Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70mk1 sisäilman kierto ja lasien huurtuminen?

  • 4 Vastauksia
  • 4299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Pitäisikö sisäilman kierron päälle/poiskytkemisen kuulla sisätilassa? (ainakin pyöreäkylkisessä kuulee selvästi)

Ongelmana huuruuntuvat ikkunat. Vikavalot ei vilku paneelissa, mutta lasit menee moottorin lämmetessä huuruun, niin että pysyvät auki vain huurteenpoistoasennossa! Automaattiasennossa ei puhalluksen suuntausta voi käyttää ollenkaan.

Nyt itsellä epäilys että sisäilman kierto on jumissa siten että se on kokoajan päällä. Pääseekös siihen käsiksi hansikaslokeron kautta vai ulkokautta raitisilmasuodattimen kautta.

Tähän mennessä korjattu: jumissa ollut sisäilman lämpöanturi - vikavalojen vilkkuminen loppui siihen.
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: V70mk1 sisäilman kierto ja lasien huurtuminen?
« Vastaus #1 : 16.11.2011, 00:10:01 »
Kyllä se hieman sitä ääntä muuttaa kun vaihtaa asentoa. En ole varma mutta ehkä ulkopäin tuon tavoittaa, muistaakseni tuo puhaltimenmoottori näkyy osittain kun poistaa raitisilmasuodattimen. Periaatteessa tuo kanava pitäisi siis sulkea sisäkiertoa varten.

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V70mk1 sisäilman kierto ja lasien huurtuminen?
« Vastaus #2 : 01.12.2011, 21:54:50 »
No nyt tämä on ratkaistu. Sisäkierron päälläolon ja poiskytkennän eron kuulee suurilla tuulettimen nopeuksilla erittäin selvästi. Ääni on paljon kovempi kun sisäkierto on päällä.

Sisäilmankierron läpän näkee kun irrottaa raitisilmasuodattimen. Kun sisäkierto on päällää, sulkee venttiili suodattimen alta yhteyden ulkomaailmaan, kun taas kierto pois päältä, läppä on tiiviisti moottoria kohden sulkien yhteyden sisätilaan.

Sisäilmankiertoa ohjaavaan moottoriin pääsee käsiksi irrottamalla hansikaslokeron, kiertoa ohjaava moottori on lämmityslaitteen puhaltimesta kello kymmenen suuntaan heti kopan ulkopuolella.

Meikäläisellä vikana oli että sisäilman kierron vivusto oli irronnut moottorista, samaten raitisilmasuodain oli tukossa. Toivotaan että näillä ongelma on ratkennut.
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70mk1 sisäilman kierto ja lasien huurtuminen?
« Vastaus #3 : 01.12.2011, 22:08:13 »
Hyvä että ratkesi! Talveksi olen itse vielä tavannut jättää tuon raitisilmasuodattimen kokonaan pois, eipä sillä talviaikana kovin paljoa kuitenkaan tee. Auttaa vielä hieman lisää tuohon huurtumisongelmaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jalluv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70mk1 sisäilman kierto ja lasien huurtuminen?
« Vastaus #4 : 01.10.2018, 07:13:27 »
Jep, purin koko kojetaulun yläosan ja siellä on raitis/kiertoläpälle moin 20 mm pitkä metallitappi josta läpän vipu irtoaa,kas kun ei ole mitään lukituksia!?!?
 Araldiitilla liimaukset ja uus raitisilmafiltteri, ei haise enää sukkamehu kärryssä.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2018, 07:15:07 kirjoittanut Jalluv »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy