Carcom Oy  Ateho

Amazon -69

  • 561 Vastauksia
  • 241225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #480 : 18.01.2018, 07:33:18 »
En vielä lisäillytkään sisäpuolelle kuitua, kuidutan huomenna samalla kun kuiduttelen muutakin, säästyypähän pensseleitä.

Ihan vinkkinä....itellä sankossa asetonia missä säilytän pensselit, telat ja rissat. Kansi päälle ni ei haihdu. Saa käytettyä samoja tarvikkeita vaikka sen sata kertaa :) ....välillä tietysti joutuu asetonia vaihtelee kun alkaa mennä töhnäseks hartsista.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #481 : 18.01.2018, 08:09:04 »
Lainaus käyttäjältä: Trafi
Kaikista poikkeuslupapäätöksistä peritään 380€ maksu.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/ajoneuvoja_koskevat_poikkeusluvat
!

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #482 : 18.01.2018, 16:39:08 »
Pitäis ainaki asteikko piisata nois mittareis :D
Mihin muuten tarvit kolmea painemittaria ???

Asiasta kolmanteen onko 16V kansi edelleen ylimääräisenä? Jos on myytäväksi asti niin nakkaa yv:tä

ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #483 : 18.01.2018, 17:03:40 »
Ei niitä lupia tarvitse perustella.

Suomessa mm. LS swapattu RX7, kaiken mukaan aika kaukana helposta. Mutta kriteerinä ABS jarrut, käsittelykoe sekä säilyttäen Camaron saastelaitteet.
Valmis setti (koneenkorvat jne) niin trafi/fhra sano vihreätä valoa.

Tietenkin vaatii vähän selvittelyä, mitä tarvitsee poikkeuslupaan. Tässä kuitenkin vain se 11hp (?) vapari 16v eli kun penkittää 150hp ahtimella niin enään 21hp yli rajojen.
Voi perustella "jos tämänhetkisessä viritetyssä alkuperäisessä moottorissa on 180hp, miksei siis uudempaa ahdettua 150hp konetta saisi laillisesti" tyylillä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #484 : 18.01.2018, 17:05:16 »
Voi perustella "jos tämänhetkisessä viritetyssä alkuperäisessä moottorissa on 180hp, miksei siis uudempaa ahdettua 150hp konetta saisi laillisesti" tyylillä.
Tässävaiheessa internet-maailman pirut iskee kummittelemaan, että vaaditaan muutoslupa vakiolle tekniikalle viritettynä tuommoisen lauseen jälkeen.

Mutta joo, hieno ama joka tapauksessa! O0

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #485 : 18.01.2018, 17:08:52 »
Tässävaiheessa internet-maailman pirut iskee kummittelemaan, että vaaditaan muutoslupa vakiolle tekniikalle viritettynä tuommoisen lauseen jälkeen.

Mutta joo, hieno ama joka tapauksessa! O0

Tarkotin, että jos alkuperäistä B18/B20 moottoria saa virittää laillisesti vaparina vaikka 200hp. Muttei asentaa kuin 129hp toisen moottorin, on helpompi perustella B230+16v+turbo 150hevosella, siinähän on sillon tikkukonetta vähemmän tehoa...
Vaikkei nyt sellasta tikkukonetta olisikaan, ainahan niin voi sanoa vahingossa ;)

Tällöin helppo sanoa, ettei ongelmaa kyseisellä alustalla 200hp niin miksi +130hp olisi...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #486 : 18.01.2018, 23:06:28 »
...
Mihin muuten tarvit kolmea painemittaria ???
...
Liittynee varmaan tohon ilma-alustaan kun asteikotkin on noin korkealle. Muutoinhan käyttökohteita painemittareille äkkiseltään tulee mieleen ainakin ahto-, pako-, öljyn- ja bensanpaine.

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #487 : 19.01.2018, 07:29:11 »
Niin tässä oli ilma-alustakin :o
No se selittää nuo mittarit :D
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #488 : 19.01.2018, 15:01:20 »
Tarkotin, että jos alkuperäistä B18/B20 moottoria saa virittää laillisesti vaparina vaikka 200hp. Muttei asentaa kuin 129hp toisen moottorin, on helpompi perustella B230+16v+turbo 150hevosella, siinähän on sillon tikkukonetta vähemmän tehoa...
Vaikkei nyt sellasta tikkukonetta olisikaan, ainahan niin voi sanoa vahingossa ;)

Tällöin helppo sanoa, ettei ongelmaa kyseisellä alustalla 200hp niin miksi +130hp olisi...
Volvolta saa Amazoniin 150 hp teholapun joka kelpaa poikkeusluvan perusteeksi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #489 : 21.01.2018, 13:54:34 »
Volvolta saa Amazoniin 150 hp teholapun joka kelpaa poikkeusluvan perusteeksi.

Sillon ei tartte edes välttämättä poikkeuslupaa. Riippuen vähän miten se on kirjoitettu... Jos lukee, että saanut 150hp mallia, eikä 150hp virityssarjaa menee se ilman poikkeuslupaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #490 : 23.01.2018, 12:57:14 »
150 hp oli Volvo AB:n sallima viritysraja, jolloin tehtaan takuu vielä säilyi. Tämä vertailumoottorihimmeli on kyllä sellainen byrokratian kukkanen ettei paremmasta väliä. Ajatus oli varmaan hyvä,  tulkinta ja ohjeistus mennyt päin seiniä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #491 : 24.01.2018, 15:17:20 »
Ei tullut hyvä tuolla mittareiden asennusrinkulasysteemillä, ei saanut mittareita nätisti linjaansa. Olisi kuitenkin pistänyt ajellessa silmään vinksottavat mittarit. Tein vanerista vielä tuommosen portaikon, millä sai varmemmin linjaansa:



Kangasta päälle, alla olevaan kakkosneloseen niitaten:


Kuitua ja hartsia:


Pientä koekasausta välillä, päällinen vähän rehottaa kun ei ole mutterit kiinni:


Kojiksen alle arvelin tehdä vielä tuollaisen kolmen mittarin kotelon johon tulee seos- ahtopaine- ja öljynpainemittari. Tuosta tulee irti pultattava ja kokonaan musta, että ei hypi silmille liikaa. Samasta syystä jotkut "smoke" -sarjan mittarit pitänee laittaa, alkaa olla tuota mittaria sen verran että tiedä istuuko lentokoneen ohjaamossa vai volovossa  :D


Wisecon takomännät tilasin eilen, kylläkin 16v versiot kun en löytänyt äkkiseltään 8v versioita. Eipä niissä kyllä muuta eroa ollutkaan kuin vähän isompi monttu ja venttiilien kolot. Äsken tilasin h-profiilitkin (kiina).

Vaihdelaatikosta olen alustavaa kauppaa vääntänyt. M90 + vauhtipyörä + sre asetelma + kardaanin etupätkä. Ehkäpä oiskin mahiksia päästä jo tulevana kesänä ajelemaan  ::)

Ihan vinkkinä....itellä sankossa asetonia missä säilytän pensselit, telat ja rissat. Kansi päälle ni ei haihdu. Saa käytettyä samoja tarvikkeita vaikka sen sata kertaa :) ....välillä tietysti joutuu asetonia vaihtelee kun alkaa mennä töhnäseks hartsista.

Kiitos! Oon aina luullut, että näissä hommissa on kertakäyttötavaraa nuo sutimisvälineet  :facepalm: Pitää kokeilla.

Pitäis ainaki asteikko piisata nois mittareis :D
Mihin muuten tarvit kolmea painemittaria ???

Asiasta kolmanteen onko 16V kansi edelleen ylimääräisenä? Jos on myytäväksi asti niin nakkaa yv:tä



Juu, kaksi noista mittareista on jousille (kaksineulaisia, eli joka jouselle oma neula) ja yksi mittari on painesäiliölle. Kansi on nyt kaverilla jolta sen hommasinkin, huoli sen takaisin (en kerennyt edes maksaa sitä). Voin toki kysyä, että onko vielä joutavana.




Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #492 : 02.02.2018, 02:27:19 »
Intouduin illalla menemään tallille. Rakentelin painepöntölle ja kompuralle telinettä:







Pitää vielä hitsailla saumat, nyt vasta heftailtuna kasaan. Häkkyrä tulee neljällä M8 pultilla konttiin kiinni. Ehkä laitan tuohon vielä magneettiventtiilitkin jotenkin samaan pakettiin ??? ois sitten kätevä kun olisi kaikki samassa paketissa, mahdollisen vian tullesssa voisi vain pyöräyttää neljä pulttia auki ja koko paska pöydälle tutkittavaksi.

Tuota kaasujousihommaakin taas pähkäilin. Tuohon maalarinteipin kohdalle jos hitsailisi latasta vähän jatketta (siihen kaasujousen toinen pää kiinni), mustekynän kohdalle kaasujousi. Saranaan/hattuhyllyyn kaasujouselle reikä, ja hattuhyllylle kiinnike kaasujousen toiselle päälle.



Arvelin silloin joskus maalatessa, että nuo saranat mihinkään näy... Kylläpä vaan näkyy  ::) noo pitää maalata nekin kunnolla joskus.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #493 : 11.02.2018, 13:16:10 »
Männät ja veivit tuli:


Nuo vein koneistamolle tarkastettavaksi, renkaista viilailevat katkosvälykset kohdilleen.


Etujarruihin pitäisi keksiä jotain parannusta, vieläpä semmosta että sopis vielä vuo nykyiset 15" vanteet paikalleen. Taas tässä kahden vaiheilla, että josko sittenkin tulevan kesän ajelisi tuolla B20:llä. Ajokausihan saattaisi alkaa taas tuossa reilun 1,5kk:n päästä, kyllä harmittaisi jos ei pääsisi ajelemaan kun Ama palasina pitkin tallia...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #494 : 11.02.2018, 14:59:24 »
Rakentele tekniikka valmiiksi ja ajele sen aikaa vanhalla tekniikalla.  :)
Jos mahdollista, niin vaikka jonkin testimuulin rakentaa viritekniikalle, jossa voi testata, että kone käy ja pelaa. Ei sitten käynnistysvaiheessa tulevat mahdolliset takaiskut ihan niin kamalasti harmita.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo