Ateho  Elekma

Volvo V70 Mk1 '98 omituinen koputus tai nakutus (ilmanvaihto?)

  • 10 Vastauksia
  • 1805 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaakoppi Tyrväinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Hei!

Auto on alkanut nyt pitää ääntä, joka hieman huolestuttaa. Ensimmäisen kerran ääni kuului jo koeajolla, loppui kun laitoin tuuletuksen 0-asentoon ja takaisin päälle. Tämän jälkeen ääni alkoi kuulua pidemmillä 150 km+ ajomatkoilla, tai jos ilmastoinnin laittoi päälle. Ajattelin että ongelma voisi olla jotenkin kiinni ilmastoinnista, joka ei toiminut lainkaan. Kylmäaineen ja öljyn täytöllä ilmastointi alkoi pelittää, mutta ääni ei kadonnut, vaan nyt se kuuluu jatkuvasti.

Autossa ei muuten tunnu olevan ongelma. Mikähän mahtaisi olla kopinan syynä, pitäisikö olla huolissaan?

https://www.youtube.com/watch?v=zu6i4KN6f8o

Vuosimalli '98, kilometrejä mittarissa noin 270 000. Auto on ollut minulla nyt noin kuukauden.

« Viimeksi muokattu: 06.07.2020, 21:39:49 kirjoittanut Jaakoppi Tyrväinen »

Poissa Jaakoppi Tyrväinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tässä vielä toinen video äänestä. Tämä on kuvattu muutama viikko sitten, ennen kuin ilmastointi huollettiin.

https://www.youtube.com/watch?v=zUgW02lwZHs

Videolla ensiapuna annettu kojelaudan taputtelu ei ole auttanut toivotusti.  ::)
« Viimeksi muokattu: 06.07.2020, 22:28:17 kirjoittanut Jaakoppi Tyrväinen »

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Taitaa joku ilmankierron läppä naputtaa. Hammasrattaista voi vanhemmuuten lähteä osa hampaista irti ja läppä/moottori lyö tyhjää tietyssä kohdassa. Nuo kun on muovia niin ei loputtomiin kestä.

Poissa Jaakoppi Tyrväinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Taitaa joku ilmankierron läppä naputtaa. Hammasrattaista voi vanhemmuuten lähteä osa hampaista irti ja läppä/moottori lyö tyhjää tietyssä kohdassa. Nuo kun on muovia niin ei loputtomiin kestä.

Kiitos viestistäsi. Näinhän se varmaan on, koska ääni ei tunnu tulevan moottorista. Ei varmaan vielä syytä huoleen, kun ilmankierto toistaiseksi pelittää ja muovisten rattaiden lopullinen rikkoutuminen ei varmaan aiheuta mitään ketjureaktiota. Kun rattaat käyvät tarpeeksi harvoiksi niin ilmankierto varmaan pysähtyy?  :2funny:
Pitää vaihtaa muutenkin raitisilmasuodatin ja samalla vähän tutkia, että pääseekö ilmankiertoa tarkemmin katselemaan.

Unohdin muuten mainita, että tuo kojelauta ilmastoinnin säätöjen kohdalla kuumenee ajon aikana. Onkohan tuo ominaisuus kaikissa tämän ikäisissä volvoissa, vai voisiko juuri siinä kohti mennä joku ilmankierron osa, joka 'läpytyksen' vuoksi myös kuumenee tavanomaista enemmän.  :o
« Viimeksi muokattu: 07.07.2020, 17:27:02 kirjoittanut Jaakoppi Tyrväinen »

Poissa Jaakoppi Tyrväinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Ehdin tänään tehdä pikku kierroksen autolla. Koputus alkoi kun säädin ilmastointia viileämmälle. Kokeilin sitten parkissa läpi kaikki ilmastoinnin/tuuletuksen asennot, eikä niillä vaikuttanut olevan vaikutusta.

Huomasin kuitenkin että kahdesta vasemmanpuolimmaisesta ritilästä ei tule kylmää ilmaa. Kylmää ilmaa tulee vain pelkääjänpaikan puolelle. Voisiko tuo indikoida sitä, että joku läppä ei ole kunnossa eikä ilmastoinnin viileä ilma kulje kuljettajan puolelle?

Viikonloppuna pitää varmaan ottaa projektiksi puhaltimen moottorin tarkempi tiirailu ja se suodattimen vaihto. Kerron sitten miten kävi.

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Jos laitat puhaltamaan lämmintä ilmaa niin tuleeko lämpöä molemmille puolille vai vaan toiselle? Jos lämpökin uupuu niin nuo ilmastoinnin läpät vai millä nimellä kulkevatkaan remontin tarpeessa. Taisi näissä olla joku helpompikin kohde jossa vika voi olla, en näitä niin hyvin tunne. Joku viisaampi varmaan korjaa jos olen väärässä. Sitikoissa (C5) samanlaista vikaa oli, tuli tutuksi kun oli ranskalainen kulkine muutaman vuoden.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
 Ota hanskakotelo poes niin siinä hiukan rattiin päin keskikohalla pitäs olla yksi musta laatikko ja siinä tanko onko se paikoillaan. ;)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Jaakoppi Tyrväinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Jos laitat puhaltamaan lämmintä ilmaa niin tuleeko lämpöä molemmille puolille vai vaan toiselle? Jos lämpökin uupuu niin nuo ilmastoinnin läpät vai millä nimellä kulkevatkaan remontin tarpeessa. Taisi näissä olla joku helpompikin kohde jossa vika voi olla, en näitä niin hyvin tunne. Joku viisaampi varmaan korjaa jos olen väärässä. Sitikoissa (C5) samanlaista vikaa oli, tuli tutuksi kun oli ranskalainen kulkine muutaman vuoden.

Lämmintä ilmaa tulee kuljettajan puolella, mutta ei pelkääjän paikalta.
Jos ilmastointi on päällä, pelkääjän paikalta tulee kylmää ilmaa, mutta kuljettajan puolelta ei.  :idiot2:

Ota hanskakotelo poes niin siinä hiukan rattiin päin keskikohalla pitäs olla yksi musta laatikko ja siinä tanko onko se paikoillaan. ;)

Tämän tein pikaisesti viikonloppuna, en löytänyt ihan tämän kaltaista systeemiä, tai huomannut että mikään olisi irrallaan tai pielessä.  :-[

Hansikaslokeron paikalleen palauttaminen tuntui kuitenkin mystisesti korjaavan vian, ainakin siten että kylmää ilmaa tulee nyt molemmilta puolilta ohjaamoa. Nakutus kuuluu silti aika ajoin.

Jatketaan tutkimuksia...

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Kokeile vielä tuleeko lämmintä myöskin molemmille puolille jos et tätä jo tehnyt. Jos ei tule, niin vika ei korjaantunut.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Lämpötilan säätöläppien kääntömoottorissa oleva asennonhaistelupotentiometri kulumisen takia pätkii. Kun potentiometristä saatava jännite katkomisen takia vaihtelee, moottori ajaa läpän asentoa vuoroin kylmemmälle ja kuumemmalle, siitä tulee raksuttava ääni. Moottorit näkyvät lämmityslaitteen sivuilla, kun jalkatiloista poistaa vähän verhoiluja jalkatilojen yläpuolelta ja lämmityslaitteen sivuilta. Kuskin puolella on lämpötilan säätömoottorin lisäksi toinen samanlainen moottori, joka säätää puhallussuuntia. Matkustajan puolella hanskalokeron takana on neljäs moottori, joka avaa/sulkee sisäilmakiertoläppää, ja ainoastaan tässä moottorissa on rautalankavipu, jonka avulla liike välittyy moottorista läppään. Muut kolme moottoria kääntävät akselillaan suoraan ao. läppää.

Kun potentiometrin signaali on poikki, ilmastoinnin säädinpaneelissa valot vilkkuvat joidenkin sekuntien ajan, vikakoodi tallentuu säätimen muistiin ja säädin lakkaa ohjaamasta sitä säätömoottoria, jossa vika ilmeni. Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, säädin jälleen toimii, mikäli katkosta ei satu olemaan potentiometrissä käynnistyksen jälkeisellä mittaushetkellä. Jos esim. lämmintä ei tule oikealta puolelta, niin kun kääntää oikean puolen säätimen ääriasentoon kuumalle, sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen, alkaa laite yleensä toimia normaalisti, kunnes katkos taas ilmenee. Vastaavasti jos laite on jumiintunut kuumalle, käännetään säädin ääriasentoon kylmälle, sammutetaan moottori ja käynnistetään uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2020, 14:31:41 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Jaakoppi Tyrväinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Lämpötilan säätöläppien kääntömoottorissa oleva asennonhaistelupotentiometri kulumisen takia pätkii. Kun potentiometristä saatava jännite katkomisen takia vaihtelee, moottori ajaa läpän asentoa vuoroin kylmemmälle ja kuumemmalle, siitä tulee raksuttava ääni. Moottorit näkyvät lämmityslaitteen sivuilla, kun jalkatiloista poistaa vähän verhoiluja jalkatilojen yläpuolelta ja lämmityslaitteen sivuilta. Kuskin puolella on lämpötilan säätömoottorin lisäksi toinen samanlainen moottori, joka säätää puhallussuuntia. Matkustajan puolella hanskalokeron takana on neljäs moottori, joka avaa/sulkee sisäilmakiertoläppää, ja ainoastaan tässä moottorissa on rautalankavipu, jonka avulla liike välittyy moottorista läppään. Muut kolme moottoria kääntävät akselillaan suoraan ao. läppää.

Kun potentiometrin signaali on poikki, ilmastoinnin säädinpaneelissa valot vilkkuvat joidenkin sekuntien ajan, vikakoodi tallentuu säätimen muistiin ja säädin lakkaa ohjaamasta sitä säätömoottoria, jossa vika ilmeni. Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, säädin jälleen toimii, mikäli katkosta ei satu olemaan potentiometrissä käynnistyksen jälkeisellä mittaushetkellä. Jos esim. lämmintä ei tule oikealta puolelta, niin kun kääntää oikean puolen säätimen ääriasentoon kuumalle, sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen, alkaa laite yleensä toimia normaalisti, kunnes katkos taas ilmenee. Vastaavasti jos laite on jumiintunut kuumalle, käännetään säädin ääriasentoon kylmälle, sammutetaan moottori ja käynnistetään uudelleen.

Kiitos! Tämä kuulostaa loogiselta. Kun hansikaslokeron avasin, tuli kaikkia säätöjä käytettyä ääriasennoissa ja useamman kerran sammutettua moottoria. Tästä johtuen vika on voinut resetoitua.

Pitää kokeilla vielä jos ja kun säädöt seuraavan kerran alkavat temppuilemaan.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron