Kulkukoira  Proturbo

Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet

  • 5 Vastauksia
  • 1062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet
« : 21.09.2023, 11:43:32 »
Kovaa tekstiä:

"Jo auton suunnitteluvaiheessa suunnitellaan auton varaosamarkkinat, joissa laskelmoitu ja hallittu kuluminen on suunnittelun keskiössä."

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ei liity suoraan mitenkään Volvoon, mutta mieleen nousee yksi saksalaismerkki, joka on tunnettu porsivista koneista ja vaihdelaatikoistaan.

Tiukkaa tekstiä voiteluaineista ja hyviä testituloksia. Yksi on ollut kirkkaasti ylitse muiden. Mielenkiintoista, että nuo moottoriöljyjen ominaisuudet ovat noin lähellä toisaan vaikka selvästi mahdollisuuksia parempaankin olisi olemassa.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet
« Vastaus #1 : 21.09.2023, 12:29:25 »
Tuo taisi olla tekijän omaa päättelyä. Olisi vielä kovempaa tekstiä, jos lausunnolle olisi jokin arvostettu lähde.

Joka tapauksessa, hyvin mielenkiintoinen testi. Mielenkiintoiset ovat kyllä TriboDynin hinnatkin. Tribodyn 5W40 olis 37,52 e/l, kun taas Comma syner-g 5W40 6,98 e/l. Pitäisi tulla aika usein koneremppoja vanhalla öljyllä (ja harvoin uudella), jotta tuollainen lisäkulu olisi perusteltu.

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet
« Vastaus #2 : 21.09.2023, 14:10:55 »
Tribodyn 5W40 olis 37,52 e/l, kun taas Comma syner-g 5W40 6,98 e/l. Pitäisi tulla aika usein koneremppoja vanhalla öljyllä (ja harvoin uudella), jotta tuollainen lisäkulu olisi perusteltu.
Jos hintaero on Tribodynillä ja Commalla(Motox) 30,54€/l, ja öljyn vaihtoväli 10tkm, niin montako koneremonttia tuolla "säästöllä" tekee?
« Viimeksi muokattu: 21.09.2023, 14:13:34 kirjoittanut Nieminen55 »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet
« Vastaus #3 : 22.09.2023, 09:36:48 »
Kone jos kestää Commalla vaikka 100tkm, niin saa aika vähällä päästä että säästöä tulee. :D
Mutta toki öljynvaihtoväli esim. 30tkm vs. 10tkm, niin kyllä se vähän eri tavalla alkaa kestämään.

Onhan noita koneita mille 100tkm on jo hyvä suoritus.
 Ympyrä sulkeutuu, kun 60-luvun koneille se 100tkm oli myös hyvä saavutus.
 Long life öljynvaihtoväli, lyhyet ajosuoritteet (paljon kylmäkäynnistyksiä) ja saastelaitteet viimeistelee kokonaisuuden.
Joidenkin valmistajien laskema elinikä moottorille nykyisin 160.000km luokkaa.

Ja osa 2010-luvulla valmistetuista moottoreista tarkoitettu niin, ettei virallisesti niitä saa edes purkaa kokonaan nappuloiksi.
Esim. kampiakselin runkopukkeja ei merkitty millään tapaa ja korjausohjeessa sanotaan kiritystiukkuuksien kohdalla sanotaan että ei saa purkaa.
Osta puolimoottori merkkiliikkeestä. :P
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet
« Vastaus #4 : 22.09.2023, 16:35:34 »
Long life öljynvaihtoväli, lyhyet ajosuoritteet (paljon kylmäkäynnistyksiä) ja saastelaitteet viimeistelee kokonaisuuden.
Joidenkin valmistajien laskema elinikä moottorille nykyisin 160.000km luokkaa.

Nykytrendi autonvalmistajilla on ikävä kyllä tämä.
Firmalle tuli kymmenkunta Toyota Proace pikkupakua, joissa on huoltoväli 50tkm/2v (2.0D kone)
Näihin on otettu vielä maahantuojan kautta lisäturva/takuu täydet viisi vuotta.
Luultavasti menee ainakin moottori vaihtoon takuuajan sisällä, tuon "extra long-life" huoltovälin ansiosta :idiot2:

Poissa Bafenon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Suunniteltu vanheneminen ja voiteluaineet
« Vastaus #5 : 12.10.2023, 11:11:09 »
Kone jos kestää Commalla vaikka 100tkm, niin saa aika vähällä päästä että säästöä tulee. :D
Mutta toki öljynvaihtoväli esim. 30tkm vs. 10tkm, niin kyllä se vähän eri tavalla alkaa kestämään.

Onhan noita koneita mille 100tkm on jo hyvä suoritus.
 Ympyrä sulkeutuu, kun 60-luvun koneille se 100tkm oli myös hyvä saavutus.
 Long life öljynvaihtoväli, lyhyet ajosuoritteet (paljon kylmäkäynnistyksiä) ja saastelaitteet viimeistelee kokonaisuuden.
Joidenkin valmistajien laskema elinikä moottorille nykyisin 160.000km luokkaa.

Ja osa 2010-luvulla valmistetuista moottoreista tarkoitettu niin, ettei virallisesti niitä saa edes purkaa kokonaan nappuloiksi.
Esim. kampiakselin runkopukkeja ei merkitty millään tapaa ja korjausohjeessa sanotaan kiritystiukkuuksien kohdalla sanotaan että ei saa purkaa.
Osta puolimoottori merkkiliikkeestä. :P

Täysin samaa mieltä kanssasi, toimme äskettäin uuden auton yritykselle, ajoimme puoli vuotta 12 tuhatta kilometriä, elektroniikka sammui ja antoi paljon virheitä. Tämän seurauksena menimme korjaukseen.
P.S. Kyseessä ei ole Volvo.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo