Futurez  Kulkukoira

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161228 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #435 : 10.01.2018, 22:56:36 »
Mutta ainoa tutkimus, jonka löysin ja jonka tarkkoja tuloksia ei ole edes julkaistu, on Tielaitoksensa itsensä teettämä ja se on vuodelta 1995. Loppupäätelmä oli että suolaus on hyvästä. Itse en anna moiselle tutkimukselle mitään painoarvoa, kun

a) ilmasto-olosuhteet ovat "rahtusen" muuttuneet 22 vuodessa

b) autokantoja ei voi verrata. Tuolloin autoihin oli vasta tulossa absit, espit, sipsit ja dipit. Nykyään ne löytyy 99% autoista, vaikka autokanta onkin 13v vanhaa.

Ja tuo tutkimus toteutettiin vain tietyllä alueella ja hyvin lyhyen ajan. Jotta ihmiset tottuisivat ajamaan talvikelissä, pitäisi kokeilun kattaa melkeinpä koko maa (autoilla kun liikutaan paikasta toiseen...) ja ajallisesti "kokeilun" pitäisi kestää ainakin vuosia. Muuten tutkimus on ihan turhaa puuhastelua.

Nimittäin yllätin itsenikin tässä ihan hiljattain tietynlaisen talviajotaidon kadottaneena. Olen kuitenkin ajokortin saatuani liikkunut monta vuotta alueilla, joita ei suolata, eli talvikelissä ajo on tullut "äidinmaidon" mukana. Pikkuhiljaa vaan se on vähentynyt ja nyt muutama viime vuosi on tullut liikuttua lähes täysin etelän veteläkelissä suolatuilla teillä, tai sitten mökkiseudulla oikeassa talvikelissä, mutta vain todella hiljaisilla teillä ja tätäkin suht vähän. Talviajo kaupungissa, kun on muutakin liikennettä mukana, on jäänyt ihan olemattomiin. No nyt joululomalla tuli sitä harrastettua ja oli peräänajo ihan muutamasta sentistä kiinni, syynä olisi ollut täysin oma törttöily. Vastaavaa ei olisi ikinä käynyt aikanaan, kun täsmälleen samoilla nurkilla tuli pyörittyä paljon enemmän. Palasi kertalaakista mieleen vanhat tottumukset, mutta ilman jatkuvaa suolavellissä ajelua noin ei olisi käynyt.

Noh, tänään näin mäkeen istahtaneen yhdistelmän, eikä sille tuotu suolaa vaikka oli kyseessä vain kuurainen asfaltti.

Itsellä on niin heikosti kokemusta raskaan kaluston ajamisesta, että joku ammatikseen ajava voisi kommentoida, onko kuurakeli raskaalle kalustolle jotenkin hankala? Yleensä vaan tuntuu, että vain jää on raskaille myrkkyä, mutta ohut lumi/lumimainen kuura pitää yllättävän hyvin, jos vertaa vaikka kesärenkaiseen kevyeen kalustoon. Tuolla vaan toisaalla purnasin, kun tälläkin viikolla oli pk-seudulla suolattu kuivat tiet, enkä keksinyt muuta kuin mahdollisen kuuraliukkauden torjumisen. Ja talvirenkailla henkilöautolla en ole vielä kuurakeliin törmännyt, joka olisi oikeasti liukasta. Pito on vain vähän heikohko, mutta mitään ongelmia ei pitäisi olla, kun sen vielä näkeekin niin hyvin tienpinnassa. En ymmärrä ollenkaan, että tuollaisen vuoksi pitää suolata.

Yleisesti on ihan ok, että joitakin teitä suolataan tietyissä kelioloissa. Hyväksyn jopa esim. pk-seudun vilkkaimpien rännien suolaamisen ihan vaan liikenteen välityskyvynkin vuoksi, jos on oikeasti liukasta nollan tuntumassa ilman suolaa. Mutta pk-seudulla ainakin Helsingin kaupunki ja Destia/Tielaitos/TVL/TVH/mikälien hoitamat tiet suolataan aivan älyttömästi. Toki hyvin ennakoitavasti, eli suunnilleen jos lämpötila on -15...+7, niin suolaa työnnetään niin prkleesti päivin öin. Sen sijaan Espoon kaupungille täytyy antaa pisteet, siellä on ihan selvästi edes yritystä suolata vain "oikealla kelillä". Jos edes tuosta ottaisivat mallia, olisi ainakin askel järkevämpään suuntaan. Karkeaa sepeliä taas Espoossa kylvetään ihan tolkuttomasti, että vähän suo siellä, vetelä täällä, mutta onpahan edes suolauksessa jotain pientä tolkkua.

muoks: Kaukana tuo Espoon touhukin on siitä järkevästä suolan käytöstä, jota yllättävän etelässä, ihan suomalaisittain oikeaksi kaupungiksi laskettavissa paikoissakin harrastetaan. Eli ei suolata yhtään. Kumma kyllä sielläkin liikenne liukastaa paikoin risteysalueita ja mutkia, mutta alueet eivät kuitenkaan ole raskaalle kalustolle no-go-zonea. Kai se talviajotaito vaan häviää kaikilta, kun mennään riittävän isolle tielle, tai lähestytään riittävän suurta kusiaispesää  :(
« Viimeksi muokattu: 10.01.2018, 23:08:40 kirjoittanut riisikippo »

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #436 : 10.01.2018, 23:09:17 »
Ja tuo tutkimus toteutettiin vain tietyllä alueella ja hyvin lyhyen ajan. Jotta ihmiset tottuisivat ajamaan talvikelissä, pitäisi kokeilun kattaa melkeinpä koko maa (autoilla kun liikutaan paikasta toiseen...) ja ajallisesti "kokeilun" pitäisi kestää ainakin vuosia. Muuten tutkimus on ihan turhaa puuhastelua.

Nimittäin yllätin itsenikin tässä ihan hiljattain tietynlaisen talviajotaidon kadottaneena. Olen kuitenkin ajokortin saatuani liikkunut monta vuotta alueilla, joita ei suolata, eli talvikelissä ajo on tullut "äidinmaidon" mukana. Pikkuhiljaa vaan se on vähentynyt ja nyt muutama viime vuosi on tullut liikuttua lähes täysin etelän veteläkelissä suolatuilla teillä, tai sitten mökkiseudulla oikeassa talvikelissä, mutta vain todella hiljaisilla teillä ja tätäkin suht vähän. Talviajo kaupungissa, kun on muutakin liikennettä mukana, on jäänyt ihan olemattomiin. No nyt joululomalla tuli sitä harrastettua ja oli peräänajo ihan muutamasta sentistä kiinni, syynä olisi ollut täysin oma törttöily. Vastaavaa ei olisi ikinä käynyt aikanaan, kun täsmälleen samoilla nurkilla tuli pyörittyä paljon enemmän. Palasi kertalaakista mieleen vanhat tottumukset, mutta ilman jatkuvaa suolavellissä ajelua noin ei olisi käynyt.

Itsellä on niin heikosti kokemusta raskaan kaluston ajamisesta, että joku ammatikseen ajava voisi kommentoida, onko kuurakeli raskaalle kalustolle jotenkin hankala? Yleensä vaan tuntuu, että vain jää on raskaille myrkkyä, mutta ohut lumi/lumimainen kuura pitää yllättävän hyvin, jos vertaa vaikka kesärenkaiseen kevyeen kalustoon. Tuolla vaan toisaalla purnasin, kun tälläkin viikolla oli pk-seudulla suolattu kuivat tiet, enkä keksinyt muuta kuin mahdollisen kuuraliukkauden torjumisen. Ja talvirenkailla henkilöautolla en ole vielä kuurakeliin törmännyt, joka olisi oikeasti liukasta. Pito on vain vähän heikohko, mutta mitään ongelmia ei pitäisi olla, kun sen vielä näkeekin niin hyvin tienpinnassa. En ymmärrä ollenkaan, että tuollaisen vuoksi pitää suolata.

Yleisesti on ihan ok, että joitakin teitä suolataan tietyissä kelioloissa. Hyväksyn jopa esim. pk-seudun vilkkaimpien rännien suolaamisen ihan vaan liikenteen välityskyvynkin vuoksi, jos on oikeasti liukasta nollan tuntumassa ilman suolaa. Mutta pk-seudulla ainakin Helsingin kaupunki ja Destia/Tielaitos/TVL/TVH/mikälien hoitamat tiet suolataan aivan älyttömästi. Toki hyvin ennakoitavasti, eli suunnilleen jos lämpötila on -15...+7, niin suolaa työnnetään niin prkleesti päivin öin. Sen sijaan Espoon kaupungille täytyy antaa pisteet, siellä on ihan selvästi edes yritystä suolata vain "oikealla kelillä". Jos edes tuosta ottaisivat mallia, olisi ainakin askel järkevämpään suuntaan. Karkeaa sepeliä taas Espoossa kylvetään ihan tolkuttomasti, että vähän suo siellä, vetelä täällä, mutta onpahan edes suolauksessa jotain pientä tolkkua.

Tuossa on 3 juttua suolauksesta sen tarpeesta haitoista ym. Ei ihan tuoreita mutta antaa jotakin pohjaa kun me tavalliset taavit näitä mietimme. :nohnoh
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/teiden-suolaaminen-saa-toiset-raivon-partaalle-mutta-sen-tarve-on-vain-kasvussa-13993897/

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miksi_suola_pitaa_tiet_sulina_

https://www.liikennevirasto.fi/tieverkko/kunnossapito/talvihoito. Tässä jutussa kun klikkaat näytä suurempi kartta saat katsottua koko Suomen tiestön ja hoitotasot ym. Tutustu niin tiedät, vähentää luulottelua :D ;D :2funny:
« Viimeksi muokattu: 10.01.2018, 23:19:37 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #437 : 11.01.2018, 07:09:46 »
Artikkelia : suolauksen tarve kasvussa. -> ajotaidot laskussa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #438 : 11.01.2018, 11:15:00 »
Suolaus vaan on elinehto tavaroiden liikkumiselle paikasta a paikkaan b. Kilometrisuoritteet ovat raskaalla kalustolla sitä luokkaa että rengastuksessa ensimmäinen ehto ei useinkaan ole maksimaalinen pito. Meillä metsäpäässä liikkuvilla toki on rengastus sitä myöden, mutta pitkissä siirtymissä ne sulaa alle. Kertonee jotain renkaan seoksesta että talvivetoset ajetaan yhdessä talvessa sileäksi, kun kesäpinnoilla voi mennä kolmekin kesää. Jokainen voi varmaan päätellä kumpiako käytetään ympäri vuoden kalustossa joka liikkuu pääosin 1- ja 2-numeroisia teitä pitkin?

Jos ei ole edes istunut kyydissä, saati ajanut yhdistelmää kovilla massoilla talvikelissä niin aika huono väittää suolausta jotenkin turhaksi. Painopiste kun on korkealla niin kulkuun vaikuttaa esimerkiksi sellaisetkin kallistukset tiessä, joita henkilöautolla tuskin edes huomaa. Keski-Suomessakin on paljon paikkoja 2-numeroisilla teillä, joissa tulee takuuvarmasti ongelmia ja vaaratilanteita riittävän liukkaalla kelillä jos ei näitä paikkoja tiedä ennalta.

13-tiellä muistan tilanteen muutama talvi takaperin, kun tiessä oli kallistus ojan puolelle (jonka varsin hyvin tiesin) ja ei ollut vastaantulijan takia mahdollisuutta ajaa keskitietä. Etupyöristä karkasi pito ihan varoittamatta ja keula lähti valumaan ojaan päin, rattia olisi saanut pyöritellä laidasta laitaan sen vaikuttamatta kulkusuuntaan mitenkään. Onneksi kantti kesti ja ratista hieman tielle päin, kevyt veto päälle ja penkalta löytyi sen verran pitoa että ei menty ojaan asti. Poistulomatkalla katsoin niin oli siinä kärryn perä sen verran laidassa käynyt että sumupaalu oli lentänyt metsään. Ei liene ollut kaato kaukana... :idiot2: Tämän jälkeen kyllä jäin seuraavan huoltoaseman pihaan odottelemaan suola-autoa, ei olisi riittänyt ajoaika millään jos olisin pitänyt sellaista vauhtia että kamppeet pysyy varmasti tiellä. Enkä ollut ainoa...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #439 : 11.01.2018, 11:39:13 »
Suolaus vaan on elinehto tavaroiden liikkumiselle paikasta a paikkaan b. Kilometrisuoritteet ovat raskaalla kalustolla sitä luokkaa että rengastuksessa ensimmäinen ehto ei useinkaan ole maksimaalinen pito. Meillä metsäpäässä liikkuvilla toki on rengastus sitä myöden, mutta pitkissä siirtymissä ne sulaa alle. Kertonee jotain renkaan seoksesta että talvivetoset ajetaan yhdessä talvessa sileäksi, kun kesäpinnoilla voi mennä kolmekin kesää. Jokainen voi varmaan päätellä kumpiako käytetään ympäri vuoden kalustossa joka liikkuu pääosin 1- ja 2-numeroisia teitä pitkin?

Jos ei ole edes istunut kyydissä, saati ajanut yhdistelmää kovilla massoilla talvikelissä niin aika huono väittää suolausta jotenkin turhaksi. Painopiste kun on korkealla niin kulkuun vaikuttaa esimerkiksi sellaisetkin kallistukset tiessä, joita henkilöautolla tuskin edes huomaa. Keski-Suomessakin on paljon paikkoja 2-numeroisilla teillä, joissa tulee takuuvarmasti ongelmia ja vaaratilanteita riittävän liukkaalla kelillä jos ei näitä paikkoja tiedä ennalta.

13-tiellä muistan tilanteen muutama talvi takaperin, kun tiessä oli kallistus ojan puolelle (jonka varsin hyvin tiesin) ja ei ollut vastaantulijan takia mahdollisuutta ajaa keskitietä. Etupyöristä karkasi pito ihan varoittamatta ja keula lähti valumaan ojaan päin, rattia olisi saanut pyöritellä laidasta laitaan sen vaikuttamatta kulkusuuntaan mitenkään. Onneksi kantti kesti ja ratista hieman tielle päin, kevyt veto päälle ja penkalta löytyi sen verran pitoa että ei menty ojaan asti. Poistulomatkalla katsoin niin oli siinä kärryn perä sen verran laidassa käynyt että sumupaalu oli lentänyt metsään. Ei liene ollut kaato kaukana... :idiot2: Tämän jälkeen kyllä jäin seuraavan huoltoaseman pihaan odottelemaan suola-autoa, ei olisi riittänyt ajoaika millään jos olisin pitänyt sellaista vauhtia että kamppeet pysyy varmasti tiellä. Enkä ollut ainoa...
Ja kohta tulee joku pesukinnaspoju kertomaan, että ehkä sunkin vaan pitäisi opetella ajamaan tai olla ajamatta.  :buck2:


Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4085
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #440 : 11.01.2018, 12:10:43 »
Onhan tuo nyt ihan turhaa touhua :D :D


Tänään kävin tosiaan Sastamalassa ja ekana tuosta kotitieltä Saaristotielle joka suolattu ~ 6.00 aikaan aamulla, keskustan läpi ajelin Tampereen moottoritielle joka oli myös suolattu aamulla. Märkä, mutta ei hirveästi pöllynyt. Auraan kun pääsin oli se kuitenkin helmalinjan jo sotkenut autosta.

Huittisten kohdalla oli vedetty suolaa 4.40, 5.30 ja 9.40 aikaan.. Oli sitten sellanen kuraränni että huhhuh. Vastaan tulevat rekat heitti sohjot joka kerta keulaan, kylkeen ja lasiin. Auton kuralinja nousi ovenkahvoihin ja perässä olikin jo suolavanat liukuneet vaakatasossa..

Viimeksi 4 päivää sitten satanut, tiet olleet välissä jo täysin kuivia. Mikä hiton järki tuohon on, tiedän jo useita rekkakuskeja joilla on mitta tätä täynä, poliisikaan ei ymmärrä :D

Itse vihaan tätä ylikaiken. On talvi, talvirengas pakko joten saa olla talvikelikin. Eikä mikää suolattu kesärengaskeli. Vit** että vit*uttaa.. :D

Vai pitääkö sitä jo suolata suolattua kun se jäätyy peilijääksi, väärin käyttävät. Koska kiintiöt pitää saada täyteen.

Tässä oli kaikki mitä ajattelen moisesta hommasta P>
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #441 : 11.01.2018, 12:14:00 »
Olen matkustanut kyydissä tuhansia kilometrejä raskaassa.

Onko nää kelit muuttuneet viimeisen 5vuoden aikana todella sitte niin paljon.

Pitikö ton pesukinnas pojun nosto jotenki kolahtaa?

Opetelkaa ajamaan ja luottamaan vähemmän suolaukseen.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #442 : 11.01.2018, 12:16:06 »
Opetelkaa ajamaan ja luottamaan vähemmän suolaukseen.

 P> P>
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #443 : 11.01.2018, 12:31:05 »
Mutta sitten taas oisko ne tiet tasasempia ja kallistukset lievempiä jos tiet pidettäisiin kuivina vuoden ympäri. Miten kovaksi höylätty, tasainen hiekoitettu tie eroaa pidoltaan isolla autoilla suolavesivellistä?

Siinähän se tie menee huonoksi kun märkää tietä jyrätään raskaalla kalustolla. Tottakai suolaaminen on halvempi vaihtoehto kuin auraaminen, höylääminen ja hiekotus mutta jos sillä ostettaisiin lisävuosia itse tielle niin siitä voisi tulla äkkiä kustannustehokkaampa ja ainakin henkilöautoilijoille turvallisempaa ja halvempaa koritöiden osalta.

Nollakelissä suolaus on toki ehdoton. Huomattavasti helpompi ajella tiellä joka on märkä ja tasaisen liukas kuin paikoitellen märkä ja jäinen.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #444 : 11.01.2018, 13:19:11 »
Suola-aiheen innoittamana, tässä laulu:




Sovitettu tähän kappaleeseen:

https://www.youtube.com/watch?v=9zcA7xquyBY


 :D

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #445 : 11.01.2018, 13:43:10 »
Suola-aiheen innoittamana, tässä laulu:

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Sovitettu tähän kappaleeseen:

https://www.youtube.com/watch?v=9zcA7xquyBY


 :D


Ai ihana :smitten:  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #446 : 11.01.2018, 20:57:02 »
Olen sekä ex-rekkakuski, että pesukinnaspoika, joten mulla on suolaamiseen viha-rakkaussuhde.

Sanotaan lyhyesti että mieluummin pesen kerran viikossa auton kuin luen lehdistä surullisia uutisia.

Aikanaan ajoin yhdistelmää, jonka yhdeksästä maassa olevasta akselista yksi oli vetävä. Lisäksi kärryssä oli 445-leveät ykköspyörät. Lastattu kärry oli 8 tonnia painavampi kuin veturi (joissain yhdistelmissä ero voi olla lähes 20 tonnia, ihan laillisesti) Sitten siihen se suolaamaton, syvillä raiteilla varustettu vesijäinen tie. Ei ollut kovin kiva vietävä. Kerran sain em. yhdistelmän linkkuun lämpösillä renkailla huolto-aseman takapihalla kääntäessäni, kävelyvauhdista. Ja silloinen työnantaja ei ikinä tinkinyt renkaista, vaan joka talvi sai uudet micheliinit alle.

Kyseisen kaltainen yhdistelmä ei oo toki edes pahimmasta päästä verrattuna esim. venäläisten käyttämiin puoliperäyhdistelmiin.

Vituttaa muakin sitä suolaa pestä, mutta en osaa sanoa parempaakaan liukkauden- ja polannejään torjunta-ainetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #447 : 11.01.2018, 21:08:12 »
Olen sekä ex-rekkakuski, että pesukinnaspoika, joten mulla on suolaamiseen viha-rakkaussuhde.

Sanotaan lyhyesti että mieluummin pesen kerran viikossa auton kuin luen lehdistä surullisia uutisia.

Aikanaan ajoin yhdistelmää, jonka yhdeksästä maassa olevasta akselista yksi oli vetävä. Lisäksi kärryssä oli 445-leveät ykköspyörät. Lastattu kärry oli 8 tonnia painavampi kuin veturi (joissain yhdistelmissä ero voi olla lähes 20 tonnia, ihan laillisesti) Sitten siihen se suolaamaton, syvillä raiteilla varustettu vesijäinen tie. Ei ollut kovin kiva vietävä. Kerran sain em. yhdistelmän linkkuun lämpösillä renkailla huolto-aseman takapihalla kääntäessäni, kävelyvauhdista. Ja silloinen työnantaja ei ikinä tinkinyt renkaista, vaan joka talvi sai uudet micheliinit alle.

Kyseisen kaltainen yhdistelmä ei oo toki edes pahimmasta päästä verrattuna esim. venäläisten käyttämiin puoliperäyhdistelmiin.

Vituttaa muakin sitä suolaa pestä, mutta en osaa sanoa parempaakaan liukkauden- ja polannejään torjunta-ainetta.

No tänään kun ajoin 2 autoa katsastukseen oli isotie ihan turhaan suolattu, oliko loppunut aine kun kesken suoran yhtäkkiä oli taas ihan normaali tienpinta missä ei ollut suolaa kokeilin jarruja ei ollut jäätä eli kyllä jokseenkin turhaan oli jyvät priimakunnossa olevalle urattomalle asvaltille siinä akumatkalle laitettu, uskon että raskasliikenne (rekat) tarvitsee suolaa usein selviytymiseen, mutta ajettuani aikoinaan auraautoja, tiekarhuja Vammas Lokomo Veekmas, painehuuhteluautoa, kirjastoautoa + satunnaisesti paloautoa (ei hälytysajoa) pistän kyllä kyseenalaiseksi tuon nykyisen suolanlevityksen, ennen levitettiin hiekkaa riskipaikkoihin ja se useimmiten riitti? Miksei nykyisin? ::) ??? :-[

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #448 : 11.01.2018, 21:17:41 »
Kannattaa soittaa alueurakan päällikölle ja kysyä.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #449 : 11.01.2018, 21:20:27 »
Olivat pohjoisessa oikeen tutkineet päällysteiden kestoa ja tulleet siihen tulokseen että paksumpi päälikerros kestää kelillä kuin kelillä paremmin kulutusta kuin ohut :2funny: Koskahan nämä tutkimustulokset valuu tänne etelään >:(
RTS

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron