Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Mopot

  • 39 Vastauksia
  • 13028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mopot
« : 18.02.2018, 21:15:12 »
Pojan mopossa on otsikon mukainen tekninen hienous. Olen aina epäillyt että kuinkahan nuo toimii mopoissa kesät talvet ja nyt näyttää että ei toimi :(

Tarina menee lyhykäisyydessään näin:
Reilun vuoden ikäisenä tämä kyseinen Aprilia sai severta huutia että mittaristo meni uusiksi. Toimi moitteetta kuukauden jonka jälkeen sekosi ja kaikki varoitusvalot palaa kokoajan ja nopeusmittari elää omaa elämäänsä. Ohjeistin Poikaa seuraamaan öljyn määrää perinteisin konstein ja tänään järkytyksekseni huomasin että eipä ole Poika viitsinyt seurailla. Säiliö oli kuiva kuin myös pumpulle ja pumpulta kaasarille menevät (kirkkaat) letkut :facepalm: Noh, pienen parranpärinän jälkeen ryhdyttiin sitten öljyä lisäämään ja ruikkasin tulpanreiästä ja kaasarin kautta öljytipat koneeseen sisään kaiken varulta. Kone käyntiin mutta letkuissa ei vaan ala öljyä näkymään. Sitten öljyä tankkiin bensan sekaan ja muutama kilsa ajoa eikä edelleenkään letkut täyty, ei edes se säiliöltä pumpulle menevä :idiot2: Mahtaako öljypumppu kärvähtää kuivana käydessään vai mikähän ihme kun ei edes valu säiliöstä pumpulle sitä öljyä? Mietin että oisko joku kondenssivesitippa säiliön pohjalle jäätynyt ja siinä sitäkin lämmiteltiin mutta ei apua. Jotain pientä liikettä kaasarille menevässä letkussa näkyy eli muutama orpo öljytippa koetti vaeltaa kaasarille huonolla menestyksellä. Pitääkö jotain ilmausta tehdä vai mitenkä :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 25.04.2019, 23:53:28 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Oll1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #1 : 18.02.2018, 21:19:30 »
Ainakin Gilera skootterissa on / oli ilmausnippa (ruuvi) tuoreöljypumpussa.
Ex-V70 2.4 170hv Automaatti -04, Ex-V70 Bi-Fue lAutomaatti -06, Ex-V70R AWD Manuaali -05, V70 D5 Manuaali -02, Ex-V70 D5 Automaatti -05, Ex-V70AWD Automaatti -06 Ex-XC90 D5 AWD Automaatti -08, Ex-MB Ml320Cdi -10, XC60 D5 AWD Automaatti  -13

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #2 : 18.02.2018, 21:23:49 »
Mistähän apriliasta on kyse? Skootteri?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #3 : 18.02.2018, 21:36:02 »
Mistähän apriliasta on kyse? Skootteri?

SX 50 vm. 2016 eli ”Supermoto”
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #4 : 18.02.2018, 21:49:31 »
Ainakin aikoinaan Derbi Senda toimi tuoreöljyvoitelulla täysin ongelmitta kesät/talvet ja kilometrejäkin kertyi uudesta asti yli 20tkm. Moottoriakaan ei tarvinnut purkaa kertaakaan, mäntä siitä piti vaihtaa pari kertaa huolto-toimenpiteenä. Tuosta ei ajettu öljysäiliötä ikinä kuivaksi ja muistelen, että siinä oli ihan varoitusvalokin alhaiselle öljytasolle mittaristossa.

Tuossa nuo ongelmat tainneet aiheutua siitä että ajettu 2T-öljysäiliö kuivaksi ja saattanut hajottaa öljypumpunkin. Tuota ehdotettua ilmausta siihen vielä kannattaa kokeilla.

luulen että monet ongelmat mopojenkin kanssa johtuvat täysin käyttäjästä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2018, 21:59:33 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #5 : 18.02.2018, 23:33:06 »
Ainakin aikoinaan Derbi Senda toimi tuoreöljyvoitelulla täysin ongelmitta kesät/talvet ja kilometrejäkin kertyi uudesta asti yli 20tkm. Moottoriakaan ei tarvinnut purkaa kertaakaan, mäntä siitä piti vaihtaa pari kertaa huolto-toimenpiteenä. Tuosta ei ajettu öljysäiliötä ikinä kuivaksi ja muistelen, että siinä oli ihan varoitusvalokin alhaiselle öljytasolle mittaristossa.

Tuossa nuo ongelmat tainneet aiheutua siitä että ajettu 2T-öljysäiliö kuivaksi ja saattanut hajottaa öljypumpunkin. Tuota ehdotettua ilmausta siihen vielä kannattaa kokeilla.

luulen että monet ongelmat mopojenkin kanssa johtuvat täysin käyttäjästä.

Joo varoitusvalo on mutta se ei meillä enää toimi kun koko mittaristo sekaisin. Itsekin epäilen että pumppu kärvähtänyt kuivuuttaan mutta se kummastuttaa kun edes se pumpulle tuleva letku ei täyty. Se on halkaisijaltaan paljon reilumpi kuin se kaasarille menevä. Luulisi että edes painovoimaisesti täyttyisi se letku pikkuhiljaa kun synteettinen 2T öljy loppuviimeksi aika lirua. Pitänee käyttää sitä letkua irti nyt ens hätään ainakin ja vielä etsiä se nippa (ei tänään pistänyt silmään). Tosin kyllähän tuolla nyt taas voi ajaakin kun tankissa n.2% seos
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #6 : 18.02.2018, 23:39:44 »
Katsoin tuon mopon vanhasta ohjekirjasta tuosta tuorevoitelusta ja siinäkin mainittu ilmausohjeet. Tankkiin pitäisi kaataa seoksena ensin 2T öljyä ja sen jälkeen moottorin käydessä ilmaruuvi auki öljypumpulta, sekä kädellä vetää käyttövaijeria samalla.

luulisi tuonkin mopon ohjekirjassa olevan ohjeet ilmaukseen samalla tavalla.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #7 : 18.02.2018, 23:57:26 »
Katsoin tuon mopon vanhasta ohjekirjasta tuosta tuorevoitelusta ja siinäkin mainittu ilmausohjeet. Tankkiin pitäisi kaataa seoksena ensin 2T öljyä ja sen jälkeen moottorin käydessä ilmaruuvi auki öljypumpulta, sekä kädellä vetää käyttövaijeria samalla.

luulisi tuonkin mopon ohjekirjassa olevan ohjeet ilmaukseen samalla tavalla.

Ok! Kiitos avusta!! 2016 mallin Aprilia ohjekirja sanoo vain että ”mikäli öljy loppuu tai öljyputki irtoaa, tulee ottaa yhteyttä viralliseen Aprilia huoltopalveluun joka huolehtii ilmauksesta..”. Juuri huomasin tämän ;D Olen pannut merkille että Aprilia herkemmin ohjaa huoltoon. Pari muutakin jutskaa selvinnyt nimenomaan Derbin manuaaleista (moottorithan on samat).
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #8 : 19.02.2018, 00:10:55 »
Tuossa oli vielä vanhan mallin moottori, kun sehän vaihtui uudempaan malliin 2006 jälkeen muistaakseni. Öjypumppu saattaa olla uudemmissakin vielä sama, tai luulisi ainakin sama periaate olevan tuorevoitelun ilmauksessakin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #9 : 19.02.2018, 10:35:27 »
Ei näy sellaista perinteistä ilmausnippaa mitä odotin. Mahtaakohan tuo punaisella prikalla (letkunippojen välissä) oleva ruuvi olla ilmausruuvi?

http://www.racingplanetusa.com/pump-piaggio-derbi-engine-d50b0-p-196440-1.html#prettyPhoto
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #10 : 19.02.2018, 10:52:21 »
Muistelen kun joskus aikonaan oli moottoria purkaessa rabasasta öljypumpun letkut tyhjänä mutta aina lähti pumppu pelaamaan kun löi vehkeet läjään öljyä säiliöön, kaasarin päästä letku irti ja tulpaten nippa, 2tseos tankkiin ja kone käymään, kaasutteli, ja käsin "kaasua pumpulle" ja ootteli niin kauan että kirkkaasta letkusta rupes tavaraa tulemaan, tökkäsi kiinni kaasariin ja hetken vielä varmuudeks päästeli seosbensalla.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Oll1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #11 : 19.02.2018, 18:40:07 »
Muistelisin että gilerassa oli justiinsa tuollainen ruuvi josta ilmaaminen tapahtui.
Ex-V70 2.4 170hv Automaatti -04, Ex-V70 Bi-Fue lAutomaatti -06, Ex-V70R AWD Manuaali -05, V70 D5 Manuaali -02, Ex-V70 D5 Automaatti -05, Ex-V70AWD Automaatti -06 Ex-XC90 D5 AWD Automaatti -08, Ex-MB Ml320Cdi -10, XC60 D5 AWD Automaatti  -13

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #12 : 19.02.2018, 19:02:56 »
Kyllä se ilmausruuvi taitaa olla juuri tuo ristipääruuvi, sillä punaisella prikalla. Se prikka varmaan on joku massatiiviste luultavasti. Joissain gileroissakin on käytetty tuota Derbin rabasa konetta kans.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2018, 19:05:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #13 : 03.04.2018, 18:49:31 »
Ei se vaan suostu ilmaantumaan. Lienee pumppu mennyt ja pitää opettaa poika sekoittelemaan bensansa. Sehän ei ole rakettitiedettä ja kännyköstä löytyy laskin jos ei päässälasku suju mutta kun vaan muistaisi poika sitä öljyä sekoittaa :P Nämä nykynuoret kun on niin huolettomia viheltäjiä V:>
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #14 : 09.05.2018, 21:24:58 »
Rupesin taas ihmettelemään tätä voiteluhommaa niin huomasin että öljyletku kaasarille olikin nyt täynnä eikä kupliakaan näkynyt. Lienekö lämpimät kelit sitten saaneet jotain aikaan :idiot2: Otin letkun irti ja säätelin sieltä pumpulta niin hyvin näkyy toimivan öljynsyöttö. Säiliöstäkin hävinnyt öljyä ihan oikeaan tahtiin muutaman sadan kilsan aikana. Pitänee lopettaa seosbensoilla ajo sitten. Hämmästyttävän vähän muuten savuaa nuo täyssynteettiset öljyt. Toista se oli ennen kun PV Suzukiin sekoiteltiin sitä mitä isukin kanistereista sattui löytymään

Sitten pitikin ihmetellä mittaristoa että mikä hemmetti sitä riivaa kun on sekaisin. Syyksi selvisi ”pääsulake” joka oli palanut. Enpä heti arvannut sulaketta epäillä kun mittaristolle kuitenkin tuli virrat ja vilkun merkkivalo toimi normaalisti. Sulake on palanut muutaman kerran aiemminkin notta jossain on jotain häikkää. Paikka paikoin raakasti vedetty nippusiteillä johtoja runkoputkiin ilman kunnollista ”suojakäärettä”.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira