Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: remes - 08.01.2013, 17:41:40

Otsikko: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: remes - 08.01.2013, 17:41:40
Ei näyttänyt löytyvän keskustelua jarruista, joten mitä ratkaisuja porukalla on että pärjää esim. ratapäivillä?

Noi ärräsatulat/muutossarjat on tiedossa, mutta maksavat pirusti ja käytettynä ei varmaan ihan heti löydy. Riittääkö vaikka uritetut vakiokokoiset levyt ja laadukkaammat palat vai satsatako heti johonkin muuhun? Ainakin XC90 satuloita näyttää olevan kohtuuedullisesti purkaamoissa a1-osina, mutta mitä muuta noiden kanssa pitää ottaa huomioon kuin että mahtuu vielä vannekin ympärille? Vai onko turhaa sijoitusta jos on alkuperäinen tehostin jne...
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: 240 -87 - 08.01.2013, 18:27:13
Tuossa on ainakin vinkkejä! (http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html)

vaikka taisit jo tietää...
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Grease Monkey - 09.01.2013, 19:51:52
Lainataas topicia vähän. Mitäs olette laittaneet jarrukilviksi, kun olette asentaneet isommat jarrut? Onko kilvet enää edes pakolliset..?  :P

Mulla on isompien jarrujen teko meneillään, mutta sen verran vaiheessa vasta, etten halua paljastaa siitä tässä vaiheessa vielä mitään.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: vippe - 28.01.2013, 15:13:27
Lainataas topicia vähän. Mitäs olette laittaneet jarrukilviksi, kun olette asentaneet isommat jarrut? Onko kilvet enää edes pakolliset..?  :P


serkulla 850:ssä isot jarrut (vissii xc),  levyt isommat ko kilvet. katsuri ei sanonu mitään niistä...

edit. poistettu väärinkäsittämisen mahollisuus   :P
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: rusina - 03.04.2013, 20:50:42
voisko joku linkata sen mistä löytyy ärräsatulat/muutossarjat
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: remes - 03.04.2013, 21:16:04
voisko joku linkata sen mistä löytyy ärräsatulat/muutossarjat
Tuolta: http://www.ipdusa.com/products/4969/115270-r-brake-conversion-kit-240-models (http://www.ipdusa.com/products/4969/115270-r-brake-conversion-kit-240-models)

Taitaa vaan olla "hieman" edullisempi jos jaksaa purkaamot jne tsekata.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: rusina - 13.04.2013, 14:49:24
mutta mites taakse??
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: 240 -87 - 14.04.2013, 01:24:15
mutta mites taakse??

Kyllä luulisi vakiolevyjen riittävän. Edessähän se jämerämpi pysäytysvoima on enemmän tarpeen, jos ajetaan pellemiljoonaa...
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Divi - 16.04.2013, 07:34:44
Kyllä luulisi vakiolevyjen riittävän. Edessähän se jämerämpi pysäytysvoima on enemmän tarpeen, jos ajetaan pellemiljoonaa...
Tai sitten sovittaa ne keulan jäähdytetyt taakse
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: remes - 16.04.2013, 18:05:05
Biltemasta ei näytä saavan noita uritettuja/reijitettyjä levyjä kuin etuvetoisiin, eihän ne sattuis käymään näihin vanhuksiin?

Jos ei käy, olisko vinkkiä mistä saisi asialliseen hintaan 240:iin sporttilevyjä/paloja, Mamasanilta äkkiseltään katsottuna tulee kierrokselle (turbogroove) hintaa jonniin verran.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Okko - 16.04.2013, 18:18:06
Ebaystä löytyi tällaiset linkki (http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Drilled-Grooved-Brake-Discs-VOLVO-240-2-1-74-87-/400268188123?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d31d7d9db).
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: remes - 17.04.2013, 02:24:48
Ebaystä löytyi tällaiset linkki (http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Drilled-Grooved-Brake-Discs-VOLVO-240-2-1-74-87-/400268188123?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d31d7d9db).
Katoin ensin että kappalehinta, mutta olihan se sittenkin pari. Kiitokset linkistä.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Juzi - 17.04.2013, 02:40:47
Jos ei käy, olisko vinkkiä mistä saisi asialliseen hintaan 240:iin sporttilevyjä/paloja, Mamasanilta äkkiseltään katsottuna tulee kierrokselle (turbogroove) hintaa jonniin verran.
Itse tilaisin varmaan levyt täältä http://www.mtecbrakes.co.uk/
Saa valita mieluiset ja päälystettynä tai ilman.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: remes - 17.04.2013, 02:56:45
Itse tilaisin varmaan levyt täältä http://www.mtecbrakes.co.uk/
Saa valita mieluiset ja päälystettynä tai ilman.
... ja koko kierroksen kuljetettuna samaan hintaan kuin täältä parin. Prkl pitää opetella näköjään käyttämään hakuja  :-[
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: WEBERMAN - 17.04.2013, 04:46:22
Niin on niitä joitain Mazda RX7 jne satuloita kun pitäisi suoraan sopia kiinnityksiin ja sitten saisi isomman levynkin sopimaan.  ;)  Mitään bolt on sarjaa satuloineen ja levyineen ei ihme kyllä tietääkseni 2 sarjaan ole edes eteen. :o Seiskaan ja ysiin kylläkin suoraan sopivia löytyy. Ja sitten näihin uudempiin tottakai kun ovat uivilla satuloilla jo alunperin kuten 7/9 sarjakin.
Tosin nykyisen suuntauksen mukaisen 18" vanteen käyttö avonaisempana vaatisi jo isomman levyn/satulan, ettei näyttäisi naurettavan pieneltä. ;D Mitään pakoittavaa tarvetta halkaisijan kasvattamiseen siviiliautossa ei muuten ole. Kun viimeisen päälle tehdään harrasteautoa niin voidaan nykysäännöillä käyttää muutoskappaleita niin saa 6 mäntäiset eteen ja 4 taakse.

Samalla voi sitten muuttaa säädettävät tolpatkin, hieman se kirpaisee kukkaroa mutta koska rakentelu halpaa olisi ollut. >:(


 
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: WEBERMAN - 17.04.2013, 04:56:07
Biltemasta ei näytä saavan noita uritettuja/reijitettyjä levyjä kuin etuvetoisiin, eihän ne sattuis käymään näihin vanhuksiin?

Jos ei käy, olisko vinkkiä mistä saisi asialliseen hintaan 240:iin sporttilevyjä/paloja, Mamasanilta äkkiseltään katsottuna tulee kierrokselle (turbogroove) hintaa jonniin verran.

Reikälevyjä sai jopa biltemasta hetken aikaa ja itsekin ostin pari sarjaa ja olisin jälkeen ostanut lisääkin, mutta oli vain yksi erä minkä he myivät tasan kaikkien myymälöiden kanssa, kun kysyntää ei ollut riittävästi. :( :(
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Wayne Astey - 02.10.2013, 03:08:35
Pahoittelut, jos olen väärällä alueella, mutta topicci ainakin sopii ja veikkaanpa, että tämä on nopea kysymys monelle vastata. Eli 242:een (vuosimalli jostain 70-luvun lopulta) pitäisi saada jäähdytetyt levyt eteen, vakiona on nyt jäähdyttämättömät. Sopiiko 200- sarjan jäähdytetty levy sellaisenaan tuohon jäähdyttämättömän tilalle? Satulathan toki menevät myös uusiksi.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: 240 - 02.10.2013, 08:35:48
Pahoittelut, jos olen väärällä alueella, mutta topicci ainakin sopii ja veikkaanpa, että tämä on nopea kysymys monelle vastata. Eli 242:een (vuosimalli jostain 70-luvun lopulta) pitäisi saada jäähdytetyt levyt eteen, vakiona on nyt jäähdyttämättömät. Sopiiko 200- sarjan jäähdytetty levy sellaisenaan tuohon jäähdyttämättömän tilalle? Satulathan toki menevät myös uusiksi.

Sopii. Satuloiden lisäksi pitää hankkia uudet pidemmät tapit paloille.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: jvVolvo - 12.02.2014, 23:58:25
Meneekö 7/9 satkusta levyt eteen ilman kummempia kikkailuja 200sarjaan? Ajattelin että jos saisi noiden jäähdyttämättömien tilalle suoraan isommat jarrut. Jos vaikka innostuu urpottamaan tai laittamaan jotain muuta isompaa pataa niin olis jarrut sitten riittävät..
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: vippe - 13.02.2014, 12:28:17
Meneekö 7/9 satkusta levyt eteen ilman kummempia kikkailuja 200sarjaan? Ajattelin että jos saisi noiden jäähdyttämättömien tilalle suoraan isommat jarrut. Jos vaikka innostuu urpottamaan tai laittamaan jotain muuta isompaa pataa niin olis jarrut sitten riittävät..

no levyt menee paikalleen, mut en usko et vakiosatulaan...

ja 7/9 satulat tarvii sovitepalat os laittaa 20o-sarjaan, joten sama melkein sitte tehä vaikka v70 jarruista...(even bigger  :P )
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: jvVolvo - 12.10.2014, 14:01:15
Mitä jarrukilkkeitä porukka suosittelisi nyt 200 volvoon? Olisko v70mk2 volvossa jossa 15" vanne minimi niin paremmat/tehokkaammat satulat vrt. 240 volvon omat, saisi puoli- ilmaiseksi? Biltemassa kävin vertailemassa palojen kokoa v70/240 niin koossa ei ollut mitään suurta eroa. Menis kyllä varmaan nuo satulat siihen levykokoon missä 16" vanne minimi. Se kuitenkin nyt on silleen ihan sama minkä satulan sinne laittaa kun kuitenkin tarvii ne kannakeraudat tehä customina. Onko jarrutehossa merkittävää eroa muuten noissa levyjen kooissa, 15" vs 16" vanne minimi?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Lankku - 12.10.2014, 15:23:18
Esim. EBC Redstuffit joka nurkkaan riittää jo pitkälle vakiojarruilla. Jos etulevyä haluaa kasvattaa, niin vakiolla satulalla ja XC90 takalevyllä(jäähdytetty) linjaus taitaa olla aika sopiva. Halkaisija 308mm ja tulee sisemmäs kuin 305mm etuvedon etulevy, ei ole ihan niin ronkeli vanteidenkaan suhteen silloin. Huonoa toisaalta on se, että kulumisvaraa sille ei ainakaan EBC:n luettelon perusteella anneta juuri mitään.

Muuta huonoa en itse vakiosatulasta keksi, kuin painon jota adapteri vielä lisää. Etuvedon liukusatula tai jonkun muun auton alumiinisatula ois siinä vaiheessa vaihtoehto jos kevyemmäksi haluaa. Itellä on 305mm levyt ja etuvedon liukusatulat olleet useamman vuoden käytössä, Galaxyt ovat orkkisvanteista olleet ainoat joiden kanssa mahtuminen tekee tiukkaa.

Isommalla levyllä ja samalla satulalla tarvitsee vähemmän voimaa saman hidastuvuuden aikaansaamiseksi.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: jvVolvo - 12.10.2014, 21:45:13
Kävin juuri irrottamassa v70mk2 144hp etusatulat. Mäntä oli 60mm, katsoin motonetin tarjontaa ja tarjoisi v70 volvoon myös 57mm männällä niin nuo 60mm männällä luulisi siis paremmat olevan. Noiden kaveriksi ajattelin 305mm levyä v70 volvosta. Otin tuosta kyseisestä purkuvolvosta myös etulevyn joka oli se 28xmm (eli 15" vanne minimi) niin sillä nyt pystyy kattelemaan linjaa satulalle. Mutta onko sulla kuvaa kiinnityksen toteutuksesta kun sullahan on siis sama setti mitä itsekin ajatellut, eli 305mm levy v70 volvosta (16" vanne minimi?) Sekä etuvedon satula?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Lankku - 14.10.2014, 21:54:27
Mutta onko sulla kuvaa kiinnityksen toteutuksesta kun sullahan on siis sama setti mitä itsekin ajatellut, eli 305mm levy v70 volvosta (16" vanne minimi?) Sekä etuvedon satula?
Tuolla on joku kuva: http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/242%20DL%20-81/jarrut?sort=9&page=1
Adapteri on aika järkäle, ois varaa keventää jonkin verran, mutta sellaisen silloin käteen sain. T5 satulat on, eli 60mm männällä.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: jvVolvo - 14.10.2014, 22:11:05
Kiitos -H- -H-
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: jvVolvo - 15.10.2014, 09:59:13
Kummat muuten nyt on tehokkaammat jarrut, 240 omat vai nuo v70 satulat? Laskeskelin mäntien pinta-aloja ja 200srj satuloissa olis yhteensä ~45neliömilliä ja v70 satulassa vain ~28neliömilliä.. tuolla perusteella vakioissa olis enemmän jerkkua? Vai onko tässä huomioitava jotain fysiikan lakeja :idiot2: jarrupalojakin ku vertaili niin ei suurta eroa ollut koossa.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: yiiijy - 19.12.2015, 22:12:22
hei osaisiko joku neuvo tarkotus ois 240 laittaa s60r satulat mutta ongelmana se että lankun vakio satuloihin tulee 2 jarru putkea kun s60 vain 1 eli toimiiko niin että tulppaan toisen jarrulinjan jakajasta ja laitan sen toisen satulaan vai tarviiko y haaran tai muuta?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Jambo - 20.12.2015, 20:51:52
Kokemuksia EBC (Greenstuff, Turbogroove) vs. Black Diamond?
Jos nappisilmä vaikka kokis pikku jarrupäivityksen kesäksi, kuitenkin "vakiojarruissa" pysytään... Samalla vois kysyä mistäpä absittomaan 240:een teräspunosletkut? Kaiken jären mukaan nuo kaikki 6 letkua sais sarjasta löytyä.

Ohi mennen vielä semmonen että onko porukka muuttanut 240:n jarrulinjoista tuon etutolpan putki-letku-putki-systeemin ihan vaan tolpalle putkella josta letkulla satulaan?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Juzi - 20.12.2015, 21:06:37
hei osaisiko joku neuvo tarkotus ois 240 laittaa s60r satulat mutta ongelmana se että lankun vakio satuloihin tulee 2 jarru putkea kun s60 vain 1 eli toimiiko niin että tulppaan toisen jarrulinjan jakajasta ja laitan sen toisen satulaan vai tarviiko y haaran tai muuta?
http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html Tuolta kohtaan  BRAKE LINE ROUTING
Mää teen omaan volvooni ton kolmoskuvan mukaan.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: yiiijy - 21.12.2015, 03:55:16
http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html Tuolta kohtaan  BRAKE LINE ROUTING
Mää teen omaan volvooni ton kolmoskuvan mukaan.
kiitos tämä selvensi paljon
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Orlov - 21.12.2015, 21:43:05
Siellä on eBayssa s60r brembot huudossa, Liettuasta. Hinta oli nyt 300 nurkilla ja huomenna loppuu..
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: ImportTuning - 21.12.2015, 23:41:20
Niinpä näytti olevan...ainoa vaan et myyjän hintavarausta ei ainakaa tolla hinnalla olla ylitetty...veikkaan et alle 500e ei ole se hintavaraus.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: asassi - 27.12.2015, 18:24:08
Moro!

Onko kukaan muutoskatsastanut muutettuja etujarruja niin, että 240:n kaksipiirisatulat on korvattu yksipiirisatuloilla? Mitä katsuri on sanonut, jos on huomannut? Mielipiteen voi toki esittää, mutta faktaa haetaan  :) Katsastan käyttöauton muutaman viikon sisään ja kysyn katsurin mielipiteen asiaan.

t, Ari
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: The_OttoB - 27.12.2015, 18:57:32
No jos katsuri on tilanteen tasalla, niin se kysyy mitä takajarruille on tehty. Jos edessä on männän pinta-alaa lisätty ja levyn halkaisijaa kasvatettu niin jarru tasapainon säilyttämiseksi on sama homma tehtävä myös taakse.

Ja sitä ei voi korvata jarrupaineensäätimellä.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: puliukk0 - 27.12.2015, 20:34:35
No jos katsuri on tilanteen tasalla, niin se kysyy mitä takajarruille on tehty. Jos edessä on männän pinta-alaa lisätty ja levyn halkaisijaa kasvatettu niin jarru tasapainon säilyttämiseksi on sama homma tehtävä myös taakse.

Ja sitä ei voi korvata jarrupaineensäätimellä.

Anteeksi kun kysyn tyhmiä, mutta miksei jarrupaineensäädintä keventämällä/poistamalla voi tehdä tehokkaampia takajarruja? Kompensoisi tehokkaita etujarruja...

Tai kysymys lähinnä miksei kelpaisi?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: The_OttoB - 27.12.2015, 22:38:18
Esim märällä uusilla etujarruilla lukkiutumispaine / poljinvoima on niin pieni että se on alle takajarrujen paineenrajoittimen raja-arvon. Eli taakse tulee vain vähän jarruvoimaa. Toki painamalla lujemmin spedaalia saadaan painetta lisää, mutta etujarrut on silti lukossa. Paineensäätimellä voi vain vähentää painetta.

Sitten kun ollaan alle etujarrujen lukkitumispaineen tehoa on taka entistäkin vähemmän.

Tuotantoautoissa takajarrut on muutenkin sivuosassa niin isoilla etujarruilla vielä vähemmän.

700 sarjassa taisi olla 40 mm takajarruja jotka sopisi 200-sarjaan?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: miikel - 27.12.2015, 22:39:53
Anteeksi kun kysyn tyhmiä, mutta miksei jarrupaineensäädintä keventämällä/poistamalla voi tehdä tehokkaampia takajarruja? Kompensoisi tehokkaita etujarruja...

Tai kysymys lähinnä miksei kelpaisi?

Mitään asiasta tietämättä veikkaisin, että tasapaino pitää olla minimi kuormauksella ja maksimi kuormauksella. Jos jarrupaineensäädintä vain kiristää, niin maksimi lastauksella ei teho enää kasva.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Lankku - 27.12.2015, 22:48:10
Mitään asiasta tietämättä veikkaisin, että tasapaino pitää olla minimi kuormauksella ja maksimi kuormauksella. Jos jarrupaineensäädintä vain kiristää, niin maksimi lastauksella ei teho enää kasva.
Tässä yhteydessä puhutaan linjassa olevasta kiinteästä jarrupaineensäätimestä/rajoittimesta, ei kuormantuntevasta?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: puliukk0 - 28.12.2015, 05:29:27
Tässä yhteydessä puhutaan linjassa olevasta kiinteästä jarrupaineensäätimestä/rajoittimesta, ei kuormantuntevasta?

Kyllä. Tätä ajoin takaa, koska takajarruista saa aika miehekkäästi jarrutehoa ilman mitään kuristimia/rajottimia mitä nyt on joka autossa. Joko putkien välissä tai pääsylkyssä.
(tämä huomattu kun joskus jumittelee venttiilit ja saa jarrudynolla samoja tehoja kun etujarruistakin  ;D)

Jos etujarrut paranee vaikkapa 50% niin miksei takajarrujen kuristinta (vaikkapa sattumalta 50%) voisi poistaa? Sehän lisäisi takajarrujen tehoa, mikä kompensoisi hätäsiä uusia etujarruja?

Vai oonko hukassa?  :o
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: asassi - 11.02.2016, 19:31:57
Moro!

Onko kukaan muutoskatsastanut muutettuja etujarruja niin, että 240:n kaksipiirisatulat on korvattu yksipiirisatuloilla? Mitä katsuri on sanonut, jos on huomannut? Mielipiteen voi toki esittää, mutta faktaa haetaan  :) Katsastan käyttöauton muutaman viikon sisään ja kysyn katsurin mielipiteen asiaan. t, Ari

Moi!

Katsurin vastaus: Kaksipiirisatulat saa korvata yksipiirisatuloilla, jotka vähintään yhtä tehokkaat kuin alkuperäiset. Auton jarruturvallisuus ei saa heiketä. Kaksi jarrupiiriä: VE-OT ja OE-VT. Etu-takajarrubalanssi tulee säilyä alkuperäisen mukaisena. Pyöränavoista ja satuloiden kiinnitysadaptereista materiaali- ja vahvuusselvitys valmistajalta. Jarrumuutoksista ei prosentteja otteeseen.

t, Ari
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: jvVolvo - 12.02.2016, 11:07:50
Itse kun kyselin jarrumuutoksista, niin ei adaptereista olisi tarvinnut lujuustodistuksia. Riittää että ovat jykevän oloiset ja asiallisesti toteutettu. Mutta tuokin niin konttorikohtaista..
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: sjos - 24.02.2016, 19:13:15
Onko kukaan bongaillut noita adaptereita 240 ja R satuloille?

L-R-M.se olisi ~170€ kierros postitettuna.
Siellä vaan rapiat 50€ postit tuollaiselle kikkareille  :buck2:

Ebayssä ei ollut kuin yksi päättynyt ilmoitus.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Kalamies - 25.02.2016, 03:41:56
Dave Barton diilasi aikoinaan ainakin palikoita R:n satuloille.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Wompatti - 17.11.2016, 19:50:58
tulollaan yksi variantti paremmista etujarruista, tai ainakin luja usko asiaan :)

jonkun uuden karhean ford galaxyn ( pieni epävarmuus vuosimallista kun kaveri ei ole toimittanut vielä tarkempia tietoja ) etulevy 5x108 jaolla, halk. 300mm ja paksuus 28mm.

levy vaatii keskireiän sorvaamisen vähän suuremmaksi ja navan takapinnasta pieni koneistus ja tasopinnan ajo navan takapinnalle.

meidä projektissa satulat kaavailtu tulevaksi toyota land cruiser J4#, 7#, 6# tai hiluxista eli nelimäntäiset, näissä vakiona 22mm levy joten satulaa pitää levittää 28mm levylle sopivaksi. esim. ebc yellow stuffia löytyy paloiksi ja paljon muutakin. toyotan levyn halk. 302mm eli koko täsmää. jarruteho tällaisissa omien kokemusten perusteella riittävä päälle 2000kg ajoneuvoissakin + 1000 kg kantavuutta ja 3500kg vetopainoa koukulle :)

uusia satuloita saa alle satkun kappale, palojen pinta-ala asiallinen, osat mahtunee 15" vanteen sisään, ainakin toyotissa. tietenkin vanteiden offsetti ja keskiön rakenne vaikuttaa asiaan. vaati adapterin teon kuten kaikki muutkin satulat joilla yritetään saavuttaa paremmat jarrut.

ja tietenkin voi käyttää vaikka levitettyjä volvon vakio satuloita jos siltä tuntuu, myös alconin ja wilwoodin ym. viriviri satuloista löytyy suoraan 28mm levylle.


(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=198397)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=198398)
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Eikka - 09.12.2016, 23:36:21
Jos sinne oikeat jarrut haluaa eteen niin Jaguarista peräisin olevat 6-mäntäiset Alcon jarrusatulat on vaihtoehto. Löytyy varmaan käytettynäkin maailman markkinoilta.
https://www.alconkits.com/maintenance-parts/oem-and-special-caliper-service-items/jaguar-xkr-s-alcon-calipers-car9700x-6-piston
Toinen vaihtoehto AP-Racingin jarrusatulat.
Kolmas vaihtoehto käytetyt nyky-Porschejen Brembot. Löytyy käytettynä maailmalta.
17" vanne taitaa olla vaan minimi näissä ehkä jopa 18".
Hyvään AP-Racingin settiin riittää 17" vanne.
Jarrujen tasapainoisuuteen en ota kantaa.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: j_tapio - 10.12.2016, 10:40:18
911 carrera turbon satula on täsmälleen sama kampe kuin S60R/V70R. Se vain maksaa merkkitiskillä 7 kertaa enemmän ku volvon harmaana (755€ +150€ pantti). Tiedän tämän ku pääsin seuraamaan yhden 911:n tekniikan vaihtoa ja osien vastaavuuden vahvisti brembon asiakaspalvelu.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Eikka - 10.12.2016, 11:37:54
Siis Porsche 996 GT3 mark3 6-sylinteriset Brembot käytettynä.
Onko vanhemmissa 4-sylinterissä etujarrusatuloissa Porsche osanumero 996.351.429.10 Brembo GT Mark1 asti todella sama mäntä kooltaan ja levyiltään kuin S60R ja V70R malleissa?
Porschessa muistaakseni levy 330 mm ja paksuus 34 mm.
Ihmetellään.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Eikka - 14.12.2016, 08:13:08
Tätä mun uneni tiesi ja se kävi myös toteen..
Porschen satulat ovat monoblockit eli yhtenäistä valua kun taas S60R:n ja V70R:n satulat ovat halkaistavat.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Wompatti - 22.03.2017, 17:39:05
ei meille tullutkaan foortin jarrut joista kuvaa aiemmin...

päätös lukittu ja romut hankittu eli 4-mäntäiset brembot maseratista, ebc hokkuspokkuslevyt eteen ML mesestä 330x32 ja taakse E mesen etulevyt 316x28, palat ebc siniset. jako muuttuu 5x112. maserati varianttien omamassa ilmoitettu 1680-1720kg ja teho 399hv, toiveissa että n.1300kg 240 huimalla 118hv teholla pysähtyy...

muutama sovituskuva jollakin epämääräisellä 17" vag vanteella joka haettu purkaamolta lainaan, et47 joka säädetty et27 , hyvin mahtuu ja etulevy näyttää jopa pieneltä !! mittailujen perusteella pitäis teoriassa mahtua jopa 16" peltivanteen sisään. takana ei ole mitään epäselvyyttä mahtumisesta, etupää vähän arvelutti ja siksi pieni koesovitus ennen adapterien valmistusta.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=201996)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=201995)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=201994)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=202506)
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: razori - 14.06.2017, 21:14:22
Kyllä. Tätä ajoin takaa, koska takajarruista saa aika miehekkäästi jarrutehoa ilman mitään kuristimia/rajottimia mitä nyt on joka autossa. Joko putkien välissä tai pääsylkyssä.
(tämä huomattu kun joskus jumittelee venttiilit ja saa jarrudynolla samoja tehoja kun etujarruistakin  ;D)

Jos etujarrut paranee vaikkapa 50% niin miksei takajarrujen kuristinta (vaikkapa sattumalta 50%) voisi poistaa? Sehän lisäisi takajarrujen tehoa, mikä kompensoisi hätäsiä uusia etujarruja?

Vai oonko hukassa?  :o

Tämä kiinnostaa itseäkin. Vai pitääkö upgreidata jarrutehostinta?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: The_OttoB - 14.06.2017, 23:23:30
Jarrubalanssiin voi vaikuttaa pääsylinterillä jos se on vaakatyylinen.

Puliukolta meni oikeastaan se mun tarkoittama pointti ohi.

Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: M1kk0 - 15.06.2017, 00:50:02
Itselle ei mennyt nuo aikaisemmat postaukset oikein jakeluun.

Äkkiseltään kuitenkin ajattelin seuraavaa:
Takajarruista saa kieltämättä tehoa lisää poistamalla jarrupaineensäätimen. Jarrupaineensäädin kuitenkin pitää huolen että takajarrulinjan paine ei nouse yhtä jyrkästi etulinjan kanssa, eli jarrupolkimeen tuodun voiman kasvaessa etu- ja takajarrulinjojen paine-ero kasvaa (eli takajarrupaine kasvaa pienemmällä kulmakertoimella kuin etupaine), mikä kompensoi jarrutuksessa ilmenevää painonsiirron aiheuttamaa taka-akselin pidon vähentymistä akselikuormituksen vähenemisen vuoksi. Samaa ei voi saavuttaa muuttamalla kiinteästi balanssia (kuten ilman venttiilejä sommittamalla yhteen sopivan passelit satulat ja levyt), sillä alhaisessa jarrutuksessa halutaan suhteessa enemmän takajarrutehoa, koska painonsiirtoa ei juuri ilmene. Jarrutuksen lisääntyessä jarrubalanssin tulee säätyä automaattisesti eteenpäin. Tämän puute nyt ei varmaan harrasteautossa tai kilpurissa haittaa, mutta käyttöautossa tuo vähentää etujarrupalojen kulumista, kuitenkin pitäen jarrut kokoajan hieman etubalanssissa turvallisuuden vuoksi. Ilman tuota venttiiliä alhaisessa jarrutuksessa takajarrupainetta pitäisi tehostaa suhteessa etupaineeseen jos haluaa saman efektin, mikäli jarrubalanssi on kiinteästi säädetty.

Eli nyt jos ruuvaa tehokkaat etujarrut ja vastineeksi ottaa jarrupaineensäätimen pois, takajarrut eivät toimi lievässä jarrutuksessa optimaalisesti, jos ajatellaan että jarrubalanssi olisi juuri optimaalinen täysjarrutuksessa asfaltilla. Tällöinhän soralla ja talvella jarrutusmatka pitenisi, kun ainoastaan eturenkaat ovat täysin käytössä. Tämä lienee se syy, miksei takajarruja saa tehostaa ottamalla paineensäätimen pois?

Monissa nykyaikasin jarruin varustetuissa (levyt+abs) tuotantoautoissa jarrubalanssi on jo tehtaalta yllättävän lähellä optimaalista teoriaa. Pieni varmuus ainakin alkupään vehkeissä toki on etupainotteiseen. Vanhemmissa kun ei ole abs:ää niin lienee sitten tehtaalla ruuvattu lisää varmuutta balanssiin. Joissain autoissa se tuntuu menneen liian varmaksi, kun tuntuu ettei ne takajarrut ole lainkaan käytössä ja auto pysähtyy aivan eritavalla kun vetää samalla käsijarrusta.

Onko tässä teoriassa virheitä?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: razori - 15.06.2017, 07:26:40
Puliukolta meni oikeastaan se mun tarkoittama pointti ohi.

Puhuit vähän, mutta loogista asiaa. Ja mikäli oikein tulkitsin niin mäkeen vaan.

*tekstiä*

Niinno hylätään se ajatus, että kyseessä on käyttöauto ja keskitytään siihen että kyseessä on kesäauto.

Jarrut tulee olemaan luokkaa oikeasti isot. Luokkaa Volvo XC90 etujarrut, eli 336mm laikalla -isot.

Tässä nyt vielä kuva hahmotukseksi. Enkä nyt oikein miellä, että omaan kaikista pienimmän lapaskoon..

(https://thumb.ibb.co/bT4QQ5/WP_20170614_16_49_01_Pro.jpg) (https://ibb.co/bT4QQ5)

Jos pidän säätimen paikallaan, takajarrut teoriassa lakkaavat olemasta, sillä niille ei ikimaailmassa riitä tarvittava paine.

Tietysti jos ostaa säädettävän paineensäätimen ja sillä hakee luvut kohdalleen, mutta tuo taitaa olla nou nou? Ja onko tuohon säätimen poistoon ylipäätänsä joku pykälä?


edit: Rupesin äsken mutuilemaan, että poistettaessa säädin, on jarrupaine joka nurkassa sama. Mutta kun etujarrut on kokoa hävytön, on edessä suurempi voima levyn ja palan kokoeron takia

edit2: Juu, säädin lähtee.

edit3: Ja säädettävä säädin tulee. Soitin katastusinspehtöörille ja hän suositteli tuollaista ratkaisua jahka sai kahvit väärästä kurkusta pois kuultuaan päivityksen laadun :D
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Orlov - 15.06.2017, 15:54:31
7/900 sarjassa takajarrujen paineensäädin on  25bar, paitsi 4syl farkuissa 35bar.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: razori - 15.06.2017, 17:27:05
7/900 sarjassa takajarrujen paineensäädin on  25bar, paitsi 4syl farkuissa 35bar.

Paljonko 240 oma on?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Orlov - 15.06.2017, 17:53:47
Eiköhän se ole tuo 25bar, näin muistaisin.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: The_OttoB - 15.06.2017, 19:20:45
Jarrupaineen säädin on vähän harhaan johtava termi. Se on jarrupaineen rajoitin, tarkoittaa että se on mykkänä taustalla kunnes paine ylittää tietyn rajan.

Muok. Eli se ei säädä painetta minkään kulmakertoimen mukaan.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: M1kk0 - 15.06.2017, 21:12:59
Jarrupaineen säädin on vähän harhaan johtava termi. Se on jarrupaineen rajoitin, tarkoittaa että se on mykkänä taustalla kunnes paine ylittää tietyn rajan.

Muok. Eli se ei säädä painetta minkään kulmakertoimen mukaan.
Toisin itse olen käsittänyt. Liekkö sitten kumpaakin tyyppiä? 90- ja 00-luvun vehkeistä jarruvoimia mitanneena ja taulukoineena poljinvoiman funktiona olen huomannut että tuollaista äkillistä pysähtymistä ei tapahdu, sen sijaan jarruvoiman ero akseleiden välillä kasvaa kun poljinvoimaa lisätään. Taka-akselilla jarruvoima myös kasvaa lineaarisesti samalla kulmakertoimella edelleen, vaikka etupyörät olisivat jo lukkiutuneet aikoja sitten. Jos etupyörät lukkiutuvat 20 kg:n poljinvoimalla, on takapyörien jarruvoima kasvanut lineaarisesti niin pitkälle kuin on jaksanut polkea, siihen saakka että takapyörät lukkiutuvat, jos lukkiutuvat, kun ei aina riittänyt reisissä kapasiteetti polkea heikkojarruisia lukkoon. Nämä saadut kuvaajat kun piirretään päällekkäin poljinvoiman funktiona, nähdään että sekä etu- että takajarrujen jarruvoima kasvaa lineaarisesti, mutta eri kulmakertoimella. Ei se jarruvoima kasvaisi, jos jarrupaine ei enää kasvaisi. Jarrupainetta en ikävä kyllä ole mitannut, ainoastaan polkimeen kohdistuvan voiman yhdistettynä jarrudynon lukemiin.

80-luvulla varmaan sitten ollut tuollaisia paineenrajoittimia. Niitä en ole itse mittaillut, mutta selittäisi heikon takapyöräjarrutuksen mitä ajaessa kokenut (kuten edellä viittasin, käsijarrulla nykiessä samalla pysähtyy aivan eri tavalla). Ei ole itsellä tuon ikäistä kaaraa niin ei voi tähän hätään tutkia/mitatakkaan.

Minulla on sellainen tunne että olen jotain selvää missannut jossain kohdin, joten hyvin mahdollista että tulkitsen jotain väärin näin äkkiseltään. Mutta sen tiedän että ei se kaikissa autoissa ainakaan ole tuollainen yksinkertainen paineenrajoitusventtiili, vaan joissain toimii kuin paineenalennusventtiili, joka alentaa suhteessa enemmän paineen kasvaessa. Liekkö sitten rakenteeltaan jonkinsortin painesäätöinen jousivastustettu muuttuva paineenalennusventtiili, en tiedä.

Edit:
Jäi vaivaamaan, niin piti kirjallisuutta kaivaa esille. Eli siis abs-jarrullisissa tyypillisesti säädetään monimutkaisesti sitä miten, missä suhteessa ja mistä lähtien jarrupaine taka-akselilla kehittyy suhteessa etu-akseliin, sen lisäksi että mahdollisesti rajoitetaan myös maksimipainetta. Olisi mielenkiintoista tietää millaisella venttiilistöllä tämä tapahtuu, se on vielä itselle auki. Uskon että tämä olisi jollain venttiilillä tehty alkupään abseissa, kun nykyään tuokin on sähköisesti muuttuva.

Oletan nyt että ei-abs autoissa on tuollaiset jarrut (ei löytynyt itseltä niin vanhaa kirjallisuutta), missä venttiilin tarkoitus on vain rajoittaa suurinta mahdollista painetta. Äkkiseltään laskin, että keskimäärin suurinpiirtein ehkäpä lonkalta heitettynä tuo yllämainittu 25 bar saavutettaisiin alle 100 N voimalla, jos pääsylkyn halkaisija on 24 mm. Eli takajarrujen maksimikapasiteetti on varsin rajoitettu. Eli korkeammalle säädetyllä venttiilillä kovassa jarrutuksessa takajarrut voisivat vakionakin ottaa riittävästi ja saavuttaa pitorajansa, kun huomioidaan painonsiirto, mikäli oletetaan että takajarruissa on sen verran potkua että etujarrut eivät lukkiudu ennen kuin paine saadaan niin korkealle, että takajarrutkin lähestyvät renkaan pitorajaa. Siltikään kevyemmässä jarrutuksessa, kuten soralla ei takajarrut osallistu täydellä renkaan pidolla jarrutukseen.

Sinällään ymmärrettävää että tämän ikäisissä autoissa on vielä tuollainen systeemi. On meinaan yksinkertainen. Aina sitä jotain uutta oppii kun tänne tulee ajatuksia vaihtamaan. :)

Virallinen tie lienee olisi että takajarruja pitäisi myös päivittää samansuuruisella muutoksella ja pitää säilyttää paikallaan tuo paineenrajoitusventtiili? Tällöin takajarrut herkistyisivät samoin kuin etujarrutkin, osallistuisivat enemmän jarrutukseen liukkaammilla pinnoilla mutta pitävällä pinnalla painonsiirron lisääntyessä kovemmassa jarrutuksessa jarruteho ei enää kasvaisi lainkaan.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Wompatti - 15.06.2017, 22:31:12
200-srj jarrupääsylinterin kaltaista ei itselleni ole tullut aiemmin vastaan, tietenkin kaksimäntäinen mutta ne ovat erikokoiset
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: The_OttoB - 15.06.2017, 22:31:30
Se venttiili ei ole oikea propoventtiili jolla olisi jokin kiinteä paineenmuuntosuhde. Siitä menee paine sukkana läpi kunnes tullaan rajapaineeseen. Tämän jälkeen pain nousee hitaammin kuin pääylinterillä.

Mutta tämä ei ollu se mun pointti. Mun pointti oli: Volen etujarrut menee lukkoon esim 100 bar paineella. Isommat levyt ja männät ja ne lukkiutuu jo 70 bar. Liukkaalla paineet tietty pienempiä samassa suhteessa. Liian tehokkailla etujarruilla ollaan edessä lukossa mutta takajarrut ei tiedä onko maanantai vai sunnuntai. Että niitä takajarrujakin olisi syytä kasvattaa samassa suhteessa kuin etujarruja.

Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: M1kk0 - 15.06.2017, 22:37:53
Se venttiili ei ole oikea propoventtiili jolla olisi jokin kiinteä paineenmuuntosuhde. Siitä menee paine sukkana läpi kunnes tullaan rajapaineeseen. Tämän jälkeen pain nousee hitaammin kuin pääylinterillä.

Mutta tämä ei ollu se mun pointti. Mun pointti oli: Volen etujarrut menee lukkoon esim 100 bar paineella. Isommat levyt ja männät ja ne lukkiutuu jo 70 bar. Liukkaalla paineet tietty pienempiä samassa suhteessa. Liian tehokkailla etujarruilla ollaan edessä lukossa mutta takajarrut ei tiedä onko maanantai vai sunnuntai. Että niitä takajarrujakin olisi syytä kasvattaa samassa suhteessa kuin etujarruja.
Aivan. Pointti ymmärretty.
Kuitenkin, edelleen, mitatuissa autoissa arvot olivat täysin lineaarisia. Onko näissä vanhemmissa siis tuollainen että tietyn paineen jälkeen vasta muuttuu paine-ero? Miksei sitä sitten uudemmissa autoissa ole, vaan paine-ero muuttuu lineaarisesti lähtötilanteesta lähtien? Johtuneeko se sitten ylimitoitetuista takajarruista? Nyt on kyllä itsellä jo ajatukset niin solmussa ettei ole tosi.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: The_OttoB - 15.06.2017, 23:08:10
200-srj jarrupääsylinterin kaltaista ei itselleni ole tullut aiemmin vastaan, tietenkin kaksimäntäinen mutta ne ovat erikokoiset
Joo siinä on se idis että poljinvoima pysyy vakiona vaikka toinen jarrupiiri katoaa. Ymmärrän sen toimintaperiaatteen kun katson kuvaa, mutta en silti osaa selittää sitä.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Wompatti - 16.06.2017, 09:05:15
Jos tehdään brake line routing dave bartonin big brake jutun 3.vaihtoehdon mukaan niin silloin takapiirille tulee isompi mäntä ja eteen pienempi, näin ainakin olin katsovinani että putkitus menee.

Em. ratkaisussa suurempi paine tulee etupiiriin pienemmän männänhalkaisijan myötä, tällöin takapiirissä on jo eräänlaista säätöä kun lähtökohtaisesti sinne tulee pienempi paine.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: w1wwe - 18.01.2021, 21:38:37
Kyssäri!
Hyllystä löytyy S60R jarrusatulat, levyt, ja adapterit. Kasaus hommat alkaa lähestymään ja mietin onko muilla samanlaista setuppia alla? Olisiko suositella jotain pääsylinteriä vai toimiiko vakio, miten linjat ja jarrupaineen säädin, kaikki vanhat revitty pois ja uudesta pitäis alkaa tekemään, ajattelin täältä kysyä ennenku menen hallille miettimään pään puhki.  :D
(https://i.ibb.co/wghz97y/IMG-20200819-165045.jpg) (https://ibb.co/wghz97y)
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: -late - 23.05.2023, 13:13:56
Ärrän jarruihin liittyen; onko kokemuksia tarvikesatuloista? Minkä pituiset letkut 240:een jos laittaa ärrän kaliberit?
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Wompatti - 23.05.2023, 14:44:27
Kyssäri!
Hyllystä löytyy S60R jarrusatulat, levyt, ja adapterit. Kasaus hommat alkaa lähestymään ja mietin onko muilla samanlaista setuppia alla? Olisiko suositella jotain pääsylinteriä vai toimiiko vakio, miten linjat ja jarrupaineen säädin, kaikki vanhat revitty pois ja uudesta pitäis alkaa tekemään, ajattelin täältä kysyä ennenku menen hallille miettimään pään puhki.  :D
(https://i.ibb.co/wghz97y/IMG-20200819-165045.jpg) (https://ibb.co/wghz97y)

sovita Ärrän pääsylkky, ja tutkit onko sellaisessa takapiirissä paineensäädintä/rajoitinta. 240 omalla pääsylinterillä saa tapahtumaan ihmeellisiä juttuja, varsinkin jos poistaa 2satkun alkuperäiset himmelit jarrulinjasta pois.

Rata-ajossa ei yleensä lopu orkkis levyistä ja satuloista teho ensimmäisenä, huono jarruteho johtuu rata-ajoon soveltumattomista paloista ja monesti vanhoista nesteistä. Esim. EBC:n palat on jo aksel parempaan, mutta jos haluaa ajaa putkeen enemmän kierroksia niin ei ne kestä lämpöä kummoisesti. On kokeiltu yellowstuffia ja bluestuffia, kummatkaan ei oikein olleet kelvolliset.
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: Rands - 19.07.2023, 01:28:50
Aiheeseen liittyvä kuva 240 pääsylinteristä. Ihan vaan muillekkin tuomaan selvennystä ja mielenrauhaa. No selvennyksestä ei mitään takeita, mutta on ainakin mustaa valkoisella, että erikokoiset männät eivät aiheuta paine-eroa piireissä  :).

(https://i.ibb.co/hVKgDwg/NCYKX2-PM5-CXY.jpg) (https://ibb.co/hVKgDwg)
Otsikko: Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
Kirjoitti: vellu_volvo - 10.11.2023, 09:46:06
Onko kukaan kokeillut laittaa nuita xc90 takalevyjä eteen vakiosatuloiden kanssa?


Alkuperäinen levy on 22mm ja minimi mitta taitaa olla 20,4mm. Xc90 20mm ja minimi 18mm.