Autoracing  KL-varaosat

Volvo 242 B5234T

  • 48 Vastauksia
  • 14817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #15 : 10.11.2019, 21:43:42 »
Jospa nuista Dartonin kiteistä tulis lisää tietoa kunhan semmoisen omistajat huomaa tämän topikin.

Öljypohjalle tarvisin tekijää eli tinakutosen pohjasta lyhennetty versio, saa ilmottautua jos haluaa homman tehdä!, pohja löytyy jo

Kampiakselin hihnapyöräksi tuli tilattua ihan alkuperäinen volvolainen niin on ainakin laatu kohdallaan.

Vaihteiston kytkinkoppa tuli lankulta, kiitokset hänelle.

Paineasetelma saapui myös ja sehän on kaikille tuttu SRE 765




Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #16 : 11.11.2019, 11:49:57 »
http://www.specialmotors.fi/ asentaa.

X40 on "moni" laittanut.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #17 : 11.11.2019, 13:59:20 »
Liekkö nuita nuita dartonin sarjoja euroopan sisältä saa? Puolalaisen firman löysin jolla on 83mm porauksella olevaa kittiä listoilla mutta ehkä valitsisin sen 81mm kun siinä jäisi reilusti varaa porata joskus jos tarvetta tulee, ja jostain muualta kuin Puolasta olisi mieluisampi tilata  ::)
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #18 : 13.11.2019, 07:05:33 »
Dartonit, jos laittaa kannattaa poraus suurentaa samalla. Kannen virtaus paranee isommalla porauksella...
Lisäksi 83 poraukseen saatavilla hyvin mäntiä ja veivejä kun Ford käytti R koneissa sitä porausta...
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #19 : 13.11.2019, 08:55:05 »
Dartonit, jos laittaa kannattaa poraus suurentaa samalla. Kannen virtaus paranee isommalla porauksella...
Lisäksi 83 poraukseen saatavilla hyvin mäntiä ja veivejä kun Ford käytti R koneissa sitä porausta...
 

No samaa kyllä mietin kun nuita mäntävalikoimia selailin. Kyllä tämä ensimmäinen moottoriversio tulee ihan vakio lohkolla, katotaan jos toiseen laittas sitten dartonit.

Laittelin sulle sähköpostia vielä siihen ö pohjaan liittyen.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #20 : 14.11.2019, 07:38:10 »
Eilen löysin viimeinkin järkevämmän hintaisen GS6-37BZ laatikon saksasta, niillä kun on melko korkeat hinnat verrattuna DZ laatikkoon joita oli parhaillaan alle 200euron ja suomestakin saa vähän ajettuja jo 300euroon. 53BZ olisi ollut saatavilla helpostikkin mutta se ei vaihteistotunnelia muokkaamatta mene 240 koriin, joten ei ainakaan tällä erää jaksanut siihen ruveta, kattoo jos tuolle joskus tulee tarvetta niin muokataan sitten sopimaan.

Halusin BZ laatikon sen järkevämmän 1 vaihteen välityksen takia, joka sekin on vielä aika lyhyt 4.3 kun taas DZ laatikossa on jo 5.14

Kytkinkoppakin on jo hankittuna niin täytyy vuoden vaihteen jälkeen lähettää ne lensulle yhdistettäväksi.

Minkälaisia vaihdekeppi/välitanko rakennelmia muilla on? Miettinyt koriin kiinnitettävää keppiä, mutta siinä ei kestä laatikon paljoa päästä liikkumaan jottei rasita siirtäjätankoa liikaa. Ja toisaalta en halua aivan jäykästi sitä asentaa jotta ei kaikki tärinät ja korinat tule hyttiin.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2019, 08:36:45 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #21 : 14.11.2019, 09:32:35 »
53BZ olisi ollut saatavilla helpostikkin mutta se ei vaihteistotunnelia muokkaamatta mene 240 koriin, joten ei ainakaan tällä erää jaksanut siihen ruveta, kattoo jos tuolle joskus tulee tarvetta niin muokataan sitten sopimaan.

Minkälaisia vaihdekeppi/välitanko rakennelmia muilla on? Miettinyt koriin kiinnitettävää keppiä, mutta siinä ei kestä laatikon paljoa päästä liikkumaan jottei rasita siirtäjätankoa liikaa. Ja toisaalta en halua aivan jäykästi sitä asentaa jotta ei kaikki tärinät ja korinat tule hyttiin.

Ei tarvitse muokata tai moukaroida tunnelia vaikka moottori olisi melkein tulipellissä kiinni.

Mulla on jäykästi suoraan korissa kiinni keskittävä shifteri, ei tule mitään ääntä, tärinää tai korinaa läpi. Moottori on toki myös jämäkästi paikallaan, takatukivarsien puslapesistä tehdyillä kiinnikkeillä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #22 : 14.11.2019, 09:33:24 »
Koriin kiinnitetty keppi, ni kone-lootayhdistelmä ei oikein sais heilua.
Menee vaihdot epätarkoiksi.

Miulla on ite tehty keppiteline ysissä.
Uniball nivel, 16mm pyörötankoa ja 608 laakereita 2kpl+niille holkki ja välitankoon haarukka.
Eli alapää pultilla kiinni.

Moottorintuet diy mallia kans, joissa käytetty bmw puslia.
Ei heilu kone ja vaihdot tosi tarkat + nopeat (suhteellisen lyhyet vaihdevälit)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #23 : 14.11.2019, 09:53:24 »
Ei tarvitse muokata tai moukaroida tunnelia vaikka moottori olisi melkein tulipellissä kiinni.

Mulla on jäykästi suoraan korissa kiinni keskittävä shifteri, ei tule mitään ääntä, tärinää tai korinaa läpi. Moottori on toki myös jämäkästi paikallaan, takatukivarsien puslapesistä tehdyillä kiinnikkeillä.

Hyvä tietää että mahtuu tuo isompikin laatikko muokkaamatta paikoilleen, jotain ruotsin projektikertomusta kattelin niin kyllä ne siinä tunnelia pullisti sivulle ja ylöskin. Muistelen tälläkin foorumilla lukeneeni että jollakin se ei ollut mahtunut vakio tunneliin.

Koriin kiinnitetty keppi, ni kone-lootayhdistelmä ei oikein sais heilua.
Menee vaihdot epätarkoiksi.

Miulla on ite tehty keppiteline ysissä.
Uniball nivel, 16mm pyörötankoa ja 608 laakereita 2kpl+niille holkki ja välitankoon haarukka.
Eli alapää pultilla kiinni.

Moottorintuet diy mallia kans, joissa käytetty bmw puslia.
Ei heilu kone ja vaihdot tosi tarkat + nopeat (suhteellisen lyhyet vaihdevälit)

Joo pitää tutkia asiaa kun laatikon muutostyö on tehty ja pääsee lohkon kanssa sovittaan :)

Ja kyselin tosiaan tuon Dartonin putkisarjan asennuksesta niin vajaa 900€ maksaa asennus kaikkineen tasohiontoineen ja porauksineen.

Kattoo jos seuraavaan moottoriin laittaisi darttonin kitin, JE männät ja enemin nokat yms, sittenhän tuolle 53 laatikollekkin voi tulla tarvetta  ::) . Nyt ei kerkeä kaikkiin muutoksiin alkaa kun tarkoitus olisi että auto vielä ensi vuoden puolella liikkuisi. Jos sitten seuraavana talvena korin ylimaalaus ja tekniikkaan päivityksiä mitä tarvii, nekin selviää hyvin kun pääsee eka kokoonpanolla vähänkään ajamaan.

Mistäs muutes saa RN kanteen nuita kovia nostimia ostettua? Niitäkin on vissiin useampaa eri korkuista olemassa? Skandixilta en ainakaan löytänyt etes varaosanumeroita.

Joskus oli hyvät sivut missä sai selailtua eri volvomallien varaosalistoja joissa oli räjäytyskuvat varaosanumeroineen, liekkö moisia vielä?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #24 : 14.11.2019, 11:48:52 »
Kovien kuppien osanro: 1298634
Ainakin joskus löyty tuolla nrolla.

Toinen vaihtoehto esim fcp engineering c30se / c20xe(?) kupit, eli ooppelin. Saa 16kpl ja 24kpl sarjoina.
Muistaakseni muilta valmistajilta oli aika kalliita nuo 32mm kovat kupit..pahimmillaan lähempänä 40€/kpl.

Mut noissa on 14.70mm se tapin korkeus.
Eli vaatinee siltä osin sit pientä säätöä...
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #25 : 20.11.2019, 18:56:49 »
Tämmöisiä numeroita kaivelin RN koneen nostimille mutta ei nuita kovin helpolla näytä löytyvän.

Volvo RN nostimet

Tappet
THK 15.74mm, Volvo 9464574
Tappet
THK 15.76mm,  Volvo 9464576
Tappet
THK 15.80mm, Volvo 9464580
Tappet
THK 15.82mm, Volvo 9464582
Tappet
THK 15.84mm, Volvo 9464584

Vaihdelaatikko saapui tänään ja näyttää todella hyvälle päällisin puolin, ei sen pitäisi olla kuin 64tkm ajetusta autosta. Löytyykö nuista laatikoista mistään mitään sarjanumeroa jolla varmistua laatikon mallista? Tarrassa olevalla koodilla löytyy DZ ja BZ laatikoita eli se on varmaan vain joku kuoren malli tms. Laatikon mukana tuli todistukset ja takuulaput kyllä mutta mukava olisi saada varmuus. Mallin pitäisi olla GS6-37BZ - TJEP



« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 19:48:48 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #26 : 22.11.2019, 10:31:47 »
Tämmöisiä numeroita kaivelin RN koneen nostimille mutta ei nuita kovin helpolla näytä löytyvän.

Volvo RN nostimet

Tappet
THK 15.74mm, Volvo 9464574
Tappet
THK 15.76mm,  Volvo 9464576
Tappet
THK 15.80mm, Volvo 9464580
Tappet
THK 15.82mm, Volvo 9464582
Tappet
THK 15.84mm, Volvo 9464584

Vaihdelaatikko saapui tänään ja näyttää todella hyvälle päällisin puolin, ei sen pitäisi olla kuin 64tkm ajetusta autosta. Löytyykö nuista laatikoista mistään mitään sarjanumeroa jolla varmistua laatikon mallista? Tarrassa olevalla koodilla löytyy DZ ja BZ laatikoita eli se on varmaan vain joku kuoren malli tms. Laatikon mukana tuli todistukset ja takuulaput kyllä mutta mukava olisi saada varmuus. Mallin pitäisi olla GS6-37BZ - TJEP





Vastaampa itse itselleni tuohon vaihteisto asiaan, eli laitoin pultin vaihteensiirtoakselin päähän ja keplottelin ykkösen silmään ja laskin välityksen pyörittämällä, tällä varmistin että laatikko on BZ mallia. Näissä on ilmeisesti tehtaalta lähtiessään vain valkoinen tarra kytkinkopan kyljessä josta tarkka malli selviää, kuoret ovat samat BZ ja DZ malleissa niin valunumeroilla ei ole merkitystä. Tarrat tuppaavat katoamaan ajansaatossa näistäkin.

Sitten toinen asia johon olisi kiva saada tietoa. Eli vanteet, minulla olisi tiedossa miellyttävän näköiset vanteet jotka ovat 7.5x17 et20, taakse olisi mahdollista saada et20 8.5" leveät myös. Tarviiko et20 spaceria väliin jotta saisi lähelle kaaren reunaa? Ihan iholle en halua mutten myöskään niin että ne ovat suojien sisällä senttitolkulla, takanahan se tilanne on pahempi kuin edessä. Minkä kokoisia kumeja ootte käyttäneet tuon levysillä 17" vanteilla?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #27 : 22.11.2019, 12:03:26 »
Sellainen ero kuorissa on ainakin, että bensan kone on ollut enemmän kallellaan kuin dieselin. Tosin vaikea siitäkään on tarkistaa, jos ei ole mihin verrata.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #28 : 22.11.2019, 20:52:02 »
Willtheyfit sovelluksella hyvä vertailla noita vannehommia. 20mm spaceri on kyllä turhan kapea noin ujoilla leveyksillä. Ei muutakuin sovittelemaan, niin pääsee vähän kärryille että miltä näyttää.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #29 : 22.11.2019, 20:59:04 »
Sellainen ero kuorissa on ainakin, että bensan kone on ollut enemmän kallellaan kuin dieselin. Tosin vaikea siitäkään on tarkistaa, jos ei ole mihin verrata.

Teinkin tänään tutkimuksia ja vertailin netistä DZ laatikon kuvia omaan askiin ja siinä kallistuksessa on pieni ero. Kopan laipan yläosassa oleva "koroke" jossa nuo kaksi pultin reikää, niin BZ laatikossa keskempänä oleva pultin reikä on kopan alaosassa olevaan hahloon nähden vasemmalla ja DZ laatikossa enemmän oikealla. Kumma homma että kopissa on samoja valunumeroita vaikka on eroja.

Tässä kuvat, toinen omasta ja DZ laatikon kuva netistä. Ensin BZ kuva










Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

 

Elekma  Autoracing