Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: jahveli - 10.03.2018, 22:33:12
-
Ois pähkäiltävää työn alla. Olen miettiny oisko järkee laittaa vaihdekeppi koriin kiinni. Auto 240 ja laatikko 37dz. Laatikkoon tarkoitus laittaa normaalilla kiinkityksella keppi kiinni mutta en ole vielä pois sulkenu myöskään koriin kiinnitystä.
Onko kukaan kokeillu vastaavaa tai tietääkö miten käyttäytyy? Laatikkohan elää moottorin mukana, että onko enää vaihdekeppi yhtä tarkka kunnon keppijumpassa?
-
Korissa on vain joustava tukipiste esim. M90 kanssa ja keppiteline on tapilla laatikossa, ei muuta kepin toimivuutta mitenkään. Ihan oman maun mukaan.
-
Entä jos laittaa pelkästään adabterilevyn aukkoon jossa keppi ja vaihdelaatikon ja kepin välissä vain se vaihteiden yhdystanko?
-
Mulla on ollut kumpaakin versiota ZF askien kanssa ja eipä pysty sanoo kumpi olisi parempi.
Jos ei ole mitään romuja nurkissa on helpompi rakentaa kiinteä keppiteline laatikkoon. ZF askissa sama kuulapää siirtäjätangon päässä (laatikon puolella) kuin Volvossa.
Eli esim. M45,46,47 askin keppiteline aihioksi, niin on noin tunnin kahden homma.
Huom. Kaikkein tärkein homma. Älä jätä väljiä niveliä vivustoon, kaikki välyksen moninkertaistuu keppiin ja tuntumasta tulee paska.
Keppitelinettä rakentaessa, ennen kuin vedät lopullista saumaa siirtäjätankoon, tarkista että keppi on vapaa asennossa täysin keskellä kuppia, jos on vinossa johonkin, ei mene laitimmaiset vaihteet päälle.