Futurez  Kulkukoira

Moottorin yläpuolisen kiertojäykisteen puslan vaihto (epäkeskohela)

  • 49 Vastauksia
  • 36914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Lainaus käyttäjältä: Hurm0s Volvolandia
Tulipa vaihdettu vanha ja murtunut pusla uuteen, hetken kun vaivasi vasenta aivolohkoa, löytyi sopivat välineet, eikä mitään erikoisempia välineitä tarvittu. Ajattelin laittaa oikein ohjeen vaikka onkin pikku homma, kuitenkin hyvin yleinen korjauskohde...

Hommaan tarvitaan siis:
-Pari kappaletta pieniä rälläkän hiomalaikkoja, 115mm
-Pari vinkaa (liimapuristinta)
-Pala lattarautaa
-Lisäksi suihkasin puslan toiseen reunaan vähän silikonia, niin luisti helposti alulle

1. Otetaan puslan ja tulipellin välinen tanko kokonaan pois tieltä

2. Vanha pusla lähtee helposti pois kun sahaa rautasahan terällä pari lovea ulkokehään (en huomannut ottaa kuvaa)
Myös taltta+vasara toimii, eli lyö sen ulkokehän puslasta rikki.

3. Uuteen puslaan kannattaa merkata vaikka tussilla ulkokehällä merkki sen nuolen kohdalle, joka näyttää ylöspäin, näin on helpompi ohjata pusla oikeaan asentoon, merkin tulisi siis olla kohdakkain sen pesän merkin kanssa.

4. Puslaa sai ihan käsivoimin pari milliä sisään jolloin oli helppoa saada se oikeaan asentoon, siitä eteenpäin homma jatkui näin:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Puslaa siis lähdetään painamaan siltä puolelta sisään, jossa näkyy kartio, näköjään vaihtelee autokohtaisesti. Lähtee tietenkin paremmin alulle siltä kartiopuolelta.
Hiomalaikka siis puslaa vasten, puslan holkki sopii täydellisesti laikan keskireikään. Vastapuolelle lattaraudan pala tms.
Suurempi vinka olisi kelvannut, tuon kanssa sai käyttää käsivoimia :)
Ellei pusla tunnu lähtevän millään edes alulle, niin sen toiseen reunaan voi vuolla puukolla hieman viistettä.

5. Sisään meni milli kerrallaan
(Kuva poistettu lainauksesta.)

6. Kun pusla on tarpeeksi syvällä, toisellekin puolelle laitetaan hiomalaikka jolloin holkki pääsee taas siitä keskireijästä läpi
(Kuva poistettu lainauksesta.)

7. Lopuksi käytin vielä kahta vinkaa jolloin meni iloisemmin loppuun asti
(Kuva poistettu lainauksesta.)

8. Võila, paikallaan
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Pusla jäi ehkäpä millin liikaa tulosuuntaansa, mutta tulee kuitenkin molemmilta puolilta pesästä yli, joten eipä pitäisi haitata.

Jos tuntuu, että pusla alkaa liikkumaan sivusuunnassa, saa sen ankkuroitua paikalleen kun vetäisee itseporautuvan ruuvin tuon pesän (ja puslan ulkokehän) läpi.


E: ohjetta vähän päivitetty.

hevonen

  • Vieras
Kokeilin tuota hommaa noilla puristimilla, ei kyllä mun puslaa saanut käsivoimin eikä vinkoilla alkuun tuolla konehuoneessa. Vinkoista halkes kahvat. :) Oli vielä isommat vinkat...

Otin suosiolla nuo 3 ruuvia pois jotka tuota rautaa koneen päädyssä pitelee ja vein isoon viilapenkkiin. Siinä käytin toisella puolella tuollaista laikkaa ja toiselle puolelle laitoin pätkän sopivaa pakoputkitavaraa. Silti meinas olla naamanilmeitä että sai ton puslan alkuun, menihän se sitten raakalla voimalla perille.
Tuo puslan ulkokehähän on jotain ihme muovia ja pusla ollessaan vapaana on soikea, se pitää pakottaa siihen pyöreään muotoonsa tuonne paikoilleen. :buck2:

Tämä näin omana kokemuksena, että tekisin sen 5min töitä tuon raudan irroitukseen niin helpottaa lopputulosta kummasti.
Tai sitten noita puslia on tosi väljällä sovitteella tuohon pesäänsä. Omani otin Motonetista.

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Tällaisen homman huomasin tänään:

Eli pusla on aivan tohjona

onhan tämä kyseinen pusla:
http://img4.imageshack.us/img4/6274/pusla.png
« Viimeksi muokattu: 16.04.2011, 01:08:08 kirjoittanut comanche »

hevonen

  • Vieras

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Sherwoodin iloinen veikko.
    • Jotain mun entisiä Volvoja, muttei läheskään kaikki.
Eipä ollu paha homma kaivaa tuo päätyrauta kokonaan pois. Voisin jopa väittää, että helpommalla pääsee, jos suosiolla kaivaa sen päätyraudan irti ja puristaa penkissä tai prässissä sen vanhan pois ja sitten uuden puslan paikkaansa.
V40XC D2 2017

hevonen

  • Vieras
Huomautus tuohon puslaan... On eri pusla uudemmissa koneissa -99 eteenpäin. Jos on se uudemman alumiinivalua oleva korvake, sinne kuuluu ulkokehältään isompi pusla. Ei käy tuo motonetin malli. :pomo:
On jopa kokeiltu ja todettu... :buck2:

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Ja Siniseltä tiskiltä myydään koko palikka alumiinisine kiinnityskorvakkeineen eikä pelkkää puslaa.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Tämä taitaa kans olla entinen kumi?  :idiot2:


Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Tämä taitaa kans olla entinen kumi?  :idiot2:

http://img204.imageshack.us/img204/2715/img2988yd.jpg

Ei toi nyt äkkiseltään rikkinäiseltä näytä, tuo pystysuuntainen halkeama siinä kuuluukin olla

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Ei toi nyt äkkiseltään rikkinäiseltä näytä, tuo pystysuuntainen halkeama siinä kuuluukin olla
Ei näytä ei. Tuo keskimmäinen osahan murtuu poikki ylhäältä ja/tai alhaalta.

Eli noin kuin comanchen kuvassa.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
eli tuo on ehjä?

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
eli tuo on ehjä?
Kuva vähän väärään kohtaan tarkentunu mutta sanoisin että ei aiheuta toimenpiteitä.

Poissa jasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Kestäiskö tuo kumi paremmin jos asentas nuolen eteen tai hyttiin päin? vai meneekö liian"jäykäksi" :idiot2:
nimimerkillä 3v välein ku tuota pitää vaihtaa paskaks menemisen jälkeen(nuoli ylös asento nyt)

hevonen

  • Vieras
Kestäiskö tuo kumi paremmin jos asentas nuolen eteen tai hyttiin päin? vai meneekö liian"jäykäksi" :idiot2:
nimimerkillä 3v välein ku tuota pitää vaihtaa paskaks menemisen jälkeen(nuoli ylös asento nyt)
Täytä sikapaskalla nuo kolot ja anna kuivua. ;)
Veikkaan että jos käännät puslan vika-asentoon, moottori alkaa hyppiä tuon kallistumisen sijaan.-----> Ei hyvä.

Poissa jasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Pikku kyssäri vielä tohon puslaan. Motonetista hain tänään ton(8.80e),niin vissiinki kuskin puolelta katsottuna toi "nuoli"
ylös? Siis kun tossa möllykässä on sillon vänkärin puolella nuoli alas :D Kumpiko se siis oikea  :buck2:
ps: Ehkä tohon jotain lievää lisä jäykistettä laitankin :pomo:

 

Carcom Oy  Ateho