11.2017, 11:33:56 »
Onko noissa kaikissa sama vauhtipyörä oli sit 2massa tai kiinteä mikä käy, vai joku tietty moottori mistä pitää olla?
Mites kardaani, meneekö joku suoraan vai pitääkö tehdä?

kaikissa ei ole samaa vauhtipyörää, mutta kampiakselin pulttijako on sama, eli kaikkien vauhtipyörät sopivat paikalleen, itse kaksoismassapyöräthän on tehty moottorin käytökseen sopivaksi. esim:
960 kaksoismassa 9163904
850/x70 vapari kaksoismassa 31259331
850/x70 turbo kaksoismassa(t) 31259330, 9163902
yksimassaisien erot taitaa olla eroja paineasetelman pulttijaossa ja triggerikehissä.

kardaanin sopivuusahan riippuu aivan autosta mihin meinataan sovitella pakettia
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa jiivee666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #7 : 17.11.2017, 21:51:16 »
Saako noilla sovitelaipoilla mitenkään jonkun muun laatikon vai pitääkö kytkinkoppa vaihtaa johonkin bemarin lootaan?
Tosin sekin edellyttää että olis edes sopiva koppa minkä vaihtaa.
Ruotsi ei oikein taivu niin hankala naapuristakaan onkia tietoa.
En ole löytänyt yhtään tinakoneen M90stä myynnissä.

Mites valeon 835093 kiinteä vauhtipyöräsetti kaksoismassan tilalle? Tulee 31259330 numerolla.
Sopivuudet oli just S60/V70II/C70/XC70 2000-> olis justiinsa sen mukaan käypänen tähän.
Miten niissä triggerikehissä on eroa, osaako lukea kaikkia vai tuleeko jotain ongelmia sen kanssa?
Tossa valeossahan se pitäisi olla oikea muttat ää B5244T3 on ennen ollu automaatti,
onko kampitunnistimissa eroa? Startit samat?
« Viimeksi muokattu: 17.11.2017, 22:48:52 kirjoittanut jiivee666 »

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: t5 vaihteistoja
« Vastaus #8 : 20.11.2017, 09:00:47 »
Saako noilla sovitelaipoilla mitenkään jonkun muun laatikon vai pitääkö kytkinkoppa vaihtaa johonkin bemarin lootaan?
Tosin sekin edellyttää että olis edes sopiva koppa minkä vaihtaa.
Ruotsi ei oikein taivu niin hankala naapuristakaan onkia tietoa.
En ole löytänyt yhtään tinakoneen M90stä myynnissä.

Tuohon en osaa sanoa varmaa vastausta, mutuna: saa, mutta taitaa sovitelaippojenkin kanssa joutua jotain leikkaa+liimaa hommia tekemään, esim. startin ja kampiakselin anturin osalta. Itse vaihtaisin volvon kopan toiseen laatikkoon.
Varmasti tinakoneen m90 on kiven alla suhteellisen vähäisen määrän ja kovan kysynnän takia. Ruotsin purkaamoilla näytti olevan yksi ja on niitä yksityisilläkin silloin tällöin kun seurailee ahkerasti, juuri taisi mm. FB:n myyntipalstalla olla 3. vikainen yksilö myynnissä ja edellisviikolla muistaakseni oli ehjääkin tarjolla.

Mites valeon 835093 kiinteä vauhtipyöräsetti kaksoismassan tilalle? Tulee 31259330 numerolla.
Sopivuudet oli just S60/V70II/C70/XC70 2000-> olis justiinsa sen mukaan käypänen tähän.
Miten niissä triggerikehissä on eroa, osaako lukea kaikkia vai tuleeko jotain ongelmia sen kanssa?
Tossa valeossahan se pitäisi olla oikea muttat ää B5244T3 on ennen ollu automaatti,
onko kampitunnistimissa eroa? Startit samat?

Tuo vauhtipyöräsetti näyttää olevan 23 hampaisella kytkinlevyllä, joka ei passaa.(m90 kytkinakselille sopii 20 hampainen levy)
Triggerikehissä on eroja ainakin 850: alkupään malleissa anturi muistaakseni laskee koloja ja loppupään patteja...taikka sitten toisinpäin.
Sitten oletettavasti eri moottorinohjauksissa voi olla hammasluku triggerikehällä eri (tinakoneista ei tietoa, mutta esim. vinokoneissa lh2.4 vs bendix).
Startit ainakin 850 ja 960 on sama. Kampiakselin asentotunnistimet näyttäisivät varaosatietojen perusteella olevan 850,960/X90,x70 I kesken samat (joitain eroja voi olla joissain moottorimalleissa)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Proturbo  Autodiagnoosi