KL-varaosat  Race.fi

240 virittäminen?

  • 10 Vastauksia
  • 7528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusakko666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
240 virittäminen?
« : 14.03.2018, 11:41:29 »
Tervehdys kaikille! Olen uusi täällä foorumilla ja Volvot on aikalailla tuntemattomia autoja mulle, joten saattaa tulla vähän tyhmiä kysymyksiä. Selailin paljonkin foorumia, mutta en löytänyt tarpeeksi informaatiota, joten aloitin uuden ketjun. Jos on väärässä paikassa ylläpidon mielestä, niin pahoittelen!  :D

Sitten itse aiheeseen. Tässä vähän aikaa sitten kävi mielessä että voisin ostaa Volvon. Kaverit on kehunu ja sanonu että on helppo laittaa ja suhteellisen edullinenkin jos haluaa jotain kopperoa rassata. Nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että riitti rohkeus tulla täältä kysymään apua kokeneemmilta kavereilta. Homman nimi on se että pitäis yks romu myydä pihasta, hommata jostain Volvo ja virittää se. Kävi mielessä 240, koska on omalla tavallaan kaunis auto. Moni kertonut että 240 olisi helppo virittää, mutta kun mulla ei kokemusta ole, enkä ikinä ole Volvoa purkanut osiin, joten on vähän sormi suussa. Kovasti kiinnostais sellanen viritellä, nyt vaan tarvitaan jeesiä! Auto tulis ihan perus käyttöön, pääasiassa lyhyttä matkaa kaupungissa, välillä jotain kylärallia. Joten, kertokaas aloittelijalle vähän vinkkejä, mistä aloittaa ja miten. Myöskin jos jollain on paljonkin kokemusta (niinkuin varmasti onkin, en epäile) voisi kertoa auton huonot ja hyvät puolet, tuleeko usein jotain ongelmatilanteita vastaan, kestävyys ja niin edelleen. Kiitos jo etukäteen ja jos ylläpidon mielestä on väärässä paikassa, saa siirtää!  :)

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #1 : 14.03.2018, 12:10:12 »
Ainakin semmonen tulee mieleen et kannattaa ostaa valmiiksi mahdollisimman hyväkuntoinen aihio, esim niitä viimeisiä vuosimalleja olevia missä on  2,3l ruiskukone. siitä saa jo pelkällä moottorinohjauksen asennuksella ja turbolla sen 250-300hp jos sattuu olemaan hyvä moottori vahvalla alakerralla  :)  Toki siihenkin joutuu sit jo kytkimen, vaihdelaatikon yms päivittämään,

Itse suosittelisin kyllä 740 tai 940 korin volvoa, on paljon parempi ajettava ja monesti paremmilla varusteilla kuin 240. esim 740.ssa on aina ohjaustehostin kun 240.ssa se on lisävaruste.  ???

Helpoin tie onneen olisi varmaan ostaa 940 turbo ja virittää sitä,  ;)
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #2 : 17.03.2018, 23:04:52 »
Ja nuo 7/900-sarjalaiset on suhteessa kuntoon ihan naurettavan halpoja verrattuna 200-sarjalaisiin. Keräilyarvo alkaa ilmeisesti nousta ruosteettomien osalta...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Volvettelutkuttaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • oispa kaljaa
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #3 : 01.05.2018, 22:11:00 »
Tervehdys kaikille! Olen uusi täällä foorumilla ja Volvot on aikalailla tuntemattomia autoja mulle, joten saattaa tulla vähän tyhmiä kysymyksiä. Selailin paljonkin foorumia, mutta en löytänyt tarpeeksi informaatiota, joten aloitin uuden ketjun. Jos on väärässä paikassa ylläpidon mielestä, niin pahoittelen!  :D

Sitten itse aiheeseen. Tässä vähän aikaa sitten kävi mielessä että voisin ostaa Volvon. Kaverit on kehunu ja sanonu että on helppo laittaa ja suhteellisen edullinenkin jos haluaa jotain kopperoa rassata. Nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että riitti rohkeus tulla täältä kysymään apua kokeneemmilta kavereilta. Homman nimi on se että pitäis yks romu myydä pihasta, hommata jostain Volvo ja virittää se. Kävi mielessä 240, koska on omalla tavallaan kaunis auto. Moni kertonut että 240 olisi helppo virittää, mutta kun mulla ei kokemusta ole, enkä ikinä ole Volvoa purkanut osiin, joten on vähän sormi suussa. Kovasti kiinnostais sellanen viritellä, nyt vaan tarvitaan jeesiä! Auto tulis ihan perus käyttöön, pääasiassa lyhyttä matkaa kaupungissa, välillä jotain kylärallia. Joten, kertokaas aloittelijalle vähän vinkkejä, mistä aloittaa ja miten. Myöskin jos jollain on paljonkin kokemusta (niinkuin varmasti onkin, en epäile) voisi kertoa auton huonot ja hyvät puolet, tuleeko usein jotain ongelmatilanteita vastaan, kestävyys ja niin edelleen. Kiitos jo etukäteen ja jos ylläpidon mielestä on väärässä paikassa, saa siirtää!  :)

Itekki mietin tota 240 Volvoa jokinaikaa sitten. Nettiautoa selaillessa huomasin kuitenkin et hyvästä aihiosta sais maksaa itsensä kipeeks. Mutta 740 lähtee pikkurahalla. Olen nyt itsekkin onnellinen 740 omistaja. Jos 740 volvoo kattelet nii kannattaa kosteusvaurioita katella. En tiiä onko tyyppivika mutta itellä oli semmonen. Bensamittarin anturi on tosi monessa vanhassa volvossa rikki.

Poissa Pretoriaani

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #4 : 01.06.2018, 09:31:17 »
Morjensta moro. Täällä toinen ensi-Volvon hankkinut. -75 244DL. Moottorina B21 varustettuna väkivahvalla Strömbergillä. Tarkoituksena olisi aavistuksen piristää kyseistä moottoria, mutta en tiedä tästä mitään. Ilmeisesti kuitenkin peruskaavalla, eli kaasari, kansi, nokka, pakosatsi.

Mutta mikä olisi sellainen katukäyttöön sopiva resepti? Mikä/mitkä kaasuttimet? Mikä nokka? Olen nähnyt puhuttavan kaikenlaisilla kirjaimilla alkavista nokista, mutta niistäKÄÄN ei ole tietoa. Meneekö kaikki BXX kannet ristiin, jos hommaan irtokannen ja vien sen Kansisetille hipisteltäväksi? Mitä muuta olisi hyvä ottaa huomioon?



Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #5 : 01.06.2018, 09:34:59 »
Morjensta moro. Täällä toinen ensi-Volvon hankkinut. -75 244DL. Moottorina B21 varustettuna väkivahvalla Strömbergillä. Tarkoituksena olisi aavistuksen piristää kyseistä moottoria, mutta en tiedä tästä mitään. Ilmeisesti kuitenkin peruskaavalla, eli kaasari, kansi, nokka, pakosatsi.

Mutta mikä olisi sellainen katukäyttöön sopiva resepti? Mikä/mitkä kaasuttimet? Mikä nokka? Olen nähnyt puhuttavan kaikenlaisilla kirjaimilla alkavista nokista, mutta niistäKÄÄN ei ole tietoa. Meneekö kaikki BXX kannet ristiin, jos hommaan irtokannen ja vien sen Kansisetille hipisteltäväksi? Mitä muuta olisi hyvä ottaa huomioon?



Nokka-akseleista: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=88.0

Perustietoa koneista ja kansista: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.0
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #6 : 01.06.2018, 22:51:49 »
Mikä/mitkä kaasuttimet?

Ruisku ellei ole mitään sääntöesteitä. Tulee loppuviimein paljon halvemmaksi.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Rusakko666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #7 : 16.06.2018, 01:59:20 »
Noniin. Nyt ollaan vihdoin ja viimein päästy renkaanpotkinta vaiheeseen, MUTTA.. On ollu vaan kaikki kaksneliskanttiset koriltaan todella ruosteisia. Siis todella rapsakassa kunnossa. Alkajaisiksi pitäisi tehdä paljon hommia ulkoisesti (ei ole tallia missä näpertää) ennen kun pääsisi edes räpeltämään konetta. Nyt olen vähän kahden vaiheilla vienkö hyvän ja luotettavan käyttiksen vaihdossa, maksan väliä ja aloitan mahdollisesti mahdottoman operaation: Koko auton putsaus, siistiminen ja ehostus (ilman sitä tallia missä voisi näpertää) ...

