Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Huminaa kulmasäädön jälkeen

  • 6 Vastauksia
  • 1533 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ande2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Huminaa kulmasäädön jälkeen
« : 24.04.2018, 19:17:21 »
Kävin tänään ohjauskulmasäädössä ja huomasin heti kun lähdin sieltä että takaa tuli uusi ääni, outo humina joka kuului vauhdista 60kmh ja ylöspäin. Voiko tämä olla vaan siitä kun rengaskuluma kulmaa nähden on eri kuin aikaisemmin uusien säätöjen myötä? Jonkun verran oli haritusta jota säädettiin pois. Meneeköhän tämä ohi ajan myötä kun kuluvat uusien kulmien mukaan? Autona 2007 V50. Menin kulmien säätöön koska kun vaihdoin kesärenkaat alle niin rupes puoltamaan oikealle.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
« Vastaus #1 : 24.04.2018, 21:56:58 »
Veikkaan että pyöränlaakerit oireilee.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa ande2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
« Vastaus #2 : 24.04.2018, 22:16:53 »
Ei kai sellainen yhteensattuma voi olla että ne rupeaisi oireilemaan vartin nosturilla olon aikana

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
« Vastaus #3 : 24.04.2018, 23:16:12 »
Ei kun kulmat säädettiin niin voimat kohdistuu nyt laakeriin hieman eri tavalla mistä seuraa että valmiiksi rajoilla ollut laakeri alkaa äännellä. Näissä takapyörien laakerit kestävät paremmin kuin etulaakerit mutta kyllä ne joskus loppuvat. Tosin omasta autosta ne vaihdettiin jo 75 tkm kohdalla. Epäilen että 2005 vuosimalliin eksyi joku huono erä.

Yhtä hyvin voin olla väärässäkin mutta kannattaa tarkistaa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa ande2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
« Vastaus #4 : 24.04.2018, 23:31:55 »
ihanko heiluttamalla pitäisi huomata klappia?Kääntely ajossa ei varmaan takapyörissä vaikuta ääntelyyn.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
« Vastaus #5 : 25.04.2018, 08:10:07 »
Saattaa olla että kääntelemällä tai kurveissa huomaa eroa mutta varmin menetelmä on nostaa kulma ylös, pyörittää pyörää ja tunnustella jousesta, täriseekö se. Jos heiluttamalla tuntuu klappia, laakeri on jo täysin sökö. Useimmiten ääntelyvaihe kestää tuhansia kilometrejä ennen sitä.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
« Vastaus #6 : 25.04.2018, 10:07:15 »
ihanko heiluttamalla pitäisi huomata klappia?Kääntely ajossa ei varmaan takapyörissä vaikuta ääntelyyn.

Omasta seitenkymppisestä ei löytynyt takapyörästä klappia eikä ääntä laakerin ollessa autossa kiinni. Kyseessä AWD, niin voimansiirto vaikutti osaltaan renkaan pyörittämiseen. Irrallaan laakerissa tuntui selvä rahina, kuivaksi oli päässyt. Ajaessa kaartelu puolelta toiselle sai aikaan varmuuden, kumpi takalaakeri kyseessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Ateho  Elekma