Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volovolla - 19.04.2018, 10:15:52

Otsikko: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: volovolla - 19.04.2018, 10:15:52
Hei
Oisko jollain hyvää ohjetta etualatukivarsien vaihtoon, tai vinkkiä jo tehtyyn valmiiseen ohjeeseen. Mitä pitää purkaa ja ottaa purkamisessa huomioon.
Vois onnistua kivuttomammin hyvillä vinkeillä. V70 2002 ois kyseessä.

Helat ja puslat kaikki vaihtokunnossa, eikä taida minulla kotikonstein olla järkevää niitä erikseen vaihtamaan.

kiitos
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.04.2018, 10:27:39
Haynes/Alfamer-kirja voi olla hyvä olla,ohjeet ja momentit. Jotain mitä asiasta muistan, auto pukille mahdollisimman korkealle, pohjamuovi pois, vetari irti navasta ja narun päähän ettei putoa laatikosta jos olkavarsi käytetään irti(me vaihdettiin napa samalla), alapallo irti, piippuavaimella sai etummaisen tukivarren pultin runkoon irti, vipuvoimalla kun kaikki pultit irti saa tukivarren kolostaan. Hyvään korjaamotapaan kuuluu uudet pultit irroitettujen tilalle. Pyörien suuntaus lopuksi voi olla tarpeen.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: ratkori - 19.04.2018, 22:14:34
Pyörät maassa napapultit irti. Auto pukeille, pohjapanssari pois, pyörät pois, iskari irti alapäästä, koiranluu pois, alapallo irti. Napa pois ja jouseen roikkumaan, samoin vetoakseli. Vetoakselin kanssa ei kannata hosua, sen uudelleen kasaamiseen menee turhaa aikaa. Itsellä AWD jossa toisen puolen tukivarren pultit on turhan kinkkisesti asennettu. Toki lähtevät eikä työkalusorvarin ammattia ole turhaan kehuttu. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Vaihto-osina Moog ja Lesjöfors ovat parhaasta päästä. Myös uretaani puslia löytyy. Samassa yhteydessä kannattaa vilkaista jousien kunto. Niitäkin napsahtelee poikki aina sillon tällön. PS Uudet napapultit kuuluu asentaa joka kerta kun vanhat avataan. Uusien tukivarsien mukana tulee uudet pultit, mutta niiden vaihtamiseen en ole ajatusta uhrannut.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Valmet-20 - 19.04.2018, 22:16:24
Riittää, kun ottaa alapallon irti. Iskaria ja koiranluuta ei tarvi irrottaa.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: volovolla - 19.04.2018, 23:50:49
Sain tuon alfamerin kirjan ja eipä sen mukaankaan tarvihe koskea napapultteihin, jousiin ym. Alapallonivelestä irti ja sitten muut tukivarren pultit irti ja sen pitäis olla siinä. Näkee sitten onko noin yksinkertaista vai onko paikat niin ahtaat että joutuu muutakin purkamaan.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: vikki - 20.04.2018, 07:40:58
Sain tuon alfamerin kirjan ja eipä sen mukaankaan tarvihe koskea napapultteihin, jousiin ym. Alapallonivelestä irti ja sitten muut tukivarren pultit irti ja sen pitäis olla siinä. Näkee sitten onko noin yksinkertaista vai onko paikat niin ahtaat että joutuu muutakin purkamaan.


Aika paljon helpottaa uuden asennusta kylläkin, kun on irti. Joo kyllä kannattaa ostaa kaikkineen heloineen, että ei tarvi sählätä linjauksien kanssa ja ei se homma ihan simppeli ole muutenkaan.  Kulmien säätö saattaa tulla eteen varsinkin jos irrottaa navan.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Kraft - 20.04.2018, 08:27:02
https://www.youtube.com/watch?v=DnwksNuAPaQ | Siinäpä videomuodossa ohje.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: hessua - 25.04.2018, 07:43:05
Tuohon ohjauskulmien säätöönkin on olemassa kelvollinen kotikonsti, jos ei halua korjaamolle lähemmäs satasta maksaa.

Muurarinlankaa ja pukit. Lanka viritetään pukkien väliin edestä taakse napojen keskelle ja mitataan navoista suunta esim. Mauserilla. Sitten vaan mitataan vanteiden reunoilta keskikorkeudelta ja säädetään kulmat jos tarvetta on. Tälleen oon säätäny nyt pari kertaa ja hyvin on onnistunu. Pitää vaan muistaa että esim xc ysikympissä taka-akseli on etuakselia kaposempi joka on huomioitava kun mittaa suuntaa..
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: renee - 06.07.2023, 20:49:45
Vaihdoin tukivarren V70 -05 ja itse kyllä totesin, että kaikkein helpoin tapa on ottaa irti napapultti ja iskaritolppa alapäästä. Ei tarvitse tapella yhtään sen alapallon kanssa. Ne tolpan kaksi pulttia ovat vielä niin hollilla, ettei siinä mene aikaakaan kuin nimeksi. Tämä vain huomiona, kun aika harvoissa ohjevideoissa iskaritolpan alapäätä irrotetaan ja sitten joutuu vääntämään tukivartta ties millä tavoin hiki hatussa. Koiranluuta tai raidetankoa ei tarvitse irrottaa.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.07.2023, 21:00:20
Vaihdoin tukivarren V70 -05 ja itse kyllä totesin, että kaikkein helpoin tapa on ottaa irti napapultti ja iskaritolppa alapäästä. Ei tarvitse tapella yhtään sen alapallon kanssa. Ne tolpan kaksi pulttia ovat vielä niin hollilla, ettei siinä mene aikaakaan kuin nimeksi. Tämä vain huomiona, kun aika harvoissa ohjevideoissa iskaritolpan alapäätä irrotetaan ja sitten joutuu vääntämään tukivartta ties millä tavoin hiki hatussa. Koiranluuta tai raidetankoa ei tarvitse irrottaa.

Tekemällä työkalun (Vidasta sai vinkin), saa alapallon irti ilman hiki hatussa vääntämistä. :juhau: Ei tarvitse purkaa yhtään ylimääräistä.

(https://i.ibb.co/xDSkJHx/20190703-113816.jpg) (https://ibb.co/xDSkJHx)
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: renee - 06.07.2023, 21:33:43
Tekemällä työkalun (Vidasta sai vinkin), saa alapallon irti ilman hiki hatussa vääntämistä. :juhau: Ei tarvitse purkaa yhtään ylimääräistä.

(https://i.ibb.co/xDSkJHx/20190703-113816.jpg) (https://ibb.co/xDSkJHx)
Mietin kiroillessani, että miten ihmeessä homma tehdään oikeaoppisesti, eli kiitos tästä tiedosta. Tosiaan yritin aluksi väännellä ja käännellä ja ties mitä, mutten saanut aikaan kuin kirosanoja.

Toki itse tunkin varassa, joten alla ei tilaa liikoja.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.07.2023, 21:49:26
Mä löin irroitushaarukan alapallon prikan ja tukivarren väliin jos nyt yhtään muistan oikein selittää. Joskus kyllä tehtiin tuo kanssa ketjulla ja kakkosnelosella alfamerin tyyliin. Varmaan vähemmän suuntaus muuttuu kuin iskarin kanssa pelatessa. Napapultti toki aina irti ja vetari työnnetty sisään
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.07.2023, 21:59:52
Mietin kiroillessani, että miten ihmeessä homma tehdään oikeaoppisesti, eli kiitos tästä tiedosta. Tosiaan yritin aluksi väännellä ja käännellä ja ties mitä, mutten saanut aikaan kuin kirosanoja.

Toki itse tunkin varassa, joten alla ei tilaa liikoja.

-H- Tietoa täällä ollaan jakamassa.

Tuo nykyinen P3-alustainen ei sovi kuvan nosturille. Etunavan jouduin irrottamaan laakerin vaihtoa varten. Tein sen rasvamontun päällä nostamalla tunkilla kulman ylös. Tilaa korkeussuunnassa tuo vääntövarsi vaatii vajaan metrin verran. Tietysti sitä voisi kehittää ja tehdä siihen navan jälkeen kulman vaakatasoon. ???
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: renee - 06.07.2023, 22:06:55
Mä löin irroitushaarukan alapallon prikan ja tukivarren väliin jos nyt yhtään muistan oikein selittää. Joskus kyllä tehtiin tuo kanssa ketjulla ja kakkosnelosella alfamerin tyyliin. Varmaan vähemmän suuntaus muuttuu kuin iskarin kanssa pelatessa. Napapultti toki aina irti ja vetari työnnetty sisään
Suuntaus periaatteessa tarvitaan, jos iskaritolppaan koskee, mutta toki myös tukivarren vaihto kaipailee suuntausta sekin, eli tukivarren vaihdossa se ei mielestäni ole kynnys. Lisäksi oma ylemmän pultin camber-säätö on ollut sinänsä helppo, eli se on aina ollut suuntauksen jälkeenkin maksimit sisäänpäin työnnettynä, eli uskallan sen melko huolettomasti avata. Käsittääkseni vain se ylempi pultti sisältää säätöä, en kyllä ole ihan varma, mutta ei tuntuisi alempi klonksuvan lainkaan.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: jak900 - 06.07.2023, 22:50:52
Tuohon alapallon asennukseen ja irroitukseen on helpoin keino vetää kuormaliina toisen puolen tukivarresta ja kiristää liinan, saa pallon irti ja takaisin paikoilleen, ei tarvi erikoistyökaluja mitään / punnertaa pää sinisenä.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: renee - 07.07.2023, 18:00:03
Tuohon alapallon asennukseen ja irroitukseen on helpoin keino vetää kuormaliina toisen puolen tukivarresta ja kiristää liinan, saa pallon irti ja takaisin paikoilleen, ei tarvi erikoistyökaluja mitään / punnertaa pää sinisenä.
Joo, tota yritin, mutta tein vaihtoa mökillä ja sieltä löytyi vain sellaista peukalon levyistä "kuormaliinaa", joka antautui ennen kuin tukivarsi oli lähelläkään tarpeeksi alhaalla. Eli varmasti toimii, mutta pitää olla kunnon välineet eikä leluja.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.07.2023, 18:35:46
Joo, tota yritin, mutta tein vaihtoa mökillä ja sieltä löytyi vain sellaista peukalon levyistä "kuormaliinaa", joka antautui ennen kuin tukivarsi oli lähelläkään tarpeeksi alhaalla. Eli varmasti toimii, mutta pitää olla kunnon välineet eikä leluja.

Kunnon työkaluilla ei tartte leikkiä. Jos pitää autoa pidempään ja laittelee itse, suosittelen tekemään tuollaisen työkalun.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: jak900 - 08.07.2023, 07:00:00
Kuormaliinassa on sekin etu että ei tarvitse saada autoa ylös, niin kuin monessa noissa vipu työkaluissa.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: hespa - 08.07.2023, 10:12:40
Mun mielestä turhaa vääntää ja kääntää väkisin kun helpommallakin pääsee. Volvon koko olka-akseli lähtee kyllä niin helposti ja nopeesti irti että.

Tässä mun työjärjestys ja tapa tehdä.

Auto ylös.

Pyörä pois.

Napapultti auki.

Iskarinpulttien, alapallon ja raidetankonpään kierteiden putsaus ja WD-40 ruiskaus.

Jarrusatula irti ja iskaritorniin roikkuun pikaliinalla.

Alapallon mutteri auki, raidetangon mutteri auki, iskarinpultit auki ja ABS-anturi irti ja jousilautasen päälle odotteleen.

Napa pois. (olka-akseli)

Tukivarsi pois ja uus paikalleen.

Napa ym kilkkeet takasin paikalleen. ->->->->ym.

Tämä kaikki purkaminen sen vuoksi, että tukivarren asennus on NIIN paljon helpompi kun ei tarvi väännättää tukivartta varsinkin etummaisten puslan pulttien kohdalla, eikä tule esim kierrevaurioita niihin etummaisiin pultteihin.(muutaman nähneenä kun on menty murjomaan väärällä tyylillä)

Työaika riippuen kuinka juntturassa paikat on, niin suunnilleen tunnista kahteen.

Plus tietysti riippuen työkaluista ja kokemuksesta.

Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: renee - 08.07.2023, 12:20:08
Yhtenvetona voisi kai todeta, että jos on oikeat työkalut ja tietää miten niitä käytetään, niin mitään ei tarvitse irrottaa, mutta jos on vähänkin epävarma itsestään tai työkaluistaan, niin purkaminen kannattaa, koska siihen ei mene aikaa paljon mitään, vaikka irrottaisi koko olka-akselin niin kuin hespa totesi, ja tämän jälkeen vaihto on todella helppoa.
Otsikko: Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
Kirjoitti: jak900 - 08.07.2023, 16:29:05
Itse en viitsi käyttää aikaa turhien osien irroitteluun, nopein ja suorin tie ja tulostakin syntyy. Monesti noissa ohjeissa mitä nähnyt niin melkein tukivarren irroitus aloitetaan takavalon irroituksella sun moni muu ohje  :D