Ateho  Elekma

Moottorikelkkailu

  • 259 Vastauksia
  • 98747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #90 : 15.02.2015, 23:13:41 »
Joku varaosakuvasto vois olla hyvä paikka katella iskareiden mittoja, eli minkä mittaista tarvike keppiä myyvät mihinki alustaan...

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #91 : 19.02.2015, 21:11:57 »
saman pituset on etupukin kepit ainaki äkkiseltään kun pengoin, onko sulla takapukissa clikkeriä? etupukissa pitäs olla jos rs etupukin iskari. lueppa tuo : http://htsuksee.fi/moottorikelkan-alustan-saatovinkit/
elikkä se alusta on monen tekijän summa, onko sulla esim keulimisen estopalikat tallella? jos nuo puuttuu niin tekee ajamisesta tosi keulivaa. luulen että etupukin remmi ei oo vakio jos ei kiri missää asennossa.
Edit: tuolla kans keskustelua aiheesta http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=7503.195

iskarien simmitys on kans avainasemassa, elikkä onko miten säädetty, itellä on nyt ns, vainionpään enskasimmi, tuohon löytyy kartat melko monelta iskarinhuoltajalta, on pintaherkkä mutta kestää kovaaki kyytiä, ite painan kelkkaromuineen n, 110kg ja ei saa pohjaan kovassakaan menossa ja pystyy vielä ns. kruisailemaanki ilman että nakkaa kyytistä.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015, 21:20:40 kirjoittanut 252R »
LH&ostrich

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3352
  • Nonnih!
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #92 : 19.02.2015, 21:40:28 »
Perhana ku ei tuo yammu käy tyhjäkäyntiä eikä kaasuun kestä koskia. Huomenna haen uuden bensapumpun ku tuo nykynen on vähintääki arvelluttava. Tulpatki häätyy vaihtaa ku oli mustunee, niin halvat että sama vaihtaa uusiin. Sais ees sen verran liikkuun huomenna ettei tarttis työntää kärrylle. Lähen sen kaa siurualle isännän luo niin saa se korjara apuna jos ei ala toimiin.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #93 : 19.02.2015, 23:11:08 »
Ku htsuksee jo linkattiin niin täytyy vielä kehua Heikkiä iskarin huoltajana/shimmittäjänä. Positiivisia kokemuksia löytyy, viimeeksi viime talvena Pollesta keppejä huollatin.

Tulpista olen ennenki täällä kertonu, mutta NGK:n tilalle kannattaa hankkia Championit, ainakin 440 Revissä jäi tulppasulkeiset tuolla historiaan (ennen kerran viikossa, noilla kerran talvessa, kisakireä kylmä kone oli hanakka "tuhoamaan" tulppia).

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3352
  • Nonnih!
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #94 : 21.02.2015, 16:56:46 »
Ai että oli mukava päästellä ku saatiin CS kuntoon. Yllättävän hyvin liikkuu vaikkon vaan 350cc kone. Yhen Kerran kaivoin itteni kiinni ojanylityksessä  :2funny:

Onneksi isäntä tuli ja sillä oli lapio mukana, tuossakun ei oo oikeen paikkaa lapiolle. :/
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #95 : 22.02.2015, 17:06:05 »
saman pituset on etupukin kepit ainaki äkkiseltään kun pengoin, onko sulla takapukissa clikkeriä? etupukissa pitäs olla jos rs etupukin iskari. lueppa tuo : http://htsuksee.fi/moottorikelkan-alustan-saatovinkit/
elikkä se alusta on monen tekijän summa, onko sulla esim keulimisen estopalikat tallella? jos nuo puuttuu niin tekee ajamisesta tosi keulivaa. luulen että etupukin remmi ei oo vakio jos ei kiri missää asennossa.
Edit: tuolla kans keskustelua aiheesta http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=7503.195

iskarien simmitys on kans avainasemassa, elikkä onko miten säädetty, itellä on nyt ns, vainionpään enskasimmi, tuohon löytyy kartat melko monelta iskarinhuoltajalta, on pintaherkkä mutta kestää kovaaki kyytiä, ite painan kelkkaromuineen n, 110kg ja ei saa pohjaan kovassakaan menossa ja pystyy vielä ns. kruisailemaanki ilman että nakkaa kyytistä.

Takapukissa on vakio kiiinteellä säiliöllä oleva klikkeri-iskari.

Missähän mallissa ne toiset reijät etupukin runkokiinnitykseen on käytössä? Se etupukin runkokiinnitys siirtyis ne reijät läpi poraamalla pari senttiä taaksepäin ja sentin alaspäin. Saattas pukata etupäätä sen verran alaspäin että sais painoa enemmä etupukin varaan ja keulaa keveämmäks. Nyt kun olen tasamaalla kelkan selässä on etutukivarret kokolailla vaakatasossa. Ei o kauheesti joustoa jälellä.

Tää viikonloppu on köttyytetty menemään Vesannolla. Perjantaina 230km, eilen 148km ja tänää vähä palauttavaa ajelua n.70km. Ihan hyvä viikonloppu, tosin ajoin oikeen alatukivarren johonkin romukasaan vekille. Pitänee vähä tsekata aurauskulmia, josko tuo loppukauden menis. Vaihdella si ennenkö vie vaihtokelkkariviin ;D...
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #96 : 24.02.2015, 03:20:07 »
Geometriat menee vaan luultavasti huonompaan suuntaan jos siirtelet+suksipaine kasvaa. Etupukkiin kantavampaa jousta tai sitte takaa esaria pois jos vaan pystyy. Mitkä sukset sulla on alla?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #97 : 24.02.2015, 08:08:40 »
Niinhän tuo voipi olla. Eilen revin telaston irti, oli taas etupukki poikki. Ei se kuitenkaan iskari pohjaa vaan ottaa ensin pohjaanlyöntikumeihin. Otin yhen hypyn viikonloppuna suoraan vastapattiin ja kaikki joustot pohjaan ja kypärä stongaan, varmaan tuossa napsahtanu. Sitä mitä kuvia intternetistä olen katselut niin järjestäen kaikki xp koppaset skippadoot on keula terhakkaammin pystyssä. Ja jos porukan nestori joka ajeli rx warrior jampilla oli sitä mieltä että skippadoo on karmean raskas ajaa niin kai siinä jotakin pielessä on :D

Alla on powderproot. Näky olevan raudan molemmin puolin ne kannakset höylätty pois.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #98 : 24.02.2015, 09:57:25 »
Ite olen tykännyt aina mieluummin liian kovasta kuin liian pehmeästä alustasta. Ehkä tuon vuoksi on säästynyt alustan hitsailuilta. Jos joka reissulla menee reippaasti pohjaan asti iskut niin rohkeasti vaan jäykempää simmiä tai jämerämpää keppiä alle. Pohjata saa ja pitää, mutta silleen "sievästi/pehmeästi" (miten tuon nyt kuvailisi), ei rymähtämällä reippaasti.

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #99 : 24.02.2015, 10:48:59 »
Siitä tykkäsinkin kaverin lynessä kun se on pinnasta pehmeä muttei sellaista pattia omalla ajolla löytynytkään millä sen pohjaan sais. Ja kaveri oli sen säätänyt omalle 75kg+kelkkakamat massalle passeliks

Skeidan alustassa on ihan onneton tuo etupukin jousi vaikka paksuuksien mukaan on muka räsäsestä, toki en tiedä kuinka ison osan nuo hakaneulat siitä kuormasta kantaa, en vielä runkkaillut tuota alustaa niiin paljoa että saisi hajun kaikesta geometriasta. Jokatapauksessa olen sen 110kg kelkkakamat päällä, saisi olla vähä tukevampi tuo alustakin. Ja ajan kuitenkin kuin mummot.

Mutta tosiaan tuo viikonlopun yks kunnon pohjaus olis ollu varmaan jo tekemätön paikka vaikka olis kuinka ollu jäykkää keppiä alla, hyppy tuli tosiaan niin päin helvettiä suoraan etupukin varaan ja vauhtiakin tuli otettua.

Pitää ny parsia kasaan ja katsoa saisiko siitä parempaa... Ilmeisesti 2010 on muutenkin tuota geometriaa muutettu, ja tuo 2008 olis paskin alustaltaan noista sc5:sta.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #100 : 24.02.2015, 11:24:21 »
Pp:t osaa olla jäykät ohjata. Onhan sulla etupukin iskari oikeassa asennossa, jossain kamppeissa löytyy kaks korvakkoa etupukista ja se pukin etupuolella oleva vie iskarin liian kallelleen, häviää jousivoima ja vaimennukset taivaan tuuliin.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #101 : 24.02.2015, 14:47:34 »
Pp:t osaa olla jäykät ohjata. Onhan sulla etupukin iskari oikeassa asennossa, jossain kamppeissa löytyy kaks korvakkoa etupukista ja se pukin etupuolella oleva vie iskarin liian kallelleen, häviää jousivoima ja vaimennukset taivaan tuuliin.

Joo olen lueskellu että PP:t on suht jäykät. Mutta siltikin toi keula on liian syvällä kun olen selässä että vois jotain tehdä. Tuossa kuvaa, tosin liikkeessä, mutta suunnilleen tuota luokkaa tuo keula on kun olen tasamaalla paikallaan:


Toi keula menee niin saatanan syvällä että maavara keulapanssarin alla on tosi pieni, ja pukkaa vähänkään pehmeemmällä reitillä patjaa keulan alle ja sitten tulee mutkissa aina vähän vittusaatanaa

Ei o iskarille ku yksi korva. Tosiaan miettiny että sitä iskarin korvaa muokkais siten että etupukilla olisi lisää pänniä

Toinen mikä tosiaan mietitytti jo aikasemmin oli tuon pukin kiinnityspaikka runkoon. Tässä kuva jonkun jenkin summitin kyljestä:


Mulla on etupukki kiinni tuossa vasemmanpuoleisessa paikassa (eli edempänä rungossa), ja tuo summitin pukin paikka on ummessa. Yrittäny löytää kuvaa missä se etupukki on kiinni vaikkapa vähän uudemmassa perus MXZ:ssa, tahi sitten RS:ssä. Toi muuttaa aika saatanasti tuota telaston asentoa. Mutta pitää tänään tallilla zoomailla eri vaihtoehtoja..


BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #102 : 25.02.2015, 15:53:41 »
Sen verran tuli eilen zoomailtua, että oli se akseliholkki poikki telastosta mihin niveltyy etupukin iskarin alapää ja takalinkku. Tuossa jostain inttenetistä löydetty kuva, akseliholkki minkä ympärillä nuo alumiinilinkut on.



Ihme ja kumma oli se pitkä pultti vielä pysyny ehjänä, vaikka toki mutkalla sekin.

Tänään heitin kaverin aikoinaan teettämän lynxin umpiakselin sorvarille, tulee tuohon umpiakseli joka liukurungoista sitten molemmista päistä pulteilla kiinni.

Tuokin on osaltaan vähentänyt esipukin pänniä, koskapa tuo katkennut akseliholkki oli myös melkoisen mutkalla.

Jospa sitä viimostaan perjantaina pääsisi kasaamaan alustaa ja ihmettelemään mitä seuraavaksi korjataan  :P. Hieno harrastus  :D
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #103 : 26.02.2015, 22:23:16 »
Joo olen lueskellu että PP:t on suht jäykät. Mutta siltikin toi keula on liian syvällä kun olen selässä että vois jotain tehdä. Tuossa kuvaa, tosin liikkeessä, mutta suunnilleen tuota luokkaa tuo keula on kun olen tasamaalla paikallaan:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toi keula menee niin saatanan syvällä että maavara keulapanssarin alla on tosi pieni, ja pukkaa vähänkään pehmeemmällä reitillä patjaa keulan alle ja sitten tulee mutkissa aina vähän vittusaatanaa

Ei o iskarille ku yksi korva. Tosiaan miettiny että sitä iskarin korvaa muokkais siten että etupukilla olisi lisää pänniä

Toinen mikä tosiaan mietitytti jo aikasemmin oli tuon pukin kiinnityspaikka runkoon. Tässä kuva jonkun jenkin summitin kyljestä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mulla on etupukki kiinni tuossa vasemmanpuoleisessa paikassa (eli edempänä rungossa), ja tuo summitin pukin paikka on ummessa. Yrittäny löytää kuvaa missä se etupukki on kiinni vaikkapa vähän uudemmassa perus MXZ:ssa, tahi sitten RS:ssä. Toi muuttaa aika saatanasti tuota telaston asentoa. Mutta pitää tänään tallilla zoomailla eri vaihtoehtoja..
oh helevata ku makkaa skiidoo läjässä, ei tuossa kyllä kaikki oo siellä suunnallakaa nytten. onko siinä etupukissa mehut tallella? ja onko varmasti edellinen huoltaja kasannu oikeen läjään? ettei oo johonki kiiharisetuppiin tuota holkitettu lyhyemmäksi. joku on nyt melko pielessä, on nimittäin matalin xp koppanen minkä elänään oon nähny
tuo pukin siirto on muistaaksenu summitin ja renegaden alustoihin suunnattu, pätkässä voi olla melko negatiivinen vaikutus jos ei takapukkia siirrä samassa suhteessa.

« Viimeksi muokattu: 26.02.2015, 22:25:24 kirjoittanut 252R »
LH&ostrich

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moottorikelkkailu
« Vastaus #104 : 06.03.2015, 20:52:40 »
Iskari oli luokkaa 330-335 pitkä. Ny on kelkka kasassa ja ollaan sukevalla kelkkimässä. Tosi mukavasti lunta ja reitit upeessa kunnossa. Aika vähän pattia mutta tälläselle läskille sopivasti. Ilman ongelmia ei liikkeelle päästy, kaverin piti lastata eile päivällä mun kelkkiä kärryyn, käynnistinnaruasia oksensi sisukalunsa staattorile, onneks ei menny sähköasiat paskaks. Ilmeisesti hihnanpala meni väliin ja siinä se si oli. Tällä reissulla si laitetaa skippadoo käymää kytkimen päästä varanarulla. Onneks o herkkä käynnistyyn.

180km tuli tänään, tuli myös umpisessa kaivettua ja tosi vaihtelevaa ajamista... Egt anturin piuha oli irronnu kannakkeistaa ja sulanu pakariiin, sytytti valoa. Tuossa kun käynnistin uudestaa nii ei enää palanu checkengine. Toivotaa että toimii vielä...
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

 

KL-varaosat  Race.fi