Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mikan - 08.05.2012, 20:25:47
-
Onko kukaan koskaan kokeillut fiksata tuota kaksitoimista alipainekelloa?
Nopeasti kun tutkin, niin tuossa kellossa vuotaa se karan tiivistyssukka.
Vaikuttaa sille, että joku kaapelin taivutus suoja, läpivientikumi tms. sähkötekninen osa voisi korvata sen.
Millä hinnalla sen on saanut siniseltä tiskiltä?
Unohdin nimittäin kysyä sitä, kun kuuliin alkuperäisen lämppärin kennon hinnan (€351,93.-) :o
-
hana maksoi viime vuonna 80e sinisellä tuohon allekirjoituksen autoon. Tarvikeosillahan tuskin saat yhtä lämmintä autoa talveksi. :buck2:
-
hana maksoi viime vuonna 80e sinisellä tuohon allekirjoituksen autoon. Tarvikeosillahan tuskin saat yhtä lämmintä autoa talveksi. :buck2:
Täällä päin se maksoi keväällä sen 84,- ja risat.
No, tiedän kokemuksesta mitä tarvike osilla saa aikaiseksi, sillä kaksivuotias nissenssin kenno lävähti silmille tuossa männä viikolla. >:(
Ja tarvike hanastakin on kokemusta, ettei se aukia vakiona tarpeeksi. Modaamalla se toimii oikein. Jos ei hommaa osaa tehdä, niin silloin se sinisen tiskin hana on se ainoa oikea vaihtoehto.
Nyt on hankittu orkkiskenno (käytetty) ja koeponnistettu se ilmalla 1bar paineella vesiastiassa. Ei vuotanut onneksi, vaikka se näyttääkin sille, että voi pettää pikapuoliin.
Mutta jos kenno pitää hankkia suomesta niin siniselle tiskille voi varata vaipan mukaan, ettei tee housuihin hätätarpeita. :2funny:
Jos koko metallisen kennon tahtoo ja järkevän hintaisena tarvikkeena, niin katse atlantin toiselle puolle, josta se irtoaa noin $120 nurkilla. Jää silti alle sinisen tiskin, vaikka rahtikulut ovat hunajaa...
Jenkeissä myytävät hanat ovat omituisen näköisiä mutta toiminevat.
Ja niin, unohtui mainita, että tämä kaikki koskee vain ilmastoinnilla varustettuja 700/900 malleja.
-
Koitin itse korjata sitä kelloa, kesti n. tunnin. Ei maksa vaivaa koska kellon vaihtaminen on kohtuu työläs operaatio.
50e maksoi tuo kello kun itse ostin muutama vuosi sitten. Toimitusaika oli tasan vuosi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697
-
Näppäränä jätkänä kehitin korjauksen tuolle alipaine kellolle.
Eli korjauskumina toimii nyt ilmapallo, pitkulainen malliltaan.
Toimii kun virittelee sen orkkiskumin päälle ulkopuolelle. Ainakin nyt huimaa ja naama punoittaa, eikä se ole pettänyt vielä! :D
-
Pitkulainen ilmapallo... :2funny:
-
mitkä on oireet kun toi kello rupee vuotaa ?
-
Näppäränä jätkänä kehitin korjauksen tuolle alipaine kellolle.
Eli korjauskumina toimii nyt ilmapallo, pitkulainen malliltaan.
Toimii kun virittelee sen orkkiskumin päälle ulkopuolelle. Ainakin nyt huimaa ja naama punoittaa, eikä se ole pettänyt vielä! :D
Kortsu ... ? ELK
-
uusi....? :o
-
uusi....? :o
ainakin pesty. ;)
-
Kortsu ... ? ELK
Pakkastestissä kortsu ei toimi! :2funny:
Eikä ilma-pallokaan mutta Sinin keittiökumihanska osoittautui parhaaksi ja kestävimmäksi!
mitkä on oireet kun toi kello rupee vuotaa ?
Sihinä lämppäristä tai se, ettei puhallussuunnat mene sinne minne pitäisi!
-
Sihinä lämppäristä tai se, ettei puhallussuunnat mene sinne minne pitäisi!
joo koittanu täällä selvittää vähän ennenkuin lähtee enemmän purkaa, eli se voi olla ihan sekasin ...viittaa vähän siihen kyllä keskeltä puhaltaa suht ok muilta paikolilta kun lemmun hönkä
-
Kun lämppäri tottelee kaasupojinta, niin tod näk kello vuotaa.
Jenkit laittaa lämppärinhanaksi sellaisen neliputkisen mallin, siis se sulkuventtiili.
-
Jenkit laittaa lämppärinhanaksi sellaisen neliputkisen mallin, siis se sulkuventtiili.
? ? ? ? ?
Täh? Kerro lisää!
-
Sure!
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=246617
Tuota hanaa voi kysellä Suomessa vaikkapa US-Partsista.
-
tarkistin kyllä että toi hana on auki , ainakin ulkoisesti mutta samahan se on miten toi hana on jos ilma ei tuu kanavista niin kuin pitäis ???
-
? ? ? ? ?
Täh? Kerro lisää!
Voiko olla, että mikan oppi jotain uutta tältä foorumilta? P> Vai onko tämä(kin) vain silmänlumetta?
-
Voiko olla, että mikan oppi jotain uutta tältä foorumilta? P> Vai onko tämä(kin) vain silmänlumetta?
Joka päivä jotakin! :hello:
Ne kaikki tiedon rippuset mitä täältä saa, muodostavat jossain vaiheessa jotain uutta tietoa jatkuvasti!
Ja olen myös jakanut omat tietoni ja kokemukseni täällä siksi, että joku muukin voisi tehdä saman prosessin ja löytää jotakin uutta! :D
-
Välillä tulee vähän tyhmä olo kun lukee jotai sun tekstiä.. Varmaa moni muukin foorumilainen tähän kommenttiin samaistuu.. Mene ja tiedä.
Anteeksi OT.
-
Kun lämppäri tottelee kaasupojinta, niin tod näk kello vuotaa.
Jenkit laittaa lämppärinhanaksi sellaisen neliputkisen mallin, siis se sulkuventtiili.
Ymmärsinkö nyt hanasta oikein,että vaikka se on neliputkinen,alempi yhde on aina avonainen,ei siihen mitään mekanismia mene.Kuvien perusteella tässä by-pass yhteessä on vain joku kuristuspykälä..?Eikö samaan lopputulokseen pääse kun alkuperäisen hanan yhteyteen rakentaa T-haaroilla ohituskierron.Luulisi,että tuo koko ajan virtaava by-pass kierto heikentää lämppärin kautta kulkevaa vesimäärää ja näin ollen lämpöä mutta tekstin perusteella niin ei ole.Kesäkuumalla systeemistä on varmaan hyötyä,kun neste kiertää kannessa paremmin.
-
Ymmärsinkö nyt hanasta oikein,että vaikka se on neliputkinen,alempi yhde on aina avonainen,ei siihen mitään mekanismia mene.Kuvien perusteella tässä by-pass yhteessä on vain joku kuristuspykälä..?Eikö samaan lopputulokseen pääse kun alkuperäisen hanan yhteyteen rakentaa T-haaroilla ohituskierron.Luulisi,että tuo koko ajan virtaava by-pass kierto heikentää lämppärin kautta kulkevaa vesimäärää ja näin ollen lämpöä mutta tekstin perusteella niin ei ole.Kesäkuumalla systeemistä on varmaan hyötyä,kun neste kiertää kannessa paremmin.
Tuo venttiili normaaliasennossa kierrättää nesteen läpi suoria putkia pitkin kennon kautta. Läppä sulkee yhdysputken. Alipaine vetää toisen suoran putken kiinni ja samalla avaa sen yhdysputken reitin jolloin neste kiertää U-mutkan, vesipumpulta kanteen.
Tällä patentilla kansi lämpenee tasaisemmin, ja kansipahvi tykkää.
-
Niiniimutku.Mä tarvin varmaan nyt tästä rautalankamallin.. :okattos nyt sitä venttiilin kuvaa sieltä jenkkifoorumilta,missä se sälli pitelee sitä hanaa kädessään.Kaikissa kuvissa se alaputkiyhde on auki ja päivä paistaa läpi,vaikka se sälli demonstroi kennolle menevän yhteen venttiiliä auki-kiinni.
-
Jep ja lepotilassa se läppä sulkee sen kahden suoran välisen oikotien. Kun lämpö on päällä niin nesteen on pakko kiertää kennon kautta.
-
No niin,kiitoksia,tajusin viimein toimintaperiaatteen kun otin silmän käteen.Laitoin jo Us-Partsille e-mailia hanasta,josko löytyisi.
-
löytyi vikaa ainakin säätöpaneelista vaihoin sen niin nytt on jo vaikutusta kun vääntää nupista .mutta on siellä vielä vikaa ,tuulilasille puhaltaa tosi heikosti vänkärille juuri ollenkaan , korjantuu pikkasen kun laittaa kierron päälle sama juttu takajalkatila .... niin ja parhaiten puhaltaa tuulilasille kun laittaa nupista ylös/alas
-
sain aikaan purkaa toi vehe (nyt jo) kaks vaihe kellohan siellä oli paskana ,pitää käydä kysymässä jos toi toimitusaika ois lyhentyny siitä vuodesta ;D mistä oli puhetta täällä
tutkin tuota niin tuo kellohan heittää sitä läppää joko tuulilasille tai sitte jaloille
niin ja mullahan on 944 tdic manuali ac
-
sain aikaan purkaa toi vehe (nyt jo) kaks vaihe kellohan siellä oli paskana ,pitää käydä kysymässä jos toi toimitusaika ois lyhentyny siitä vuodesta ;D mistä oli puhetta täällä
tutkin tuota niin tuo kellohan heittää sitä läppää joko tuulilasille tai sitte jaloille
niin ja mullahan on 944 tdic manuali ac
miten testataan tuon kellon toiminta?
-
miten testataan tuon kellon toiminta?
Pätkä sopivaa letkua ja kytkentä sinne kaksitoimisen kellon nippohin ja puhallus!
Jos vuotaa vähänkin, niin todennäköisesti vuotaa sieltä lämppärin puolelta, eli se työntövarren tiiviste on antautunut.
-
Pätkä sopivaa letkua ja kytkentä sinne kaksitoimisen kellon nippohin ja puhallus!
Jos vuotaa vähänkin, niin todennäköisesti vuotaa sieltä lämppärin puolelta, eli se työntövarren tiiviste on antautunut.
tai imeet jos ei vastustaa niin kello kaput
esim paska kello on sama kun imais tyhjää trippiä :)
-
-H- Kiitoksia molemmille, juuri noin ajattelin asian. Kyseistä on saatavilla normaalisti, tarkistin asian eilen.
-
-H- Kiitoksia molemmille, juuri noin ajattelin asian. Kyseistä on saatavilla normaalisti, tarkistin asian eilen.
Saatavuudessa ei ole ollut ongelmia enää hetkeen (=lue: useampaan vuoteen).
-
Pienillä kieroksilla ja isolla vaihteella lämppärin tehot katoaa lähes tyystin. Ainakin toinen kaksitoimisen letkuliitännöistä toimii, toista en saanut irti. :(
-
Pienillä kieroksilla ja isolla vaihteella lämppärin tehot katoaa lähes tyystin. Ainakin toinen kaksitoimisen letkuliitännöistä toimii, toista en saanut irti. :(
meinaatko että alipaine häviää vai lämmöt , alipainehan pitäis pysyä kun siellä on se "tankki"
-
Puhallusteho katoaa.
-
Eikö tämmösen kellon nyt vois nöyrtyä hakeen jostain romustakin?
Maksaa jotain jos maksaa...
Ei tarvii atlantin yli roudata naapurikuningaskunnan tekosia. :facepalm:
-
siinähän tulee toi vipstaaki ulkopuolelle (2 toimi kellon ) niin tuli mieleen että siitähän voi "pakkosyöttää" tuulilasille / jaloille koita vaikka
-
Eikö tämmösen kellon nyt vois nöyrtyä hakeen jostain romustakin?
Maksaa jotain jos maksaa...
Ei tarvii atlantin yli roudata naapurikuningaskunnan tekosia. :facepalm:
ei ole tarkoitus tilata jenkeistä. :( E: letkut irti, kokeilin imua ja puhallusta irralisella letkulla ja tuntui tulevan läpi. Havaitsin lämppärin hanan luona kosteutta. :(
-
Eikö tämmösen kellon nyt vois nöyrtyä hakeen jostain romustakin?
Maksaa jotain jos maksaa...
Ei tarvii atlantin yli roudata naapurikuningaskunnan tekosia. :facepalm:
En ole vielä itse löytänyt yhtään purkumallista jossa olisi ollut 100% ehjä. Nippu niitä tuli testattua ja purettua. Nyt kun niitä saa oikeasti Volvolta, miksi ei ostaa sieltä suoraan uutta?
meinaatko että alipaine häviää vai lämmöt , alipainehan pitäis pysyä kun siellä on se "tankki"
Isot sais tankit olla että jaksaisi pitää alipainetta vuotavassa järjestelmässä. Ehjässä vekottimessa alipainetankki on melkeinpä hyödytön.
-
Onko kukaan ostanut tuota kello lähiaikoina ja millä osanumerolla? Kello mikä suuntaa puhalluksen jalkatilaan ja ikkunalle ei saa, toinen mikä liittyi keskisuulakkeisiin, sitä löytyy varastosta. ??? ??? Eivät ole liikkeessäkään perillä, epäselvien kuvien takia.
-
En ole vielä itse löytänyt yhtään purkumallista jossa olisi ollut 100% ehjä. Nippu niitä tuli testattua ja purettua. Nyt kun niitä saa oikeasti Volvolta, miksi ei ostaa sieltä suoraan uutta?
No sieltä sit vaan pientä korvausta vastaan niin ei tarvii kortonkeja tuhlata... ;)
Mitäs tommonen purkki jossa on kalvo sisällä mahtaa maksaa nykyään sinisellä?
80€ tai jotain???
Melkein ite vetäisin ne läpät tiettyyn asentoon, ennen 500 mummon sijoitusta, jos kerta kaikki suomen purkuvollet on noista viallisia. *tumppuun->
-
Onko kukaan ostanut tuota kello lähiaikoina ja millä osanumerolla?
77.9e osanr en kysyny
-
77.9e osanr en kysyny
joko vaihdoit osan, kävikö paikalleen?
-
No sieltä sit vaan pientä korvausta vastaan niin ei tarvii kortonkeja tuhlata... ;)
Mitäs tommonen purkki jossa on kalvo sisällä mahtaa maksaa nykyään sinisellä?
80€ tai jotain???
Melkein ite vetäisin ne läpät tiettyyn asentoon, ennen 500 mummon sijoitusta, jos kerta kaikki suomen purkuvollet on noista viallisia. *tumppuun->
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.msg151480#msg151480
Kuten tuolla lukee, niin 50e JKL:n sinisellä, varaosanumerokin löytyy sieltä.
Tietenkin jos haluaa hyvää ysiä alkaa patentoimaan, ei ole tommoset patenttiratkasut mun juttuja, varsinkin jos laskee yhtään tuolle työlle hintaa. Parempi tehdä kerralla hyvin.
-
Onko tuo osa 9463042 volvon kuvissa numerolla 25 vai 26? :facepalm:
-
Onko tuo osa 9463042 volvon kuvissa numerolla 25 vai 26? :facepalm:
Numerolla 25. Mihin sitä tietoa tarvitset? Tai kyseinen tietohan löytyy suoraan niistä kuvistakin (ellei ole piilotettu lisätietoja/varaosalistaa siitä sivusta).
Helppo vidasta kaivaa oikea varaosa, kun kaksitoimisia on vain yksi, muut on 1 -toimisia, joten esim niillä kahdella jotka on siinä vieressä, on tismalleen sama varaosanumero.
Vidassa numerolla 26 on: "Nasta 5.00kpl 3461402 "
-
Numerolla 25. Mihin sitä tietoa tarvitset? Tai kyseinen tietohan löytyy suoraan niistä kuvistakin (ellei ole piilotettu lisätietoja/varaosalistaa siitä sivusta).
Helppo vidasta kaivaa oikea varaosa, kun kaksitoimisia on vain yksi, muut on 1 -toimisia, joten esim niillä kahdella jotka on siinä vieressä, on tismalleen sama varaosanumero.
Vidassa numerolla 26 on: "Nasta 5.00kpl 3461402 "
Mietin vaan minkälainen kello on tulossa. Kello ei ollut oikea, yksi letkun paikka ja kaksi pitkää tappia ja tanko. :tickedoff: :facepalm: oliko Sekokuvun kello kahdella letkulla?
-
Mietin vaan minkälainen kello on tulossa. Kello ei ollut oikea, yksi letkun paikka ja kaksi pitkää tappia ja tanko. :tickedoff: :facepalm: oliko Sekokuvun kello kahdella letkulla?
Kaksitoiminen vaatii kaksi letkua. Vempeleestä on jopa kuva tuolla FAQ:sta.
-
Kaksitoiminen vaatii kaksi letkua. Vempeleestä on jopa kuva tuolla FAQ:sta.
juu, kuva löytyi.
-
Onko vanhat alipainekellot olleet miten kiinni, omassa kai metallilevy ja kahdella mutterilla? Uusi on täysin muovinen ja kiinnitys kahdella tapilla, joutuuko muokkaamaan? ???
-
eikai nuo ole ollut kun niillä "muovipulteilla"samanlainen oli tuo mitä herra sininen möi
-
Vastauksena tähän suht tuoreesta kokomuksesta:
Onko vanhat alipainekellot olleet miten kiinni, omassa kai metallilevy ja kahdella mutterilla? Uusi on täysin muovinen ja kiinnitys kahdella tapilla, joutuuko muokkaamaan?
Viime viikolla vaihdoin omaan 945:een tuon 2-toimisen alipainepalkeen/kellon.
Ne mutterit, millä kello on kiinni, ovat sellaisia "peltimuttereita", ja kellossa olevat muovitapit ovat sileitä.
Nuo peltimutterit menevtä kyllä kiertämällä paikalleen ihan ongelmitta.
Itse käytin 10 mm räikkälenkkiä, jolla sain mutterit helposti paikalleen.
Tein kyllä alkukierteen tappeihin silloin kun alipainekello oli vielä kaukana autosta.
Sen luukun tangon lukkorikan irroittaminen oli hankalampi homma.
Ruuvimeisselillä sokeana - mitä nyt välillä peilillä koitin katsella - lukituksen kampeaminen auki vei aikaa.
-
Kiitoksia vkona, noin ajattelin asian. -H- E: Tänään käytin sinisellä kun ei ole kokemusta lämppärin purkamisesta ja vaihtoivat osan siellä, ei ole puhalluskaan enää kadonnut tyystin lyhyessä testissä.
-
nyt ois uusi 2toimi kello paikalla ja molemmat kennot koeponnistettu , kyssäri kellot tuntuu toimivan niin laiskasti paljonko pitäis olla alipaine ? vai riitääkö että on jonkunverran ? vois mitata toi.....
(specsit 944td man ac)
-
nyt ois uusi 2toimi kello paikalla ja molemmat kennot koeponnistettu , kyssäri kellot tuntuu toimivan niin laiskasti paljonko pitäis olla alipaine ? vai riitääkö että on jonkunverran ? vois mitata toi.....
(specsit 944td man ac)
TD:ssä niin alipaineen pitäisi tuottaa alipainepumppu, elikkä mittaamaan mitä pumppu tuottaa ja katsomaan häviääkö jotain matkalla. Voi olla myös vuoto + yksi lisävuoto vielä jossain. Mutta ei ne kellot nyt mitään salamannopeita ole toimimaan.
-
TD:ssä niin alipaineen pitäisi tuottaa alipainepumppu, elikkä mittaamaan mitä pumppu tuottaa ja katsomaan häviääkö jotain matkalla. Voi olla myös vuoto + yksi lisävuoto vielä jossain. Mutta ei ne kellot nyt mitään salamannopeita ole toimimaan.
niin vois toki verrata noi "arvot" vois kyllä pumpussa olla vika koska tuntuu että jarru saa painaa vähän reippaamin ,tiedän että noi kellot toimii hitaasti mutta esm toi 2toimi kello ei jaksa itse vetää siihen tuulilasiasentoon (vähän kun avittaa niin menee kyllä )
-
niin vois toki verrata noi "arvot" vois kyllä pumpussa olla vika koska tuntuu että jarru saa painaa vähän reippaamin ,tiedän että noi kellot toimii hitaasti mutta esm toi 2toimi kello ei jaksa itse vetää siihen tuulilasiasentoon (vähän kun avittaa niin menee kyllä )
Kyllä sitten täytyy olla vuoto jossain. Itse kokeilin jokaisen kellon läpi ja kaikki kyllä menivät äärilaitoihin ja niin täytyy mennä ajossakin kun ilma kulkee sinne minne pitää. :)