Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa

  • 9 Vastauksia
  • 6217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1jamppa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« : 05.04.2018, 17:44:04 »
Hello!
Vajaa vuosi meni ilman probleemia tämän talon ensimmäisellä Volvolla. Nyt alko sitten varmaan ne murheet..
Moottorivikavalo tauluun ja herjaa ahtimen ylinopeutta ynnä muuta. Sellainen havainto maantiellä ajaessa, kun painaa kaasun pohjaan niin ottaa hienosti kierroksia tuonne 3000r.asti, sitten miettii hetken ihan kuin hyytyisi ja lähtee sitten taas keräämään ihan hienosti jenkaa. Foorumia lueskellessani vika saattaisi johtua ahtopaineanturista, mutta hyviä ja huonoja kokemuksia/vinkkejä otetaan mielihyvin vastaan.
Käytössäni on Delphi että syvällisesti asioita ei pääse tonkimaan, mutta antaa seuraavat vikakoodit:

Diesel (D5204T3 - Diagnoosi)
DTC Kuvaus
P004900 - Turbo/kompressorin turbiinin ylinopeus
- Ei tietoa virhetyypistä
- Pysyvä
P023600 - Piiri, paineanturi A turbo / kompressori, alue / teho
- Ei tietoa virhetyypistä
- Satunnainen
P246C00 - Dieselin hiukkassuodattimen leikkaus - pakotettu rajoitettu teho
- Ei tietoa virhetyypistä
- Pysyvä
245600 - Unknown fault code
P245400 - Piiri, paineanturi A dieselhiukkassuodatin, alhainen.
- Ei tietoa virhetyypistä
- Satunnainen
P003A85 - Turbo/kompressori ahtopaineen ohjauspiiri A
- opetusraja ylitetty
- Pysyvä
Aikaisemmin oli myös P023400-Turbon/kompressorin A ylipaine, joka mielestäni johti vikavalon syttymiseen?
Nämä kaikki ei ilmesty kerralla, vaan ensimmäisenä tulee P004900 ja sen jälkeen muut. Järjestystä en toki tiedä.
Tämä opetusraja herja tuli kuvioon sen jälkeen kun tuolla Delphillä "opetin" VNT:lle uusia rajoja.
Noita DPF herjoja on autossa ollut aikaisemminkin ja ne eivät ole ainakaan tähän mennessä vaikeuttaneet kulkua millään tavalla. Pakkopolton tein ihan kokeilumielessä, mutta ei tullut putken päästä minkäänlaista pölyä. Tuhkan määräksi näyttää n.6g.
Kiitos mielenkiinnosta, vihjeitä odotellen..

-J.A

Poissa mujunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #1 : 05.04.2018, 21:05:59 »
Vaihdoin omaan 2011 D3:een ahtopaineanturin ja se auttoi tuohon empimiseen ja vikakoodejakaan ei ole sen koommin näkynyt. En nyt muista oliko minulla samat vikakoodit, mutta voit tarkistaa ne tältä foorumilta. Dpf koodeja ei itsellä ollut.

Poissa 1jamppa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #2 : 05.04.2018, 22:40:02 »
Kiitos mujunen! niin lueskelin että sinulla on ollut ainakin tuo 023400 vikakoodi vastaavassa tilanteessa.  Silläpä rupesin omassakin tuota epäilemään syyksi.

Poissa mujunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #3 : 11.04.2018, 19:44:02 »
Ahtopaineanturin vaihto onnistuu muuten näppärimmin ihan konehuoneen puolelta. Siihen ei montaa minuuttia mene. Boschin anturin saa tilattua muutamalla kympillä nettikaupoista.

Poissa 1jamppa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #4 : 11.04.2018, 20:31:55 »
No joo, asiaa tutkiessa huomasin ahtopaine anturin arvon olevan moottori sammuksissakin 0.3 bar vertailuarvon yläpuolella. Täys ahdolla arvo poikkesi jo sitten reilusti enemmän, näyttäen ajoittain reippaasti yli 3bar lukemia. Olihan tuohon tullut jopa vikailmotus Egr: stä kin. Eilen vaihdoin uuden (Bosch)anturin ja ainakin oletus- ja anturin näyttämä arvo on nyt likipitäen just sama,myös täysi höyry päällä ja kierrosten empiminen loppu siihen! Tähän mennessä ei muitakaan vikakoodeja ole ilmestynyt. Mä vahvasti epäilen että syyllinen on selätetty!

Poissa Thai-ilu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Mukavan lämmintä 32C
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #5 : 26.01.2022, 08:58:48 »
Heippa hei kaikille sinne kotisuomeen.
Nyt pitää pitkästä aikaa turvautua jälleen asiantuntijoiden neuvoihin.
Asun Thaimaassa, Auto on xc60-2014,, D5244T / 5204T3

Olen yrittänyt lueskella vikakoodia P003A85 jo jonkun aikaa, mutta kovin vähän löytyy ohjeita ko vaivaan yleensäkin maailmalta.

Täällä kun ei oikeastaan keneltäkään voi kysyä mitään, saadakseen järjellisiä vastauksia.

Auto kulkee hyvin, eikä tuo vikakoodi häiritse juuri muulloin, kuin silloin kun luen koodit.
Mitään muita koodeja ei tule, eikä valoja pala.

Yksi ohje oli, että "vaihda ahtopaineen sensori" > ok sen tein, nollasin koodit, normaalisti kaasutellessa pihalla ei vika tullut, mutta kun ajaa pidempään moottoritienopeuksia, niin vika ilmestyy jälleen.

Joku englantilainen antoi neuvoa, että turbon siivet olisi nokiset, eivätkä liiku oikein, siihen kuulemma auttaisi, että ajetaan kiihdytellen pikkuvaihteilla, niin, että kierrokset nousee kunnolla 4000 ja yli, jolloin noen pitäisi palaa pois ja poistua. > sitäkin kokeillut muutamia kertoja.

Muutama ohje on ollut, että välijäähdyttimellä tai sen putkissa olisi vuotoa, niitä en ole saanut tutkittua, kun pitäisi mennä johonkin nosturille, ja sen takia se onkin jäänyt toistaiseksi. Kaikki näyttää hyvältä ja ehjältä, sen mitä kotioloissa pystyy näkemään.

Mitä tapahtuu, jos en tee ko asialle mitään, tuntuu, että vika ei ole juuri nyt tullut?

"Turboahdin/Supercharger Boost Control A Asento ylitti oppimisrajan.
Väylä singnaali/viestivirheet.
Singnaali sallitun alueen yläpuolella"

Mitä se tarkoittaa ns selkokielellä?  Jos on esim. Vuoto välijäähdyttimessä tai sen jälkeen putkessa, niin eikö se vähennä painetta?
Vai, tarkoittaako se esim, että turbon siivet on kiinni-asennossa, silloinhan paine kasvaa?

Itse turbo on käsittääkseni aika hankalassa paikassa ottaa pois. Voiko sen siipien toimivuutta kokeilla jotenkin ulkopuolelta?

Kummallisia kysymyksiä, mutta haluaisin itse löytää vian, ennen kuin menen paikalliseen volvo huoltoon.
Nykymaailmassa kun on vain tapana arvailla vikaa ja vaihtaa osia arvausten perusteella.


Toinen vaiva, en tiedä, ovatko nämä keskenään tekemisissä. 
Imupuolen putki, joka tulee ilmanputsarilta turbolle, vuotaa kampikammiolta tulevan lämmittimen juuresta, mustaa öljyä tulee.
Miten siinä putkessa voi olla paine, jos kokoajan on imu päällä?
Öljykorkin kun ottaa pois, kampikammiossa ei ole painetta ainakaan paikallaan käyttäessä.


Kiitollisena kuulisin jotain selityksiä, mistä voisi jatkaa.
ilu ...  Suomessa V70-2004 ...  Thai V50- 2010... ja nyt  xc60 D4-2014

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #6 : 26.01.2022, 11:09:32 »
Koodin perusteella turbon säädin voisi olla viallinen. Sijaitsee turbon kyljessä ja sen voi vaihtaa ilman isompia purkuja.

Imuputken välistä tuleva öljy on huohotuksesta. Vanhemmiten liitokset vuotaa. Putsaus, tiivisteliimaa ja klemmarit ainakin hillitsee sitä jollei halua laittaa uusia osia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Thai-ilu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Mukavan lämmintä 32C
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #7 : 26.01.2022, 12:00:45 »
Koodin perusteella turbon säädin voisi olla viallinen. Sijaitsee turbon kyljessä ja sen voi vaihtaa ilman isompia purkuja.

Imuputken välistä tuleva öljy on huohotuksesta. Vanhemmiten liitokset vuotaa. Putsaus, tiivisteliimaa ja klemmarit ainakin hillitsee sitä jollei halua laittaa uusia osia.


Heip.. ja kiitti..
löytyiskös tuolle säätimelle joku numero helpolla vielä??


Tuo ilmaputki vaihdettiin pari kuukautta sitten ja se uusi nyt vuotaa siitä "muovi-hitsauksen saumasta", jossa on juurikin kiinni se lämmitysvastus..
Pitänee ottaa se putki käsittelyyn ja yrittää saada se sauma tiiviiksi.
ilu ...  Suomessa V70-2004 ...  Thai V50- 2010... ja nyt  xc60 D4-2014

Poissa Thai-ilu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Mukavan lämmintä 32C
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #8 : 19.02.2022, 10:22:38 »
Koodin perusteella turbon säädin voisi olla viallinen. Sijaitsee turbon kyljessä ja sen voi vaihtaa ilman isompia purkuja.

Imuputken välistä tuleva öljy on huohotuksesta. Vanhemmiten liitokset vuotaa. Putsaus, tiivisteliimaa ja klemmarit ainakin hillitsee sitä jollei halua laittaa uusia osia.

Lisäkysymys, Turbon säätimiä näyttää löytyvän niin englannista kuin Kiinalaisiltakin myyjiltä, Ebayn sivustolla.

Säätimestä käsittääkseni tarvitaan se G-numero, sitä pyysi eräs myyjä.
 
Nyt kysymys kuuluukin, täytyykö auto ohjelmoida uudelleen? (Vida)
Jos vaihtaa vain sellaisia osia, missä ei ole sähköä, käsittääkseni silloin ei ainakaan?
Jos uusi säädin (osa) on samannumeroinen, kuin alkuperäinenkin, niin voiko sen tehdä itse kotona, ilman ohjelmointioperaatiota?

Tässä maassa näyttää olevan sellainen tyyli, kuin kai muuallakin, että volvo-liike vaatii, että he saavat asentaa itse uuden osan, joka on noin 3-4 kertaa kalliimpi, kuin maailmalta voi ostaa.
Ja Vidaa taas ei ole muilla kuin volvo-liikkeellä.
Osia halutaan vaihdella syystä, että näin saadaan myyntiä  lisää.
ilu ...  Suomessa V70-2004 ...  Thai V50- 2010... ja nyt  xc60 D4-2014

Poissa Thai-ilu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Mukavan lämmintä 32C
Vs: V70 D3 (vm.2012) ahtopaine/DPF vikaa
« Vastaus #9 : 19.02.2022, 10:32:05 »
Koodin perusteella turbon säädin voisi olla viallinen. Sijaitsee turbon kyljessä ja sen voi vaihtaa ilman isompia purkuja.

Imuputken välistä tuleva öljy on huohotuksesta. Vanhemmiten liitokset vuotaa. Putsaus, tiivisteliimaa ja klemmarit ainakin hillitsee sitä jollei halua laittaa uusia osia.


Toinen vaiva.
Ei ollut vika siinä imuputken liitoksessa, vaan venttiilikopan kannen tiivisteen raosta puhaltaa just siihen imuputken kulmaan, joka näyttää kuin se putki vuotaisi.
Laitoin talouspaperia siihen tahriintuneen kohdan seutuville ja puhallus tulee kopan kannen kulmasta.

Nyt kysymys siihenkin asiaan..
Jos itse vaihdan tiivisteen, miten auto käynnistetään uudelleen, suuttimien putkien irroituksen jälkeen?
Mitä muita osia tai tiivisteitä tarvitaan, jos ko kannen irroittaa?
Tarvitaanko jälleen sitä Vidaa?

Ehkä kysymykseni tuntuu hölmöiltä, mutta kun olen mekaanista asennustyötä tehnyt koko ikäni, se sujuu, mutta nämä nykyajan elektroniikan koukerot aiheuttaa tiedon puutetta sillä puolella.
ilu ...  Suomessa V70-2004 ...  Thai V50- 2010... ja nyt  xc60 D4-2014

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron