Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: puliukk0 - 20.11.2016, 09:43:02
-
Muissa merkeissä tuntuu ihmiset hitsaavan pakopesään suoraan ulkoisen hukkaportin, olisiko siis vakio sarja + hx35 (super?) 12-14 pesällä ja hitsatulla hukkiksella tuhoon tuomittu ajatus?
Vai onko 300-400hp väliin jotain t3 laipallista sis. Hukkiksella olevaa muuta ahdinta?
Oma td05 piiputtaa viimeisiään ja jatkuvat ahtopaine ongelmat rasittaa. Halu siirtyä pois mitsuista kova. ::)
-
mikäs siinä senkun hitsaa portin paikalleen. ehkä paras paikka hukkikselle jos saa jouhevan liitoksen aikaseksi :)
-
Sävarilla ovat tehneet
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=18435&start=615
(http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/PICT0532_zps4a904c8d.jpg)
-
Onko hukkaportin kohdalla väliä, jos sijoittaisi yläpuolelle?
-
Tein 245 remmiturboon väliputken HX40:lle ja 760:ssä oli samantyyppinen HX35:llä. Siitä sitten portti sellaiseen suuntaan kuin itse haluaa. 760:ssä se oli taakse alaviistoon ja piti käsitellä auton alta. Remmiturbossa on suoraan alaspäin ja pystyy irrottamaan/asentamaan yläkautta.
760 pala:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/760%20GLE%20-83/Kasaus%202012/x30.jpg)
Ja turbon sijoittuminen, ois voinut olla vähän kauempanakin koneesta:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/760%20GLE%20-83/Kasaus%202012/x31.jpg)
-
Muissa merkeissä tuntuu ihmiset hitsaavan pakopesään suoraan ulkoisen hukkaportin, olisiko siis vakio sarja + hx35 (super?) 12-14 pesällä ja hitsatulla hukkiksella tuhoon tuomittu ajatus?
Vai onko 300-400hp väliin jotain t3 laipallista sis. Hukkiksella olevaa muuta ahdinta?
Oma td05 piiputtaa viimeisiään ja jatkuvat ahtopaine ongelmat rasittaa. Halu siirtyä pois mitsuista kova. ::)
BorgWarner EFR ja Garrettin GT-sarjasta vois löytyä jotain helppoa.
-
GT3076 + T3 0.82 ar pakopesä
http://www.martelius.com/verkkokauppa/fi/Garrett_GT3076R_turbo_525hp/ekauppa/pGAR835999-5003S/
http://www.ebay.co.uk/itm/MAMBA-Turbo-Turbine-Housing-82-T3-Int-Gate-Garrett-GT3076R-3037-Ball-Bearing-/192032097139?hash=item2cb6014373:g:yucAAOSwFnFWBCnO
n. 1000€ paukku, ei paha verrattuna HX35 + hukkis ollaan lähellä samaa jo +hitsaukset.
Borgwarner AFR EFR 7064
http://www.martelius.com/verkkokauppa/fi/BorgWarner_EFR_7064_turbo_550_/ekauppa/pEFR179355/
n. 1500-1900€ :o
Kenelläkään mitään kokemuksia Garrettin kuuliksista?
-
Mulla oli käyttöautossa pieni Garrettin kuulalaakeri ahdin jolla ajoin 5 vuotta ja 40 tkm. Ihan hyvä oli. Reilu 10 vuotta sitten asennettu. Ja on paikallaan vieläkin nykyisellä omistajalla. Luulisin että Garrettiin voi luottaa täysin.
-
HY35W holsetti on toimiva kampes vakio pakosarjan kans. On fyysisesti himppu pienempiki ko HX35
-
Kasasin mitsun uudella imusiivellä (hyllystä löytyi) ja pakosiipi vispaa vaan millin... Tuskin kauaa kestää, vähän kahden vaiheilla ostaa uusi td05-16g mutta "nissanin" 10# pakopesällä. (halvin vaihtoehto)
Sain ton "surkean" kinugawan hukkisen toimivaan kun löin prikan helvettiin ja hitsasin ronskisti migillä sen melkeen sentin ulospäin = mahtuu hukkis aukeamaan. Ikinä ollutkaan viinalla ahtopaineet sitä mitä kellossa ollut. :D
(http://shopping.kinugawaturbo.com/images/products/detail/40702015011GMCTD05H8cmTurbinehousingA.jpg)
(http://i.ebayimg.com/images/i/291558467812-0-1/s-l1000.jpg)
Mutta mietitään, kerätään ensin rahaa... :D
-
(https://s24.postimg.org/b42moj34h/20160715_172340.jpg) (https://postimg.org/image/b42moj34h/)
Mulla on 760 turbossa tälleen toteutettu. Ainut vaan että 3.pytyn tulppa voi olla hauska vaihtaa
Elikkä pakosarjan ja turbon väliin väliputkella hukkaportti ylös.
-
Mietin täs ittekseni, miks kukaan ei koneista turbon pakopesään tasopintaa ja pulttaa siihen suoraan hukkista kiinni? Eli pesän sivuun tai muuhun sopivaan paikkaan koneistaa hukkikselle sopivan tasopinnan, poraa reijät ja jengaa, ni ei tartte hitsata? :)
-
Siis näinkö?
http://www.nbl.fi/~nbl3192/Kadett/IMG_5413.jpg
-
Eiku tällei
(http://i9.aijaa.com/b/00266/14118850.jpg?08d4db2bc3766b21029488e8377fc9979b8b7eccb4ef1d40fcf174889c4ce97bb8b74b32eaea982270ca3baa7d75ffd5)
(http://i1.aijaa.com/b/00816/14118812.jpg?a3dbcf157310fe11fd2242e4c32c791313a4763da7ae90ac3a297c116a6499444ef43b57df6189aa042a0a67bcbacb01)
-
Niin, miksipäs ei tämäkin toimisi. Oikeastaan hyväkin idea.
Taidan laittaa pitkään tyhjänpanttina seisoneen konehöylän tulille!
-
Kysytäämpäs tässä seuraavaa:
Mulla on ahtimena tulossa HX40 Super 14# pakopesällä johon on hitsattu hukkiksen lähtö.
Ongelmana saattaa, paino sanalla saattaa tulla tilankäytölliset ongelmat ton hukkiksen kanssa pakosarjaa rakennellessa.
Joten onko merkittävää haittaa mikäli jatkaa tuota hukkiksen lähtöä pakopesästä esim. 10 - 15cm tuon nykysen vajaan 10cm tumpin jatkeeksi? Vai teenkö tuohon peitelevyn ja siirrän portin pakosarjaan?
Tämä siis mikäli tuon Bilteman hukkiksen kanssa tulee ahtausongelmia...
-
Millä tavalla meinasit että siitä jotain haittaa tulis? Pituus vaikuttais johonkin?
Äkkisellä päättelyllä niin tuskin on mitään merkitystä onko sitä putkea siinä 10cm vai 20cm, tämähän siis vaan minun mielipide..
-
Millä tavalla meinasit että siitä jotain haittaa tulis? Pituus vaikuttais johonkin?
Äkkisellä päättelyllä niin tuskin on mitään merkitystä onko sitä putkea siinä 10cm vai 20cm, tämähän siis vaan minun mielipide..
Niin lähinnä portin käyttäytymiseen.
-
Portin käyttäytyminen pitää selvittää tapauskohtaisesti, vai miten tämä nyt pitäs ymmärtää? Muuttujat jne, kokeilu ja mittaukset. Ei näihin mitään vakioita ole, missä skaalassa? Heittoja on liikaa, ei ole vakiota, on vain suunta, asemointi ja paine.
-
Meillä yhdessä vinossa hx40 18# hukkikselle menevä putki hitsattu suoraan pakopesään, pituutta putkella ennen porttia on ehkä 400mm. Ns. ahdin eteen ylös asennuksella ja bilteman kätevän kokoisella :) portilla tila; puolesta oli pakko tehdä tällainen ratkaisu.
Toiminta ihan siinä rajoilla että riittääkö vai ei, putkikoko voisi olla pykälää suurempi. Pystyy kuitenkin ajanaan ja käyttämään ihan hyvin, tätä ennen kokeiltiin kaikenlaista ja tämä suoraan pakopesään laitettu paras vaihtoehto. Jos on pakopaineet selvästi alle ahtojen niin on hankala saada riittävä kaasujen virtaus portille, vaikka kuinka olisi tehty lähdöt virtaussuunta huomioiden.