Autoracing  KL-varaosat

Volvo 242 B5234T

  • 48 Vastauksia
  • 14897 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #30 : 26.11.2019, 08:31:42 »
Willtheyfit sovelluksella hyvä vertailla noita vannehommia. 20mm spaceri on kyllä turhan kapea noin ujoilla leveyksillä. Ei muutakuin sovittelemaan, niin pääsee vähän kärryille että miltä näyttää.


Huonosti on kyllä nykyään vanteita takavetoisille sopivammilla et luvuilla saatavana, ainakin 5x108 jaolla  :-\

Uusia vanteita tuossa kattelin niin jos ostas eteen 8.5"x17 et20 ja taakse myös 8.5" tai 10", kymppituumanen menisi vissiin 10mm spacerilla vakiokaarien ja suojien sisään kun vanteen et20? Osaako joku tuohon sanoa varmaa vastausta, ei viitsisi turhaan ostella vanteita? :)

En ole koskaan tykännyt käyttää spacereita mutta nyt näyttää siltä että ainakin taakse joutuu laittamaan, tuo 8.5" et20 tulee ainakin edessä muutamista kuvista kateltuna suht sopivalle tasolle kaareen nähden, saa varmaan 225 kumenkin sopimaan kun ei ole jousilautaset edessä kynätolpalla.

Takana tilanne on huonompi, tuo 10" vanne helpottaisi asiaa mutta silläkään ei taida etes 255 kumi mahtua mikä olisi minimi 10" vanteelle.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019, 09:35:02 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #31 : 26.11.2019, 11:38:15 »
Mulla oli tollaset:

Etu: 8,5x17" ET 0, 205/45/17
Taka: 10x17 ET - 5, 235/45/17

Edessä ihan ok, takana turhan pullakumi. Kantit poistettu edestä ja takaa ja taka-akselia toki siirretty sivusuunnassa panhardilla ja keulaa kohti tukivarsilla.

Nyt tulossa alle 9,5x17" ja 10,5x17", ET-luvut ja rengaskoot vielä auki. Tuo 235/45 10" leveelle oli ainakin liian möhkö.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #32 : 26.11.2019, 11:42:19 »
Omassa sedanissa 17x8,5" ET10 joka nurkassa. Renkaat 225/45. Edessä tulee sopivasti kaarelle. Kaariin ei ole tehty mitään muutoksia. Sisälokari kulunut puhki kaaren puolelta. Sisäpuolelle osuu myös. Takana 15mm spacerilla tulee vastaavasti kaarelle kuin edessä. Takakaarista leikattu sisäpokkaus pois pistehitseihin saakka. Akseli keskitetty säädettävällä panhardilla ja akselia siirretty kohti etuakselia. Välillä osuu takaa kaareen isommissa heitoissa lastattuna, mutta ei ole haitannut. Allekirjoituksessa kuvia.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #33 : 19.12.2019, 08:25:38 »
Joo eipä ole autolle pässyt vielä mitään tekemään kun lisätilan teossa mennyt kaikki aika mitä töissäkäynnin päälle on irronnut. Seinät on koolattu ja tänään ois seinä ja kattolevyjen osto, on muuten kova homma koolata 100 vuotiaat ulkorakennuksen hirsiseinät joissa ei ole ainuttakaan suoraa kohtaa  :D Kunhan levytys on tehty niin alkaa lattian teko ja sekin on oma hommansa, lattiatasoa nostetaan yli 40cm jotta se tulee tasalle autotallin lattian kanssa, sitten siitä on helppo pukata esim. moottoripukki tai moottorinostin talliin ja takasi.


Osa hankintoja on jotain pientä taas haalittu sitä mukaan kun on sopivasti vastaan tullut.

Moottorihommassa olen päättänyt että mennään RN bensalohkolla kun sellainen uuden karhea on jo hankittuna, diesel lohko olisi kiinnostava mutta sitten menisi moottorikiinnikkeet ja öljypohja yms uusiksi niin ei nyt tälläkertaa jaksa siihen ruveta kun moottorikorvat kerkesin ruottista jo hommata.

Jarrupäivitystä olen tässä suunnitellut ja taakse tulee jäähdytetyt levyt sellaisilla satuloilla joissa itsessään on käsijarru niin pääsee rummusta eroon. Eteen tulee ~300mm levyt ja jotkin satulat? 4 mäntäisiä bremboja saa kyllä kohtuu hintaan joten semmoiset on hyvin todennäköiset. Etuvetosen 305mm levyt ja satulat on vissiin monikin asennellut?

Kertokaas minkälaisia ratkaisuja itse olette tehneet ja mitä muutoksia on tarvinut jotta sopinut paikoilleen. Osaako joku sanoa minkä kokoiset männät on 240 abs mallin pääsylinterissä? Oletteko sovitelleet muiden autojen sylintereitä?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #34 : 23.02.2020, 15:51:30 »
Laitellaanpas tännekki jotain niin että luule että rojekti jo kuopattu  :D

Kaikkea muuta puuhaa on riittänyt taas koko ajan, raksahommat loppusuoralla, yks 940 ft kolariauto laitettu lihoiksi jne jne.

Osia on tullut hankittua melkoisesti ja ostoslista lyhenee koko ajan, mieli on muuttunut jo moneen kertaan niinkuin minulla aina.

Moottori hommat muuttunut melkolailla, eli nyt on lohko Dartonin putkisetillä, katsotaan miten nuiden kanssa pärjätään ja ovatko hintansa väärti.

Kansi on M.Pohto motorsportin eli Markun tekemä, ja siinä on kaikki uutta, jäykät jouset yms. Vakio venttiileillä mutta niilläki virtaa 300hv, katotaan isompia sitten joskus jos tuntuu että niille tarvetta on. Tuntuu nämä tinakoneet paskemmillaki kansilla luovuttavan isoja tehoja niin tuskin jää tuo oma kansi pullonkaulaksi aivan heti. Markun tekemät kannet on kyllä aina viimesen päälle viimeisteltyjä ja mies on tarkka kuin aivokirurgi kaikessa mitä tekee  :)

Nyt kun tuli nuo dartonit hommattua niin aikaisemmin ostettu ahdin tuntuu pieneltä joskin sillä tulee varmasti todella hyvä käyttöalue. Vaihdellaan mahdollisesti vielä rojektin aikana tai katsotaan mihin tuolla päästään.

Ruostehommathan ne odottelee tekijäänsä ja helposti aina keksii muuta puuhaa ennemmin kuin niitä aloittaa  :D





« Viimeksi muokattu: 23.02.2020, 16:05:54 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #35 : 23.02.2020, 16:08:31 »
Missä muuten teetätit dartonien asennuksen?
Suomessa ei kyllä montaa pajaa ole, miltä tuo onnistuu. Tai näin oon ainakin ite ymmärtänyt.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #36 : 23.02.2020, 17:29:53 »
Missä muuten teetätit dartonien asennuksen?
Suomessa ei kyllä montaa pajaa ole, miltä tuo onnistuu. Tai näin oon ainakin ite ymmärtänyt.


Nämä on asentanut Porin Special Motors Engineering Oy

Taitaa olla ainoa firma suomessa jolla on cnc ohjelma nuihin, muutama tyyppi on manuaalivehkeillä nuita tehnyt mutta hinta ihan järjetön ja ymmärtäähän sen kun manuaalisesti tekee niin moninkertainen aika menee tehdessä. Itse kyllä luotan enemmän CNC koneella tehtyyn, kun kerran on toimiva ohjelma tehty niin kone toistaa sen joka kerta ja virheille ei jää mahdollisuutta.

Karu määrä on lähtenyt lohkosta tavaraa dartonien tieltä, joka vähän hirvittää. Toivottavasti kestää, isoilla tehoilla varttia ajavilta kuulin että kutoslohkoon ei koskaan dartoneita kun lohko menee niin veteläksi, joka on varmaan tosi kun kattelee tuota tavaran määrää mikä lohkosta alkuperäistä tavaraa lähtee pois. Ihan mielenkiinnosta hommasin, nähdäämpä että miten pelittää ja kestää :)

Mäntävalikoima parani huomattavasti 81mm verrattuna ja tulevat männätkin on päätetty :) Tilaillaan ensi viikolla, toimitusaika parisen kuukautta suunnilleen näillä näkymin. Rojektin valmistuminen varmasti venähtää kun koko ajan muuttuu vain kalliimmaksi kaikki osat  :idiot2: ja joka paikkaan tarvii extra vahvistusta tuleville tehoille, mutta hyvää kannattaa odottaa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2020, 17:43:29 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #37 : 24.02.2020, 23:10:29 »
Karu määrä on lähtenyt lohkosta tavaraa dartonien tieltä, joka vähän hirvittää. Toivottavasti kestää, isoilla tehoilla varttia ajavilta kuulin että kutoslohkoon ei koskaan dartoneita kun lohko menee niin veteläksi, joka on varmaan tosi kun kattelee tuota tavaran määrää mikä lohkosta alkuperäistä tavaraa lähtee pois. Ihan mielenkiinnosta hommasin, nähdäämpä että miten pelittää ja kestää :)

Mäntävalikoima parani huomattavasti 81mm verrattuna ja tulevat männätkin on päätetty :) Tilaillaan ensi viikolla, toimitusaika parisen kuukautta suunnilleen näillä näkymin. Rojektin valmistuminen varmasti venähtää kun koko ajan muuttuu vain kalliimmaksi kaikki osat  :idiot2: ja joka paikkaan tarvii extra vahvistusta tuleville tehoille, mutta hyvää kannattaa odottaa.

Mitkäs männät tähän tulee?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #38 : 25.02.2020, 07:34:12 »
Mitkäs männät tähän tulee?

JE pistons 83mm, pitkälle veiville
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #39 : 25.02.2020, 14:42:35 »
Mikä sulla on se juttu, että päätit Dartonoida bensavitosen, kun vaihtoehtona olisi ollut ottaa käyttöön muutaman satasen diesel lohko?
Poraus 83 vs 81? Kankisuhde?

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #40 : 25.02.2020, 17:46:43 »
Mikä sulla on se juttu, että päätit Dartonoida bensavitosen, kun vaihtoehtona olisi ollut ottaa käyttöön muutaman satasen diesel lohko?
Poraus 83 vs 81? Kankisuhde?


Ihan mielenkiinnosta hommasin kun tuli setti sopivasti tarjolle. 83mm saa valmiina kunnollisia mäntiä ja pitkälle veiville niin veivisuhdekin paranee reilusti alkuperäisestä.

Nytpähän näkee miten kestää, tarkoitus olisi niitä tehoreservejäkin kokeilla kunhan saa romut ensin nippuun ja ajeltua tovin, ahtimen vaihdonhan se vaatii sitten.

D5 lohko vaatii mittatilausmännät kun 81mm ei saa valmiina mitään kunnollista niin semmosen 1450€ maksaa 5kpl CP pistons tai JE pistons mäntiä. Alkaa hintoihin tulemaan sekin. Sitten vaatii moottorikorvat ihan omanlaisensa ja öljypohjamuutoksia. Korvakot ja pohja kerettiin jo hommaamaan ja tekemään bensan lohkolle.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #41 : 25.02.2020, 18:03:10 »
D5 lohko vaatii mittatilausmännät kun 81mm ei saa valmiina mitään kunnollista niin semmosen 1450€ maksaa 5kpl CP pistons tai JE pistons mäntiä. Alkaa hintoihin tulemaan sekin. Sitten vaatii moottorikorvat ihan omanlaisensa ja öljypohjamuutoksia. Korvakot ja pohja kerettiin jo hommaamaan ja tekemään bensan lohkolle.

HöpöHöpö.... D5 vakio kampura 93,2mm, T5/T6 wössnerit tai vastaavat, punalohkon 158 pitkät veivit ja alapesän suurennos... halpa ja todella kestävä setuppi
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #42 : 25.02.2020, 18:06:22 »
Haluan kunnolliset männät enkä wössnereitä tai wisecoita.

Lisätäämpä vielä että kun on tarkoitus kokeilla moottorin rajoja niin se vaatii jo oikeasti kestävät männät, wössnerit on ok mutta ne on 4032 alua kun taas cp tai je on 2618 ja laatu viimesenpäälle, ja nuista kumpaakin saa kunnollisilla ristitapeilla yms.

Jos tekisin jotain 500 - 600hv konetta niin varmasti wössnerit laittaisin ihan vain hinnan takia.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2020, 18:58:34 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #43 : 25.02.2020, 19:04:58 »
Paljonko tästä on tarkoitus nyt taikoa tehoa?


Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 242 B5234T
« Vastaus #44 : 25.02.2020, 19:23:58 »
Nykyisellä ahtimella ei varmasti paljoa yli 700 - 750 hevosvoiman päästä mutta voi olla että laitan pykälän pari isomman vielä tässä ennenkuin auto valmistuu, kattoo nyt voishan tuolla ensin kokeilla niin saisi hyvin suuntaa mitä seuraavalta turbolta vaaditaan.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

 

RallyBaron  Samppasport