Ateho  Elekma

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603967 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 sai etulattioihin äänieristemattoa. Nurkkiin oli jäänyt paksumpaa mattoa joka pitää lämmittää kunnolla jotta se taittuu ja liimautuu kiinni, koska liimapuoli on sen verran rypyläinen. Hetki siinä meni, mutta melutason puoleen tulos on hyvä. Pariin kohtaan laitoin ohuempaa mattoa ja lisäksi leikkasin sekä ujutin bitumin päälle tarkoitetusta matosta palan vaihdekepin aukkoon. Alkuperäinen äänieristehän olisi sinne hyvä jos sellainen olisi, mutta tuokin toimii kivasti ja tulee alas keppitelineen mukana.





Etulattiamatto on aika rujossa kunnossa, ei haittaisi hommata toinen tilalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 selviytyi talvimiittireissusta siinä missä muistakin. Matkan keskinopeus oli korkeampi kuin aiemmin ja kulutukseksi sain 6,5l/100km. Toissaviikolla tuli 600km päiväreissu ja silloin meni 6,3l. Liian tiuha perävälitys nostaa kulutusta turhan paljon nopeuden kasvaessa, vaikka eihän tuo paha ole tinakutoseen verrattuna :D

Perjantaina vaihdoin jarrupääsylinterin, koska vanha oli niin ruokottoman näköinen ja säiliöntiivisteet vuoti. Jarrutuntumastakin tuli parempi. Laitoin paikalleen jalkatilojen äänieristepaneelit kojelaudan alle ja melutaso laski yllättävän paljon. Löysin nurkista D24-koneisen paneelit joissa on vielä lisäeriste, putsailtava ja asennettava ne jossain välissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Pimeänajo-ominaisuudet parani D5:ssä kummasti kun vaihdoin ajovaloumpiot parempilaatuisilla heijastimilla oleviin. Ja samalla vasemmalle tuli orkkislasi tarvikkeen tilalle. Ei enää laikukasta valokuviota. Yhtenä päivitysosana vaihdoin pikkuratin.

Tuli taannoin otettua myös maisemakuva:

Ja joo, etupuskurin päälilista reuhottaa vähän :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5:llä on tullut katsastuksen jälkeen(3kk 1vko) lähemmäs 8000km ajoa, vaikka pari muutakin laitetta on nähnyt tietä. Kaivoin varastonperukoilta vanhemmanmallin konepellin äänieristeen ja laitoin tänään paikalleen. Auttoi sisämeluun sekin, ääni kuitenkin kantautuu ilmanottoaukon kautta sisälle jonkin verran. Tein eristeesen uudet reiät konepellissä olevien reikien kohdalle ja porasin pellin reiät kiinnikkeille sopiviksi.



Englantilainen saattaa hiljalleen elpyä horroksestaan. Jos saisi edes peräpään pois pukeilta ;D Alkuviikosta puhallutin D5:n vanhan akselin, maalasin sen ja vaihdoin 3.31 välityksen Truetracilla. Alkujaan meinasin kokeilla 3.54 välitystä, mutta päädyin kuitenkin samaan kuin ennenkin.



Tekniikkaosastolle ei ole tulossa mitään mullistavaa. 3V modulaari saa odottaa sopivaa koria, koska olen sen jo sovittanut 700/900 koriin. Menin ostamaan S80 2.9 vaparin, josta taidan siirtää koneen. Alkuunsa ihan vaan vakiona rakotulkeilla täydennettynä. Senkin siirto vaatii ensin yhden tekniikanirrotuksen takavedon öljypohjaa varten :P Turbopuolelle ei mitään erikoista, koska aiottu teholuokka on vain 350-400hv välimaastoon. Eli hyllystä HX40/35 voisi viimeinkin löytää paikkansa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Illalla kampesin akselin paikalleen Englantilaiseen ja laskin pyörilleen. Takasatulat voisi putsailla jossain vaiheessa, sen verran alkaa olemaan pintaruostetta.
Tällä kertaa perus 600x300 kennon sijaan ajattelin kokeilla vesi-ilma välijäähyä. Ostin pienen kiinalaisen siihen hommaan ja sen kaveriksi tarvitsee tietysti jäähdyttimen, vesipumpun ja muut tarpeet. Sopiva pumppu löytyy helposti, jäähdyttimeksi ehkä 200SX/jne. korkillinen alumiininen. On helpompi muokata lähdötkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Torstaina kaivoin Englantilaiseen öljypohjan ja M90:n luovuttavan V90:n hangesta. Sai naputella kaikki renkaatkin irti jäätiköstä.



Lauantaina otin siitä osat talteen, irrotin öljypohjan ja pystyi toteamaan pohjan olevan niin mätä kuin vähän epäilinkin. Ei tarvitse sen puoleen miettiä olisiko korille vielä jotain käyttöä ::)

Öljypohja kävi eilen cc57:llä osapesurissa:


Ja illalla oli tekniikanluovuttajan purkuvuoro. Tiputin paketin alas, irrotin lootan ja koneen toisistaan, apurunko takaisin paikalleen ja koppa pihalle. Poikittaisen kutosen manuaalilaatikko on aika kapea, hieman vajaa 30cm.

Siinä ne nököttää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Purin Englantilaisen tulevan koneen alakertaa lukuunottamatta ja tein turbolle öljynpaluun lohkoon. Tai no, avasin alakertaakin yhden kk-laakerin tarkastuksen verran. Laakeri näytti hyvältä ja pytyt on hyvät. Hoonijäljet ylös asti kuten uudemmissa öljyruiskullisissa tuppaa olemaan ja palotilat näytti suht siisteiltä, siispä laitoin öljypohjan paikalleen. Ohjurinkumit ois ehkä syytä vaihtaa ::) Ykköspytyn toinen pakoventtiilin kumi on vuotanut reilusti ja kahdessa muussa pakopuolen kumissa on vuotojälkeä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Pesin Englantilaisen kannen, imusarjan ja apulaitteita. Oli aika tiukassa paikoittain, ei lähtenyt kuin messinkiharjalla. Naputtelin rakotulkit lohkoon ja näpräilin vähän muita osia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Keskiviikkona purin Englantilaisen kannen ja puuhailin taas vähän muuta pientä. Pakopuolen ohjurinkumit oli todella rapeat. Sormella sai rapsuteltua huullokset pois :o Öljykulutus pelkästään niiden läpi olisi ollut jo jonkinlainen.



Oikealla kyljellä kulkevaan vesiputkeen ja moottorinjalkoihin cc57 sai harjoitella pulverimaalausta(kuva tulee "sitten joskus" :D) Voimansiirron osat menee suht budjetilla tässä vaiheessa, eli vitosen vakio vauhtipyörä, jousitettu massalevy ja käytetty -765 asetelma. Jätin eilen vauhtipyörän ja asetelman Viitikolle työstettäväksi jaonmuutosta sekä asetelman upotusta varten.

Tänään putsasin venttiilit ja olipahan pakoventtiilit karstassa. Palotilan puolella oli kunnon kova karsta. Kuvassa toinen ei ole vielä ihan puhdas. Puolet venttiileistä joutui myös läppäämään kahteen kertaan karkealla tahnalla jotta seetipinnasta sai siistin. Asensin venttiilit ja putsailin pari nippeliä maalausta varten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sain Englantilaisen koneen pääpiirteittäin nippuun, tosin jakopää jäi kasaamatta pakonokan stefan puuttuessa. Eilen hilattiin koppa katoksesta pelipaikoille, huuhdoin seisonnan pölyt pois, nostin koneen keulille ja laitoin laatikon perään roikkumaan.

Moottorinjalat on valkean vanhat vaparikoneessa olleet ja niillä kampiakseli jäi 1,75cm oikealle. Joutui poraamaan pari uutta reikää ettei tarvitse niin paljoa sovittaa turbon kanssa ::) T6 pakosarjat(kin) pakolämpöantureineen on Tarmo_L:n ylijäämistöä. Hyvin on VHT Flameproof kestänyt hiekkapuhalletussa pinnassa kahden kesän ajot. Sarjoilta on putket turbolle yksinieluiselle portilliselle turbolle joten ne menee uusiksi.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kasailin Englantilaisen jakopään ja kaadoin öljyt sisään. Vesi-ilmajäähy tuli tänään ja pyörittelin sitä konehuoneessa. Noillemain se luultavasti asettuu:


Etupalkki siirtyi syylärin ja coolerin mukana valkeaan, koska se oli tekniikkaa siirtäessä aikataulullisesti nopeampaa kuin paikallaan olevan muokkaaminen. Nytpä onkin hyvä aukko laittaa 700/900 iso syyläri moottoria varten. Sen voi myös sijoittaa sen verran edemmäs, että vakio sähköflekti mahtuu paikalleen. Vesi-ilmajäähylle käytän pienemmän Griffinin alusyylärin, joka aikanaan olikin tässä ennen vaihtoa isompaan. Luulisi jäähdytystehon riittävän jatkoa ajatellenkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Viime viikolla tiukkasin D5 etupyöränlaakerit ja vaihdoin kesäpyörät alle. Kokeeksi myynnissäkin olevat Thorit pikkaisen pulleilla kumeilla ja nehän istuu suht hyvin. Viikonlopulla meni 10tkm rikki tekniikanvaihdon jälkeen, joten maanantaina vaihdoin öljyt ensimmäisen kerran. Muuten ei olekaan tullut tehtyä viime aikoina muuta kuin tankattua.

Kaikenlaista roinaa oli kyydissä kuvaushetkellä.


Tiistaina haettiin valkea pois talvisäilöstä, eilen pesin sen ja kävin heittämässä pikku lenkin. Katsastus menee umpeen ensi viikolla ja sitä varten ois syytä suorittaa katselmus.

Englantilaisen edistyminen on ollut hitaanlaista, eilen sentään sain pakosarjojen ja turbon väliset putket alulle. Taaemman sarjan putki on valmis ja etummainen sinnepäin. Turbosta käännettävä keskiötä ja kompurakoteloa sekä hieman voisi kallistaa poispäin koneesta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Englantilaisen pakosarja ois hitsausten osalta valmis ja oikaisin laipat.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Valkea sai muutamana iltana osakseen yhdistetyn käyttöönotto- ja katsastustarkastuksen.

Säädin etupyöränlaakerit, mutta vasemmalta ei kaikki liike poistunutkaan sillä. Tolpan korkeudensäädön lukitusmutteri oli löystynyt. Eipä noita ole tullut tarkastettua tolppien asennuksen jälkeen. Oikea käsijarrulinkku oli nahkea liikkumaan ja herkistelin sen. Kilvenvalot oli hyvin himmeät. Lampuissa kuraa, polttimot palaneet mustiksi ja toisen valon liittimet aivan hapettuneet. Ehkä siinä on jo joitain syitä miksei valaise juurikaan :D

Pitkät päättivät alkaa viikonlopulla kytkeytymään vaihtelevasti ja syy oli ihan vaan valonvaihtoreleen telineen huono maadoitus. Koriruuvien käyttäminen auki riitti korjaamaan sen. Toinen maavika löytyi äänimerkistä. Viiksien kiinnitys"jalan" toinen ruuvi oli löystynyt ja juuri sen alla on ohjauspylvään maajohto. Ei saanut nappi maadoitusta. Oikea takavalo on jo pitkään ollut hailakanvärinen. Vilkkuun laitoin oranssin polttimon jo pari vuotta sitten ja nyt värjäsin punaiset pinnat uusiksi :P Tuulilasi alkaa olemaan kuluneisuuden puoleen vaihtokunnossa. Sen verran selviä kiveniskemiä ja muuta. Kokeilin silti kiillotusta ja onhan se parempi, mutta voisi olla parempikin.

Yksi pidempi vaiva, johon en ole saanut aikaiseksi puuttua, on ollut kiekkatiedon hukkuminen siinä vaiheessa kun kone yrittää käynnistyä. Alkuunsa tässä kopassa koneen kaverina oli Atecu ja sen kanssa ei ollut mitään. Viime vuonna MS3X:ään paluun jälkeen vaivakin palasi. Lisäsin levylle konkan boot-jumperin paikkaan jännitteenvaihteluiden tasoittamiseksi ja testasin toista signaalijohtoa, mutta kummallakaan ei ollut vaikutusta. Tähänkin ratkaisu oli lopulta aika yksinkertainen kun mietti hetken lisää.

Triggerinä on ollut 6-1 pyörä siitä asti kun kasasin Englantilaiseen ensimmäisen koneen. Tässä vaiheessa helpoin muutos kokeilla oli muuttaa 12-1 triggeriin lisäämällä hampaita vanhaan. Pätkin hampaat puoliksi, hitsasin katkaistut palat takaisin uusiksi hampaiksi ja yhden tein lisää. Tarkastin perusajoituksen ja niin poistui kierrostiedon pätkiminen kerrasta. Missään muussa tilanteessa ei ollutkaan ongelmia, käynnistyessä koneen pyörimisnopeus muuttuu niin nopeasti, ettei mega vaan kestänyt perässä. Asentotunnistin vauhtipyörälle olisi toki käytönkin kannalta paras ratkaisu, mutta rei'itetylle vauhtipyörälle ei ole tilaa niin pitkään kuin tuo kytkinkoppa on käytössä. Kehän voisi tietysti sovittaa automaatin vetolevystä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Valkea luiskahti päivällä läpi katsastajan seulasta, eikä edes moittinut mistään :idiot2:

D5:n meinasin laittaa tässä vaiheessa seisontaan. Huuhtaisin päältä, konehuoneesta ja alustaa samalla kun vaihdoin seisontapyöriksi Galaxyt(jotka tuli pesaistua myös). Vähemmän yllättäen ulkonäöllisesti sopii paljon paremmin kuin Thorit. Vastaavasti pyörittelin joutessani Thorit valkean alle ja siinä ne istuu auton väriin ja ilmeeseen paremmin. Voisi koettaa ottaa päivällä kuvan molemmista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo