Carcom Oy  Ateho

XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi

  • 8 Vastauksia
  • 701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jibeli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« : 05.12.2023, 12:06:20 »
Tervehdys,

Hommasin hetki sitten ensimmäisen Volvoni ja arvatenkin lyhyistä ajoista johtuen akussa ei riitä virta webaston käyttöön.
Autoon on uutena asennettu Calixin letkulämmitin, mutta sisähaaroitusta ei ole tehty.

Seuraava hankinta lienee Calix akkulaturi ja mahdollisesti sisähaaroitus. Tähän liittyen muutamia kysymyksiä:

1. Calix tarjoaa kolmea vaihtoehtoa; 2A / 5A / 7A. Mitä näistä suosittelette, käytössä kotona 2h ajastimella oleva tolppa tai mahdollisesti jatkoroikalla pidemmäksikin aikaa talon seinästä - tämä ei tietystikään optimaalisin vaihtoehto.
2. Millainen savotta tiedossa asennuksen suhteen, puskurissa siis jo Calixin läpivienti eli tuo osuus on jo ns tehtynä.
3. Voinko käyttää samanaikaisesti Calixin jo autossa olevaa letkulämmitintä ja tulevaa akkulaturia?
4. En ole vielä selvittänyt onko nykyinen akku alkuperäinen, mutta täältä lueskelin että jotkut olisi vanhaakin akkua "sopeuttaneet" ja saanut sillä lisäaikaa akulle?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #1 : 05.12.2023, 12:42:20 »
Tuo 2h on aika lyhyt aika lämmittää konetta ja ladata akkua kunnolla.

Valitsisin sen vuoksi noista joko 5A tai 7A laturin, niin ehtii edes vähän ladata akkua. Lisäksi laittaisin akulle lämmittimen, niin se latautuu tehokkaammin. Kylmä akku ei ota varausta vastaan tehokkaasti.

Tuolta Polar Heater akunlämmitin ja sieltä Calix:n perään tuleva versio https://www.polarheater.fi/category/20/akkulammittimet?gclid=EAIaIQobChMIuMODlYr4ggMVsl2RBR1k1w5wEAAYASAAEgLucPD_BwE

Tai sitten Arctic Heater. Se lämmittää akkua aina auton käydessä ajoaikana, sekä myös ylläpitolaturiin kytkettynä. Saa myös latureineen erilaisina paketteina tai erikseen. Voi käyttää minkä tahansa muunkin merkkisen laturin kanssa, kunhan riittävän tehokas. Ite lisäisin ehkä katkasijan, jolla saa pois päältä tarvittaessa.

https://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet

https://arcticheat.fi/collections/akkulaturit

https://arcticheat.fi/collections/arctic-battery-monitor

Plus-pakettina https://arcticheat.fi/collections/arctic-battery-monitor/products/arctic-battery-monitor-paketit

Itellä on tuo Polar heater ja olen miettinyt tuota Arctic heateria. Duunikaverihan näihin on perehtynyt webaston suurkäyttäjänä ja lämmitin todella toimii, eikä akkukauppias ole enää se paras kaveri  ;)


Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8925
  • Teiden tukko
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #2 : 05.12.2023, 21:05:47 »
Tervehdys,

Hommasin hetki sitten ensimmäisen Volvoni ja arvatenkin lyhyistä ajoista johtuen akussa ei riitä virta webaston käyttöön.
Autoon on uutena asennettu Calixin letkulämmitin, mutta sisähaaroitusta ei ole tehty.

Seuraava hankinta lienee Calix akkulaturi ja mahdollisesti sisähaaroitus. Tähän liittyen muutamia kysymyksiä:

1. Calix tarjoaa kolmea vaihtoehtoa; 2A / 5A / 7A. Mitä näistä suosittelette, käytössä kotona 2h ajastimella oleva tolppa tai mahdollisesti jatkoroikalla pidemmäksikin aikaa talon seinästä - tämä ei tietystikään optimaalisin vaihtoehto.
2. Millainen savotta tiedossa asennuksen suhteen, puskurissa siis jo Calixin läpivienti eli tuo osuus on jo ns tehtynä.
3. Voinko käyttää samanaikaisesti Calixin jo autossa olevaa letkulämmitintä ja tulevaa akkulaturia?
4. En ole vielä selvittänyt onko nykyinen akku alkuperäinen, mutta täältä lueskelin että jotkut olisi vanhaakin akkua "sopeuttaneet" ja saanut sillä lisäaikaa akulle?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

1. Mulla on käsittääkseni Calixin 5A laturi kuuskymppisessä edellisen omistajan toimesta asennettuna. En ole kellottanut kauanko kestää ladata täyteen, mutta on kyllä ihan ehdoton kun autossa on vain Webasto lämmittimenä.

2. Asennus on äärimmäisen helppo, kun autossa on jo panssarikaapeli. Akkulaturissa on liitin ketjuttamiselle, eli puskirista tuleva kaapeli akkulaturiin kiinni ja akkulaturista toisella kaapelilla letkulämppärille.

3. Voi käyttää yhtäaikaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Stefa74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #3 : 06.12.2023, 09:32:56 »
     Mulla on Volvossa tuo arctic battery heater eli akun navoista virtansa ottava. On kyllä hyvä varuste. Lisäksi löytyy ylläpitolaturi joten myös parkissa ollessa töpseli puskurissa akku lämpeää.
   Toisessa autossani Audissa on ollut verkkovirralla toimiva polar heater akkulämmitin jo yli 10 vuotta, ja hyväksi todennut senkin.
   Noista kahdesta silti ottaisin akun navoista virtansa ottavan ihan vaan siitä syystä että akku lämpeää myös ajon aikana.
Volvo v90cc, Audi a4 3.0tdiq, Peugeot 406 turbo (bensa), Ktm 990 adventure, Yamaha rs-viking

Poissa Jibeli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #4 : 08.12.2023, 07:52:01 »
1. Mulla on käsittääkseni Calixin 5A laturi kuuskymppisessä edellisen omistajan toimesta asennettuna. En ole kellottanut kauanko kestää ladata täyteen, mutta on kyllä ihan ehdoton kun autossa on vain Webasto lämmittimenä.

2. Asennus on äärimmäisen helppo, kun autossa on jo panssarikaapeli. Akkulaturissa on liitin ketjuttamiselle, eli puskirista tuleva kaapeli akkulaturiin kiinni ja akkulaturista toisella kaapelilla letkulämppärille.

3. Voi käyttää yhtäaikaa.


Kiitos vastauksista, täytyy ehdottomasti laittaa tuo akkulaturi hankintaan. Onko mitään tietoa, miksi Volvo ilmoittaa sivuillaan akkulaturin yhteydessä:

"Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen." ?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #5 : 08.12.2023, 07:54:44 »
Ei mitään havaintoa, mitään estettä ei pitäisi olla.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #6 : 08.12.2023, 08:15:56 »

Kiitos vastauksista, täytyy ehdottomasti laittaa tuo akkulaturi hankintaan. Onko mitään tietoa, miksi Volvo ilmoittaa sivuillaan akkulaturin yhteydessä:

"Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen." ?

Huomioi akkulaturin asennuksessa, että laturin maajohto tulee asentaa auton runkoon. Ei akun miinusnapaan! Muuten sotkee akkuvahdin, mikäli autossasi semmonen on. Ihan hyvin voi haaroittaa moottorilämmittimen panssarikaapelin.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #7 : 08.12.2023, 15:47:43 »
Onko mitään tietoa, miksi Volvo ilmoittaa sivuillaan akkulaturin yhteydessä:

"Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen." ?
Tätä on käsitelty SPA-alustaisten yhteydessä ainakin säikeessä ”Lataa vai lämmitä”.

Syyhän on yksinkertaisesti se, että 7A laturi ei merkittävästi lataa siinä ajassa, jona lämmittäminen on järkevää. Tämähän on ratkaistavissa esimerkiksi lisäämällä ajastin.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
« Vastaus #8 : 18.12.2023, 15:02:17 »
5-7 A laturilla on jo vaikutusta akun kuntoon, jos akkua lataillaan se 2 h lähes joka päivä. Ei akku silloin tyhjiin pääsekään. Tämä oli minulla monet vuoden käytössä. Nyt tuli reilun puolen vuoden tauko, kun auto ulkoparkissa odottelemassa hallin valmistumista. Ajoakin syksyllä harvoin harvoin, tyyliin kerran viikossa. Kas kummaa, pääsi akku jo niin tyhjiin, ettei webasto enää suostunut toimimaan eikä satunnaiset 150-250 km päivämatkatkaan (tyyliin kerran kuukaudessa) riittäneet sitä täyteen ryhtiin palauttamaan. Paljon paremmin toimi puolen päivän lataus ylläpitolaturilla.


 

Samppasport  Futurez