Kulkukoira  Proturbo

Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?

  • 16 Vastauksia
  • 10001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« : 29.01.2018, 08:49:27 »
Nykyinen kun on tuo 14T (TD04HL vai TD04L ?), niin millainen savotta se on vaihtaa isompaan? Käykö mikään blot-on tai lähes paikalleen? Esim. 16T varmaan olis passeli käyttöautossa, eikä herääminenkään vielä kärsi. Käykö itse ahdin suoraan vanhaan pakopesään vai miten pääsee helpoimmalla? Ohjelmanhan se vaatii kuitenkin, mutta miten tuo mekaaninen puoli?

Vaihtoehto B on tietysti uuden tai kunnostetun 14T käyttäminen. Nykyinen taitaa puskea öljyä hieman läpi hajustakin päätellen. :-\ (1l /5000km)

Tuli vielä mieleen, entäs jos hommaa edukkaasti jonkun 13T ja siihen 16T keskiön?

edit: tarkennuksena, ko. auto V70 2005 2.5T A.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 08:58:13 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #1 : 30.01.2018, 09:36:14 »
Kun ei vielä ole kuulunut, niin olisko teillä kuvia 14T ja 16T ahtimista/pakopesistä? Onko näissä miten paljon eroja? Googlaamallakin löytää kuvia, mutta niistä kun ei aina tiedä onko relevanttia tietoa..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #2 : 01.02.2018, 08:46:55 »
Nykyinen kun on tuo 14T (TD04HL vai TD04L ?), niin millainen savotta se on vaihtaa isompaan? Käykö mikään blot-on tai lähes paikalleen? Esim. 16T varmaan olis passeli käyttöautossa, eikä herääminenkään vielä kärsi. Käykö itse ahdin suoraan vanhaan pakopesään vai miten pääsee helpoimmalla? Ohjelmanhan se vaatii kuitenkin, mutta miten tuo mekaaninen puoli?

16t kompura+keskiö käy vanhaan pakopesään JOS alkumerkintä on molemmissa sama eli esim. molemmat td04l. Ristiin ei passaa eli esim. td04l ja td04hl.
Sitten voi hommata 16T jossa on pakopesä samanlainen kuin 14T (isommissa volvoissa taitaa erot olla DP laipassa, suora,vino tai kartio ja pakosarjanlaippa perus mitsut3. Jossain uusissa s40/v50 taitaa olla pakosarjanlaippa erilainen?)
Herääminen ei hirveästi muutu, jos olet testannut t5 niin on varmaan aika lähelle samaa luokkaa kulkupuoli.

Vaihtoehto B on tietysti uuden tai kunnostetun 14T käyttäminen. Nykyinen taitaa puskea öljyä hieman läpi hajustakin päätellen. :-\ (1l /5000km)

Tuli vielä mieleen, entäs jos hommaa edukkaasti jonkun 13T ja siihen 16T keskiön?

edit: tarkennuksena, ko. auto V70 2005 2.5T A.

13t ja 16t sama homma kuin yllä. tosin pakopesä kannattaa ahtojen nostoa silmälläpitäen olla suurinta mallia eli #7, isommalla kompurapuolella menee herkemmin tukkoon, tosin myös vähän herääminen heikkenee hengittävyyden myötä.

helpoimmin pääset alkuun, kun selvität nykyisesta ahtimesta tietoja, (mikä td04-versio, mikä pakopesän malli, mahdollisesti kokokin) ja sitten alat selailemaan nettiä mitä löytyy tilalle.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #3 : 01.02.2018, 09:16:30 »
Juuri itse asiassa katselinkin vähän mm. ruotsin purkaamojen tarjontaa turboista ja vähän mm. kuvavertailua.

Semmoinen käsitys mulla on jo alun perin, että tää olemassa oleva on TD04L-14T ja se tilalle tuleva on joko sama tai sitten TD04HL-16T. Eroa löytyy siis koko paketista keskenään.

Käytännössä kokonaan pitäisi hommata tuo 16T - joka ei ole mitenkään mahdotonta. DP:n laippojakin taitaa aika hyvin olla saatavilla, eli siihenkään homma ei kaadu. Vinoilla lähdöillä on mun mielestä molempia, mutta tuosta kartiosta en osaakaan sitten enää sanoa, mutta tämähän korjaantuu siinä laipalla kunhan molemmissa on vino lähtö niin ei tarvitse kovin paljoa sen suhteen kai askarrella.

Se mitä taas en tiedä, on öljy/vesilinjojen sopivuus ja mitä niiden muokkaaminen vaatii / mistä soveltuvat osat.

Täytyy myös miettiä mikä on järkevää suhteessa aikaan ja rahaan. Noita vähän ajettuja 14T turboja kun saa alkuperäisenä/suoraan bolt-on ihan fiksuun hintaan eikä rahaa/aikaa mene mihinkään ylimääräiseen.

16T tarjoaa tosin aavistuksen enemään ja siihen jää aina se optio vaihtaa keskiö sitten isommaksi. ::)


16t kompura+keskiö käy vanhaan pakopesään JOS alkumerkintä on molemmissa sama eli esim. molemmat td04l. Ristiin ei passaa eli esim. td04l ja td04hl.
Sitten voi hommata 16T jossa on pakopesä samanlainen kuin 14T (isommissa volvoissa taitaa erot olla DP laipassa, suora,vino tai kartio ja pakosarjanlaippa perus mitsut3. Jossain uusissa s40/v50 taitaa olla pakosarjanlaippa erilainen?)
Herääminen ei hirveästi muutu, jos olet testannut t5 niin on varmaan aika lähelle samaa luokkaa kulkupuoli.

13t ja 16t sama homma kuin yllä. tosin pakopesä kannattaa ahtojen nostoa silmälläpitäen olla suurinta mallia eli #7, isommalla kompurapuolella menee herkemmin tukkoon, tosin myös vähän herääminen heikkenee hengittävyyden myötä.

helpoimmin pääset alkuun, kun selvität nykyisesta ahtimesta tietoja, (mikä td04-versio, mikä pakopesän malli, mahdollisesti kokokin) ja sitten alat selailemaan nettiä mitä löytyy tilalle.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #4 : 01.02.2018, 09:20:29 »
Mulla oli TD04HL-14 tuossa entisessä 2.5T matalapaine tjurbossa. (2007 Classic)

Custom Rst Putkiston kanssa penkissä irtosi ~255/390 vakio kikkaralla. Stg2 lastulla.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #5 : 01.02.2018, 09:26:05 »
Mulla oli TD04HL-14 tuossa entisessä 2.5T matalapaine tjurbossa. (2007 Classic)

Custom Rst Putkiston kanssa penkissä irtosi ~255/390 vakio kikkaralla. Stg2 lastulla.

Jaahas! No nyt täytyykin tutkia sitten paremmin - eli onko TD04HL vai TD04L. Jos tuo HL sarjalainen, niin sitten vakavasti joutuu miettimään ajelua kevääseen asti nykykunnossa ja kesäautot kun saa ajoon niin tästä fööni irti ja kairaushommiin...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #6 : 01.02.2018, 12:04:10 »
Juuri itse asiassa katselinkin vähän mm. ruotsin purkaamojen tarjontaa turboista ja vähän mm. kuvavertailua.

Semmoinen käsitys mulla on jo alun perin, että tää olemassa oleva on TD04L-14T ja se tilalle tuleva on joko sama tai sitten TD04HL-16T. Eroa löytyy siis koko paketista keskenään.

Käytännössä kokonaan pitäisi hommata tuo 16T - joka ei ole mitenkään mahdotonta. DP:n laippojakin taitaa aika hyvin olla saatavilla, eli siihenkään homma ei kaadu. Vinoilla lähdöillä on mun mielestä molempia, mutta tuosta kartiosta en osaakaan sitten enää sanoa, mutta tämähän korjaantuu siinä laipalla kunhan molemmissa on vino lähtö niin ei tarvitse kovin paljoa sen suhteen kai askarrella.

Se mitä taas en tiedä, on öljy/vesilinjojen sopivuus ja mitä niiden muokkaaminen vaatii / mistä soveltuvat osat.


Pakosiivissä ero, HL siipi ei mahdu L pesään(Näitähän löytyy on S,M,L,H,R). Keskiöt liitäntöjen osalta samoja, kompurapuolella sitten siipi saattaa olla normi tai superback. Lisäksi muistelen kun joskus tehtiin ehjästä 940:n 13C:stä ja väljästä 850:n 18T:stä ehjä 18T, niin laakerit passasi, mutta turbiiniakselissa oli joku muutaman millin pituusero
Aiheesta lueskeltavaa.

Kartiolla tarkoitin DP liitosta, eli on joko suora kartiolla (ainaki jotkut 850 ja 940 turbot), suora (ainakin 850 ja X70) tai vinolla (ainakin saabit, s60 ym.)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #7 : 01.02.2018, 13:21:26 »
Sen verran päivitystä tilanteeseen, että taidan vain rajanaapurista hommata uuden samanlaisen ahtimen (jos nykyinen nyt paljastuu öljysyöpöksi) ja en lähde tekemään muita muutoksia tässä yhteydessä.

On vähän jo uuden auton suunnitelmia kiikareiden toisessa päässä.  V:> :juhau: :idiot2:
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #8 : 07.02.2018, 18:20:01 »
Eikös tässä tapauksessa olisi helpoin lyödä sinne suoraan vastaavan ikäisen t5sen ahdin? Olen käsittänyt että t5sessa olis td04-hl16t
V70 2.5t geartronic -06

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #9 : 07.02.2018, 19:15:25 »
Eikös tässä tapauksessa olisi helpoin lyödä sinne suoraan vastaavan ikäisen t5sen ahdin? Olen käsittänyt että t5sessa olis td04-hl16t


Niin, siis tuohan käy suoraan, kun vain downpipen lähtö on sama.
Vesilähdöt turbon kyljessä voi olla erilailla, mutta nehän saa tulpattua.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Turkinpippuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #10 : 08.02.2018, 20:37:26 »
Jos helpolla haluat päästä tuon ahtimesi kanssa, käytä omaa alkuperäistä ahdintasi paikallisessa turbohuollossa, joka myös modifioi ahtimia. Pyydä heitä laittamaa siihen korjaussarja sekä isompi halkaisijainen ja agressiivisempi kompurapyörä (esim. 16T-18T billet). Se vaatii kompurapuolen posken koneistusta mutta se on pikkujuttu ammattimiehelle. Lopputuloksena sinulla on täysin kunnostettu ja modifioitu ahdin, jonka ruuvaat yksikertaisesti takaisin paikalleen. Ahdin toimii hienosti autossasi ilman mitään muita muutoksia. Pienellä pakopesällä se herää matalilta kieroksilta hyvin ja tuottoa riittää paremmin myös keskialueelle ja yläkierroksille... Painetta et voi ottaa ahtimelta ilman ECU:n muutoksia yli 0,5bar, kovemmilla paineilla autosi menee vikatilaan. Toisaalta isommilla ahdoilla alkaisi myös polttoaine loppumaan sekä pakopaineet ennen ahdinta nousisivat kohtuuttomiksi pienen pakopesän johdosta. Mutta jo vakio 0,3-0,5barin ahdoilla modifioidulla ahtimella autosi muuttuu totaalisesti parempaan suuntaan. 400-500€ voisi olla budjettisi näille muutoksille...
Turbolla buustia elämään...

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #11 : 12.07.2020, 20:56:04 »
No nyt ihan varmaa tietoa,eli laitoin omaan S80 2006 classic 2.5t uuden orkkis td04hl-16t turbon ja siniset T5 suuttimet,R imutken ja ilmansuodatin kotelon sekä ihan perus motestin ohjelma.
Ohjelma laitettiin silloin kun auto oli mekaanisesti ihan vakio ja loput on laitettu jälkeen päin.
Vidalla seurattu parametrejä ja innovaten laajakaistalla afr:ää.kaikki toimii todella hyvin.
Turbon heräämisestä en huomannut mitään eroa vanhaan settiin, mutta voimaa ihan tajuttoman paljon enemmän, ja parasta on kovilla kierroksilla ahdin ei todellakaan mene tukkoon, vetää todella hyvin rajoittimeen saakka.
Paikoiltaan kun lähtee niin menee hetkeksi rajoitinta vasten ja paukkuu putkessa ennen kuin salkku tempaisee kakkosen reikään.
Suosittelen vahvasti kyseistä kombinaatiota mikäli kaipaa voimaa loistavaan 2.5t moottoriin.
Jenkki pojat puhuu useassa ketjussa että 2005 faceliftin 2.5t alakerta on huomattavasti vahvempi kuin vanha versio, mutta tähän en ota sen enempää kantaa.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #12 : 03.09.2020, 20:06:31 »
Meneekö tuo suoraan V70 -03 5244T3 200hv koneeseen: https://www.classicswede.co.uk/TD04_16T_New_Original/p1733344_20278161.aspx

Toimiiko vakiosoftalla? Softaajilla valmiit käppyrät tuota varten? Riittääkö suuttimet ja/tarviiko muuta? Kytkin/vauhtipyörä ehkä uusinnassa kun vauhtipyörä kait kolahtaa starttauksen jälkeen, mikä olisi siihen oikea valinta?
« Viimeksi muokattu: 03.09.2020, 20:08:36 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #13 : 05.09.2020, 14:13:10 »
Koittakaa nyt joku jolla on kokemusta vastaavista muutoksista vastata nyt jotain? Mistä softa jos vaihtaa ahtimen ja mikä ahdin paras normaali liikenteeseen siten että kaasuun reagointi normiajossa olisi vielä hyvä? BSR taitaa olla edullisin mutta jos ahdin vaihtuu niin onko sovelias ohjelma silloin enää?
« Viimeksi muokattu: 05.09.2020, 14:15:04 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon vaihto 2.5T (210hp) isompaan?
« Vastaus #14 : 26.09.2020, 00:05:39 »
Koittakaa nyt joku jolla on kokemusta vastaavista muutoksista vastata nyt jotain? Mistä softa jos vaihtaa ahtimen ja mikä ahdin paras normaali liikenteeseen siten että kaasuun reagointi normiajossa olisi vielä hyvä? BSR taitaa olla edullisin mutta jos ahdin vaihtuu niin onko sovelias ohjelma silloin enää?
Valitan heti alkuun, että ei ole varmaa tietoa. Eikös tuo ole sama laippa kuin alkuperäisessäkin ahtimessa, eli pitäisi fyysisesti sopia paikalleen? Vakiosuuttimet riittävät tietysti vakiosoftalla, mutta muuten menee custom-softien puolelle. Jos käytössäsi on DiCe tai olet sellaisen omistavan lähistöllä (allekirjoittanut Tampereella), voisin ehdottaa Hilton Tuningia. Kirjoita sinne kysymys (info@hiltontuning.com) niin he varmasti kertovat mihin nykyiset suuttimesi riittävät tai jos ne kannattaisi vaihtaa.

 

Ateho  Elekma