Samppasport  Futurez

200 sarjalaiseen etupuskuri, pienellä korkeuden muutoksella.

  • 7 Vastauksia
  • 2497 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Onko joku kenties tehnyt isopuskuriseen 240 Volvoon etupuskuria/muotopaneelia, joka olisi muuten alkuperäisen muotoinen, mutta se lippa ulottuisi kolmisen senttiä lähemmäs maata.

Itsellä kun tulee Volvoon eteen ja taakse lasikuitupuskurit orgis harkkojen tilalle. Teen ensin muotit suoraan puskurin päälle, ja sitten laminoin itse puskurin sinne muottiin ja niin ees päin, ajattelin laminoida kiinityslevyt, joissa pultit sinne puskurin rakenteeseen, jotta sen saisi orgis paikalle.

Puskurin päällä olevat listathan ei kiinnity itse puskuriin, joten ne voi jättää lopuksi paikoilleen.

Taakse olisi tarkoitus muotoilla takakulmat suoraan pellistä siten että se pöljä kuppi poistuu.

Takapuskurinkin teen lasikuidusta, molemmat puskurit teen ihan keventämisen takia, joten tämä ei varsinaisesti tänne kuulu, mutta ajattelin että jos joku olisi ollut niin hullu että olisi tehnyt korisarjan tynkää isopuskuriseen.

Mun korisarja on itsetehdyt helmat, jotka jatkuu aikalailla oven linjaa pitkin kymmenisen senttiä suorana maata kohden, ja siitä ne taittuu sitten kiinni sisähelmaan. Toinen juttu on että tekee niille takapateille pellistä samanlaisen tyyliset linjat, helmat tehdään vahvistuksen vuoksi ja ne tehdään 2mm pellistä takaosan pellit voi tehdä 0.75mm pellistä.

Mitä muuten luulette paljonko isopuskurisen 240sen puskurit painaa, kun mun pitäisi autoa keventää keulasta hyvin paljon, jotta tulisi kompensoitua turbon mukana tuleva paino.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Kuinka helvetin ison turbon meinasit asentaa, jos sen painosta tulee ongelma?

Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Tuleehan sitä painoa äkkiä turbosta, coolerista, sarjoista ja ahtoputkistosta varmaan parisen kymmentä kiloa. Kuoleentuu tosin sillä että vaihtaa ne kommandopuskurit uudemman mallisiin.  :) Tuskin menee niin kulmapainojen hieromiseksi, korvaa sen lisääntyneen painon sitten paineella  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Kuinka helvetin ison turbon meinasit asentaa, jos sen painosta tulee ongelma?

Gt35 3582, riittää sinne 400-600hp hyvällä kannella ja oikealla nokalla.
Kyllä sitä painoa saa vähän vahtia, jos ei meinaa oikeen keulapainoista autoa tehdä, minkälaista minä en ainakaan halua.
Kun välijäähdytinkin painaa, 8.5 kiloa tai paunaa, en tiedä minä yksikkönä tuo mitshimoto oikeen ilmoittaa painonsa, pituudet on ainakin tuumina, ja se välijäähykin tulee ihan eteen, reilusti etuakselin etupuolelle, tommoset heikentää ajokaytöstä, jopa ihan oikeastikin, ahtoputketkin painaa kuitenkin jonkinverran. Pakosarja tuskin painaa kovin paljon enemmän ku vakio valusarja, mutta kyllä iso ahdinkin painaa jo 15kg ja iso downpipe kun tulee, niin painoa tulee vaan lisää. Eikä sitä oikein muuten saa pois muuta kuin tulipellin äänieristyksen vaihtaminen suihkutettavaan massaan, jota autohifistit käyttää (tarvii alumiinisen lämpösuojan Dp:n kohdille), siitä lähtee ehkä 5kg, konepellistä ehkä 20kg, puskurit pois kokonaan ja muotopaneelit tilalle, lähtee ehkä kymmenisen kiloa, eli yhteensä 5+20+10 eli 35kg, joka voi helpostikin ahtamisesta tulla.

Passaako sitten muuten suoraan uudemman volvon puskurit tuohon, ja käykö ne yksiin noihin lirpakkeisiin, mitkä tulee puskurin ja korin väliin.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Akkukin kannattaa konttiin siirtää, jos noinkin tarkka on tuon painon kanssa.

Kehtaisin väittää, ettei tommonen painoero vielä tunnu ajossa, mutta varmaksi en sano.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Joo, akku menee konttiin, kontin pohjalevyt vaihdetaan 0.5mm levyyn ainakin varapyöräkoteloiden kohdalta ja tehdään ne kotelot järkevämmän malliseksi ja samalla ne kevenee, ostan kevyemmän akunkin, jo sadan kilon painoero on kuitenkin kymmenisen prosenttia, se on sama kuin jos laittaisi 10% tehokkaammat jarrut, 10% tehokkaamman moottorin, 10% jäykemmän alustan, 10% jäykemmät iskarit ja vakaajat, u name it. Kaikki paranee. Pitää tuon kontin kohdallakin katsoa, missä runkopalkit kulkevat ja leikata peltiä pois runkopalkkien välistä kuitenkin siten, että jättää aina sen 5cm sitä paksumpaakin peltiä sinne, uuden sinkityn ja vahvistuspokatun kontin lattian sitten vaan tulppahitsillä kiinni, näin kun toimii joka paikassa missä vain voi, voisi saada jopa 30-40kg pois, sitä jäykkyyttä saa lisää kun vaan kanttaa jonkunlaista profiilia uusiin levyihin, voi käyttää sinkittyä peltiä, niin eipähän sitten ruostukkaan.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Joo lueskelin tota sun projektipäiväkirjaa, tommoseen nyt voi jo vähän tarkemmin noita painoja mietiskellä
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Kyllä niitä pitää miettiä, coolerikin on oikeasti tosi painava, verrattuna entisen turbovolvon intercoolerin, joka oli volvon alkuperäinen ei painanut kuin kolmanneksen tuon painosta, vaikka on tuo aika iso ja jäähdyttää varmasti hyvin.

Kun mä mietin jo että teen plenumin alumiinista+hiilikuidusta.
Lisäksi tehostinta ei tule, puskurien tilalle tulee vaan puskurin muovit, puskuriin tulevat rautaputket otetaan pois ja korvataan hiilikuituputkella, 30mm putki ei oo noin lyhyinä pätkinä edes kallista. Lasikuituinen konepelti rallilukoilla säästää aika paljon painoa, ja saranatkin painaa kilon pari, samoin töötit pitää korvata yhdellä pienellä. Pakosarja painaa samanverran ku orgiskin, mutta kyllä turbo sen 10kiloa ainakin painaa, hukkaportti ja dumppikin painaa yhteensä kilon.

Eli aikalailla +-0 tilanteeseen jäädään, sitten saisi vielä muutaman kilon pois ku laittaisi rx7:n alumiinijarrut ja putkitukivarret.

Auton sisältä sitten saakin sen sadan kilon vähennyksen, joku näitä oli jossain nettisivuilla oikein punninnutkin ja etupenkit painaa 25kg kappale takapenkki on 10kg ja selkänoja saman, tästä tulee jo 70kg, sitten kaikki äänieristysmatot ja massat pois niin ollaan 90:ssä kilossa, sitten hattuhylly pois ja takapenkin takana oleva levy pois ja putkiristikkorakenteet tilalle, siitä saisi 5kg, sitten takajalkatilojen lattia 0.75mm peltiä, siinä säästäisi ainakin 5kg, pyöränkaaretkin kun vaihtaa 0.5mm sinkittyyn peltiin lähtee varmaan 10kg painoa jne jne.

Ja penkeiksi 7kg painavat kuppipenkit ja takapenkeiksi ei mitään.

 

Samppasport  Futurez