Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: tomppakoo - 11.01.2018, 14:33:15

Otsikko: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 11.01.2018, 14:33:15
Terve.
Paikallinen virityspaja ehdottaa ecun ohjelmoinnin yhteydessä egr:n poistamista käytöstä.
"joku" tuossa osasi kertoa että jos DPF:lle ei tehdä mitään niin se tyhjennyspoltto toiminne loppuu ja DPF tukkeutuu -> kalliimpi remppa.
Kyse siis V70 D4 2.0 163hp 5 sylinterinen auto.

Osaako joku kuka näistä tietää sanoa faktaa onko noin vai voiko egr:n poistaa käytöstä ilman DPF:n poistoa?

Tommi
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: razori - 11.01.2018, 17:18:56
Joo ei niitä mikään pakko ole molempia tehdä toimettomaksi, mutta kyllä:

Ennenpitkää dpf tukkeutuu ja se on pakko vaihtaa. Ihan sama vaikka auto olisi vakio niin se tukkeutuu silti.

Yleensä kun dieselin kanssa touhataan niin otetaan kumpikin egr ja dpf pois käytöstä. Moottorin kannalta vaikutukset ovat pelkästään hyviä
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 11.01.2018, 17:40:45
Kiitos vastauksesta. Tukkeutuminen ja vaihto on tietenkin ennen pitkää selviö. Enemmän tuossa huolestuttaa siis että jos DPF jätetään koskematta ja tuon EGR:n sulkeminen aiheuttaa sen että tyhjennyspoltto ei enää toimi kuten joku "viisas" sanoi, joka sitten aiheuttaa tuon tukkeutumisen ja vaihdon nopeammin.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: puliukk0 - 11.01.2018, 18:12:34
Yleisesti jos ei ihan 5km ajoa, niin 5 syl dieselit volvolta kestää ihan pirusti kilsoja ennen DPF täyttymistä, muutamia 400tkm ajettuja nähnyt ja vielä sama pönttö...

Jännä ettei muut moottorit ja merkit pysty samaan.  :o
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: razori - 11.01.2018, 19:18:20
Jännä ettei muut moottorit ja merkit pysty samaan.  :o

Juuei.

Nimim. 150tkm ja tukossa. Autolla ajettu pelkästään pitkiä siirtymiä meitä ennen.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 12.01.2018, 17:30:28
Debilistä osattiin sanoa että egr:n poisto ei vaikuta dpf:n toimintaan tai sen tyhjennyspolttoon ja voidaan tehdä erikseen ilman kummempia.
Ehkä tässä tulee mietittyä vähän liiankin pitkälle asioita. Päädyin nyt kuitenkin laittamaan egr:n pois ja jos/kun dpf:n kanssa tulee sitten joskus ongelmia niinsekin tyhjätään ja poistetaan käytöstä, tai sitten vaan vaihdetaan kun varsinkin Trafi on uhkaillut tutkivansa menetelmiä joilla nämä narautetaan katsastuksessa.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: Api5000 - 12.01.2018, 17:59:24
Luulisin että pönttö tukkeutuu jopa hitaampaa kun poistat EGRn käytöstä. Ja ei luulisi olevan vaikutusta tyhjennyspolttoon, kun ainakin omassa 1.6d Volvossani EGR menee kiinni polton ajaksi.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: volvotdi - 13.01.2018, 23:42:30
Luulisin että pönttö tukkeutuu jopa hitaampaa kun poistat EGRn käytöstä. Ja ei luulisi olevan vaikutusta tyhjennyspolttoon, kun ainakin omassa 1.6d Volvossani EGR menee kiinni polton ajaksi.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Juuri näin, EGR poisto lisää DPF:n elinkaarta ja siksi ainakin itse sen suosittelen ohjelmoinnin yhteydessä sen poistamaan. Mutta, on niitä yrityksiä, mitkä eivät osaa sitä poistaa oikein ja DPF tukkeutuu kun poltot eivät toimi. Nämä firmat työskentelevät pääsääntöisesti Jaguarin valmistusmaassa  ;)

