Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tuce - 05.12.2016, 12:49:19

Otsikko: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Tuce - 05.12.2016, 12:49:19
Moro, täältä olen aikaisemminkin saanut hyviä vinkkejä volvojuttuihin. Kokeilin kysyä jo merkkihuollosta, mutta ei kaveri osannut puhelimitse tarkemmin neuvoa.

Eli 1.6 v50 2010 lisälämmitin onko sitten eberi vai joku artic? Ei suostu pysymään päällä. Välillä toimii normaalisti ja välillä ei ole lämmittänyt autoa ajastimella, eikä lähde suorakäynnistyksellä päälle. Merkkivalo syttyy sekunneiksi ja sitten heti sammuu. Olen puhelimella lukenut vikakoodit obd lukijalla ja siellä ei ollut mitään, muuta kuin ilmeisesti egr herjaus,joka ollut jo pitkään... Ei herjaa mitään ja akun olen ladannu ei pitäisi siitäkään olla kiinni. Onko lämmitin vaan huollon tarpeessa vai voiko vika olla muualla? Onko tuo huolto millainen homma onnistuisiko itseltä vai mitä maksaa liikkeissä? Kiitos kaikista neuvoista! :)
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Volvo For Life - 05.12.2016, 13:12:02
Vaatisi kunnon testerin jolla pääsee lisälämmittimeen käsiksi esim se motonetin Volvo lukija
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Jukka79 - 05.12.2016, 15:23:35
Jos puhelimesi kaverina on ELM vikakoodilukija niin se ei lue kuin moottoriohjausyksikön vikakoodit, ei mitään muuta. V50 on täynnä eri aivolaatikoita. Meillä oli V50:ssä Eberin kanssa akkujännite herja, ja ainut millä tuon tiedon sai varmistettua oli Volvon VIDA. Ei omalla ELM327 + puhelin antanut mitään mikä viittaisi akkuun.

Epäilen heikkoa akkua, ja se selviää tällä:
Laita virta-avain virtalukkoon ja käännä se I -asentoon. Laita Eberi suorakäynnistyksellä päälle ja pidä virta-avain I asennossa ja odota ja seuraa ajotietokoneen ruutua.

Meillä V50 d5:ssa Eberi heitti akkujännite alhainen -herjat, ja tuo herja näkyi vain edellämainitussa tilassa. Virhe-herja ei siis ollut luettavissa jos olit esim. ajastimella laittanut lämmittimen päälle mutta se ei ollutkaan lämmittänyt. Tai laitat suorakäynnistyksellä lämmittimen päälle mutta samantien käännät virta-avaimen I -asennosta 0 -asentoon, virheilmoitusta ei tule näytölle.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: FIP - 05.12.2016, 17:04:18
Samaa teki täällä viime talveva.
Tolkutonta savua pukkasi vähän aikaa ja sammui. Osa sisuskaluja meni vaihtoon ja muutama satanen taas kerran rahaa.
Ei näyttänyt mitään viestiä näytössä mutta liekinvartijaa taisi herjata testissä.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Tuce - 05.12.2016, 17:41:10
Jaahas täytyypäs kokeilla tuota eri virta-avaimen asennoilla. Olen akun koittanut myös sellaisella akku testerillä ja se näytti kyllä kohtuullisia arvoja. Ja ei tosiaan kyllä lähtenyt yhtenä päivänä päälle vaikka akku oli yön yli laturissakin. Ei viittis uutta akkuakaan turhaan laittaa, kun mitään muita akku oireita ei ole. Bilian huollossa sanoi puhelimessa, että poltinyksikön vaihto 500€, että siinä vika voisi olla. En sitten tiedä, kun se kuitenkin välillä toimii ja savuttaa kovin että onko tarve koko yksikön vaihdolle. Jostain jos löytyisi kuvia miten tuon saa irti niin voisi sitä ensin itsekin käpistellä. On vaan vieras peli itselle...

Näkyykö obd lukijalla hiukkasloukun tiedot? Sitä ei ole vaihdettu ja kilsoja 140tkm,olen odotellut että tulisi joku herjaus regeneroinnista, mutta ei ole mitään herjannut...
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Korppi - 05.12.2016, 19:55:47
Sama vika täällä. Ensimmäisillä kylmillä reilua savutusta ja hajua. Silloin jätti kerran ajastuksella lämmittämättä, mutta lähti aina moottorin käydessä päälle. Viime viikolla ei enää lähtenyt viiksestä päälle, eikä toimi ajossakaan.

Jostain luin, että jos lämppärin putket kuumenee, niin vika pumpussa. Itsellä ei tosin taidot riitä ongelmia ratkomaan.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Jukka79 - 06.12.2016, 19:08:49
Ei näy obd lukijalla hiukkasloukun tietoja, VIDA vaaditaan siihenkin. Regeneroinnista ei ainakaan meillä V50 herjaillut mitään, ei että olisi alkamassa eikä että olisi epäonnistunut.

Omien kokemusten perusteella voin sanoa, kun pitää ajotietokoneessa hetkellistä kulutusta päällä ja tekee moottorijarrutuksia, jos moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene 0,0:aan, silloin on regenerointi meneillään. Tai että 5. vaihteella ajaa n. 70kmh, hetkellinen kulutus pitäisi olla alle viidessä, regeneroinnin aikana se on 7-8 litraa. Mistään muusta ei oikein tiedä ajon aikana että onko regenerointi meneillään vai ei.

Ite kyllästyin kun V50 d5 alkoi tekemään 300km välein tyhjennyspolttoja, heivattiin koko loukku kuuseen ja samalla otettiin lisää woimaa koneesta ulos. Ei tarvi murehtia hiukkasloukun täyttymisistä tai tyhjennyspoltoista, saa vaan ajella.

Mulla on sellainen käsitys että Volvossa Eberi on pirun herkkä jännite-vaihteluille. Jos ajaa lyhyttä matkaa (esim. alle 10km suuntaansa) ja joka aamu käytät Eberiä ennenkun töihin lähdet niin ihan varmasti tulee ennemmin tai myöhemmin herjat ja Eberi jää käynnistymästä. Siksi kannattaisi pitää kerran viikossa auto päivän-kaksi älylaturissa näin talviaikana, ellei ole mahdollisuutta ajaa pitkän kautta töihin.

Toisekseen, toinen myrkkyä Eberille oleva juttu on lyhyet päälläoloajat: aikoinaan mulle eräs Eberi/Webasto huoltaja sanoi että aina kun laitat Eberin päälle, pidä sitä aina vähintään 20min päällä, mieluusti puolituntia että Eberi alkaa palamaan puhtaasti. Kaikki poltot alle 20min on vähän huonoksi Eberille kun lyhyiden polttojen takia alkaa palopesä nokeentumaan niin se näkyy sitten siinä että savua tulee muttei mitään tapahdu.

Tein ite ns. Master kytkimen Eberiin, jolla sain estettyä ettei Eberi käynnisty 0:an asteen tietämillä koska tuolloin Eberin ei tarvi olla auton kanssa kun 5min päällä niin moottorin lämmöt on jo normaalissa. Mutta nyt alkaa näyttämään siltä että tuo kytkinpatentti kettuilee, koska juuri tänään kävi niin että Eberi käynnistyi mutta sammui minuutti käynnistymisestään. Alkuperäinen 20A sulake sulakerasiaan ja kytkimen ohitus niin taas toimii.

Vähänkin uudemmat autot on nykyään niin "fiksuja" että osaavat tiputella noita mukavuusvarusteita pois varmistaakseen että auto käynnistyy seuraavalla kerralla. Siksi on vähän huono verrata siihen, että kun Eberi antaa "Akkujännite alhainen" -herjaa mutta auto silti starttaa ihan normaalisti.

Tuo on kyllä vähän huono juttu kun Eberi sammuu akkujännitteen takia, niin se ei mitään kerro kuskille silloin kun kuski tulee autoon ja avaa ovet tai käynnistää auton. Ite sain tuon Eberin akkuherjan selville juuri tuolla tavoin että käänsin virta-avaimein I -asentoon, rullasin ajotietokoneen rullasta Suorakäynnistyksen kohdan ja laitoin Eberin manuaalisesti päälle, ja odotin - en siis kääntänyt virta-avainta I -asennosta mihinkään. Silloin se heitti herjat ruutuun että "Lämmitin pois päältä akkujännite alhainen".
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: EMX - 06.12.2016, 19:31:59
Omassa oli eberin kiertovesipumppu antautunut. Täällä oli jossain juttua siitä pumpusta mitkä siihen käy, orkkis on turhan kallis.. omaan tuli joku opelin pumppu, putkilähdöt vain ruuvata vanhasta uuteen
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Korppi - 06.12.2016, 20:49:21


Tuo on kyllä vähän huono juttu kun Eberi sammuu akkujännitteen takia, niin se ei mitään kerro kuskille silloin kun kuski tulee autoon ja avaa ovet tai käynnistää auton. Ite sain tuon Eberin akkuherjan selville juuri tuolla tavoin että käänsin virta-avaimein I -asentoon, rullasin ajotietokoneen rullasta Suorakäynnistyksen kohdan ja laitoin Eberin manuaalisesti päälle, ja odotin - en siis kääntänyt virta-avainta I -asennosta mihinkään. Silloin se heitti herjat ruutuun että "Lämmitin pois päältä akkujännite alhainen".

Pitää huomenna kokeilla. Omasta muistikuvan mukaan avain täytyy kääntää II- asentoon, ennenkuin ajotietokeneetta voi räplätä ja aberin päälle ??
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Jukka79 - 07.12.2016, 11:01:54
Ei tarvi kun vain I -asento. Sun pitää tuossa tilanteessa tavallaan "herättää" ajotietokoneen valikko henkiin rullaamalla sillä rullalla. Ensimmäisen rullan naksahduksella ei tapahdu mitään, mutta toisella tapahtuu. Näin ainakin d5 -mallissa.

Kunhan vain muistat ettet käännä takaisin 0 -asentoon että saat sen virhetekstin näkyville.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 08.12.2016, 08:41:04
Meillä ihan sama ongelma meidän -11 v50sessä. Ja just eilen tilasin iso kasa varaosia, hehku, sihti, palopesä, liekkivahti ja tiivistesarja. Eberi on varmaan niin täynnä nokea että sen takia ei toimi. Minä laitan katkaisia että ei lähe kaupunki ajossa enää päälle pari minuutti kerrallaan.

Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 12.12.2016, 12:53:56
Tänään purin eberin pois autosta, oikeasti aika helppo 30min homma, tilaakin on yllättävän paljon vaikka ensin näyttää että olis todella ahdasta. Homma etenee näin akku kaapeli irti, ilmaottoletku irti, sähköpiuha irti,pakoputki irti, eberi irti niin että pääsee ottaa vesiletkut ja polttoaineletku irti. Sen jälkeen helppo pujottaa eberi yläkautta pois mutta muista ottaa vesipumpun kaapeli irti. Sen jälkeen ei muuta ku vesiletkut kiinni toisiinsa ja ajoon. Minä tulppasin vielä polttoaineletku jos sieltä sattuis jotain tulemaan, pakoputki on just alhaalla. Otin muutaman kuvan vielä jos joku kiinnostaa.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: FIP - 12.12.2016, 13:20:18
Hienoa.
Laita ihmeessä kuvat kun olet ne ottanut. Varmasti tulee monelle tarpeeseen.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 12.12.2016, 17:00:57
https://drive.google.com/folderview?id=0B-QSFfDiVPT8T2JDNTJMb2JEUGM

Siinä olisi ne kuvat, voin lisätä sit ku otan auki ja huollan sen.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 13.12.2016, 21:44:13
Nyt on eberi purettu ja niinku arvasin niin aivan täynnä nokea, hehkun sihti ihan tukossa, hehkusta puuttui pala ja palopesä täynnä nokea ja vääntyny. Huomenna osat menee ultraäänipesuriin ja sit kasaus. Kuvia otin tänään myös ja uppaan ne siihen samaan paikkaan ku ne edelliset.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Tuce - 15.12.2016, 22:07:26
Hyvät kuvat! Selventää asiaa paljon. Ehkä tuon uskaltaa itsekin jumpata auki...
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 15.12.2016, 23:40:39
Toi ei todellakaan oo mitenkään vaikee homma, pärjää hyvin perus työkaluilla eikä tarvii mitään erikois osaamista. Eberin purkaaminen on kans helppo jos vähän miettii mitä tekee.

Lisään ne purkaus kuvat kuhan saan taas suomen kenttä puhelimeen.

Nyt on vanha palopesä ja hehkun sihti ollu 24h ultraäänipesurissa mutta ei ne oikein puhtaaksi saa, hyvä että ostin uudet.

Pari o-rengasta pitäis vielä saada niin sen jälkeen pääsen kasaamaan.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: jt4 - 15.12.2016, 23:55:29
Mä kasasin ilman uusia o-renkaita ja sain irroittaa uudestaan kun vuoti jäähdytysnestettä  :D
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 16.12.2016, 09:37:04
Mä kasasin ilman uusia o-renkaita ja sain irroittaa uudestaan kun vuoti jäähdytysnestettä  :D

Just ton takia vaihdan ne.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 22.12.2016, 19:15:40
Eberi on asennettu ja toimii niinku pitää.
Otsikko: Leo
Kirjoitti: Leo - 23.12.2016, 09:05:36
Ei sattumoisin olis noista o-renkaista tuotenumeroita tallessa niin hommaisin valmiiksi kun sama jumppa omaan autoon mielessä?
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: gRaggi - 23.12.2016, 10:07:45
Lämmönvaihtimen nro. 22.1000.70.0018. Ne vesilähtö o-renkaat mitä ostin oli nro. 22.1000.70.0006 mutta ne olivat liian isot vaikka joka ikinen kuva ja nettikauppa näyttää että olisi oikea.

Edit: nro. 221000700009 sopivat noille antureille siinä kannessa. tarvii 2 kpl.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: jt4 - 23.12.2016, 20:21:52
221000700019 on vesilähtöjen renkaat.
Nämä mulle ainakin lähetettii eeperiltä.  2e kpl
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Jii_Koo - 06.01.2017, 20:37:12
Tänä aamuna V50 lämppäri ei ollut lähtenyt käyntiin ja auto oli kylmänä. Pihaan oli ilmestynyt läikkä löpöä samaan kohtaan johon lämppäri normaalisti puhaltaa pakokaasut. Onko normaalia että laite laskee polttoaineet läpi jos ei lähde normaalisti käyntiin?
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: hessu80 - 06.01.2017, 21:44:05
Tänä aamuna V50 lämppäri ei ollut lähtenyt käyntiin ja auto oli kylmänä. Pihaan oli ilmestynyt läikkä löpöä samaan kohtaan johon lämppäri normaalisti puhaltaa pakokaasut. Onko normaalia että laite laskee polttoaineet läpi jos ei lähde normaalisti käyntiin?
Ei ole normaalia. Olisko kuitenkin liekki palanut ensin vähän aikaa ja sulattanut lunta. Sitten liekin sammuttaa roiskaissut pisaran löpöä päälle..? Lämmittimessä on liekkivahti, joka valvoo palamista. Jos liekki sammuu, polttoainepumppu pysähtyy eikä löpölätäkköä pitäisi missään oloissa syntyä. Vikakoodinlukuun suuntasin, jotta vika alkaa hahmottua.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Jii_Koo - 06.01.2017, 22:46:45
Ei ole normaalia. Olisko kuitenkin liekki palanut ensin vähän aikaa ja sulattanut lunta. Sitten liekin sammuttaa roiskaissut pisaran löpöä päälle..? Lämmittimessä on liekkivahti, joka valvoo palamista. Jos liekki sammuu, polttoainepumppu pysähtyy eikä löpölätäkköä pitäisi missään oloissa syntyä. Vikakoodinlukuun suuntasin, jotta vika alkaa hahmottua.
Täytyy selvittää vikakoodit. Lätäkkö oli kuitenkin n.15 cm halkaisijaltaan joten ei ihan pelkästä tipasta ole kyse.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Joni2402 - 12.01.2018, 16:51:15
Moro!

