Uusi viskokytkin tulee paljon kalliimmaksi kuin laittaa sähköflekti anturin kanssa. Eikös tuo visko näissä hajoa yleensä niin päin, että jumittuu. Toimintaperiaate taitaa olla juurikin niin, että kylmänä pyörii vapaammin ja moottorin lämmetessä menee jäykäksi. Toimiihan mersunkin magneettikytkimellinen viskokin, että kylmänä pyörii vapaalla ja kuumetessa magneettikytkin käynnistää viskon. Ehjissä vinokoneidenkin viskoissa se toiminta menee kans noin, että kylmänä pyörii vapaalla ja kuumana menee viskokytkin päälle.
kovasti yksi japanilaismerkkikin rikkoi kansia -90 luvun alussa...
viskon toiminta:
Kytkimen kuoren sisällä on levypakka (peräkkäisiä lamelleja), joista joka toinen on kiinni ulkokuoressa ja joka toinen sisääntuloakselissa. Kytkimen ulkokuori on kiinnitetty ulostuloakseliin. Lamellien välissä on viskositeettiominaisuuksiltaan sopivaa silikoniöljyä. Kytkin toimii siten, että sisään- ja ulostuloakselien pyörimisnopeuseron kasvaessa lamellien välissä oleva silikoniöljy alkaa lämmetä ja jäykistyä, mikä kytkee sisään- ja ulostulopuolet toisiinsa. Tällöin myös paine kotelon sisällä kasvaa ja levyt puristuvat kiinni toisiinsa. Vastaavasti kun akselin pyörimisnopeus palautuu yhtäsuureksi, muuttuu neste takaisin juoksevaksi
eli kylmänä viskokytkin on "vapaalla" ja kuumana kytkeytyy päälle.