Kulkukoira  Proturbo

Itse tehty painekotelu/plenumi, kunnon säätö kahdella CD175 kaasuttimella.

  • 0 Vastauksia
  • 2227 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Niin, olen teettämässä Strömbergin takalaippoja OSAO:lla, joka lienee oikeasti ihan vaan Oulun amis. Nämä takalaipat hitsataan sitten toisiinsa kolmen millin teräspellistä siten että laipat on kiinni kaasuttimissa, jolloin laipat säilyy suorassa. Painekotelon tekemisen loppupuolella tiivistyspinnat voidaan tarvittaessa jyrsiä varmasti tasoon. Laipat kaasuttimien taakse tulee olemaan 6mm teräslevyä.

Eli kaasuttimien puoleiselle sivulle tulee painava, noin 30 *9 cm laippa, niin siksipä loppu painekotelo tehdään kevyestä suurlujuusteräksestä.
Millin paksuinen suurlujuusteräs on suurinpirtein yhtä painavaa kuin 4-5mm alsa, mutta sitä pystyy rälläköimään, joskaan ei oikein sitä pysty taivuttamaan, joten kaikki missä on vähänkin radiusta tehdään hieman pehmeämmästä teräspellistä, kuitenkin pinta-alaltaan suuret kappaleet, kuten plenumin päällys ja pohja tehdään jäykimmästä teräspellistä mitä Oulun kaupungista saa. Isäukko teki kuorma-autoon sellaiset laidat kun olin pieni, ehkä 12vuotias, nythän olen jo neljäkymmentä, mutta muistan, kun se teki sellaiset laidat risukärryyn 1.25mm suurlujuusteräksestä ja käski vetää lekalla täysiä profiloituun peltilevyyn kärryn kyljessä, noh ei muuta ku kymmenen kilon leka metrin varrella ja teinin voimilla kuorma-auton laitaan, niin eihän siihen tullut edes lommoa, eikä tullut vaikka aikuisetkin niitä takoivatkin. Se tavara on hyvin vääntöjäykkää eikä sitä esimerkiksi voi juurikaan särmätä, toki se hydrauliikan avulla taipuu, mutta se murtuu ennen kuin vääntyy, kaikki pyöreät osat tehdään tavallisesta pellistä, koska niissä on radiusta ja ne on suhteellisen kapeita suikaleita, ne kyllä kestää paineenvaihtelut. Nuo isot pohja ja kansi tehdään semmoisesta tavarasta että vaikka olisi painetta viis kiloa, niin levy ei taipuisi. Mutta mutta, sitä pystyy kuitenkin rälläköimään ja hitsaamaan normimigillä, mikä on erinomaisen hyvä asia, alsahitsiä mulla ei ole, enkä oikeastaan edes tunne ketään, jolla olisi, niin nyt saadaan suurinpirtein samaan painoon plenumi, mitä siitä olisi tullut, jos se olisi tehty ~5mm alsasta. Semmoisia pieniä käsittelyvaikeuksiahan siinä tulee, koska sitä ei voida porata, niin plenumin takaosan pultinreiätkin joudutaan tekemään 2cm*2cm paloista normaalia teräspeltiä, jotka sitten sepitetään siihen plenumiin kiinni. Muutenkin tämän mallinen plenumi, minkä teen on muodoltaan hyvin paljon monimuotoisempi, mitä ne pitkulaiset vähän päätä kohti kaventuvat palkit. Ihan siitä syystä, jotta häirittäisiin virtauksia mahdollisimman vähän, plenumi kasataankin siten, että se on ns.valmis muuten, ja joka kolo ja pyöristys on sepitetty ja hiottu muotoon. Niin sitten vasta hitsataan se kansilevy siihen kiinni.

Tein oikein paintilla havainnekuvat, tommosia teräspeltisiä imutorvia sai oikeassa koossa 30€:lla sopivasti parin.

Tässäpä hieno paint -kuva.


Tämmöinen olisi ikäänkuin hakusessa, muttei kuitenkaan ihan samanlainen, vaan ns. isompi tuosta paksuimmasta kohdastaan



Tässä on pari havainnekuvaa ihan optimeista plenumeista.





Ja vielä yksi tosi hieno kuva, joka on jo melkein sellainen mitä ajan takaa.
Tässä on halkaistu bmw:n v10, jossa on jotain samaa myös mitä aattelin ite tehä.


« Viimeksi muokattu: 07.10.2018, 12:01:56 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

 

Proturbo  Autodiagnoosi