Tarjolla olisi ihan mukavasti viritelty suht nopeasti liikahtava janoinen vaparibensa ja tämä olisi varmasti hyvä pohja rakentaa pahennusta aiheuttava kulkine. Kuulin jokseenkin miehekästä murahtelua koneen käydessä ja uskon sen aiheuttaa vihaa, kateutta, rakkautta ja muita tunteita. Onhan farmari 240 muutenkin hieno. Miinuksena ruosteet takakontissa, ovissa ja kaarissa. Bensamittari ei toimi, pientä siistimistä siellä täällä. Myöskin kemppiperä on huono leimalla käymisen suhteen, tiedätte varmasti miksi..

Millä korjata kukkivat kaaret ja läpiruosteinen kontin luukku? Mitä tehdä sisustalle ja hieman kärsineille ovipahveille? Mitäs jos sitä ja tätä? Kyseessä olisi ensimmäinen oma Volvo. Uskaltaako sitä hypätä Volvojen maailmaan tuosta vaan? Mitä kaikkea pitää renkaiden lisäksi potkia ennen kuin raha vaihtaa omistajaa? Liikaa kysymyksiä ;D

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #8 : 17.06.2018, 22:13:51 »
Kaaret vaihtaa suoraan uudet, sekä takaluukun etsii ruosteettoman. Kannattaa nyt ainakin katsoa takapuskurin alta onko kuin hapan sekä helmat. Ovissa aina yleensä sanomista varsinkin jos mädätyslistat paikallaan. Siistejä ovipahveja löytyy helposti, riippuen tietty vähän väristä.

Itse olen ostanut yhden melkein ruosteettoman 245 ja yhden täysin ruosteettoman 245sen alle 2k€ kappaleelta joten vielä etsisin sinuna kunnon ehjän korin johon tekee tekniikan. Itse tykkään aika helkkaristi enemmän tehdä tekniikkaa kuin mätähommia.
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa Rusakko666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #9 : 18.06.2018, 02:15:40 »
Kaaret vaihtaa suoraan uudet, sekä takaluukun etsii ruosteettoman. Kannattaa nyt ainakin katsoa takapuskurin alta onko kuin hapan sekä helmat. Ovissa aina yleensä sanomista varsinkin jos mädätyslistat paikallaan. Siistejä ovipahveja löytyy helposti, riippuen tietty vähän väristä.

Itse olen ostanut yhden melkein ruosteettoman 245 ja yhden täysin ruosteettoman 245sen alle 2k€ kappaleelta joten vielä etsisin sinuna kunnon ehjän korin johon tekee tekniikan. Itse tykkään aika helkkaristi enemmän tehdä tekniikkaa kuin mätähommia.

Tottahan se on että mielummin keskittyis tekniikkan rakenteluun ja muuhun. Tässä kohtaa se on kai pakko hieroa kaupat niin että jää rahaa poistella ruosteita ;D

Todennäköisesti koko auto pitäis käydä läpi ja tutkia vielä kertaalleen ja jos kaupat tulee, pitäis alkaa hommiin melkeinpä heti. Kaveri ehdotteli värin vaihtoa, joten siinä ohimennen tekee ruostehommat. Hirvittää silti kuitenkin hieman :D

Poissa Rusakko666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 virittäminen?
« Vastaus #10 : 22.06.2018, 22:03:49 »
Nyt on 240 farmari pihassa. Ehkä paras ostos pitkään aikaan. Teknikaltaan erittäin rakenneltu ja koriltaan melkeinpä vakio lankku. Takakontissa ruostehommia, mutta niihin on löytynyt jo osaava tekijä. Sisusta erittäin hyvässä kunnossa. Nyt vaan pitäis miettiä miten sitä kuuluisaa tehoa otetaan lisää. Bensamittari ei toimi, uusi pitäis hommata. Vähän on tekemistä ja laittoa, mutta niin ne sanoo että kuuluu asiaan ;D Lisäilen kuvia kun kerkeen! 8)

 

Kulkukoira  Proturbo