Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (Isot etuvedot 2007 ->, Volvo P3-alusta) => Aiheen aloitti: aalt1n - 19.07.2013, 00:04:22

Otsikko: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: aalt1n - 19.07.2013, 00:04:22
Tarvit nämä:

-18mm lenkkiavain.
-32 mm hylsy ja lukkopihdit (helpommalla pääsee, jos hommaa samantyyppisen 32mm hylsyn, kuten öljynsuodattimen kannen avaamista vartenkin on, räikällä helpompi avata kun ei tarvi siirtää lukkopihtejä koko ajan, varttikierroksen saa kerralla käännettyä)
-matala astia auton alle, dieseliä valuu muutama desi
-tunkki ja pukit

Valmistelevat toimenpiteet:

Tunkkaa auto ylös ja pukit molemmille puolille. Suodatin löytyy oikealta puolelta taka-akselin yläpuolelta.

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/farloc.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/farloc.png)

Ja vielä kuva vähän lähempää. Ensin irroitetaan päässä oleva korkki (18mm) ja sitten itse kansi (32mm). Asennus sitten käänteisessä järjestyksessä.

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/cloloc.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/clooc.png)

Ja tässä kansi irroitettuna:

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/capoff.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/capoff.png)

Ja sitten molemmat yhdessä irroitettuna.

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/hylsyt.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/hylsyt.png)

Kuvassa näkyvä sininen tiivisterengas tulee vaihtaa uuteen:

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/tiiviste.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/tiiviste.png)

Uudesta suodattimesta tarra pois ennen paikalleen laittoa:

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/tarra.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/tarra.png)

Uuden suodattimen tiedot:

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/topcap.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/topcap.png)

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/osanumero.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/osanumero.png)

Ja sitten lopuksi ennen ja jälkeen kuva.

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/oldnew.png/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/pasuodatin/oldnew.png)






Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: virkpe - 19.07.2013, 16:14:11
Minulla ei ollut hylsylle paikkaa, vaan olisi pitänyt käyttää jotain omaa avainta aukaisuun.
itse käänsin öljynsuodatimia varten tarkoitetulla avaimella. Tosin momenttiin(25Nm +-5) sillä ei tietenkään voinut laittaa.
Motonetin valikossa piti katsoa että sama suodatin käy myös Ford Mondeoihin, koska ensimmäinen oli väärä jonka otin.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: aalt1n - 19.07.2013, 16:49:50
Minulla ei ollut hylsylle paikkaa, vaan olisi pitänyt käyttää jotain omaa avainta aukaisuun.
itse käänsin öljynsuodatimia varten tarkoitetulla avaimella. Tosin momenttiin(25Nm +-5) sillä ei tietenkään voinut laittaa.
Motonetin valikossa piti katsoa että sama suodatin käy myös Ford Mondeoihin, koska ensimmäinen oli väärä jonka otin.
Mikä malli, vm ja kone?
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: virkpe - 19.07.2013, 23:58:30
S80 D5 -07. Avain olisi löytynyt Motonetin hyllystä, mutta en ole tarkistanut minkä kokoinen pitää olla.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: rengas - 11.09.2013, 11:07:48
Miten usein suodatin tulisi vaihtaa? Ilmeisesti näin syksyllä hyvä ennen talven tuloa? :)
Eikä toi varmaan iso investointi ole muutenkaan?
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: aalt1n - 11.09.2013, 11:15:35
Miten usein suodatin tulisi vaihtaa? Ilmeisesti näin syksyllä hyvä ennen talven tuloa? :)
Eikä toi varmaan iso investointi ole muutenkaan?
60 tkm välein on muistaakseni huolto-ohjelmassa, tosin itse vaihdan kerran vuoteen. Ebayn kautta hommattuna orkkiksen hintakin pysyy kohtuullisena.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: rasanttu - 02.04.2014, 19:03:12
Kuvat kadonneet jonnekkin?
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: aalt1n - 02.04.2014, 21:41:18
Kuvat kadonneet jonnekkin?
Hyvä huomio. Vaihdoin palveluntarjoajaa, joten linkit meni särki. Korjailen nämä kuvat piakkoin.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: aalt1n - 02.04.2014, 23:17:35
Kuvalinkit korjattu.

Kuvat saa suuremmaksi niitä klikkaamalla.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: rasanttu - 04.04.2014, 10:35:34
Kuvalinkit korjattu.

Kuvat saa suuremmaksi niitä klikkaamalla.

Hieno juttu, kiitos.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Tukkeuma - 11.07.2015, 19:03:21
Eikö tosiaan tarvitse ennen operaation aloittamista irroittaa polttoainepumpun sulaketta ja käyttää moottoria sen verran että pa-linjat tyhjenee? Ohjeessa ei tästä mainittu. Bensavehkeissä ainakin vaihdoin sen joskusn näin mutta onko diesel sitten ihan eri asia...
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: paku97 - 11.07.2015, 20:50:53
ite ruuvasinin suodattimen irti, muutama tippa naftaa pesuvatiin, uusi tilalle, ja käymään. :hello:
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Kulmamies - 12.07.2015, 09:43:43
Eikö tosiaan tarvitse ennen operaation aloittamista irroittaa polttoainepumpun sulaketta ja käyttää moottoria sen verran että pa-linjat tyhjenee? Ohjeessa ei tästä mainittu. Bensavehkeissä ainakin vaihdoin sen joskusn näin mutta onko diesel sitten ihan eri asia...

Bensavehkeissä järjestelmään jää paine, joten siksi on hyvä tehdä noin, kuten kerroit tehneesi.

Dieselissä toisaan vaan vanha pois ja uusi tilalle. Ennen käynnistystä kannattaa laittaa muutaman kerran virrat päälle noin 30 sekunniksi, niin järjestelmästä poistuu ilma ennen starttia.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Makemk2 - 09.01.2016, 18:53:01
Joo-o. Otin vanhan suodattimen pois (kotelo ja suodatin oli muuten erilainen. Mutta kuitenkin paperipatruuna-malli) ja laitoin uuden tilalle. Käynnistin auton ja hetken aikaa kävi kunnes poks ja sammui...alkoi lorina kuulumaan. Takaisin suodattimen luo... Kotelo ja dieseliä maassa ja (muistaakseni) suodatin paikallaan. Oli sitten nähtävästi väärillä kierteillä tai vähän kiinni. Oli myös lohjennut pala kierteestä, mihin suodatin laitetaan kiinni. Yritin laittaa takaisin kierteelle mutta ei sitten millään mennyt. Tuo suodattimen kotelo oli nihkeä irroittaakin... Mitäs nyt? Voiko suodattimen kotelon laittaa jotenkin kiinni väliaikaisesti, jotta pääsisi huoltoon n. 1km päähän. Vai voiko tuon suodattimen kotelon saada kiinni ehyenä? Ärsyttää...
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: virkpe - 26.10.2016, 20:03:51
Samalla kun vaihtaa suodattimen on hyvä tarkistaa polttoainetankin ylivuotoputki ettei ota kiinni runkopalkkiin.
Tämän vuoksi hankautuu puhki, kuten minulla oli mennyt.
Paikka löytyi n.50cm täyttöaukosta, kohta jossa putket menee runkopalkin ali.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: zombiland - 14.11.2016, 15:44:15
ite ruuvasinin suodattimen irti, muutama tippa naftaa pesuvatiin, uusi tilalle, ja käymään. :hello:
Autooni ( S80 D5-10)  vaihdettiin pa-suodatin öljyn vaihdon yhteydessä ja ei lähtenyt käyntiin, ennen kuin oli starttailtu aika tovi
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: paku97 - 14.11.2016, 16:03:37
No, viimeviikolla vaihdoin kanssa, suodatin täyteen, ja kiinni, heti käymään, ei sammunu eikä edes pätkiny..Kesällä vaihdoin kanssa, ekä täyttäny suodatinta, niin sai kyllä startata, ilmeisesti mulla tankin pumppu ei toimi, kun ei kuula ääniä.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: zombiland - 14.11.2016, 19:05:42
No, viimeviikolla vaihdoin kanssa, suodatin täyteen, ja kiinni, heti käymään, ei sammunu eikä edes pätkiny..Kesällä vaihdoin kanssa, ekä täyttäny suodatinta, niin sai kyllä startata, ilmeisesti mulla tankin pumppu ei toimi, kun ei kuula ääniä.
Tuo kävi mielessä, että eivät täyttäneet suodatinta ennen käynnistystä  ::)
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: öö_vålvå - 26.07.2017, 10:42:48
V70 D5 2006, on muuten järkky tiukalla. Muovinen kotelo, kiinnityksiä pelkään, enkä uskalla öljyfiltterin avaimella kovempaa vääntää.

(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170726_101317_zpsajblilzl.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170726_101317_zpsajblilzl.jpg.html)
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: öö_vålvå - 26.07.2017, 11:01:13
Ja lähti aikani WD40:llä pehmittyäni. Juuh, kiinni sitten vähän kevyemmin.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: öö_vålvå - 30.07.2017, 00:10:24
Ja sitten kevyemmällä väännöllä tuli vuoto muutaman satkun jälkeen.  Uudestaan kiinniö panta-avaimella, on muuten paska saada kierteille. Nyt ajossa vikakoodeihin Fuel Pressure parin satkun jälkeen yhä. Aika paska ilmeisesti toi Skruvatin suodatinpaketin polttoainefilteri. Onko neuvoja? Filtteri uusiksi kun tankki tyhjempi ens viikolla? [Muokkaan tähän että vikakoodi pysyi pois +200km jälkeen, jonka perään ajoin toiset 200km ilman sitä. Mitä lie haukannut siinä vuodon yhteydessä, ilmaa ainakin kunnolla](http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/IMG_20170726_110525_zpshrolawap.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/IMG_20170726_110525_zpshrolawap.jpg.html)(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170726_105822_zpso7wt5pyn.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170726_105822_zpso7wt5pyn.jpg.html)
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: mulugren - 18.10.2017, 22:58:04
Sipaiskaa hitunen vaseliinia tai moottoriöljyä kannen kierteisiin. Siis kierteiden alkuun. Asennus on sen jälkeen paljon helpompaa. Ekat kerrat vaihtelin ”kuivana” niin sydän syrjällään sai kiristää kun välillä tuntu että ei ole oikeilla kierteillä. Ei kannata laittaa rasvaa liikaa eikä kiristää turhan tiukkaan. Ikinä ei harmaakoppaisen V70 D5 suodatin vuotanut vaikka en ylen tiukkaan vetänyt.

Nyt pitäs opetella vaihtamaan XC60 suodatin. Vaikuttais että samaan tapaan menis ja paikkakin sama. Voi olla että suodatin vaihdettu kevään huollossa tai sitten ei. Hitostako sen tietää kun on lisätyö kyseessä. On nämä Volvon huoltokommervenkit kyllä kummallisia :idiot2:
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: mulugren - 21.10.2017, 11:36:36
No niin, eipä löytynytkään sitä polttoainesuodatinta. Auto siis XC60 ja renkaidenvaihdon yhteydessä könysin auton alle ja mulkoilin ankarasti mutta ei. Piilotettu suojamuovi taakse? V70 suodatin oli oikean takapyörän edessä unelmapaikalla. Tässä on siinä kohtaa muovipaneeli.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Lankku - 21.10.2017, 12:38:44
Tässä aiheessa on mennyt uudempi ja vanhempi korimalli sekaisin. Ollaan kuitenkin uudempien osiossa.

Kuten jo ensimmäisessä viestissä todetaan, V70III, XC60, jne. suodatin sijaitsee tankin takana oikealla puolella taka-akseliston "sisällä". Näkyy takaapäin ja käsiksi pääsee samaa kautta. Nelikossa pitää irrottaa kallistuksenvakaaja pois edestä ja kotelon kansi tulee pois hieman pyörittelemällä sopivaan asentoon. Esitäyttöä ei tehdä, vaan käyttämällä virtoja päällä muutama kerta. Täyttymisen kuulee polttoaineen vietauksesta.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: mulugren - 21.10.2017, 16:33:51
Tässä aiheessa on mennyt uudempi ja vanhempi korimalli sekaisin. Ollaan kuitenkin uudempien osiossa.

Kuten jo ensimmäisessä viestissä todetaan, V70III, XC60, jne. suodatin sijaitsee tankin takana oikealla puolella taka-akseliston "sisällä". Näkyy takaapäin ja käsiksi pääsee samaa kautta. Nelikossa pitää irrottaa kallistuksenvakaaja pois edestä ja kotelon kansi tulee pois hieman pyörittelemällä sopivaan asentoon. Esitäyttöä ei tehdä, vaan käyttämällä virtoja päällä muutama kerta. Täyttymisen kuulee polttoaineen vietauksesta.

Joo on mennyt P2 ja P3 alustat sekaisin. Itsekin kommentoinut molempien suodattimia, sorry ;D

Jaa että pitää irroittaa kallistuksenvakaaja jos on AWD ja täytyy keplotella ulos. Tuotapa ei sitten enää tehdäkään hetkessä kuten ennen. Pääseekö pohjaproppuun käsiksi ilman vakaajan irroitusta? Jos ens hätään lorottais vettä pois ja selvittäis huollosta milloin tähän vaihdettu. Pakkokai tuo on ainakin kerran olla vaihdettu kun on ns. täydellinen merkkihuoltohistoria ja keväällä ollut 120tkm ”Volvo 2.0” huolto. Vai onkohan tuo 2.0 huolto joku säästöhuolto? :o
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Niclashki - 09.12.2017, 10:10:57
Mä kyllä vaihdoin omaan XC60 suodattimen ilman mitään purkamista. Hankala se oli pyöritellä vetoakselin välissä ja suodatinkotelon kuppi ei sopinut tulemaan pois. Välistä vain tiivisteen ja suodattimen vaihto.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: modsman - 16.06.2019, 14:53:18
Mulla ei näy suodattimen vaihtamisesta merkintää huoltokirjassa. Ajettu rapiat 260tkm.
Ajattelin vaihtaa itse mut noi suodattimen kierteet hirvittää.. Öljynsuodattimen kotelossa on myös kierteet ovatko tässä samanlaiset?

Oireena on pari kertaa ollut pitempi sahaaminen käyntiin.

V70 2.4D -07. aut
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: puliukk0 - 22.06.2019, 20:20:50
Nelikossa kun kannen irrottaa ensin ja sen jälkeen suodattimen niin saa vaihdettua ilman jotain ihme vakaajan vaihdoksia.  :D
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: jleino - 25.08.2019, 10:16:24
Minäkin koetin vaihtaa myös suodatinta. Ei onnistu kun en uskalla vääntää kovempaa, on niin tiukassa. Taitaa olla paree viedä huoltoon, jos siellä rikkovat niin saavat korjata.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: mulugren - 28.08.2019, 10:25:03
Siitä rungosta sai muistaakseni otteen ettei se hajoa kun vääntää sitä kantta auki. Runkoja on ilmeisesti särkynyt kovassa käsittelyssä. Sama voi sattua äkkinäiselle huoltomiehellekin eli ihan mihin tahansa ei kandee viedä..

Kantsii tosiaan sipaista vaseliilia kierteisiin. Muutoin todella ärsyttävä pyöritellä paikoilleen..ja avata seuraavassa vaihdossa.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Holetsek - 09.11.2019, 19:44:26
Tervehdys, suodattimella ajettiin 8v ja 330tkm, sitten vaihto. Ei todellakaan pakko vaihtaa joka vuosi... S
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: JiiV70 - 10.11.2019, 09:42:31
Tervehdys, suodattimella ajettiin 8v ja 330tkm, sitten vaihto. Ei todellakaan pakko vaihtaa joka vuosi... S

Joka syksynä oon vaihtanu, viime syksynä en vaihtanu. Tuli ensimmäiset kovemmat pakkaset nii sepä jääty.

Nää on näitä.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: hessu80 - 10.11.2019, 10:28:17
Joka syksynä oon vaihtanu, viime syksynä en vaihtanu. Tuli ensimmäiset kovemmat pakkaset nii sepä jääty.

Nää on näitä.
Tämä niin riippuu mistä polttoaineensa sattuu ostamaan, onko tankki yleisesti ottaen aina täynnä vai melko tyhjä, ajaako autolla 5 tkm vai 50 tkm vuosi, jne.

Ei tarvitse kuin kerran pumpata huoltamon tankin pohjalta vedet omaan tankkiin, niin ongelmia piisaa pitkäksi aikaa.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: mulugren - 10.11.2019, 14:02:31
Kotelon pohjassa se pohjaproppu. Siitä voi kädenkäänteessä päästää vedet pois ilman työkaluja. Joka huollossa vissiin päästävät vedet pois jolleivat suodatinta vaihda
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Kojontti - 19.09.2020, 20:24:50
Nelikossa kun kannen irrottaa ensin ja sen jälkeen suodattimen niin saa vaihdettua ilman jotain ihme vakaajan vaihdoksia.  :D

Ja nelikossa kun ottaa vesiruuvin kokonaan pois niin sopii sekin kansi sieltä pois. Tarkka väli mutta tulee.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: kestosippi - 04.10.2020, 15:32:47
Kokeilin tuota tyhjennystulppaa niin ei sieltä tullut mitään ulos ennenkuin tulppa oli ihan auki. Voisi kuvitella että siitä alkaisi valua vähän raottamalla.

Saako sen suodattimen kannen suosiolla auki siitä 32mm kuusikulmiopaikasta vai tarvitaanko siihen se ulkokehän spesiaaliavain jota jossain ohjeissa on tyrkytetty.

Motonetin listoilla on OEM alkuperöislaatuinen suodatin suunnilleen ~29€ ja alkuperäinen ~59€. Voiko alkuperäinen olla noin paljon laadukkaampi?

(https://i.postimg.cc/G2zDMQh3/volle-sutit.jpg)
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Heikki75 - 12.10.2020, 18:27:02
Kokeilin tuota tyhjennystulppaa niin ei sieltä tullut mitään ulos ennenkuin tulppa oli ihan auki. Voisi kuvitella että siitä alkaisi valua vähän raottamalla.

Saako sen suodattimen kannen suosiolla auki siitä 32mm kuusikulmiopaikasta vai tarvitaanko siihen se ulkokehän spesiaaliavain jota jossain ohjeissa on tyrkytetty.

Motonetin listoilla on OEM alkuperöislaatuinen suodatin suunnilleen ~29€ ja alkuperäinen ~59€. Voiko alkuperäinen olla noin paljon laadukkaampi?

(https://i.postimg.cc/G2zDMQh3/volle-sutit.jpg)

Aina on lähtenyt siitä hex-kannasta vääntämällä. Kannattaa myös laittaa vaseliinia siihen kierteeseen kiinnittäessä, niin lähtee narisematta auki seuraavalla kerralla.

Suodattimissa on eroja. Alkuperäinen on MannFilter. Siinä lukee pienellä mannfilterin koodi. Se on laadukkain vaihtoehto. Siis alkuperäinen tai MannFilter.

Uudessa mann filterissä on tarrasuoja, joka irrotetaan ennen asennusta ja se tiiviste jolla se tarttuu sinne pesään, on ikään kuin stefa ja todella jämäkän oloinen.
Itse otin kerran Valeon suodattimen kun muuta ei ollut saatavilla ja siinä ei ollut mitään suojauksia pahvilaatikon lisäksi. Myös tiiviste oli yksinkertaisesti O-rengas. Aivan erilainen vaikutelma jo käsissä pyöriteltäessä.
Onhan noita muitakin merkkejä tarjolla.
Sen kuitenkin tiedän varmuudella, että jos tarjolla on MannFilter, Volvo- tai Ford-suodatin, kyseessä on täysin sama tuote.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: taffu - 10.11.2020, 14:52:53
XC60:ssä onnistui filtterin vaihto purkamatta mitään edestä, mutta varsin vaikea oli pujotella kansi pois tieltä.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: kestosippi - 31.12.2020, 22:56:15
Nyt lopultakin aloin sitä naftafiltteriä vaihtamaan. Motonetin "alkuperäislaatuinen" on tosiaankin identtinen Volvo-filtterin kanssa.
Vaikka suodatin on helpossa paikassa ei hylsyn väänninvartta saa siihen paikalleen. Piti käyttää lukkopihtejä hylsyn vääntämiseksi.
Hylsy on 32mm ja mieluiten 6-kulmainen koska filtterin kansi on muovinen ja on melko lujassa. Lukkopihditkin luisti vaikka oli uhkatiukalle säädetty lukitus.
Päätin tehdä 6-kulmaisen 32mm lenkkiavaimen seuraavaa vaihtokertaa varten.

(https://i.ibb.co/6v20ywv/20201231-160426-1.jpg) (https://ibb.co/6v20ywv)

(https://i.ibb.co/JC8R1Ny/20201231-160318-1.jpg) (https://ibb.co/JC8R1Ny)

(https://i.ibb.co/18WbQ23/20201231-154603-1.jpg) (https://ibb.co/18WbQ23)

(https://i.ibb.co/RcdsK9r/20201231-154643-1.jpg) (https://ibb.co/RcdsK9r)

(https://i.ibb.co/Q9CFg76/20201231-154739-1.jpg) (https://ibb.co/Q9CFg76)
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Fineastcoast - 13.05.2021, 12:19:16
Tyhmä kysymys liittyen tuohon suodattimen vaihtoon. Mistä olette ottaneet dieselin, jolla täytetään suodatinkotelo ennen paikalleen laittoa? Voiko esim. paluulinjan irrottaa ja käyttää konetta?
Olen aiemmin täyttänyt sen suuttimien puhdistusaineella, mutta tämä ei liene viisasta commonrail moottoreilla.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.05.2021, 12:24:08
Ota kanisteriin tms. dieseliä tankkausasemalla ja kaada sieltä.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Fineastcoast - 13.05.2021, 12:29:37
Tämä toki mielessä mutta laiskuuttani ajattelin, ettei tarvisi kömpiä asemalle, josko tankista saisi helposti nykäistyä tuon tipan.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: kestosippi - 13.05.2021, 13:44:18
Tyhmä kysymys liittyen tuohon suodattimen vaihtoon. Mistä olette ottaneet dieselin, jolla täytetään suodatinkotelo ennen paikalleen laittoa? Voiko esim. paluulinjan irrottaa ja käyttää konetta?
Olen aiemmin täyttänyt sen suuttimien puhdistusaineella, mutta tämä ei liene viisasta commonrail moottoreilla.
Minä en laittanut pisaraakaan naftaa siihen asennettaessa. Ennen starttia ainoastaan laitoin virrat hetkiseksi päälle ja pois joitakin kertoja jolloin systeemi täytti suodattimen ihan itsekseen. Startti oli siis normaali sen jälkeen. Ei edes erityisen pitkäkään. Moottori pysyi käynnissä.

Eikä sitä suodatinkoteloa mitenkää täyteen saisikaan kun vain tuo pohja irtoaa. Se on tilavuudeltaan ehkä vajaa puolikas tuosta suodatinkotelosta.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Fineastcoast - 13.05.2021, 18:21:50
Minä en laittanut pisaraakaan naftaa siihen asennettaessa. Ennen starttia ainoastaan laitoin virrat hetkiseksi päälle ja pois joitakin kertoja jolloin systeemi täytti suodattimen ihan itsekseen. Startti oli siis normaali sen jälkeen. Ei edes erityisen pitkäkään. Moottori pysyi käynnissä.

Eikä sitä suodatinkoteloa mitenkää täyteen saisikaan kun vain tuo pohja irtoaa. Se on tilavuudeltaan ehkä vajaa puolikas tuosta suodatinkotelosta.
No eipä toiminut PSA moottorissa tämä "oikominen". 10-15 kertaa käytin virtoja päällä/pois, eikä se kyllä käyttänyt minkään sortin pumppua missään. Starttasin, kävi viitisen sekuntia ja sammui. Nyt on ilmaa putket täynnä. Mistäköhän sitä nyt olis viisainta alkaa ilmailemaan?
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Heikki75 - 13.05.2021, 19:44:29
No eipä toiminut PSA moottorissa tämä "oikominen". 10-15 kertaa käytin virtoja päällä/pois, eikä se kyllä käyttänyt minkään sortin pumppua missään. Starttasin, kävi viitisen sekuntia ja sammui. Nyt on ilmaa putket täynnä. Mistäköhän sitä nyt olis viisainta alkaa ilmailemaan?

Juu,  Mondeo 2.0tdci euro5 oli tuossa jokin vuosi sitten. Siinä ei ollut tankissa pumppua, Sama tilanne lienee Volvon 2.0d PSA myöskin?

Fordissa tuo homma hoituu konehuoneesta niin, että paluulinjan pikaliitin auki ja siihen väliin pumppu, jolla kiskaistaan koko systeemin läpi polttoaine kiertämään niin kauan, että paikat on täynnä.
Itse käytin ihan perinteistä perämoottoriletkun pässinkivestä. Kyllä siinä helposti 10min.saa pumpata sillä, mutta sinänsä helppo homma. Joku sähköpumppu voisi olla tehokkampi.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Fineastcoast - 13.05.2021, 20:53:25
Tuosta paluupuolen pikaliittimeltä sain imettyä ilmoja riittävästi pois. Paineilmakäyttöisellä jarrujen ilmauslaitteella homma kävi aika kätevästi. 2-3 desiä enintään imin löpöä pois ja sitten starttailin muutaman kerran niin jo lähti.

Ja kyseessä siis tuo 2.0D PSA moottori, ei otsikon D5.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Heikki75 - 14.05.2021, 10:57:56
Tuohan on melkein se siistein ja helpoin keino myös pumpullisessa systeemissä, jos syystä tai toisesta ei halua sitä linjaa täyttää auton omalla pumpulla.

Kuten edellä mainittu, se suodattimen täyttäminen käsin ei näissä onnistu muuten kuin pitäisi irroittaa letku suodatinjalan yläosasta ja jotenkin painaa sieltä polttoainetta suodatin täyteen. Se pelkän korkkikupin täyttäminen ei paljoa auta koska on niin pieni osa tilavuutta.


Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Fineastcoast - 18.05.2021, 22:38:46
Tuosta PSA -koneesta vielä. Voiko tuonne linjastoon jäädä ilmaa pyörimään tuon suodattimen vaihdon jälkeen? Kun joutuu aamuisin sahaamaan käyntiin huomattavan kauan. Ennen suodattimen vaihtoa hörähti aina käyntiin heti.
Nythän sitä ilmaa saatiin horittua suuttimia myöten kun starttailin linjat tyhjiksi. Vai onko todennäköisempää että on jäänyt vuotoa johonkin?

Ja jos korkeapainepuolelle on mahdollisesti jäänyt ilmaa niin millä sen saa pois?
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: hessu80 - 19.05.2021, 16:51:40
Tuosta PSA -koneesta vielä. Voiko tuonne linjastoon jäädä ilmaa pyörimään tuon suodattimen vaihdon jälkeen? Kun joutuu aamuisin sahaamaan käyntiin huomattavan kauan. Ennen suodattimen vaihtoa hörähti aina käyntiin heti.
Nythän sitä ilmaa saatiin horittua suuttimia myöten kun starttailin linjat tyhjiksi. Vai onko todennäköisempää että on jäänyt vuotoa johonkin?

Ja jos korkeapainepuolelle on mahdollisesti jäänyt ilmaa niin millä sen saa pois?
Korkeapaineen puolella ei ilma viihdy, jos on kerran saatu käyntiin.

Luultavasti saa hieman ilmaa suodattimen tiivisteistä tai letkulähtöjen o-renkaista. Ensi hätään voisi sipaista noihin vaseliinia ennen laajempaa tiivisteenvaihtoa.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Fineastcoast - 22.06.2021, 18:30:05
No eipä toiminut PSA moottorissa tämä "oikominen". 10-15 kertaa käytin virtoja päällä/pois, eikä se kyllä käyttänyt minkään sortin pumppua missään. Starttasin, kävi viitisen sekuntia ja sammui. Nyt on ilmaa putket täynnä. Mistäköhän sitä nyt olis viisainta alkaa ilmailemaan?
No niin hermot ja startti paloi sahaamiseen ja vein auton ammattiauttajalle. Tankissa sittenkin on siirtopumppu, joka oli hajonnut. Uutta tilailemaan, 170€ fixukselta. Melko edullinen kun ulkomailtakaan ei saa uutta halvemmalla.
Toki sai ilmaa myös jostain suodattimelta, koska pajalla vaihtoivat uuden suotimen ja nyt lähtee käyntiin heti startatessa(vaikka siis siirtopumppu ei toimikkaan).

e. Psa -koneessa EI OLE SIIRTOPUMPPUA, vain pelkkä koho tankissa. Tämän vaihto onnistuu vain irrottamalla tankki.
Lopputuloksena siis kohdallani oli, että olin asentanut suodattimen jotenkin vituralleen. Vika siis korjaantui kun vaihdettiin uusi suodatin ja pa-linja ilmattiin.
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: Heikki75 - 22.10.2022, 19:24:22
Kommentti vanhaan pa-suodatin ketjuun.

On kyllä perseestä tuo AWDn suodattimen vaihto. Itse olen etuvedoissa ottanut kupin kerralla auki, enkä ole sitä tyhjenys venttiiliä avannut ollenkaan, jotta yksi vuotoriski jää pois.. Tuossa on pakko ottaa se kokonaan pois, eikä kuppi tahdo silti mahtua tulemaan vetarin ja apurungon välistä.
Pakko puhdistaa paikat kunnolla ennen avaamista jotta osat  menee puhtaina paikoilleen.

Varmaan joku tekniikka tuossakin on heillä jotka niitä jatkuvasti vaihtelevat? ::)
Otsikko: Vs: Polttoainesuodattimen vaihto D5
Kirjoitti: vtolonen - 11.06.2023, 12:06:13
Täydennän ketjua niiltä osin että esim. omassa xc70 -08 D5 saa ilman pois polttoainejärjestelmästä kun muutaman kerran (taisin tehdä viidesti) kytkee virrat päälle siten, että EI paina jarrua ja paina starttinappia 3 sekuntia pohjassa. Tällöin polttoaine pumppu käy hetken aikaa ja diesel-säiliöstä kuuluu reipas lotina. Kerran tyhjensin suodattimesta vedet ilman tätä tietoa ja silloin joutui hieman kikkailemaan. Periaatteessa ihan perustietoutta omasta ajoneuvosta kylläkin, mutta siis jos laittaa virrat päälle lyhyellä panalluksella niin ei polttoainepumppu silloin käy.