Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Ter_No - 25.02.2014, 15:02:28

Otsikko: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Ter_No - 25.02.2014, 15:02:28
Terve.

Nyt tulisi kysymyksiä 5-moottoreista olisi tarkoitus työntää tollanen pata 760:seen volvoon mutta kun ei ole näistä koneista juurikaan käryä kun tuntuu olevan vähän kaiken näköisillä moottori koodeilla B5234t, B5254t(2?).

Eli ensimmäinen kysymys kuuluu mitä eroa on esim B5234t2 ja B5234t4 moottorilla tehoissa ainakin tais olla jotain eroavaisuuksia mutta onko kyse vaan esim. eri ahtopaineet moottoreissa ja se määrää tuon t2, t3, t4 lopun?

Toinen kysymys millä tavalla lohkot eroavat toisistaan esim. 10v ja 20v onko lohkot samat?

Mitä tollanen vakio mootori kestää ahdettuna kun on vaihtanut h-profiilit vakioden tilalle, kannelle tehty perus huolto ja laakerit vaihdettu?

Mikä lohko on viritys ystävällisin (R?) jokin muu?

Mistä porsii helpoiten?

Olen vähän yrittänyt foorumilta löytää tietoa mutta huonoin tuloksin. :idiot2:

-Tero

Kiitos nyt ens alkuun vastuksista..... Toivottavasti tuli oikeaan paikkaan :idiot2:
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: dneproshin - 25.02.2014, 20:24:55
10V ja 20V vapareiden lohkot ovat tietääkseni samat (nimellisesti 2.5l). Turboissa on pienempi poraus (nimellistilavuus 2.3l), poislukien joku matalapaineturbo, jossa isompi poraus.

Eli hommaa lohko pienellä porauksella niin kestää. Kampiakselilla sit valitaan 2.0 tai 2.3 tilavuus.

Näin karkeasti, jos on lisättävää tai korjattavaa niin arvon foorumilaiset, sana vapaa :)
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Ter_No - 25.02.2014, 20:27:44
Eli tässä tilanteessa olisi edullisempaa hankkia 10v kone aihioksi ja siintä jalostaa sitten "kestävä"


-Tero
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: dneproshin - 25.02.2014, 20:37:54
10V koneet taitaa olla isolla porauksella kaikki. En ole ihan varma mutta vahva käsitys on että pikkuporauksella olisi tehtaalta lähtenyt ainoastaan turbokoneita.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: hukka - 25.02.2014, 20:41:35
10V koneet taitaa olla isolla porauksella kaikki. En ole ihan varma mutta vahva käsitys on että pikkuporauksella olisi tehtaalta lähtenyt ainoastaan turbokoneita.

2.0 -10venanen italian vapari on olemassa.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Ter_No - 25.02.2014, 20:44:43
Jos on isolla porauksella niin kyllähän sen moottorin saa silti kestämään? :idiot2: Ajattelin juuri sitä että onko lohkot samat että jos ostaa tommosen 10tappisen koneen ja sitten etsii siihen kannen ym muuta hilpettä kun tuntuu vaan olevan huomattavasti halvempi 10tappinen kun 20

-Tero
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: sjos - 25.02.2014, 20:53:15
Vaparit on pääsääntöisesti 2.5 litrasia = 83mm poraus = heikohko turbotuksessa, ainakin isommilla tehoilla/paineilla. B5254
Ja sit tosiaan on ollut sitä matalapaine turboa 193hv

2.3:a on tehoilla 211 - 250, 81mm poraus. B5234T?
Nämä kestää sen 600hv kunhan on H profiilit laiteltu.

Ei noissa "tavan" lohkoissa vr R lohkoissa muuta eroa ole, kuin on hieman enemmän panostettu kasausvaiheessa.
Eli R:ssä on kaikki männät samaa sarjaa, merkintänä käytetty A,B,C ....
Omassa on kaikki D:tä, lohkossa on merkintä DDDDD ja männissä myös.

Sellainen eroavaisuus lohkossa on vielä, oliko nyt se RN kone -99 -> eli on hieman tilavampi alakerta, eli mahtuu isompikaulaiset H profiilit.



Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Ter_No - 25.02.2014, 20:58:33
Tämän vuoden kesälle ei ole tehotavoitteita kun ~300hv. Tällä hetkellä tavoite on saada auto tallista ulos ajamalla. :D Murehditaan sitten kun kone hajoaa jos se nyt saadaan edes liikenteeseen.

Mutta kiitos avusta.

Kaipa tähän voi muitakin eroavaisuuksia kirjoitella vai tuliko tässä kaikki:D

-Tero
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: dneproshin - 25.02.2014, 21:54:56
2.0 -10venanen italian vapari on olemassa.

Mutta onko se isommalla vai pienemmällä porauksella? Eikös tilavuuden pienennys ole noissa italomalleissa tehty iskua lyhentämällä? Ja sit on vielä pakkaa sekottamassa 2.0 italoturbot, joissa on ... joku poraus? Siinähän sitä valinnanvaraa riittääkin :D

Ja -94 ja vanhemmat vaparilohkothan (=isolla porauksella) eivät tunnu kestävän edes vakiona, tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Voin vahvistaa tiedon ainakin siltä osin että itselläni on (ollut) kaksi vuosimallin 1994 konetta, 2.5-10V ja 2.5-20V, joista ensimmäinen syö öljyä yli litran tonnille ja jälkimmäinen oli silminnähden väljä kun sen avasin. Ei varmaankaan liity suoranaisesti porauksen kokoon (ohkaset seinämät) vaan ilmeisesti alkupään vuosimallien huonompaan valuun? Tästä olen yrittänyt etsiä lisätietoja, saa valaista tietämätöntä jos joku suinkin tietää mikä noissa vanhemmissa tarkalleen ottaen oli se tyyppivika, joka tuon tolkuttoman öljynsyönnin aiheuttaa.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Juzi - 25.02.2014, 21:57:49
Kampura ja männät on erona 2.0 ja 2.3 t5.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Ter_No - 25.02.2014, 21:58:48
Tämähän on mielenkiintoinen moottori... Eli alle 94-vuoden lohkoa ei kannata käyttää mihinkään?  :idiot2: Mitä eroa on DIESELIN lohkolla  :idiot2: :D
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: dneproshin - 25.02.2014, 22:38:01
Oma käsitykseni on, että vanhemmat lohkot on tosiaan usein susia. Tarkkaa rajaa esim. valmistusnumeron suhteen en osaa valitettavasti kertoa.

TDI (D5252t) on käytännössä valurautalohkoinen Audin kone (esiintyy usein koodilla AEL, ja löytyy myös ainakin A6-malleista ja TDI-Transportereista), ja sellaisesta tuskin kukaan on bensaturboa vääntänyt?

Uudemmista dieseleistä eli D5-koneista (V70 mk2 alkaen) on joku kai tehnyt bensamuunnoksen. D5:sethan taitavat perustua tuohon Volvon bensavitoseen ja siten ovat täysalumiinisia eli kevyitä ja dieselin mitoituksien takia ilmeisesti tinalohkoista kestävin mahdollinen valinta virityskäyttöön.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: sheiggi - 28.02.2014, 17:16:56
Niin eipä noista nakuista ole tainnut kukaan ihan käyttikseen tehdä bensaturboa. Ruotsissa sitten kiihdytys kisoihin taidettu TDI(audin eli volkkarin) ja D5 (volvon kone) lohkoihin tehdä moottoreita.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Brick - 13.03.2014, 10:25:58
Aihetta koskien sopiiko turbo ja vapari 20v nostajat ristiin?
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: sjos - 13.03.2014, 11:58:56
Aihetta koskien sopiiko turbo ja vapari 20v nostajat ristiin?

Kyllähän ne pitäs sopia.

Muuta eroa taida olla kun pakoventtiilit.

Löytyy setti nostajia ;)
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: dneproshin - 13.03.2014, 12:03:29
Tuossa on lista:

http://www.eeuroparts.com/Parts/7916/Valve-Lifter-Kit-270866/

Näyttäisi et kaikki 20V käy ristiin, oli turboa tai ei.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Justus - 13.03.2014, 12:21:15
Vuosimallista 2000 eteenpäin nostajat on sit erilaisia vanhempiin nähden.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Brick - 13.03.2014, 12:40:40
Vuosimallista 2000 eteenpäin nostajat on sit erilaisia vanhempiin nähden.

Käsittääkseni kovat ???
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Justus - 13.03.2014, 12:59:50
Käsittääkseni kovat ???

Ilmeisesti sitten joku sellainen, kun niitä mydään erilaisilla paksuuksilla.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: sjos - 13.03.2014, 13:24:47
Nyt menee vahvasti mutuiluna, mut kovat tais olla flexifueleissa ainakin.
Otsikko: Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
Kirjoitti: Juzi - 13.03.2014, 16:46:37
Kovat nostajat tunnistaa helposti katsomalla onkon kannessa jokaisen nostajan kohdalla pienet torx tulpat.