Sitten, kuten tuossa jo asiaa sivuttiin, katsastus ja siihen tulevat muutokset. Kannattaa kysyä onko ohjelmointiyritys valmistautunut, että mm. Euro 6 päästöluokituksen auto pääsee toukokuun jälkeen läpi katsastuksesta? Jos ei ole niin kannattaa vaihtaa yritystä...
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 15.01.2018, 12:20:49
Iski silmään mielenkiintoinen uusi artikkeli katsastusmuutoksista jotka tosiaan on tulossa ja koskee euro6/1.9.2016 jälkeen käyttöönotettuja autoja.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3800979/Autojen+paastomanipulaation+valvonta+kiristyy++katsastusta+ja+tienvarsitarkastuksia+tiukennetaan

Tarinahan ei kerro että vaikka euro6:lle tulee pakolliset OBD mittaukset, niin ruvetaanko niitä tekemään myös vanhemmille euro4-5 autoille ja sitämyöten riski hylkäykselle kasvaa. Tienvarsitarkastukset ei koske hlöautoja.
Ilman mitään sitovaa niin mitä olette mieltä kannattaako 2013 vuotisesta jättää suosiolla tuo egr koskematta sitten kuitekin?
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: volvotdi - 15.01.2018, 14:05:56

Ilman mitään sitovaa niin mitä olette mieltä kannattaako 2013 vuotisesta jättää suosiolla tuo egr koskematta sitten kuitekin?

Jos minä teen ohjelman ja oli se sitten E5 tai E6 niin OBD testi menee läpi, pitää vain tietää mitä tekee. Eli kysymykseesi vastaus on, että EGR pois kunhan ohjelmoija on taitava.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: remes - 15.01.2018, 15:06:30
Jos minä teen ohjelman ja oli se sitten E5 tai E6 niin OBD testi menee läpi, pitää vain tietää mitä tekee. Eli kysymykseesi vastaus on, että EGR pois kunhan ohjelmoija on taitava.
Mites sitten esim. tuossa minun allekirjoituksen autossa jos dpf:kin viskattais (ainakin ohjelmallisesti) kuutamolle? Saadaanko tehtyä niin että kaikki näyttää testeissä normaalilta? Katsoin teidän fb-sivuilta vastaavan auton softauksen tulokset ja teho+vääntö oli vähintäänkin asiallisella tasolla  :)
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 16.01.2018, 17:30:54
No nyt on ohjelmointitemput tehty ja egr offattu. OBD testeri ei näytä vikakoodeja.
Sen verran perstuntumadynometrillä voin sanoa että jonkin verran tuli puhtia lisää, kaasuvaste on parempi ja niissä ylämäissä joissa automaatti on lyönyt aiemmin pienempää sisään mennään nykyisin ilman vaihtoja. Tällä kelillä tietenkin tehoista (ilman oikeaa dynoa) on paha mennä sanomaan kun tiet on jäiset, kiihdytyksissä pyörät lyö tyhjää ja luistonesto raksuttaa.
Se että oliko hintansa väärtti voidaan olla montaa mieltä, rahoja tuskin myyntihetkellä tuosta saa takaisn, mutta jos lompakossa on irtonaista niin siinä tapauksessa voin suositella kokeilemaan.
Jos tulee ongelmia tai ei muuten tykkää niin saa sitten palautettua tehdasasetuksiin.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: volvotdi - 18.01.2018, 18:07:51
Nuo mitä tarkoitin OBD-testillä ei tarkoita vikakoodeja vaan auton omia testejä mitä aletaan seuraan.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: Volvo For Life - 18.01.2018, 20:03:19
Iski silmään mielenkiintoinen uusi artikkeli katsastusmuutoksista jotka tosiaan on tulossa ja koskee euro6/1.9.2016 jälkeen käyttöönotettuja autoja.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3800979/Autojen+paastomanipulaation+valvonta+kiristyy++katsastusta+ja+tienvarsitarkastuksia+tiukennetaan

Tarinahan ei kerro että vaikka euro6:lle tulee pakolliset OBD mittaukset, niin ruvetaanko niitä tekemään myös vanhemmille euro4-5 autoille ja sitämyöten riski hylkäykselle kasvaa. Tienvarsitarkastukset ei koske hlöautoja.
Ilman mitään sitovaa niin mitä olette mieltä kannattaako 2013 vuotisesta jättää suosiolla tuo egr koskematta sitten kuitekin?
Ei tehdä obd testiä vanhemmille Dieseleille
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: volvotdi - 18.01.2018, 21:00:28
Ei tehdä obd testiä vanhemmille Dieseleille

Juu ei se nyt toukokuussa tule kuin Euro6 malleihin 1.9.2016 jälkeen rekatuille. Kun homma lähtee käyntiin niin laajenee kattamaan kaikki Euro6 mallit ja taas edelleen Euro5. Suomi seuraa brittien ja Tanskan mallia.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 19.01.2018, 13:18:07
Jotenkin kun tätä maata ja sen toimintatapoja miettii niin vääjäämättömästi tulee mieleen että valvotaan/tarkastetaan/sanktioidaan kaikki mitä vaan pystytään heti kun mahdollista, joten en yllättyisi että parin vuoden sisään tarkastetaan Trafin määräyksellä katsastuksissa kaikki mihin on mahdollisuudet.
Sen lisäksi lätkäistään 30€ per auto lisämaksua testistä. :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: puliukk0 - 24.01.2018, 16:46:03
Jotenkin kun tätä maata ja sen toimintatapoja miettii niin vääjäämättömästi tulee mieleen että valvotaan/tarkastetaan/sanktioidaan kaikki mitä vaan pystytään heti kun mahdollista, joten en yllättyisi että parin vuoden sisään tarkastetaan Trafin määräyksellä katsastuksissa kaikki mihin on mahdollisuudet.
Sen lisäksi lätkäistään 30€ per auto lisämaksua testistä. :idiot2:

Mikä olisi ihan 110% oikein. Vittuako poistaa pönttöjä.  :D

Ilmeisesti Volvotdi/muutkin saa softan mikä ei herjaa ecu / softa virhettä? Siitä pystyy hyvin päättelemään yleensä onko auto softattu vai ei...
Tietenkin se on vain ecun ilmoitus, eikä varsinainen vikakoodi...
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 27.01.2018, 11:18:00
EGR:stä oli puhe ja ei ole pönttö vaan venttiili joka aiheuttaa enemmän turhaa haittaa kuin hyötyä. Karstottaa moottorin ja vikaantuessaan kallista korjata, lisäksi viat on automerkistä riippumatta luvattoman yleisiä.
Typerä keksintö kaiken kaikkiaan olemattomien päästöhyötyjen aikaansaamiseksi.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: Maxxxed - 27.01.2018, 15:51:28
Eikös se dpf poltto toimi ilman egrääkin

Ainakin elinkaari pitenee.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: tomppakoo - 27.01.2018, 18:40:21
Sen mitä sain tietoa ammattimiehiltä niin dpf poltto toimii vaikka egr on poistettu oikein ohjelmallisesti.
Jos taas on poistettu niin että aiheuttaa vikatilan ohjausyksikössä niin saattaa vaikuttaa dpf:n toimintaan.
Eli summa summarum, jos tehdään oikein niin ei pitäisi olla ongelmia.
Pari vuotta vanhaan VAG tuotteeseen vaihto töineen merkkiliikkeessä oli lähemmäs 1000€ joka on aivan järjenvastaista tommosesta. Peruspajalla n. 500€. Jos ei putsaamisella siis selviä ja tottakai kaikkihan sen vaihtotyön haluaa tehdä.
Otsikko: Vs: V70 D4 (2013) ja EGR off, toimiiko DPF tyhjennyspoltto?
Kirjoitti: volvotdi - 29.01.2018, 08:02:45
Sen mitä sain tietoa ammattimiehiltä niin dpf poltto toimii vaikka egr on poistettu oikein ohjelmallisesti.
Jos taas on poistettu niin että aiheuttaa vikatilan ohjausyksikössä niin saattaa vaikuttaa dpf:n toimintaan.
Eli summa summarum, jos tehdään oikein niin ei pitäisi olla ongelmia.
Pari vuotta vanhaan VAG tuotteeseen vaihto töineen merkkiliikkeessä oli lähemmäs 1000€ joka on aivan järjenvastaista tommosesta. Peruspajalla n. 500€. Jos ei putsaamisella siis selviä ja tottakai kaikkihan sen vaihtotyön haluaa tehdä.

Kyllä juuri näin ja tämäkin asia on käsitelty sivulla 1.