Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ohjelmoidun auton myynti

  • 123 Vastauksia
  • 22356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #90 : 03.10.2023, 13:10:50 »
Tämähän on siitä jännä tilanne, että konedirektiivin mukaan vastuu Ey-vaatimuksenmukaisuuden osoittamisesta on aina myyjällä.
Konedirektiivi ei taida mitenkään liittyä henkilöautoihin ELK?

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #91 : 03.10.2023, 13:52:08 »
Entäpä kun on itse softannut saapin biopoweriksi ja se on muutoskatsatettu e85-polttoaineelle.
Sittenhän se pitää myös muutoskatsastaa takaisin bensalle, kun sen palauttaa vakioksi ;D

V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #92 : 03.10.2023, 14:02:51 »
Toisin päin ajateltuna autoliike voi periä tuotteen korjaamisesta aiheutuvat kulut edelliseltä omistajalta. Väliin astuu vaan kuluttajansuojalaki, eli asia ei ole ihan yksioikoinen.
Tämä, sama kuin minkä tahansa vian kanssa. Jos ilmenee että olet pimittänyt esim. että kone syö öljyä niin olet vastuussa. Ei enää voi dumpata romuja kiertoon ilman kertomista.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5111
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #93 : 03.10.2023, 18:02:13 »
Pitääköhän romuja kiertoon laitettaessa kertoa esim. se öljynkulutus niin että siitä on mustaa valkosella ja ostajan allekirjoitus tiedosta.

Muutenhan myyjä voi sanoa kertoneensa ja ostaja alkaakin nillittämään jälkeenpäin ettei ole ollut tietoa.

Itse kun myyn jonkun halvan niin kauppakirjaan merkintä että myydään siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on ja ostaja on tarkistanut auton.
Ei kai se ton vaikeempaa ole. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2704
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #94 : 03.10.2023, 21:24:42 »
Konedirektiivi ei taida mitenkään liittyä henkilöautoihin ELK?
My bad. Henkilöauto ei olekkaan lain mukaan kone, vaikka äkkiä ajattelisi niissä olevan vähintään yksi osa ja voimansiirtojärjestelmän toimivan muulla kuin välittömällä ihmis- tai eläinvoimalla. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #95 : 05.10.2023, 10:53:37 »
Kysymällä myyjältä. Jos myyjä valehtelee niin se on sitten eri asia.

No meinasin nyt lähinnä autoa jolla on jo useampi vuosi kurvailtu.. Ja tuskinpa sillä aiemmin myyneellä autoliikkeelläkään on tietoa auton softasta, varsinkin jos kyse on yhtään vanhemmasta kaupasta, jolloin noita asioita ei mitenkään seurattu.

Poissa Volovoismi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #96 : 29.10.2023, 22:20:26 »
No meinasin nyt lähinnä autoa jolla on jo useampi vuosi kurvailtu.. Ja tuskinpa sillä aiemmin myyneellä autoliikkeelläkään on tietoa auton softasta, varsinkin jos kyse on yhtään vanhemmasta kaupasta, jolloin noita asioita ei mitenkään seurattu.

Tuo on kyllä totta. Harvat myyjät noissa vaihtoautoliikkeissä tietää että auto on ohjelmoitu. Omaksi onneksi omassa v60 D4 volvossa oli hanskalokerossa tämän pajan "sertifikaatti" https://www.autonohjelmointi.fi/
Ja hyvin kyllä kulkee!

Poissa HarriXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #97 : 08.01.2024, 13:49:47 »
On siitä jokunen vuosikymmen mennyt kun istun koulun penkillä enkä voi kehua kaikkea muistavani mutta jotain jäi kuitenkin päähän.

Fysiikantunneilla oli kaava F=ma eli voima on massa kertaa kiihtyvyys. Ohjelmointiin liittyy siten että jos ei kiidy niin ei tarvitse voimaakaan. Autolla ajettaessa tosin on laakerihäviöitä ja ilmanvastusta joten vaikkei kiihdy niin tarvitaan vähän voimaa. Parkissa sitten ei tarvita. Ja voiman tarve on sama on ohjelmoitu tahi ei.

Sitten on toinen päähän jäänyt asia, polttomoottorin hyötysuhteeseen vaikuttaa vain puristussuhde. Ja hyötysuhde vaikuttaa tarvittavaan sopan määrään joka taas vaikuttaa päästöihin.

Eli jos ajosuorite on sama ohjelmoidulla ja ohjelmoimattomalla niin, jos ohjelmoinnissa nostetaan puristusuhdetta, niin soppaa tarvitaan vähemmän ja ohjelmointi vähentää päästöjä.

Nyt tosin pelottaa, voiko tää olla näin yksinkertaista ???

Jos tää näin on ja jos turbon paineita nostamalla saa ns. tehollista puristussuhdetta nostettua, niin ohjelmointihan on hyvä asia. Vähemmän soppaa eli päästöjä samalle ajolenkille  :)

Kannesta höyläämällä ja kupumännillä saa puristussuhdetta nostettua mutta tekeekö turbo saman?

Muutenkin kiinnostaa mitä tuo ohjelmointi oikeastaan sisältää = muuttaa? Ruiskukoneitahan tää koskee ja turbollisilla saa helposti sitä hyötyä eli säädetään turbon paineita?, polttoaineen syöttöä (määrä, kesto ja ajankohta)?, sytystä? Muuta?

Siinä päästöjen vähentymisen sivussa väkisinkin tehoa on käytettävissä enemmän ja sitähän voi sitten käyttää jos haluaa - molempia haen  ;)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #98 : 08.01.2024, 19:57:35 »
No ei se nyt ihan noin yksioikoista ole että vain puristussuhdetta noatamalla hyötysuhde paranisi.

Päästönormithan rajoittavat aika merkittävästi sitä hyötysuhdetta. Siis seoksen pieni laihentaminen parantaa hyötysuhdetta, erityisesti osakuormalla, joka on auton moottorin normaali toimintatila, mutta käytännössä päästönormi ei salli laihalla käyttöä

Poissa HarriXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #99 : 09.01.2024, 16:28:50 »
No, näin se yliopettaja tekussa väitti. Ja perkasi kaavansa siihen muotoon että jäljelle jäi vain puristussuhde.

Ei ollut tietämystä silloin väittää vastaan. Eikä ole vieläkään.

Miten puristussuhde vaikuttaa päästöihin? Se ei vaikuta ilma/polttoainesuhteeseen eikä sopan määrään joten miten se lisää päästöjä? Eikä se vaikuta siihen mitä osa- tai täysteholla koneeseen syötetään.

Ja haluan pitää tehon tästä erossa - tehoahan saa kun lisää seoksen määrää ja silloin varmasti päästöt kasvaa.

Ohjelmoinnissa, siinä nostetaan puristuspainetta turbon rajoja muuttamalla = sallitaan korkeampi paine ja samalla lisää soppaa koneeseen?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #100 : 11.01.2024, 18:31:09 »
No, näin se yliopettaja tekussa väitti. Ja perkasi kaavansa siihen muotoon että jäljelle jäi vain puristussuhde.

Ei ollut tietämystä silloin väittää vastaan. Eikä ole vieläkään.

Miten puristussuhde vaikuttaa päästöihin? Se ei vaikuta ilma/polttoainesuhteeseen eikä sopan määrään joten miten se lisää päästöjä? Eikä se vaikuta siihen mitä osa- tai täysteholla koneeseen syötetään.

Ja haluan pitää tehon tästä erossa - tehoahan saa kun lisää seoksen määrää ja silloin varmasti päästöt kasvaa.

Ohjelmoinnissa, siinä nostetaan puristuspainetta turbon rajoja muuttamalla = sallitaan korkeampi paine ja samalla lisää soppaa koneeseen?

Jos moottori tehdään pelkästään sen hyötysuhteen ehdoilla, niin silloin sitä voidaan parantaa sen puristussuhdetta nostamalla, mutta käytännössä jos se sama optimihyötysuhteinen moottori halutaan liikennekäyttöön, sen hyötysuhde heikkenee, kun päästöjä rajoitetaan

Jos meillä on 2l vaparimoottori joka on optimoitu 100kw teholle, ja tehon tarve muuttuukin 20kw:iin, saadaan hytysuhdetta parannettua kyllä nostamalla puristussuhdetta, stetsonista heitettynä 18:1 tasolle, mutta jos tuosta moottorista yritetäänkin nyt ottaa 100kw tehoa, niin se ei enää onnistu, tai jos onnistuu, niin mahdollista vain syöttämällä valtavat määrät polttoainetta hyvin myöhäisellä sytytyksellä. Tietysti jos sinne saadaan jostain maagisesti polttoainetta jonka puristuskestävyys onkin paljon korkeampi tilanne pelastuu. Tai sitten tehdään moottori muuttuvapuristeiseksi, kuten saab siinä protossaan.

Normaalissa auton moottorissa on sen käyttöympäristö sellainen ettei se yksinkertaisesti toimi hyvällä hyötysuhteella, jo pelkästään vaatimus toimia eri kierrosluvuilla tekee tuosta mahdotonta.

Junissa ja laivoissa on siirrytty sähköiseen voimansiirtoon juuri tuon takia, voidaan optimoida se moottori edes yhdelle kierrosalueelle.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #101 : 11.01.2024, 18:36:07 »
Niin, tietysti sen päästönormit täyttävän moottorin hyötysuhde paranee tuolla puristuspaineen nostolla, veikle se teknisesti paras mahdollinen hyötysuhteeltaan olekaan. Tuohonhan tämä downsizing buumi osaltaan perustuu. Ajetaan pienempää moottoria isommalla paineella saadaan parempi hyötysuhde.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5111
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #102 : 11.01.2024, 19:24:47 »
Oisko tää ohjelmoitu auto jo myyty? Tehkää vaikka oma topick. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6040
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #103 : 12.01.2024, 07:40:06 »
Viritystopiceillehän täällä on kokonainen kategoria täällä foorumilla.. sieltä vois saada enemmän apuakin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ohjelmoidun auton myynti
« Vastaus #104 : 12.01.2024, 16:10:30 »
Ei kai tämä foorumi yli ala tulvia vaikka jossain topikissa yleisempää höpistäänkin?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron