Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Moottorikelkkailu

  • 259 Vastauksia
  • 98613 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #75 : 05.02.2015, 10:11:56 »
Reissu ja remontti.  8)

No nykysen kelkan myötä on vähän alkanu varoo jo.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #76 : 06.02.2015, 10:54:44 »
Eilen tuli käytyä tuuppaamassa Kurussa reilu 50kilsaa. Ei ollut kukaan ajanu tampparin jälkeen, oli pikkaisen hienoa baanaa painaa menemään. Melkoista harjottelua toi pystystä ajettavan hallitseminen kyllä on, viimeks ajanu maasta-ajettavalla lynx endurolla jota ei saanut kippaamaan millään, tuon oman skippaduun heitin eilen kaks kertaa kyljelleen kun yritin tehdä tiukkaa u-käännöstä tiellä. Mutta tällä kertaa ei kelkassa tuntunut olevan mitään vikaa, ja tosiaan seuraavaa reissua varten ei tartte kuin tankata. Takapukin jousta voisi löysentää, oli ihan helvetin raskas kääntää...
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #77 : 06.02.2015, 23:11:26 »
käväsin alustahuollon jäliltä 30km venyttämässä rannetta, osaa olla makkea kulkunen compo tuo 440/800, sattunu voimalinja presiis, eka kelkka joka opettaa jo nöyryyttä mutkassa :) on tuo vaan voimia vieväki kyllä, ois 600cc paljo "nsutiskeluun" sopivampi. vaa se voiman tunne ku antaa kaasua <3
LH&ostrich

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #78 : 07.02.2015, 19:54:58 »
Takapukin jousta voisi löysentää, oli ihan helvetin raskas kääntää...

Eihän etupukin remmejä ole kiritty vakiosta, niitä vähän löysäämällä saa äkkiä suksipainetta vähenenttyä.
Tai powderprot suksina? Loisto sukset, mutta agressiiviset... Sopivasti höyläämällä/modaamalla saa vähän tuota leikkaavuutta vähemmälle.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13565
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #79 : 07.02.2015, 19:57:26 »
Jäi tänä vuonna kelkkailematta... koetin mä käyntiin vedellä mutta tankiss niin paljon vettä ja muuta surkeutta että ei se jaksanut käynnistyä... olis pitänyt ajaa tankki kuivaksi kun veivät talliin sen porukoilla...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #80 : 08.02.2015, 00:58:15 »
Eihän etupukin remmejä ole kiritty vakiosta, niitä vähän löysäämällä saa äkkiä suksipainetta vähenenttyä.
Tai powderprot suksina? Loisto sukset, mutta agressiiviset... Sopivasti höyläämällä/modaamalla saa vähän tuota leikkaavuutta vähemmälle.

Etupukin remmi ei otaollenkaan vastaan, kun kelkka on ilmassa ja etupukin iskari on ulkona on remmi hivenen löysällä. Mutta jos sen vetäsee seuraavaan reikään niin se vetää aikalailla kasaan sitä etupukkia. Powder proot sielläon suksina, haukkaavat niin helvetisti.

Mutta saattoi vaikuttaa myös sellainen homma että etupukki oli napsahtanu irtipoikki iskarin yläpään korvakkeen juuresta :P... Löysäilin hakajousia päivällä ennen lähtöä ja rupesin ihmettelemään kun etupukin iskarin lisäsäiliö oli ottanu telaan kiinni. Perkele pukki poikki. Sitte meni par tuntia leipoessa että sai vehkeet nippuun ja etupukin vahvisteltua "äkkiä".

Äsken käytiin työntään 160kilsaa (kuru-kihniö-kuru, poikettii myös pyhäniemessä kahvilla). Jumalauta että on miehestä mehut pihalla. Ja polvinivelet huutaa hoosiannaa. Ainoo isompi tapahtuma matkalla taisi olla kun kaverin lynxin etusuksen kuningaspultti pyrki pihalle. Oli mutteri tippunu johonkin, sitä sitten pilkkosen pimeässä leivottiin kasaan. Varamutteri löytyi suksen yhdestä kiinnityspultista, suksi pysyi kahella kiinni, mutta ilman kuningaspulttia se suksi ei pysy  :P

Kyllä se edelleenkin on raskas kääntää, hakajouset on ny 2-asennossa. Niinkauan kun kunto kesti oli mukava ajaa, vaikka lynxmiehille jäinkin auttamatta jokaisen tienylityksen välissä. Mutta parempi ajella omaan tahtiin ja hakea tuntumaa, kuin vetää hampaat irvessä ittensä petäjään. Voisihan se vähän auttaa tuota ajamista jos olisi edes 20kg kevyempi :buck2:. Ja olisi harrastanut muutakin liikuntaa kuin vain kaljatuopin nostelua. Onpahan ny tavotetta kesäks ;D
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #81 : 08.02.2015, 10:14:26 »
Jos kurussa tulee kelkan kans ongelmia, niin asustelen nykyään tässä seon takapuolella josta reitti lähtee :)

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #82 : 08.02.2015, 10:23:04 »
Etupukin remmi ei otaollenkaan vastaan, kun kelkka on ilmassa ja etupukin iskari on ulkona on remmi hivenen löysällä. Mutta jos sen vetäsee seuraavaan reikään niin se vetää aikalailla kasaan sitä etupukkia. Powder proot sielläon suksina, haukkaavat niin helvetisti.

Mutta saattoi vaikuttaa myös sellainen homma että etupukki oli napsahtanu irtipoikki iskarin yläpään korvakkeen juuresta :P... Löysäilin hakajousia päivällä ennen lähtöä ja rupesin ihmettelemään kun etupukin iskarin lisäsäiliö oli ottanu telaan kiinni. Perkele pukki poikki. Sitte meni par tuntia leipoessa että sai vehkeet nippuun ja etupukin vahvisteltua "äkkiä".

Äsken käytiin työntään 160kilsaa (kuru-kihniö-kuru, poikettii myös pyhäniemessä kahvilla). Jumalauta että on miehestä mehut pihalla. Ja polvinivelet huutaa hoosiannaa. Ainoo isompi tapahtuma matkalla taisi olla kun kaverin lynxin etusuksen kuningaspultti pyrki pihalle. Oli mutteri tippunu johonkin, sitä sitten pilkkosen pimeässä leivottiin kasaan. Varamutteri löytyi suksen yhdestä kiinnityspultista, suksi pysyi kahella kiinni, mutta ilman kuningaspulttia se suksi ei pysy  :P

Kyllä se edelleenkin on raskas kääntää, hakajouset on ny 2-asennossa. Niinkauan kun kunto kesti oli mukava ajaa, vaikka lynxmiehille jäinkin auttamatta jokaisen tienylityksen välissä. Mutta parempi ajella omaan tahtiin ja hakea tuntumaa, kuin vetää hampaat irvessä ittensä petäjään. Voisihan se vähän auttaa tuota ajamista jos olisi edes 20kg kevyempi :buck2:. Ja olisi harrastanut muutakin liikuntaa kuin vain kaljatuopin nostelua. Onpahan ny tavotetta kesäks ;D
Kokeile löysätä etupään jousia löyhemmälle ja kirraa etupukkia, suksipaine vähenee. lisäksi haritus 2-4mm, vakion ohjearvo revillä 4mm vaan itellä pelaa powderilla 2mm. perusarvot on etujouset 6mm esijännitystä, etupukki 6mm ja takapään hakaset asentoon 2, nuista sitten haet kohilleen.

Edit: nuo esijännitys arvot on mxz 440x malliin, eli voi olla sdi:ssä eri, mutta suuntaa antaa. eli jouset ei kuulu olla lähtökohtasesti kovin älyttömän tiukalla
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015, 10:41:47 kirjoittanut 252R »
LH&ostrich

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #83 : 08.02.2015, 11:27:27 »
Hyvää tietoa, jahka tässä kykenee nousemaan sängystä täytyy mennä pajattaan. Onko haritus mitattuna suksien etu- ja takakärjistä vai jollain tietyllä etäisyydellä suksesta? Yritin etsiä noita skippaduun vakio-arvoja jousien esiliristykselle mutta ei niitä mistään vastaan tullut. Eiköhän noilla pääse alkuun. Mulla on ny etujousissa aikas paljon esipänniä, kun ne etutukivarret oli melki vaakatasossa vaikka ei ollu kuskiakaan päällä, ja vertailtiin lynxeihin joissa etutukivarret oli kunnolla kulmassa
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #84 : 09.02.2015, 21:41:44 »
löysää sillon suksia ja kirraa etupukkia. ite oon harituksen mitannu aina ohjainraudan pulttien nokasta tms varmasta paikasta. mulla seisoo revi ihan ryhdissään nuillakin arvoilla, toki kisakamppeessa jäykemmät jouset, mutta lähtökohtasesti etupukki kannattelee myös keulaa, ei pelkät etujouset. taka hakasjouset on vähä huonot nuissa, varsinki jos ne ns. kantikkaat, kuoleutuu äkkiä. vanhan mallin pyöreä hakanen on kestävempi
LH&ostrich

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #85 : 13.02.2015, 08:04:06 »
Kattelin että 5mm on haritusta kun mittaa suksen kuningaspultin molemmin puolin 25cm päästä. Löysäilin etujousia ja kirrasin etupukkia. Katotaa mitä tulee.

Tossa edellisen reissun jäljiltä huomasin että kaasuvaijeri on kaasukahvan päästä rispaantunut melkein poikki. Uutta tilaukseen ja tampereen fixtremeltä tuli tieto että tarvikevaijeri 31e ja saa parissa päivässä. Eilen menin hakemaan ja vääränlainen vaijerihan sieltä tuli. Ostin sit orkkiksen, taas paloi 90e tähänkin harrastukseen (kilometrihinta tällä hetkellä liikkuu siellä 17e kieppeillä kun ei oteta varustehintoja mukaan).

Mutta voihan jumalauta että on kanadalainen insinööri tehnyt tuosta vaijerinvaihdosta sadistisen toimenpiteen >:( >:(. En tiedä miten porukka on öljypumpun vaijeria vaihdellu, mutta itselläni siihen meni varmaan nelisen tuntia pelkästään sen vaijerin irrottamiseen ja kiinnittämiseen siihen pumpun linkkuun. Lisäksi kaikki läppärunkojen purkamiset päälle... Ja nyt on rystyset auki. Enemmän tosin ihmettelen etten illalla vetäny ranteita auki.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #86 : 13.02.2015, 17:20:20 »
joo tuo vaijerin vaihto on oikeastikki melkein kelkan vaihtoon oikeuttava vika, ite ajattelin että säätää näppäsen öljypumpun vaijerin tiukkuuden kohilleen, kysäsin kaverilta neuvoa nii alotti sillä "et purahan kone pöydälle ja sitte..." tuo on v-mäinen paikka rempalle tuossa revissä
LH&ostrich

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #87 : 13.02.2015, 18:57:59 »
Tossa ölppäpumpun vaijerissa on säätö puolessavälissä vaijeria, ei onneks tartte säätää siellä ahtaassa raossa. Kun purkaa änkkärin irti niin se säätöpulikka löytyy sellaisen pehmusteasian takaa. Tosin mistään en löytäny järkeviä säätöohjeita, laitoin ens hätään samaan mittaan vanhan vaijerin kanssa...

Ens viikolla vesannolle torvettaan, toivottavasti on lunta...
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #88 : 13.02.2015, 20:06:50 »
mulla ei oo tuossa 440/800 modissa, lohkon kupeella koneen alla  :-[ täällä oulunseudulla lumenpinta tipahti kovasti ja hanki on kivikova, sais nyt sataa vähä lunta ettei liu-ut sula ja kieitä tuo kikotin. tuossa race mallissa on pikku jäähyt tunnelissa nii lämpiää vähä tuhan helposta.
LH&ostrich

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #89 : 15.02.2015, 20:26:24 »
86km tuli taas skippaduun mittariin. Noista tosin 30kilsaa ajoin kaverin 2012 Lynxillä, jossa 3300pps telasto. Voihan helvetti että oli makea peli päästellä, ei tuntunu patikko missään skippaduuhun verrattuna. Tosin lynssi puski mutkissa helvetisti, siihen tottu kyllä nopeasti. Kaveri taas valitteli että kädet väsyy skippaduun puikoissa heti kun on niin helvetin raskas kääntää ja joutuu koko ajan ajamaan. Vaikka kaasulla nostaakin sitten sukset taivaaseen.

Ruvettiin tuossa spekuloimaan, josko tuo skippaduun etupukkiin tungettu RS:n iskari on lyhyempi kuin ton orkkis etupukin iskari. Kun kerran kelkka pukille nostettuna on rajoitinremmi aivan löysällä, voisi kuvitella että sieltä puuttuu iskua jonninverran -> suksipaineet sen takia taivaissa. Ihan perseestä vaan etsiä että mitä kaikkia eroja räsäsen alustassa on tavalliseen. Siellähän saattaa olla se etupukki erilaisella geometrialla, etupukki kiinni rungossa eri kohtaa, tai sitten liukurungoissa on eroa tuon etupukin alapään kiinnityspaikassa.

Aattelin ennen vesannonreissua purkaa alustan alta pois ja katsoa saisiko tuolla iskarilla enemmän joustoa etupukille, ja etenkin saisiko tuon seisomaan terhakammin sen etupukin varassa. Lattaraudalla ja hitsikoneella noita on ennenkin pilattu  ;D.

Jos ens kauden alussa on rahaa marssin kyllä kauppaan ja teen vaihdot tuollaiseen lynssiin. Jos ei ala skippaduun ajo-ominaisuudet paraneen.

Edit: kulutuksista sen verran että edellisellä 160kilsan pätkällä skippaduu oli vienyt 24,5L, kaverin e-tec lynxi vei samalla matkalla 27 ja risat.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

 

Proturbo  Autodiagnoosi