Mitenhän lain valvonta oli aikeissa järjestää? Nykyisellään esim. egr:n toimimattomuudesta ei voi jäädä kiinni. Ei myöskään Adbluen tai DPF:n toimimattomuudesta.
Tehonlisäys on muuten ihan vastaava päästömanipulaatio. Jokainen autonsa optimointiin vievä kyllä tietää, mitä on tekemässä. Hankalampi tapaus on se, että kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?
Eiköhän konttoreille tule uutta laitteistoa, näin olen ymmärtänyt. Ensimmäiset viitteet tästä tulivat jo vuosia sitten. Viime aikoina on Traficom ollut asiasta hiljaa, eli ilmeisesti odoteltu yhteisön edistymistä asiassa ja sorvailtu siinä samassa kansalliset pykälät valmiiksi.
Jos EGR/DPF ovat käytössä, ei maltillinen tehon lisäys välttämättä näy päästöissä kovinkaan merkittävästi. Hyväksyttyjä optimointejakin on markkinoilla (Polestar, Saabilla Hirsch jne).
Tuosta optimoinnista on tuore hovioikeuden päätös (
https://www.is.fi/autot/art-2000009208099.html). Ei tarvitse ymmärtää optimointia, vaikka myyjä siitä kertoo.