KL-varaosat  Race.fi

V50 -04 2.0D sammui ajosta(vika korjattu)

  • 13 Vastauksia
  • 5777 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
V50 -04 2.0D sammui ajosta(vika korjattu)
« : 05.02.2018, 11:11:57 »
Eikä avainta kääntämällä saa kuin virrat päälle. Moottorin suunnalta ei kuulu edes releen naksahdusta. Ennakko-oireita ei yhtään, viimeiselläkin käynnistyksellä täysin normaali käyntiin lähtö ja sitten tuli äkkikuolema.
Mittaristossa ei vikavaloja, ajotietokoneessa ei vikailmoituksia
Edit. Kertaalleen noin viikko ennen nyypähtämistä radio ei käynnistynyt ollenkaan ennen kuin käytti virrat poissa autosta. Ehkä liittyy ongelmaan tai sitten ei ???
iCarsoft:in lukijalla ei moottoriin liittyviä vikakoodeja, paitsi että ECU:un ei saada yhteyttä. Taitaa siis olla sulake/johtovika jossakin kohtaa. Moottorin ala/takatukikumi oli huonona jo jonkin aikaa, olisiko ravistanut jonkin liittimen irti?!?

Virtalukkoja näistä kaiketi on mennyt, mutta jättääkö se vikakoodia mennessään?

Tähän mennessä kokeiltua:
CEM irrotoitus ja pölyjen puhaltelu.
Apukuskin kynnyslistan alla olevien kolmen maadoituspisteen kontaktien varmistaminen.
Virtalukon vaihto korjasi
« Viimeksi muokattu: 24.05.2018, 17:02:54 kirjoittanut jt-87 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #1 : 05.02.2018, 16:22:30 »
Pitäisi saada ecu:lle ensin sähköt, jotta siihen olisi yhteys ja autolla mahdollisuus käynnistyä. Virtalukko, johtosarja, maadoituspisteet...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #2 : 05.02.2018, 22:55:51 »
Tarkista CEMin liittimet apukuskin jalkatilasta. Tuppaa löystymään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #3 : 06.02.2018, 12:45:58 »
Kiitos vinkeistä, käyn jossakin välissä johtoja ja liittimiä hypistelemässä ja tulen sitten raportoimaan kuinka kävi.

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #4 : 13.02.2018, 07:37:26 »
Koko sulaketaulu apukuskin jalkatilasta nostettu pöydälle ja avattu ihan huvin vuoksi. Yllättäen ei näkynyt mitään ihmeellistä, mutta tulipahan kaikki sulakkeet ja liittimet varmuudella irroitettua ja laitettua takaisin. Mitään puhaltelua kummempaa puhdistamista en suorittanut, mutta eipä vikakaan korjaantunut. Ei mitään muutosta jos tarkkoja ollaan.
Käytetty virtalukko maksaisi n. 50€, mutta tekisi mieli varmistua että vika on siinä.

Nyt muuten kun on lukenut mitä vikoja voi CEM ja virtalukko aiheuttaa, yksi oire on ollut tulevasta reilua viikkoa ennen hyytymistä: Radio ei käynnistynyt ollenkaan yhdellä ajomatkalla vaan piti käyttää avainta nolla-asennossa että lähti toimimaan.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #5 : 13.02.2018, 08:55:27 »
Käy apukuskin kynnyksessä olevat maadoituspisteet läpi. Mulla ne oli päällisin puolin ok, mutta santapaperin kanssa hieromalla poistui ajossa sammuilut.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Vollester

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #6 : 13.02.2018, 15:36:16 »
Terve, sen verran otan osaa keskusteluun, mulla latas eilen koko mittaristo kaikki valot päälle ja alkoi infonäytössä lukemaan jos jonninmoista huoltovaatimusta, mm. moottorijärjestelmä, ajonvakautus, jarrujärjestelmä jne jne. Sammutin auton ja starttasin uudestaan, osa ilmoituksista katosi, mutta osa jäi. Sitten ei mennyt vaihteet päälle. Uusi sammutus, ja johan läks liikkeelle. Kävin hätäpäissäni uuden akun hakemassa, sen vaihdon jälkeen heitti taas ajonvakautus vaatii huollon-tekstin infonäyttöön, sekä ajoneston päälle. Meni hermot ja painuin nukkumaan, koitin kuitenkin aamulla että josko starttaisi, ja lähtikin kuin palmun alta. Ajoin töihin, laitettiin testeri kiinni ja kaikki samat viat uudestaan, myös ajonesto. Erikoisuutena on se että ohjaustehostin menee myös päälle. CEM-yksikkö otettiin irti kun täältä siitä luin ja duunikaveri(sähkäri) avasi ja putsasi huolellisesti(piirilevyjen välissä oli pientä metallihilettä jonkin verran). Laitettiin takaisin kiinni, ei vaikutusta. Eli voidaan olettaa että CEM on paskana. Korjaaminen maksaa 1015€, mutta Ruotsista saisi käytetyn alle 200€, pitääkö auto käyttää esim. Biliassa koodauksessa jos sen vaihtaa. Nuo maadoitukset tarkastan vielä ennen ostoa. Auto on V50 T5 AWD, vuosimallia 2006.
V50 T5 AWD 2006, toistaiseksi.

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #7 : 13.02.2018, 17:13:21 »
Täältä lainattua:
"On myös hyvä muistuttaa, että CEM-yksikön voi vaihtaa autosta toiseen siirtämällä vanhan tiedot "uuteen" samalla varaosanumerolla olevaan yksikköön."
Eli pitää jossakin osaavalla taholla käydä kopioimassa cem:n sisältämät tiedot.



Eikä tullut korjausta tilanteeseeni apukuskin kynnyksen maadoituksia hiomalla...

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #8 : 11.04.2018, 09:53:52 »
Nyt ehkä vähän nolottaa... Auto seisonut monta kuukautta kun ei riitä inspiraatiota. Sitten kevätauringon lämmitellessä vikakoodinlukijasta livetila päälle ja virtalukon toimintaa selvittelemään.

Avain poissa - tunnistaa
0-astento - tunnistaa
1-asento - tunnistaa
2-asento - tunnistaa
3-asento -ei mitään :-[

Eli se virtalukkovika taitaisi olla kyseessä vaikka sitä kovasti yritin alkuun selittää pois. Pitää seuraavaksi kaivella se mötikkä autosta irti ja tehdä ruumiinavaus potilaalle...
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018, 10:02:01 kirjoittanut jt-87 »

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #9 : 12.04.2018, 21:15:39 »
Virtalukko kaiveltu pöydälle ja pienen purkamisen perään voi todeta että hyvin ohuesta rosterilipareesta on kaksi kontakti"suikaletta" katkennut. Erittäin helppo vaihtaa jos olisi saatavilla varaosaa, josta päästäänkin jatkoaiheeseen: missähän voisi leikkauttaa noin pieniä palasia, olisi varmasti menekkiä. Mallinnus ei ole ongelma kunhan jostain saan ehjän palasen malliksi, mutta sitä leikkaajaa ei vielä ole tiedossa...
Kuvia muuten huomenissa potilaasta...

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #10 : 12.04.2018, 22:10:04 »
Jos mitat ja materiaali ovat selvillä niin joko laserleikkurilla tai CNC-jyrsimellä luulisi pystyvän tekemään uuden osan.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #11 : 12.04.2018, 22:22:43 »
Jos mitat ja materiaali ovat selvillä niin joko laserleikkurilla tai CNC-jyrsimellä luulisi pystyvän tekemään uuden osan.
Ei pääse millään "palkoille", ellei ole itsellä mahdollisuutta käyttää ks. koneita ja aikaa harrastaa. Käytetty ehjä virtalukko paikalleen, niin saa auton ajoon.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #12 : 13.04.2018, 12:33:21 »
Pikkulaserin etsisin itse, ei jyrsimällä oikein saa yhtä siistiä jälkeä. Ja yksittäiskappaleena ei pääse ansioille, se on selvä...

Täällä päin ainakin laserleikkausfirmalta saa paksumpaa ja isompaa rautaa jopa alle 1€/kpl kun isomman sarjan tilaa. En vain ole siellä asioidessani koskaan mitään hienomekaanista osaa nähnyt joten veikkaan että ovat keskittyneet isompiin kappaleisiin.
Kun tämä virtalukko on tyyppivika, kai varaosalle olisi kysyntää vaikkapa 20kpl verran. Ja kun tarkemmin tutkii, ei näitä varaosia löydy edes Ebaysta, eli menekkiä voisi olla muuallakin kuin Suomessa ja määrät heti kertaluokkaa suurempia.

Tuossapa luvatut kuvat, ongelmakohdat ympyröitynä(vähän epäselvästi mutta kuitenkin):



Edit: Tarkemmin tutkittuna ei tuolla lärpäkkeellä taida olla sähkönkulun kannalta mitään merkitystä. Tutkimukset jatkuvat...
« Viimeksi muokattu: 13.04.2018, 14:15:32 kirjoittanut jt-87 »

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D sammui ajosta
« Vastaus #13 : 24.05.2018, 17:02:01 »
Yllättäen se vika oli virtalukossa. Sen kun vaihtoi, alkoi pelaamaan ja hyvin onkin kulkenut.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy