Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: volvo T5 - 01.07.2013, 13:50:00
-
Olen kuullut että jotkut olisivat vaihtaneet noiden vaihdevaijereiden päässä olevien (laatikon puolella) kumilutkujen tilalle laakerit. Nytpä kysynkin että muistaako joku minkä kokoinen on se laakeri joka siihen käy ?
-
Omasta projektitopicista löysin tällaista tietoa:
Puslan tilalle sopii suoraan laakeri nro. 608, eli mitoiltaan 8x22x7mm.
Tuon lisäksi vielä prikkoja kooltaan 8,4x16mm ja 8,4x24mm.
Prikoilla korjataan tuon laakerin "paksuus" oikeaksi, sillä on vain 7mm.
Eli taas tällainen muutaman euron korjaus, mutta autosta tuli aivan erilainen ajaa. Enää ei tarvitse arpoa niitä vaihteita silmään, on tosiaan kuin jossain japanilaisessa jossa vaihteensiirto on jämpti ja napakka.
-
Kiitos :hello:
-
Onko tietoa onko V70 -99 TDI nää samat mylpyrät vai onko koko muuttunut?
-
Onko tietoa onko V70 -99 TDI nää samat mylpyrät vai onko koko muuttunut?
Vahvasti veikkaan, että samat on...
-
Ja vahva veikkaus oli oikea, eli samat käy :)
Laakerit yhteensä 8e paikalliselta laakerikauppiaalta
-
Tämän vinkinhän voisi laittaa FAQiin. Kyseiset puslat ovat varmasti kaikissa 90-luvun manuaaliyksilöissä enemmän tai vähemmän väljät ja tietääkseni pelkkiä puslia ei saa siniseltä/tarviketiskiltä vaan on hommattava koko vaijerit.
Omaankin olen laakerit hakenut, odottelevat asennusta.
-
Itse laitoin skeittilaudasta laakerit. Oli jossain ulkomaan voorumilla testattu. :D Hyvin passas.
-
Olisko jollain laittaa vähän tarinaa kyseisestä projektista mielellään kuvien kera mutta ilmankin pärjää. Tietää vähän että paljonko varaa aikaa sen tekemiseen.
Jos oikein ymmärsin, niin laakereita tarvitsee kaksi ja shimmiprikkoja kutakin kaksi kappaletta, eller hur?
-
Laakereita 2 kpl ja ostat niitä shimmiprikkoja ihan reilusti, löytyy kilotavarana rautakaupoista. M8 aluslevyjä, ihan standardikoot mitä tuolla aiemmassa viestissä mainittiin. Sit vaan ilmanputsarin kotelo pois ja vaihteensiirron rojut on siinä oikein mukavasti tyrkyllä. Laakerit on ihan helppo vaihtaa niiden puslien tilalle, ei tartte erikoistyökaluja :) Aikaa ei kulu paljoa, jos ei sit halua putsailla sieltä paikkoja samalla.
(https://lh3.googleusercontent.com/-D-MoYGorjeg/Uk7Ur-3BHEI/AAAAAAAACac/XeRexV4LYbU/s600/%255BUNSET%255D.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/lLlz3HoIoXLST5T5jm2FY9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
(https://lh3.googleusercontent.com/-Rqi5VZEzlIA/Uk7UpBR87SI/AAAAAAAACaU/UHyoHF7eveM/s600/%255BUNSET%255D.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZP6KFOB9vcBH4zrM9ogTQNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
-
Laakereita 2 kpl ja ostat niitä shimmiprikkoja ihan reilusti, löytyy kilotavarana rautakaupoista. M8 aluslevyjä, ihan standardikoot mitä tuolla aiemmassa viestissä mainittiin. Sit vaan ilmanputsarin kotelo pois ja vaihteensiirron rojut on siinä oikein mukavasti tyrkyllä. Laakerit on ihan helppo vaihtaa niiden puslien tilalle, ei tartte erikoistyökaluja :) Aikaa ei kulu paljoa, jos ei sit halua putsailla sieltä paikkoja samalla.
https://lh3.googleusercontent.com/-D-MoYGorjeg/Uk7Ur-3BHEI/AAAAAAAACac/XeRexV4LYbU/s600/%255BUNSET%255D.jpg (https://picasaweb.google.com/lh/photo/lLlz3HoIoXLST5T5jm2FY9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
https://lh3.googleusercontent.com/-Rqi5VZEzlIA/Uk7UpBR87SI/AAAAAAAACaU/UHyoHF7eveM/s600/%255BUNSET%255D.jpg (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZP6KFOB9vcBH4zrM9ogTQNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Kiitos kuvista ja ohjeista. Youtubesta löytyi vielä videokuvaa kyseisestä toimenpiteestä, kylläkin sorvatuilla holkeilla: http://m.youtube.com/watch?v=3s39HnnCfJ0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D3s39HnnCfJ0
-
Kiitos hyvistä ohjeista. Homma kävi nopeasti ja helposti ja tuntuma parani kummasti kun toinen kumipusla oli jo aivan loppu.
-
Moro, mites tämmönen. kävin fixuna poikana Biltemasta hakemassa pari kappaletta 608 laakereita ja kourallisen aluslevyjä.
Nåh, kappas vaan. Tuon vaijeripään sisähalkaisia onkin 26mm.
Tiedä sitten, onko 8x26x7 normi kamaa. epäilen.
Taikka mentävä nöyränä poikana TISKILLE josko niillä olisi puslaa.
Tosin, ei nuo niin järkyttävän huonolta vaikuttanu. Olin vain siinä toivossa että tuntuma voisi olla napakampi. Ei sitten välttämättä....
(http://kuvapilvi.fi/k/ySbS.jpg) (http://kuvapilvi.fi/k/)
-
Eri näköinen pusla kuin minun 8-pätkässä oli alunperin... Liekö joku parannettu malli, mistä autosta kuva on?
-
-00 V70 Ykköskoppa.
Täytyy huomenna kysästä paikalliselta varaosagurulta , jos irtoaa 8x26 laakeria :o
-
Mites kun mk1 v70 toi laakeri nro 608 on liian pieni