Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti

  • 40 Vastauksia
  • 17273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #15 : 23.10.2013, 19:25:00 »
akut tahtoo olla vaan aika pahassa paikassa ihan ihmisellekkin

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #16 : 23.10.2013, 19:28:05 »
Täys sähköauton ajatus vähän kyllä kärsii mutta pohjoisen oloihin tuommoinen lie toimivin ja lopun perin tehokkain... joku aurinkokenno lämmitys jne. toimii teslassa kun suunniteltu californiaan mutta pohjosessa tarviaa kyllä polttoainelämmittimen että tarkenee... jossain TM:n testissähän oli prius tai oliko opelin kiesi missä lämmitykselle oli sähkövastukset mutta uskoisin siinäkin kovallapakkasella vain kutistavan mitätöntä ajoaikaa entisestään.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #17 : 23.10.2013, 19:45:46 »
Eihän tuo ole sitten täyssähköauto?

Mul on aika villi idea tohon akkujen vaihtoon. Olis valmiit paketit akkuja ja sen kun nostas vaikka trukilla kyytiin. Tarkotan et olis sellanen valmis kokonaisuus minkä sais joka autoon. Sehän nyt ei vielä ole mahdollista kun jokainen valmistaja tekee omia ratkasuja. Tällänen ratkasu helpottas jopa huoltamoiden työtä. Samalla tavalla homma toimis kun puhelimeen akun vaihto periaatteessa.

Todennäköisesti standarditkin lie noille jo valmiina ja tulee sinne sun tänne, kun aika on kypsä.
http://www.youtube.com/watch?v=Y8nTAjVaa7Y
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013, 19:48:09 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #18 : 23.10.2013, 20:48:19 »
Ainakin Volvon täyssähköautossa C30:ssä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Kaikista järkevin ratkaisu. Auto itsessään ei ole vielä sarjatuotannossa vaan tietty ryhmä käyttää niitä, jotta kerätään kokemusta.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #19 : 23.10.2013, 22:39:30 »
Ihmeellinen ilmasu tuo täyssähköauto jos on lämmitin polttoaineella toimiva. Ei se voi olla täyssähköauto jos on polttoainetta mukana. Tulkintoja on monia ja varmaan herättää keskustelua. Tuollasesta kombinaatiosta tulee jonkun sortin hybridi. Vaikka se lämmitin on erillinen laite, niin ei se silti mun mielestä tarkota et auto on täyssähkönen.
V70 TDI

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #20 : 23.10.2013, 23:11:51 »
Ihmeellinen ilmasu tuo täyssähköauto jos on lämmitin polttoaineella toimiva. Ei se voi olla täyssähköauto jos on polttoainetta mukana. Tulkintoja on monia ja varmaan herättää keskustelua. Tuollasesta kombinaatiosta tulee jonkun sortin hybridi. Vaikka se lämmitin on erillinen laite, niin ei se silti mun mielestä tarkota et auto on täyssähkönen.
olisiko että volvo todennut että webasto lämmittää paremmin kuin sähkö. Eihän sitä tarvi tankata kuin talvisin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4083
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #21 : 24.10.2013, 14:18:08 »
Eihän tuo ole sitten täyssähköauto?

Mul on aika villi idea tohon akkujen vaihtoon. Olis valmiit paketit akkuja ja sen kun nostas vaikka trukilla kyytiin. Tarkotan et olis sellanen valmis kokonaisuus minkä sais joka autoon. Sehän nyt ei vielä ole mahdollista kun jokainen valmistaja tekee omia ratkasuja. Tällänen ratkasu helpottas jopa huoltamoiden työtä. Samalla tavalla homma toimis kun puhelimeen akun vaihto periaatteessa.

Kyllä se on. Sen ainoa liikkumiseen tarvitsema / tarjolla oleva käyttövoima on sähkö. Kyseessä ei siis ole hybridi. Mikäli tartuit tuohon polttoainekäyttöiseen lämmittimeen niin se ei taida kumota täyssähköauto määritelmää.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #22 : 26.10.2013, 19:20:22 »
Kyllä se on. Sen ainoa liikkumiseen tarvitsema / tarjolla oleva käyttövoima on sähkö. Kyseessä ei siis ole hybridi. Mikäli tartuit tuohon polttoainekäyttöiseen lämmittimeen niin se ei taida kumota täyssähköauto määritelmää.
Mites jos tuo sähköauto lisälämmittimineen lyödään -30 asteiseen testikonttiin ja siitä ns. tulille niin kuinka päästötön se on? En muista yhtään webastoa nähneeni katilla tai hiukkasloukulla varustettuna...

Eihän se hyvää ideaa sinällään pilaa, onpahan vain ehkä tahra päästöttömyyden mainoskilvessä... ;)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #23 : 26.10.2013, 19:31:57 »
Ehkä toi on melko turhaa keskustelua? Melkein kaikki Volvon dieselit ja moni muukin on varustettu pa-toimisilla lämmittimillä. Totta että moottorit työntää ison osan energiasta lämpönä pihalle, mutta sähkömoottori lienee kaikin puolin puhtaampi.. Ellei sähköä tehdä polttamalla jotain.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #24 : 26.10.2013, 22:20:18 »
Sielä missä on sähkautojen todelliset markkinat, ei lisälämmittimiä tarvita.
Auton lämmittäminen nyt vaan on tälläänen kylmien ilmanalojen pakkojuttu, jos sen tekisi sillä sähköllä mitä akussa on, putoaisi itse ajomatka runsaasti...  tai itseasiassa.. vihreän ihmisen ei sitä lämmitintäkään ole pakko käyttää, hytisköön minkkiturkissaan sielä ohjaamossa :)
Kuten D5GT asian ilmaisi, on tuo lämmitysmuoto lähinnä turhaa keskustelua.
Jos ei sähköautotekniikasta mitään ymmärrä, niin ehkä perinteisestä pa-lämmittämisestä keskustelu voi sitten hieman lämmittää.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #26 : 15.04.2014, 21:44:01 »
Mitäs viimeisten kuukausien aikan on tapahtunut: Bemu kehuu i3:sta - joka on aika oudon näköinen ilmestys ja tuollaisenaan kokenee Audi A2:n kohtalon - kallis erikoisuus, jolle ei ole riittävästi ostajia. Sähkö Golf on tulossa, itsekin voisin sellaisen ostaa kakkoskärryksi vai pitäisikö sähköistää joku moottoriltaan kajahtanut maasturi tms. kaupunkipyöritykseen... Tesla muistuttaa Mazdaa, vaikka jossain vaiheessa se kiinnosti melkein tosissaan.

Pari vuotta sitten tuumasin, että ajan tolla nykyisellä kunne tulee sopiva hybridi, nyt tavoitetta tekisi mieli laittaa pidemmälle, suoraan sähkökärryyn.. Tesla täyttää tkniset vaateet, mutta design ei kuitenkaan iske ja ainakin 5 vuotta samalla kärryllä vaatisi pientä fiilistä.

Mitä mielenkiintoista on tullut, mitä tulossa jne.?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #27 : 15.04.2014, 22:50:45 »
Mitäs viimeisten kuukausien aikan on tapahtunut: Bemu kehuu i3:sta - joka on aika oudon näköinen ilmestys ja tuollaisenaan kokenee Audi A2:n kohtalon - kallis erikoisuus, jolle ei ole riittävästi ostajia. Sähkö Golf on tulossa, itsekin voisin sellaisen ostaa kakkoskärryksi vai pitäisikö sähköistää joku moottoriltaan kajahtanut maasturi tms. kaupunkipyöritykseen... Tesla muistuttaa Mazdaa, vaikka jossain vaiheessa se kiinnosti melkein tosissaan.

Pari vuotta sitten tuumasin, että ajan tolla nykyisellä kunne tulee sopiva hybridi, nyt tavoitetta tekisi mieli laittaa pidemmälle, suoraan sähkökärryyn.. Tesla täyttää tkniset vaateet, mutta design ei kuitenkaan iske ja ainakin 5 vuotta samalla kärryllä vaatisi pientä fiilistä.

Mitä mielenkiintoista on tullut, mitä tulossa jne.?
Ainakin tällä hetkellä i3:set viedään käsistä: http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/04/15/bmwn-rohkea-veto-kannatti-i3-linja-kay-kuumana/20145426/304
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #28 : 15.04.2014, 22:59:45 »
Onko se tuotantomäärä paljon?  ;) Teslaa myydään Norjassa yli tuplamäärä normi Golffiin verrattuna ja se kuulostaa isolta määrältä.. Mutta tuotantoluvut sikseen, enemmän (ainakin minua)  kiinnostaa mitä kentällä tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2014, 09:25:30 kirjoittanut D5GT »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #29 : 16.04.2014, 03:08:07 »
300-sarjalaisen muuntaminen sähköautoksi vaikuttaa aika järkevältä.  Voimansiirron ja tankin tilalle mahtuu kaksi sähkömoottoria voimansiirtoineen.  Kun molemmille takapyörille on oma moottori, saadaan järkevällä säätöjärjestelmällä erinomaiset talviajo-ominaisuudet.  Luistavaa pyörää ei turhaan ruoviteta.

Moottorin tilalle mahtuu akkuja.  Todennäköisesti niitä pitää sijoittaa muuallekin, ja silloin henkilö- tai kuormakapasiteetista joudutaan tinkimään.

Ajoneuvon lämmittämisessä sähköllä ei ole mitään järkeä.  Sopivalla palamisenergiaa käyttävällä järjestelmällä saadaan päästöt aisoihin, ja ekovihreät ympäristökommarit hiljaiseksi.  Johan Teknikens Värld 1970-luvulla todisti, että Saab 99:n pakokaasu sisälsi vähemmän häkää kuin Tukholman kaupunki-ilma, jota se imi sisäänsä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

RallyBaron  Samppasport