Olen kyllä nähnyt suola-auton lava pystyssä yli 30 asteen pakkasessa, mutta se ei ole koskaan auennut mitä ihmettä sillä tavoitellaan.
Kyseessä on ennakoiva suolaus. Tätä harrastetaan, kun sääennuste lupaa lauhtuvaa.
Kehä III sisäpuolella ei näitä kalliimpia vaihtoehtoja käytetä, vaan ihan perus suolaa tai mieluummin liosta, jonka teho loppuu noin -10 °C pakkasella. Kerran on -15 °C pakkasella tullut ajeltua suolaliuosta ruiskivan auton perässä ja monta muuta havaintoa on siitä, miten Kehätiet ovat ollet aivan ...tanan liukkaita, kun niistä on em. menetelmällä tehty peilipintaisia luistinratoja. Pienemmillä, oman onnensa varaan jätetyillä teillä pärjäsi paljon paremmin.
Helsingissä ei aurauskalustokaan riitä kuin pääväylien kunnossapitoon. Asuinalueilla ongelmat ratkotaan suolaamalla ja odottamalla, että suoja/sadesää tulee parin päivän sisään ja viimeistelee homman. Joskus on tullut ajeltua yöllä sataneeseen 10 cm hankeen suolaa kylväneen auton perässä... ja kun pakkanen pysyi sitkeästi -10 lukemissa monta päivää, niin eihän se lumi kunnolla sulanut, vaan muuttui kivasti talvirenkaiden kuvioinnin tukkivaksi taikinaksi.
Kun lumi ja jää katoaa (nykyään jo helmikuun alkupuolella), niin sitten suolausta jatketaan pölynsidonnan merkeissä yöpakkasten päättymiseen asti eli toukokuun alkuun. Näitäkin nähty eli joskus huhtikuussa aamulla +5 °C ja suolarakeita kylvetään Kehä I:lle.
Tosin nähty on myös miksi sitä suolaa tarvitaan. Koska raskaalta kalustolta ei vaadita minkäänmoisia talvirenkaita, niin pelkkä lumi/räntäsade saa rekat hyytymään mm. Kehä I:llä Turun moottoritien ylittävään nyppylään. Siinähän on liikennevalot ja rekka jos joutuu mäen jyrkimpään kohtaan pysähtymään eikä tie ole suolattu, niin se oli siinä...
Myös ramppien tukkeeksi tapaavat rekat juuttua kohtuu usein. Sitähän sattuu, että ne valtaväylät on suolattu, mutta ramppeja ei vielä ole ehditty...