RallyBaron  Samppasport

Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry

  • 15 Vastauksia
  • 3491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« : 28.11.2017, 23:28:23 »
Osaako joku kertoa onko tällainen muutoskatsastus mahdollinen ja minkälaisia selvityksiä se vaatisi?

Tarkoitus olisi tehdä 700 kg trailerista vaikka n. 2500 kg tavarakuljetusvaunun. (Eli käytännössä rakentaa uusi kärry)

Aihio on rekisteröity omavalmisteena vuonna 1970.
142

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #1 : 29.11.2017, 09:05:52 »
Pitäisi ainakin toimittaa uudet laskelmat rakenteen kantavuuden riittämisestä.

Siitä en ole varma voiko kyseiset laskelmat laskea itse.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #2 : 29.11.2017, 11:03:30 »
Ok. Sen verran selvitin muutama vuosi sitten että niin kauan kun pysyy kevytperäkärrinä niin riittää kun kirjoittaa itse lausunnon että "kestää", koska omavalmiste. Silloin en vaan älynnyt kysyä tästä kyseisestä muutoksesta, eikä sinänsä takaisi mitään sillä yleensä kukaan inssi ei kuitenkaan tiedä. Monesti ne on käskenyt kysyä Trafilta ja Trafi käskee kysyä inssiltä ja sitten palaa hermot niillä ja ne vastaa suoraan ei, ilman mitään pykäläviittauksia. Kaikki ei näin toimi mutta on sattunut omalle kohdalle muutamaan otteeseen jo...
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 11:05:20 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #3 : 29.11.2017, 12:29:51 »
Interwebistä luin lisää aiheeseen liittyen ja jossakin tuli tieto, että vetoaisan täytyy olla tyyppihyväksytty ja että pelkät laskemat moisen kestosta ei riitä. Eli jos käytät vanhaa aisaa joka on hyväksytty kevytperäkärrylle niin se ei riitä, vaan se pitää vaihtaa. Eikä moista saa edes itse valmistaa, koska tyyppihyväksyntä.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #4 : 29.11.2017, 12:57:18 »
Jos se oikeasti menee noin niin kaatuu kyllä tämä projekti. Eli vähintään aisassa, akseleissa ja vetopäässä tyypihyväksyntää...

Aihiossa ei ole kyllä minkäännäköistä tyyppihyväksyntää vaan omavalmiste johon on otettu mitä nurkista on löytynyt.

Pitää sitten varmaan tehdä jarrullinen kevytkärri.

Mielenkiintoinen toi tyyppihyväksyntähomma koska jos olisi vaikka (tarpeeksi vanhan) jarrullisen asuntovaunun alusta niin saisi runkoa muokata miten haluaa, aisaa mukaanlukien. Näin sanoivat ainakin viime kerralla.

Ps. Just tuli vastaan hyvin onnistunut kärry joka oli rakennettu asuntovaunun alustaan. Omamassa n. 650 kg ja kantavuus alle 600 kg :p
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 13:03:44 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #5 : 29.11.2017, 13:16:17 »
Trafi sen sanoo valitettavan suorasanaisesti;

Lainaus
4.   Vetoaisan vaatimustenmukaisuuden osoittaminen

Vetoaisan vaatimustenmukaisuutta koskevana selvityksenä hyväksytään:

1.    Vetoaisan tyyppihyväksyntä; direktiivin 94/20/EY tai E-säännön 55 mukainen vetoaisan tyyppihyväksyntä, joka tarkastetaan vetoaisaan kiinnitetystä hyväksyntämerkistä.   

2     Tutkimuslaitoksen testiraportti; pätevän riippumattoman tutkimuslaitoksen antama direktiivin 94/20/EY tai E-säännön 55 mukainen vetoaisan hyväksymistesteihin perustuva testiraportti tai vaihtoehtoisesti myös vetoaisan valmistajan antama, testiraportin numerolla varustettu todistus sekä kyseisen testiraportin jäljennös.  Vetoaisan rakenteen vastaavuus testiraportissa mainittuun on aina varmistettava valmistajan merkinnöistä ja testiraportin liitteenä olevien piirustusten perusteella. 

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581757/719067b953d7a20c427bf990eecc8643/15916-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa.pdf

Itse en osaa sanoa mitään mitä saa muokata ja mitä ei, mutta ne missä on tyyppihyväksynstä -jättäisin suosiolla rauhaan. Eli aisa, akselisto jne. Runkoa saisi sitä vastoin silputa minkä ehtii

Joitakin porsaanreikiä tuossa kuitenkin on, sillä jos vetoaisa jatkuu yhtenäisenä ns. taakse asti, ei sen tarvitse olla tyyppihyväksytty. Eli esimerkkikuvan 4 mukaisesti;

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/a5113c860a620c61bef790cf19698402/16029-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa_LIITE_Esim_vetoaisasta.pdf

Ja sama tekstinä ylempänä löytyvästä prujusta;

Lainaus
Jos rakenne on jatkuva vetopään ja koko akselistorakenteen / apurungon välillä, rakenteen ei katsota olevan vetoaisaa, eikä vastaavuutta vaadita. Kyseisessä tapauksessa ei saa olla yhtään kohdissa 1-3 mainittua epäjatkuvuuskohtaa eikä hitsaussaumoja eikä vetopään ja akselistorakenteen välinen etäisyys saa olla säädettävissä. Jatkuvaksi rakenteeksi katsotaan rakenne, jossa materiaalin vahvuus ja muoto säilyvät samana koko akselistorakenteen yli, eikä materiaalia ole pakotettu sellaiseen muotoon, että materiaalin lujuusominaisuudet merkittävästi heikkenevät. Jatkuvassa rakenteessa saa olla pulttiliitoksin rakennetta vahvistavia välitukia.



Tunnettu perävaunuvalmistaja JT-Trailer:han käyttää tuota Trafin ohjeessa mainittua menettelyä nro. 4, niin se välttyy tyyppihyväksynnän tekemiseltä vetoaisan osalta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #6 : 29.11.2017, 13:53:02 »
Lähinnä miettisin jos tässä tapauksessa voisi soveltaa 1970n säännöt ja vaatimukset. Varmasti helpottaisi ;)
142

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #7 : 29.11.2017, 23:41:06 »
Voit tehdä sen kärryn periaatteessa vaikka uusiksi mutta heti jos haluat muuttaa mitään otteeseen merkittyjä lukuja niin homma menee uuden omavalmisteen sääntöjen mukaan eli ainakin jarrullisessa hyväksytyt akselit, vetopää ja aisa jos käyttää erillistä.

Itsellä odottaa vanha omavalmiste hevoskoppi muutosta traileria, kunhan sais jostain taiottua aikaa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #8 : 30.11.2017, 16:07:39 »
Tämä selvä.

Onhan näitä porsaanreikiä tukittu ihan huolella prkl :(
142

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #9 : 01.12.2017, 05:47:31 »
Voit tehdä sen kärryn periaatteessa vaikka uusiksi mutta heti jos haluat muuttaa mitään otteeseen merkittyjä lukuja niin homma menee uuden omavalmisteen sääntöjen mukaan eli ainakin jarrullisessa hyväksytyt akselit, vetopää ja aisa jos käyttää erillistä.

Ei se ihan nuin mee. Vaihdoin kesällä halkoihin -92 rekisteröidyn jarrullisen kärryn ja tarkotus on tehä lava runkoineen uusiksi että saisi kaksi kelkkaa sopimaan kyytiin ilman kikkailuja. Kysyin konttorilta et mitä se vaatii. Vastaus oli et muutoskatsastuksella selviää jos aisa, akseli ja vetopää jää vanhaa ja rekisteröinti vuoden säännökset ovat ne mitä tulkitaan.

Yksakselinen kippaava kärry 1350 kg kokonaispainolla ja 310 kg omapainolla. Lavanrunko tehty 50x30x1,5 huonekaluputkesta ja on konttorin mukaan ihan riittävää materiaalia tollasille painoille. Uuden rungon ajattelin tehdä 50x25x2 putkesta ku sitä löytyy paljon helpommin kun tota aikasempaa. Ylivieskassa käyttää uusi runko ja hiekkapuhallettu aisa sinkityksessä nii saa ikuisen kärryn.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #10 : 01.12.2017, 23:13:34 »
Lähinnä vastaukseni koski massoja, mutta kun puhelimella ei jaksa aina kirjoittaa niin hakee automaatilla lähelle sopivan vastauksen  ;D
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #11 : 02.12.2017, 22:27:59 »
Ylivieskassa käyttää uusi runko ja hiekkapuhallettu aisa sinkityksessä nii saa ikuisen kärryn.

Vinkkaisitko paikkaa missä sinkität? Kun tuon oman vois kanssa käyttää aikaanaan, akselin paikat on konikoppina ollessa korjattu jo useamman kierroksen...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #12 : 04.12.2017, 05:36:20 »
Vinkkaisitko paikkaa missä sinkität? Kun tuon oman vois kanssa käyttää aikaanaan, akselin paikat on konikoppina ollessa korjattu jo useamman kierroksen...

https://www.caverion.fi/jarjestelmat-ja-tuotteet/prosessiputkistot/konepajapalvelut/kuumasinkitys

Tuo ainakin tekee. Pitää vielä kaverilta varmistaa oliko siellä jokin muukin paikka.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #13 : 04.12.2017, 07:43:49 »
Taitaa olla aika kallista, ainakin oli 80-90 luvuilla. :-[
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Kevytperäkärrystä jarrullinen raskaskärry
« Vastaus #14 : 04.12.2017, 11:51:15 »
Joskus kuullut kun joku käyttänyt traileria sinkityksessä ja hinta silloin muutama 100€. En valitettavasti muista missä...
142

 

Proturbo  Autodiagnoosi