Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi


Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2942 : 12.10.2018, 16:38:48 »
Onko kokemuksia Ovation 235/55 R 18 kitkarenkaista? Meneekö sarjaan kesärenkaat?
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2943 : 22.10.2018, 10:24:55 »
Testistähän voi suoraan painottaa itselleen tärkeitä asioita ja tehdä myös niiden perustella ostopäätökset.

Kohta voisi jo ruveta miettimään kitkojen heittämistä alle  ;)

On vaarallista heittää kitkat alle nastojen jälkeen , sama vaara on kun hankkii automaattilootalla olevan auton keppivaihteiden sijaan, enää ei ole kerran kokeiltuaan paluuta vanhaan :-)

(Ja jokainenhan maksimoi renkaiden pidon eli ostaa vain testivoittajan kitkat/nastat, kaikki muut hankinnat ovat turvalllisuusriski ja renkaat vaihdetaan uusiin vuosittain (huom. kuluminen ja renkaan kovettuminen) ja ajaa nelivedolla.)

« Viimeksi muokattu: 22.10.2018, 10:30:38 kirjoittanut v6omega »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2944 : 22.10.2018, 10:28:13 »
Tuo on muuten totta (olettaen että testatut kitkat olivat hyvät ja automaatti toimi)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2945 : 22.10.2018, 10:36:49 »
Ei nyt vielä jaksa vaihtaa 235/35R19 kesäkumeja pieniin talvirenkaisiin 225/40R18, ei huvita vielä kitkoja pilata tällä kelillä :D

Noita mukavuusvarusteita on hyvä laittaa samaan listaan "ei manuaalia, ei nastarenkaita", ACC:stä Active Cruise Control en helpolla tule luopumaan.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2946 : 25.10.2018, 17:29:52 »
Ei nyt vielä jaksa vaihtaa 235/35R19 kesäkumeja pieniin talvirenkaisiin 225/40R18, ei huvita vielä kitkoja pilata tällä kelillä :D

Noita mukavuusvarusteita on hyvä laittaa samaan listaan "ei manuaalia, ei nastarenkaita", ACC:stä Active Cruise Control en helpolla tule luopumaan.

Jaa sekö on nykyään mukavuusvaruste kun ei ole pitoa ;D Kantsii ostaa häntäpään kitkat niin mukavuus on suorastaan eufoorista
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa JukkaI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2947 : 26.10.2018, 08:23:20 »
Contin kitkat ainakin näyttävät kestävän ihan kohtuullisesti...
Autolla (V60 -15) ajettu vajaa 120000 km ja alkuperäiset kitkat...



Jukka

Ps. Ne alkuperäiset Pirellin kesärenkaat oli sitten oma lukunsa, kuten tuolla toisessa ketjussa tarinoin...

 

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2948 : 26.10.2018, 14:43:54 »
Contin kitkat ainakin näyttävät kestävän ihan kohtuullisesti...
Autolla (V60 -15) ajettu vajaa 120000 km ja alkuperäiset kitkat...



Jukka

Ps. Ne alkuperäiset Pirellin kesärenkaat oli sitten oma lukunsa, kuten tuolla toisessa ketjussa tarinoin...

Ihan vilpittömästi kysyn (kun en tiedä) että kulutuspinnan syvyydelläkö sitä kitkarenkaiden hyvyyttä vain mitataan? Tuntuisi että pari milliä kun on lähtenyt niin rengas on jo jotain aivan muuta kuin on ollut tehtaalta lähtiessään. Koskaan en ole talvirenkaiden kulutuspintaa mitannut. Vaihtoon menee kun ei ole tarpeeksi pitoa vaikka olisi kuinka paljon pintaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2949 : 26.10.2018, 15:16:11 »
Enpä näe tässäkään väännössä mitään ongelmaa, kun ajaa molemmilla, ihan tarpeen mukaan.

Kumin kulutus vuodessa on kuitenkin vakio, ajoi sitten kuinka monella rengassarjalla tahansa. Onpahan enemmän valinnanvaraa millaista kumia kulloinkin kuluttaa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2950 : 26.10.2018, 15:49:36 »
Enpä näe tässäkään väännössä mitään ongelmaa, kun ajaa molemmilla, ihan tarpeen mukaan.

Kumin kulutus vuodessa on kuitenkin vakio, ajoi sitten kuinka monella rengassarjalla tahansa. Onpahan enemmän valinnanvaraa millaista kumia kulloinkin kuluttaa.

Etenkin talvikäytössä ne vaan kovettuessaan menettää pitoa ajan myötä. Talvinakeilla ei ole hyödyllistä käyttöikää kuin muutama vuosi, jos ei siinä ajassa saa kulutettua niin menee vähän harakoille. Toki jos kilometrimäärä riittää siihen että kuluneisuuden takia joutuu uusimaan ennen kuin kovettuminen alkaa haitata, niin siitä vain.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2951 : 26.10.2018, 16:20:22 »
On vaarallista heittää kitkat alle nastojen jälkeen , sama vaara on kun hankkii automaattilootalla olevan auton keppivaihteiden sijaan, enää ei ole kerran kokeiltuaan paluuta vanhaan :-)

(Ja jokainenhan maksimoi renkaiden pidon eli ostaa vain testivoittajan kitkat/nastat, kaikki muut hankinnat ovat turvalllisuusriski ja renkaat vaihdetaan uusiin vuosittain (huom. kuluminen ja renkaan kovettuminen) ja ajaa nelivedolla.)


Mikä riskin on heittää kesärenkaiden jälkeen kitkat alle? Tänään kun katsoi noita tötöilijöitä, niin olisiko kannattanut edes ne "jotkut" talvirenkaat heittää alle eikä lähteä, niillä perkeleen kesärenkailla yrittämään liikenteeseen?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2952 : 26.10.2018, 16:21:24 »
Etenkin talvikäytössä ne vaan kovettuessaan menettää pitoa ajan myötä. Talvinakeilla ei ole hyödyllistä käyttöikää kuin muutama vuosi, jos ei siinä ajassa saa kulutettua niin menee vähän harakoille. Toki jos kilometrimäärä riittää siihen että kuluneisuuden takia joutuu uusimaan ennen kuin kovettuminen alkaa haitata, niin siitä vain.

Tapauskohtaistahan tämä toki on. Ja varsinkin jos kokee ettei pysty/kykene/uskalla liikennöidä yli parivuotiailla renkailla niin sitten pitää uusia niitä parhaiksi katsomiaan renkaita ja puolustella valintaansa hamaan tappiin asti.

Mutta pointti oli ettei nykyään luulisi kolmannen vannesarjan hinnan olevan niin merkittävä etteikö voisi ajella kulloisiinkin olosuhteisiin parhaiten soveltuvilla renkailla.

Itse olen huomannut, että kitkarenkailla on monessa kohtaa paikkansa, mutta on mukava heittää piikit alle silloin kun niille tuntee olevan tilausta.

Eli karkeasti kesä-välikeli-keskitalvi-välikeli...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2953 : 26.10.2018, 16:52:04 »
Tapauskohtaistahan tämä toki on. Ja varsinkin jos kokee ettei pysty/kykene/uskalla liikennöidä yli parivuotiailla renkailla niin sitten pitää uusia niitä parhaiksi katsomiaan renkaita ja puolustella valintaansa hamaan tappiin asti.

Mutta pointti oli ettei nykyään luulisi kolmannen vannesarjan hinnan olevan niin merkittävä etteikö voisi ajella kulloisiinkin olosuhteisiin parhaiten soveltuvilla renkailla.

Vanteita nyt saa viidelläkympillä, jos haluaa pelleillä ajaa. Mulla taitas kolmannet vanteet maksaa lähemmä tonnia kappale.

Kokemus kertoo että kolmantena talvena alkaa kitkat mennä saippuapaloiksi kylmässä, useammalla sarjalla todettu. Kyllä niillä hengissä selvis mutta ei ollut pito enää hyvä. Kyllähän ne jotkut oman elämänsä kimiräikköset "uskaltaa" ajaa nollan millin urasyvyyksillä sadekelissä, onnettomuusriski on sitten jotain järjetöntä.

Kukin tavallaan, itse en viittis kovin monta kertaa talvessa veivata renkaita eestaas. Asia tietenkin helpottuu kun on kunnon talvi alusta loppuun eikä välillä yhtäkkiä kesäkeli.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2954 : 26.10.2018, 17:12:19 »
Kukin tavallaan, itse en viittis kovin monta kertaa talvessa veivata renkaita eestaas.

Juuri näin. Enpä näe tarvetta jahruta jonkun kanssa joka omasta mielestä ajattelee "väärin".

"Pakollinenkin" renkaanvaihto kahdesti vuoteen tuntuu olevan joillekkin niin ylitsepääsemätön haaste että mitäpä tuosta sen enempää.

Asia tietenkin helpottuu kun on kunnon talvi alusta loppuun eikä välillä yhtäkkiä kesäkeli.

Harvoinpa se kesä talveksi muuttuu yhdessä yössä. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo