Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: juhohel - 01.03.2014, 11:00:05

Otsikko: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: juhohel - 01.03.2014, 11:00:05
Terve,

tuli syksyllä ostettua S40 T5 R-Design automaatti, 2010 malli, 66tkm ajettu. Nyt tuli vastaan hyvä tarjous optimoinnista, ja kysymys kuuluukin, että kannattaako? Itsellä ei näistä minkäänlaista kokemusta, tiedot sillä tasolla mitä netistä lukenut. Nythän autossa se 230hv ainakin paperilla, mutta tuntuu, että automaatti jotenkin hukkaa hieman tehoja. Liikkuuhan tuo, mutta ei lisä olisi pahitteeksi. Eli onko järkeä lähteä tekemään?

- mitä hyötyjä vs. haittoja?
- miten vaikuttaa huoltoihin jatkossa?
- miten katsastus?
- miten näiden optimoitujen autojen jälleenmyynti, onko vaikutusta?

Kiitoksia avusta!
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2014, 13:32:24
Ei muuta kuin laitat softan. Hyötyjä, nätisti ajamalla voi kulutus vähän pienentyä. Haittoja, joku voisi sanoa että voimansiirto voi mennä rikki mutta sen saa rikki vakiollakin. Ei vaikuta huloltoihin eikä katsastukseen. Ainoa että jos volvolla käyttää huollossa pitää kieltää softapäivitykset.
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: juhohel - 01.03.2014, 15:17:11
Ei muuta kuin laitat softan. Hyötyjä, nätisti ajamalla voi kulutus vähän pienentyä. Haittoja, joku voisi sanoa että voimansiirto voi mennä rikki mutta sen saa rikki vakiollakin. Ei vaikuta huloltoihin eikä katsastukseen. Ainoa että jos volvolla käyttää huollossa pitää kieltää softapäivitykset.

Kiitos! Noissa softapäivityksissä ei mitään niin pakollista / olennaista ole, ettei haittaa vaikka ei niitä myöhemmin päivittäisikään?
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: sandux - 01.03.2014, 15:44:07
Kiitos! Noissa softapäivityksissä ei mitään niin pakollista / olennaista ole, ettei haittaa vaikka ei niitä myöhemmin päivittäisikään?

Ihan suoraa vastausta en osaa tohon antaa, mutta ainakin raskaassa kalustossa voi päivittää kaikkea muuta paitsi moottorinohjausyksikköä lastutuksen jälkeen, enkä tiedä mikä estäis tän henkilöautoissa?  Joku viisaampi korjatkoon jos väärässä olen. Itse en ainakaan jättäis lastutamatta kyseisen seikan takia :)
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: remes - 01.03.2014, 16:20:50
Ja 95:lla ei ainakaan kannata ajaa enää. Mites tuohon laatikkoon öljyn vaihdot, kuuluuko ne ohjelmaan?
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: juhohel - 01.03.2014, 16:38:53
Ja 95:lla ei ainakaan kannata ajaa enää. Mites tuohon laatikkoon öljyn vaihdot, kuuluuko ne ohjelmaan?

Onko 95:sta haittaa koneelle sen jälkeen? Lähinnä mietin vaan kun tuota sitten jossain vaiheessa myy, niin miten suhtaudutaan. 95 -> 98 hintaero ei mun kilometreillä nyt niin paha ole. Kuuluuko näissä yleensä öljynvaihto? Tuo tarjous tuli vain siten, että optimointiyrityksen omistaja on asiakas, ja sanoi, että jos haluan autoon optimoinnin niin hyvään hintaan sen saisi.
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: remes - 01.03.2014, 16:55:56
Ainakin kun käytin aikanaan oman S40 T5:n Debilissä softalla niin sanoivat että 98:ia tankkiin. En ole kyllä muutenkaan ikinä bensa-autoihin 95:sta laittanut, eipähän ainakaan kalkata.
Voisi kuvitella että automaatteihin kuuluisi öljyn vaihto, manuihin ei yleensä kuulu. Ite olen vaihtanut vuoden/parin välein vaikka manuaaleja on olleet kaikki.
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: TapioR - 01.03.2014, 16:59:37
Automaattilaatikon öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Se on erikseen tilattava lisätyö jota huoltoneuvojan pitäisi suositella tehtäväksi 60-80 tkm välein, jos muistaa...
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: juhohel - 01.03.2014, 17:01:47
Ainakin kun käytin aikanaan oman S40 T5:n Debilissä softalla niin sanoivat että 98:ia tankkiin. En ole kyllä muutenkaan ikinä bensa-autoihin 95:sta laittanut, eipähän ainakaan kalkata.
Voisi kuvitella että automaatteihin kuuluisi öljyn vaihto, manuihin ei yleensä kuulu. Ite olen vaihtanut vuoden/parin välein vaikka manuaaleja on olleet kaikki.

Ok, kiitos. Täytyy kysellä tarkemmin mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei. Paljon tuli paperilla tehoa lisää, ja tuntuiko?

Täytyy seuraavan huollon ohessa kysästä laatikon öljyjen vaihdosta.
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: remes - 01.03.2014, 17:11:17
Mulla oli se vanhempi eli 220/320 versio. Penkissä ajettiin muistaakseni 247/414. Kuten kaikki mitä olen käyttänyt ohjelmoitavana, totesin että näinhän se kuuluukin kulkea. Lisätään vielä että veti tasaisesti alakierroksilta ylös asti, toisin kuin vakiona hyytyi juuri siinä vaiheessa kun odotti että nyt alkaa parkumaan..
Otsikko: Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2014, 21:55:16
Ihan suoraa vastausta en osaa tohon antaa, mutta ainakin raskaassa kalustossa voi päivittää kaikkea muuta paitsi moottorinohjausyksikköä lastutuksen jälkeen, enkä tiedä mikä estäis tän henkilöautoissa?  Joku viisaampi korjatkoon jos väärässä olen. Itse en ainakaan jättäis lastutamatta kyseisen seikan takia :)
en tiedä miten nuo volvon työkalut toimii, mutta itse olen kieltänyt päivittämästä auton softia. Muuten lyövät auton kiinni koneeseen ja se katsoo onko tullut päivityksiä.

Edit: ainakin Ricalla joskus luki sivuilla että voisi ajaa 95:lla mutta silloin ei saa kaikkia tehoja irti.