Kulkine v50 2.0d -2005vm, eber ei toimi.

Antaa vikakoodin 4001 -Lisälämmitin ja 1308 -Tuuletin virheellinen toiminto jatkuva.

Onko kellä heittää minkä mallinen eber tossa on, ilmeisesti koodin mukaan puhallin paskana?

Virta-avaimen kun kääntää I asentoon, laitettaessa eber päälle, on valo vilkkuu 17 kertaa ja vetäisee sen jälkeen off asentoon. Muuta ääntä ei kuulu kuin pumpun surina muutaman kerran. Onko diagnoosi sinnepäinkään? Vai voiko olla muuta vikaa?

Muokkaus:
Antoi ensin myös vikakoodin 3702 -Ohjausyksikkö syöttöjännite liian pieni katkonainen. Tämä koodi kuitenkin lähti nollauksella pois, eikä palannut takaisin.

Koodin luku tehty autocomilla.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Leo - 12.01.2018, 18:35:22
D5WS on malli, mitä näissä ainakin on käytetty ja konepellin alla on tyyppikilpi yleensä vänkärin puolella lämmittimen kohdilla.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Joni2402 - 22.02.2018, 22:42:21
Lisäkysymys: eber "sirisee" konehuoneessa, muttei kuitenkaan lähde tulille. Olisiko mahdollista että pelkkä puhallin olisi sökönä? Lähtisikö mitään ääntä jos ohjainlaite olisi sökö?
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 27.02.2018, 22:29:09
Just kovimmilla pakkasilla päätti Eberi lopettaa yhteistyön. Aamulla lämpesi ajastimella vielä kiltisti, mut ei enää iltapäivällä. Eikä lähtenyt manuaalisestikkaan käyntiin. Myöhemmin illalla sitten lähti käyntiin (auto itse laittoi) mutta savutti useamman minuutin melko reippaasti. Pysyi kyllä päällä ja savutuskin loppui.

Veikkauksia mitä osia menee vaihtoon? Uskaltaako käyttää jos toimii?

Perjantaina pääsee vasta eberi piuhan päähän...
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: hessu80 - 28.02.2018, 08:36:56
Just kovimmilla pakkasilla päätti Eberi lopettaa yhteistyön. Aamulla lämpesi ajastimella vielä kiltisti, mut ei enää iltapäivällä. Eikä lähtenyt manuaalisestikkaan käyntiin. Myöhemmin illalla sitten lähti käyntiin (auto itse laittoi) mutta savutti useamman minuutin melko reippaasti. Pysyi kyllä päällä ja savutuskin loppui.

Veikkauksia mitä osia menee vaihtoon? Uskaltaako käyttää jos toimii?

Perjantaina pääsee vasta eberi piuhan päähän...
Akun lataus ihan aluksi. Voihan tuota käyttää niin kauan kun se suostuu toimimaan. Lopulta laite menee sitten lukkoon ja tulee näyttöön viesti "pys.lämmitin vaatii huollon" tms. 
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 28.02.2018, 09:12:10
Akun lataus ihan aluksi. Voihan tuota käyttää niin kauan kun se suostuu toimimaan. Lopulta laite menee sitten lukkoon ja tulee näyttöön viesti "pys.lämmitin vaatii huollon" tms.

Akku on uusi ja lähes aina kotona ollessa on ylläpitolaturissa.

Nyt toimi aamullakin, kun laitoin käsin päälle  :idiot2: Savutuksesta en tiedä kun ajon aikana laitoin päälle.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 28.02.2018, 19:58:30
Joo-o nyt onkin sit toiminut ongelmitta koko ajan. Lähtee aina käyntiin ja ei savuta. Mikä lienee tilapäinen häiriö sitten oli. Vikakoodit käyn kuitenkin varuiks tarkistuttamassa.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 03.03.2018, 23:51:26
Vikakoodit käyty lukemassa ja eikä löytynyt mitään.

yli 20c pakkasessa ei tahdo lähteä millään käyntiin vaikka on laturissa kiinni, mutta sitten esim -15c ja lähtee heti ekalla ja savuttamatta  :idiot2:

Voisiko vika olla polttoaineen kovempiin pakkasiin soveltumattomuudesta? En ole kattonut mitä pumpuilla on luvattu pakkaskestävyydeksi...
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: hessu80 - 04.03.2018, 08:59:35
Vikakoodit käyty lukemassa ja eikä löytynyt mitään.

yli 20c pakkasessa ei tahdo lähteä millään käyntiin vaikka on laturissa kiinni, mutta sitten esim -15c ja lähtee heti ekalla ja savuttamatta  :idiot2:

Voisiko vika olla polttoaineen kovempiin pakkasiin soveltumattomuudesta? En ole kattonut mitä pumpuilla on luvattu pakkaskestävyydeksi...
Teoriassa kait mahdollista, jos on jotain välilaatua tankissa. Tuostakin pitäisi kaiketi tulla vikakoodi "Flame interruption during combustion operation" tms.

Joskus oli itsellä webastossa vastaavaa ongelmaa ja silloin polttoainelinjassa oli vuoto, käsittääkseni ennen polttoainepumppua. Käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla. Auto oli melkein uusi ja laite meni lukkoon eli silloin ainakin tuli vikakoodia. Takuutyönä rassattiin kuntoon ja kahtena eri päivänä haettiin vikaa.   
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 06.03.2018, 23:11:54
Muutaman päivän toiminut taas kuten pitää mutta... -4c pakkasessa jätti taas auton kylmäksi ajastimella. Ei kyllä vika ainakaan polttoaineen pakkaskestävyydessä ole. -32 prodieseliä tankissa. Ei lähtenyt manuaalisestikkaan vaan ON teksti vaihtui heti OFFiksi. Muutaman stopin tein matkalla kauppoihin mutta eivät nämä uudelleen käynnistyksetkään korjannu tuota.

Kotona sitten pari tuntia seisoi pihassa, niin johan lähti taas, mutta jäätävän savutuksen kera käyntiin. Annoin sitten käydä vartin verran jotta savutus lakkaisi. Katsotaan taas aamulla pelittääkö ajastuksella.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: jt4 - 07.03.2018, 00:11:29
Kuulostaa ohjainlaite vialta.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 07.03.2018, 10:28:49
Kuulostaa ohjainlaite vialta.

Ilmoittaako auto tuosta mitään virhettä vai esiintyykö se vain tuollaisena toimimattomuutena?

Aamulla taas teki oharit ajastimella ja sen seurauksena "jumissa". Täytyy iltapäivästä laittaa käsin päälle ja katsoa lähteekö niikuin on aikasemmin aina tehnyt.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: Joni2402 - 07.03.2018, 12:12:41
Jos vika ohjainlaitteessa, antaa vikakoodin.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 07.03.2018, 12:47:19
Voisiko olla joku CEM boxin kosketushäikkä tms. ettei auto ja Eberi keskustele keskenään? Vai ohjaako CEM boxi edes tuota lämppäriä?
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: hessu80 - 07.03.2018, 16:55:22
Voisiko olla joku CEM boxin kosketushäikkä tms. ettei auto ja Eberi keskustele keskenään? Vai ohjaako CEM boxi edes tuota lämppäriä?
CEM antaa vain käynnistyskäskyn ja Eberi puuhaa sitten itsekseen.
Jos laite on mennyt lukkoon, niin onhan siellä silloin vikakoodit muistissa. Vai mitä tarkoitit "aamulla jumissa"?
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: jt4 - 07.03.2018, 22:02:52
Mulla ohjainlaite vika aiheutti juuri tollaisen epämääräisen käytöksen että välillä käynnistyi ja toimi normaalisti, välillä jäi käynnistymättä, välillä savutti ja meni lukkoon mutta seuraavana päivänä taas toimi.

Korjaamollakaan eivät meinanneet uskoa ohjainlaite vikaan kun ei ollut paloilmapuhaltimesta koodia joka yleensä tulee jos ohjainlaite on rikki.

Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 08.03.2018, 07:13:54
CEM antaa vain käynnistyskäskyn ja Eberi puuhaa sitten itsekseen.
Jos laite on mennyt lukkoon, niin onhan siellä silloin vikakoodit muistissa. Vai mitä tarkoitit "aamulla jumissa"?

Menee "lukkoon" eli ei suostu käynnistymään esim. sen jälkeen kun ajastuksella ei ole lähtenyt käyntiin tai on ollut käynnissä ja sammunut tai käynnistystä on yritetty tuloksetta. En tiedä tarkalleen mitä siellä tapahtuu ajastimella kun en ole vieressä seuraamassa. Mutta kun antaa auton olla pari tuntia seisomassa toimii taas normaalisti, ainakin manuaalistartilla. Ja viimeksi vikakoodin luvussa ei löytynyt mitään sellaista mikä tuohon epämääräiseen toimintaan viittaisi.

Täytyy ensi kerralla tehdä sähkökatko eberille ottamalla sulake pois jos se resetoisi tuon jumitilan samontein.


Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: hessu80 - 08.03.2018, 08:28:08
Menee "lukkoon" eli ei suostu käynnistymään esim. sen jälkeen kun ajastuksella ei ole lähtenyt käyntiin tai on ollut käynnissä ja sammunut tai käynnistystä on yritetty tuloksetta. En tiedä tarkalleen mitä siellä tapahtuu ajastimella kun en ole vieressä seuraamassa. Mutta kun antaa auton olla pari tuntia seisomassa toimii taas normaalisti, ainakin manuaalistartilla. Ja viimeksi vikakoodin luvussa ei löytynyt mitään sellaista mikä tuohon epämääräiseen toimintaan viittaisi.

Täytyy ensi kerralla tehdä sähkökatko eberille ottamalla sulake pois jos se resetoisi tuon jumitilan samontein.
Melkein siinä ohjainlaitteessa täytyy jotain häikkää olla, koska mikä tahansa muu vika jättää vikakoodin. Lisäksi kun näitä koodeja tulee monta peräkkäin, auto ilmoittaa "pys.lämmitin vaatii huollon" ja sen jälkeen se ei käynnisty ilman vikakoodien nollausta.
Otsikko: Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
Kirjoitti: A85 - 08.03.2018, 09:16:11
Melkein siinä ohjainlaitteessa täytyy jotain häikkää olla, koska mikä tahansa muu vika jättää vikakoodin. Lisäksi kun näitä koodeja tulee monta peräkkäin, auto ilmoittaa "pys.lämmitin vaatii huollon" ja sen jälkeen se ei käynnisty ilman vikakoodien nollausta.

Joo se on todennäköisin vaihtoehto. Tuota päälle laittamista voi tarjota vaikka kuinka monta kertaa mutta oikeaa lukitusta se ei tunnu aiheuttavan.

Onko kukaan täällä foorumilla korjaillut noi Eberin ohjainlaitteita? Ilmeisesti se piirilevy on jonkun hartsin tms. aineen alla ja sen esiin saaminen on oma homansa... ::)