Autodiagnoosi  Carcom Oy

Pyhimyksen peräremontti

  • 8 Vastauksia
  • 4074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Pyhimyksen peräremontti
« : 06.01.2018, 20:07:55 »
Olen jo muutaman vuoden kuunnellut pientä vollotusta pyhimyksen perästä. Ääni ei ole kova, mutta kuuluu kumminkin. Etenkin moottorijarrutuksessa ja kevyessä vedossa.
Normaalissa matka-ajossa ei kuulu oikeastaan mitään, tai sitten se hukkuu muun mölyn alle.

Kertokaahan asiantuntijat, onko mitään toivoa saada hyvä lopputulos uusimalla laakerit ja säätämällä vanha rataspari? Vai kannattaako suoraan hankkia myös uudet rattaat.

Nykyinen perä on Amazonin 4.1 millä tippui satasen vauhdissa kierrokset tonnilla! alkuperäiseen verrattuna. On huomattavasti miellyttävämpi matka-ajossa.

Ja koska akseliputki on 63.5 mm, niin kyseessä ilmeisesti Spicerin M30?
Auto on -64 peltitukivarsilla. Vihreän kirjan mukaan perä pitäisi olla M27.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #1 : 06.01.2018, 20:23:08 »
Onko välitys se, mikä siinä perässä on alunperinkin ollut, eli koko perä on aikanaan vaihdettu? Jos näin on, niin vaihtaisin vaan pelkät laakerit, enkä alkaisi säätämään hammaskoksetuksia, koska ne ovat tässä tapauksessa tehtaan jäljiltä, eivätkä ne ajan saatossa miksikään muutu.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #2 : 06.01.2018, 20:46:33 »
Onko välitys se, mikä siinä perässä on alunperinkin ollut, eli koko perä on aikanaan vaihdettu? Jos näin on, niin vaihtaisin vaan pelkät laakerit, enkä alkaisi säätämään hammaskoksetuksia, koska ne ovat tässä tapauksessa tehtaan jäljiltä, eivätkä ne ajan saatossa miksikään muutu.
Todennäköisesti välitys on kyseisen perän alkuperäinen. Vaihdoin koko taka-akselin aikoinaan, silloinkaan ei ollut välitys irti. Alkuperäinen akselikin on jemmassa.
Eli uudet laakerit ja nykyinen perä entisillä shimmeillä nippuun? Laakerikireys toki mitattava ja hammaskosketus tarkistettava värillä.

Niin, oliko perä 63.5 putkella aina M30?
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 20:55:13 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #3 : 06.01.2018, 21:01:10 »
Eli uudet laakerit ja nykyinen perä entisillä shimmeillä nippuun? Laakerikireys toki mitattava ja hammaskosketus tarkistettava värillä.

Niin, oliko perä 63.5 putkella aina M30?

Just näin. Tuskin esijännityksissäkään paljoa on säätämisen tarvetta, mutta hyvä ne on tarkastaa.

Pitäisi olla M30. Eikös 27:ssa ole joku about 57mm akseliputki?

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #4 : 06.01.2018, 21:08:19 »
Eikös 27:ssa ole joku about 57mm akseliputki?
Joo, 57 mm. on M27. Siihen tuntuu olevan huonommin ja kalliimmalla osia saatavana.

Kiitos avusta.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #5 : 20.01.2018, 22:12:55 »
Nyt on laakerit vaihdettu ja Pyhimys taas pyörillään.
Niinhän siinä kävi, että vanhoilla shimmeillä osui lähes kaikki kerralla kohdalleen. Pinion jäi aluksi aavistuksen liian tiukaksi, mutta uusilla shimmeillä sekin asettui. Esijännitys tulee olla 16-23 kgcm. Eli tuolla momentilla pitää pyöriä. Digitaalinen kalavaaka on mittauksessa kätevä työkalu. Välityksen rattaat oli virheettömät, samoin poskilaakerit. Pinionin laakereissa vähäistä kulumaa, eli lähes turha remontti. Pienien tasauspyörien takana olevat kuppilaakerit kannatti uusia. Ne oli kuluneet, samoin ristitappi pienien tasauspyörien kohdalta, mikä tekee ylimääräistä väljää tasauspyörästöön. Laakerisarjan ja muutkin osat tilasin VP:ltä. Kaikki muut kartiorullalaakerit oli Koyon valmistamia, paitsi suurempi (tärkein) pinionin laakeri. Se oli jokin ”merkitön” tekele ja jäi arveluttamaan.

Kasauksen jälkeen testasin voimansiirtoa taka-akseli pukkien päällä. Nelosella ja ylivaihteella oli havaittavissa melko voimakasta värähtelyä noin satasen vauhdissa. Samaa on esiintynyt aikaisemminkin maantieajossa ja se tullee kardaanista. Kardaani on kyllä tasapainotettu ja haarukat ovat toisiinsa nähden oikeassa asennossa, mutta epäilen värähtelyn tulevan silti kardaanista. Myös tukilaakeri ja ristikot on uusittu. Olisiko perän kardaanin laippa liian ylhäällä tai alhaalla taka-akselin keskiöön nähden? Ts. akseli olisi kiertynyt alkuperäisestä asennosta. Se vääristäisi kardaanin viimeisen ristikon kulman ja selittäisi tärinän.

Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa pertsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #6 : 21.01.2018, 10:26:11 »
Käsittääkseni keskimmäisen ristikon nivel kulma pitäisi olla taaimaisen ristikon kanssa sama ja kulma pitäisi olla 1-1.5 ast. luokkaa.. näin olisin asian ymmärtänyt...?

Kulmin voi kokeilla vaikuttaa tukilaakerin ja laatikon takapään sijainnin nostolla/laskulla...


Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyhimyksen peräremontti
« Vastaus #7 : 21.01.2018, 12:38:56 »
Käsittääkseni keskimmäisen ristikon nivel kulma pitäisi olla taaimaisen ristikon kanssa sama ja kulma pitäisi olla 1-1.5 ast. luokkaa.. näin olisin asian ymmärtänyt...?

Kulmin voi kokeilla vaikuttaa tukilaakerin ja laatikon takapään sijainnin nostolla/laskulla...
Oikeilla jäljillä ollaan! Huomasin, että tyhjäkäynnillä ylivaihteella tärinä oli todella paha. Testailin löysäämällä alatukivarren takapään laipan muttereita (jolloin pinioni kääntyi alemmas) ja tärinä loppui viimein kokonaan. Laippoihin oli porattu niin isot reiät, että tukivarren olake tuli laipasta läpi vaikka kuuluisi vastata olakkeeseen. No sorvasin olakkeeliset prikat, jolla sain asennon oikeaksi.
On oikeasti tarkkoja nuo vaihtonopeusnivelet oikeista kulmista, kuten oheisesta videosta näkyy. https://m.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 17:22:34 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyhimyksen peräremontti, perä kuumenee
« Vastaus #8 : 02.05.2018, 21:24:32 »
Pitäisikö olla huolissaan? Peräremontin jälkeen jo n. 20 km maantieajon jälkeen perän kotelo lähes polttaa kättä! Tunkin päällä paikallaan ylivaihteella nopeudella 120 mph vajaan minuutin pyörityksen jälkeen, näytti infrapunamittari pinionin kohdalla 76 astetta. Onko normaalia?
Pinionin esijännitys asettui 18 kgcm koottaessa ja hammasvälys sekä kosketuskuvio on ok.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2018, 19:20:19 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

 

Samppasport  Futurez