Carcom Oy  Ateho

Moottorin yläpuolisen kiertojäykisteen puslan vaihto (epäkeskohela)

  • 49 Vastauksia
  • 36915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pötkäle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
meikän vollessa kyseisen puslan asennus oli ratkaistu halkaisemalla pusla,eihän se siinä raudassa kunnolla pysynyt.aina kiihdyttäessä pusla painui läjään ja motti heilu.pusla muuten lähti ihan käsin irti.ite vaihoin urtsipuslan ja paikalleen laitoin naapurin sorvissa sen jälkeen kun olin raudan irrottanu koneesta,kaikista helpointa sillälailla
volvo 850 stw vm94, volvo v70 turbo awd vm98
ford taunus 2.0 v6 vm78
oldsmobile delta88 royale vm78
oldsmobile custom cruiser 5.7 v8 vm85

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Laitoin V70 2.5 TDI:hin (vm. 99, käyttöönotto 12/98) alumiiniseen ylätukeen laakerin.

*clip*

Volvon ohjekirjan mukaan pienempi rako on auton etupuolelle, loogista, eikö? Näin ollen (jassen) kuva pitäisi olla apuohjaajan puolelta...


Ei hele. Mulla just ostetussa -99 tdi:ssä tuo kumi on juuri toisinpäin kuin tässä on kuvailtu! Se on vähän halkeillut, ja tärinät on ihan miehekkäät tyhjäkäynnillä... Tänä aamuna katoin öljyt, ja tikkukin taipuu jotta sen saa flektin suojuksen ohi... ???

Voisiko joku ottaa kuvan omasta samanlaisestaan, vaikka kuskin puolelta siten että koko konehuone näkyy? En löytänyt googlella... Alkoi epäilyttää että tuo on joskus vaihdettu väärin ja kone on liian etukenossa.

LISÄYSTÄ:

Kävin ottamassa kuvia ja mittaamassa helan. Sen halkaisija on 58 mm. (Tämä nyt ei välttämättä ole mikään uusi tieto, mutta...) Eli motonetti ei auta, joten olisi mukava tietää mistä dieselmiehet on omansa hommanneet ja mihin hintaan? Joku tosin oli pusertanut "61 mm helan 58 mm reikään" aiemmin tässä topicissa, eli onko se nyt kuitenkin sitten se 61 mm hela tähänkin käypänen? Skruvat tarjoaa tällaista:

http://www.skruvat.com/Engine-mount-P10881.aspx

Eli tilanne on tämä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/ylatuenhela1.jpg

Halkeilua ei kuvista kunnolla nää, enkä tarkoita sitä normaalia aukkoa puslassa. Mutta eikö tuo kuitenkin näytä vähän kuin kone "nojaisi" hieman liikaa eteenpäin helan antaessa periksi? Ja se tosiaan näyttäisi olevan myös väärin päin mikäli Scwarzwaldin havainto ohjekirjasta on oikea.

Tässä vielä kuva miten öljytikku on tuolleen vähän turhan edessä verraten googlella löytämiini konehuonekuviin, joiden perusteella vaikuttaisi että tikun pään normaalisti näkyä jopa auton edestäpäin katsottuna.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/oljytikku.jpg
« Viimeksi muokattu: 02.01.2014, 22:10:33 kirjoittanut eekone »
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
^ näyttäisi olevan väärin kun noin paljon Iitissä tuo pusla

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Siniseltä haettu 61 mm pusla. On kyllä niin tiukka sovitus että taidanpa suosiolla hioa hieman matskua pois... Huomenna.

Selvisipä samalla että tuon puslan väärin asentanut puuha-pete on tehnyt sen irrottamalla koko tuen - ja katkaissut toisen alakiinnityspultin kannan irti, ilmeisesti korvaten puuttuvan pidon jollain tiukalla liimalla. Ei nimittäin irtoa. Enempää en uskalla käyttää voimakeinoja joten olkoon paikallaan...
« Viimeksi muokattu: 11.01.2014, 01:14:31 kirjoittanut eekone »
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Ehjästä varmasti oikein kiinnitetystä helasta saatu kuva (kiitos pomo!), ja kyllä se nyt vaan on niin että se tulee juuri niin päin kuin se oli omassa, eli epäkesko TAAKSEPÄIN, ts. nuoli ylöspäin kuskin puolella, ts. isompi väli eteenpäin.

Tieto saavutti minut vasta kun olin helan asentanut - väärin päin. Se ei toki ollut ainoa asia mikä siinä meni pieleen. Sovitus on nimittäin aivan järkyttävän tiukka, ja asennusta helpottaakseni sahasin jonkun matkaa poikkisuunnassa runkoon lovet vastakkaisille puolille. Se ehkä hieman auttoi, mutta jossain vaiheessa melko lopussa kuului naps, ja toinen sahauksista lohkesi rungon läpi asti. Onneksi sentään vain kuskin puolelta. Mutta sanomattakin lienee selvää että asennuksen tulivat varmistamaan paikalliset herrat Vituiksmän ja Uusiksmän.

TDI-miehille ohje, koska sellaista ei kukaan ole vielä kirjoitellut:

1. Pura EGR pois tieltä, jos asennat helan irrottamatta tukea moottorista. Sehän on hyvä puhdistella tai vaikka tukkia tässä samalla...

2. Mieti ja kehittele työkalut etukäteen. Hela pitää saada menemään reikäänsä suorassa, ja sitä pitää kyetä puristamaan rungosta koko rungon alalta, keskeltä helaa (huomioi epäkesko: ei läpiholkin kohdalta!) tai kahdesta kohtaa vastakkaisilta puolilta - ja keskelle tukirautaa asti, jolloin helan runko tulee yli tukiraudan reunan. Hiomalaikat eivät dieselin kanssa olleet ideaalit apuvälineet, sillä laikalle on bensakonetta huonommin tilaa apukuskin puolella (egr:n laippa imusarjassa).

3. Todennäköisesti helan muotoilu, esim reunan kaventaminen/viistäminen, vain vaikeuttaa hommaa koska hela on tällöin vaikeampi saada pysymään alulla työkaluja asetellessa, ilmeisesti koska viisteestä pitäisi saada 100 % samanlainen joka kohdasta. Ainakin mulla muokkaamattoman helan sai pysymään itsekseen n. 2 mm matkalta reiässä käsin työntämällä, mutta viistettynä se ei enää pysynyt ja lisäksi pyrki kääntymään vinoon helpommin. Ja se sahaaminen oli tosiaan huono ajatus... Voi kylläkin olla että hela pääsi menemään jossain vaiheessa vinoon sopivassa suunnassa, jolloin petti tuosta sahatusta kohdasta.

4. Puristimilta/puristimelta vaaditaan paljon... Oiva apu oli vivulla toimiva 300 kg vetävä "heavy duty" -puristin. Harmi että niitä oli vain yksi, ja puristusliike hommaan hieman lyhyt (alkuvaiheessa, kun hela ei tahtonut pysyä reiässä).

HUOM!Tämä perustuu täysin omaan, ensikertalaisen kokemukseen. Saa/pitää korjata ja lisätä neuvoja! Koottua ohjetta varmasti joku vielä kaipaa.
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Meidän Tdi ja kaverin bensakoneinen sai uuden puslan ihan vaan yksinkertaisen kierretanko--sopivat lätyt painikkeeksi yhdistelmällä mitään purkamatta tai sahaamatta.
Erikokoiset puslat kuten tuolla jossain jo olikin puheissa.

Käsittämätöntä että joka paikassa tarjoavat samaa irtopuslaa tdi ja bentsiinikoneisiin?? Ainakin noi meillä käsissä olleet olivat aivan erikokoisia, toinen ostettu Fixus-liikkeestä ja toinen joko Motonetista tai Mekonomenista...
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Meidän Tdi ja kaverin bensakoneinen sai uuden puslan ihan vaan yksinkertaisen kierretanko--sopivat lätyt painikkeeksi yhdistelmällä mitään purkamatta tai sahaamatta.
Erikokoiset puslat kuten tuolla jossain jo olikin puheissa.

Käsittämätöntä että joka paikassa tarjoavat samaa irtopuslaa tdi ja bentsiinikoneisiin?? Ainakin noi meillä käsissä olleet olivat aivan erikokoisia, toinen ostettu Fixus-liikkeestä ja toinen joko Motonetista tai Mekonomenista...

Omani hain Hämeen Autovarusteelta, eli Volvon merkkiliikkeen varaosatiskiltä... :o

EDIT: Taidanpa mennä reklamoimaan. Ja meillähän M8 kierretankohässäkällä meni muttereista kierteet yrittäessä...
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Käsittämätöntä että joka paikassa tarjoavat samaa irtopuslaa tdi ja bentsiinikoneisiin?? Ainakin noi meillä käsissä olleet olivat aivan erikokoisia, toinen ostettu Fixus-liikkeestä ja toinen joko Motonetista tai Mekonomenista...


Selailin äsken volvon varaosa-ohjelmaa tuon puslan osalta ja näyttääs samalla varaosanumerolla olevan puslaa ihan lukemattomiin määriin eri bensa ja diesel koneita, siitä syystä varmaan myös tarjotaan samaa puslaa bensaan ja dieseliin, kun niissä on sama pusla, mutta ehkäpä jotain eroavaisuuksia on sitten on jonkin moottorin välillä, mutta tuosta moottormallien massasta en kyennyt katsomaan, että mitä moottoreita sieltä puuttuu..
No tokikaan ei uudempaan RN-koneeseen sovi, se kun on täysin erilainen rakenteeltaan.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Pitääkin tänään yrittää muistaa vertailla noi autot kun kaveri tulee autoaan tänne korjauttamaan. Siinä on sitten -99 tdi ja -00 bensa rinnakkain, voipi mitata ja vaikka kuvailla puslat. Tämä vaikuttaa yhtä hauskalta judanssiolta kuin tuon tdi:n venakopan tiiviste, kauppiaiden listojen mukaan tulee väärää osaa jos ei satu tietämään mitä haluaa.  ;D
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Pitääkin tänään yrittää muistaa vertailla noi autot kun kaveri tulee autoaan tänne korjauttamaan. Siinä on sitten -99 tdi ja -00 bensa rinnakkain, voipi mitata ja vaikka kuvailla puslat. Tämä vaikuttaa yhtä hauskalta judanssiolta kuin tuon tdi:n venakopan tiiviste, kauppiaiden listojen mukaan tulee väärää osaa jos ei satu tietämään mitä haluaa.  ;D

Itse kun mittasin paikallaan vanhan helan, sain tulokseksi 58mm. En kehdannu väitellä kun näin räjäytyskuvan ja osanumeron omin silmin. Tottahan sen pitääkin olla vähän reikää isompi irtaallaan että istuu tiukkaan. Mutta että 2-3mm...

On kyllä koomista tän koneen kanssa. :D Motonetin listalla myös väärän kokoinen öljytulpan tiiviste. Arvatkaapa tiputtaako vanhalla tiivisteellä. Saavat kyllä antaa uudet öljyt.

Sori ot.
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Tänään mitattu puslat.
Kai se on jo moneen kertaan jo kirjoiteltu mutta menkööt vielä...

-99 2,5 tdi 58mm
-00 2,4 b 62mm

Noissa oli jo taannoin käsissä niin paljon eroa että ettei edes ajateltu asentaa. "Oikeankokoinen" pusla menee aika helposti paikoilleen kuten moni onkin todennut. 2mm/puoli on jo liikaa kun ulkokuori on jotain kovaa muovia. Otin vielä kuvatkin molemmista, ei ehkä mitään mullistavaa lisäinfoa tähän ketjuun.

Bensakone


VAG diesel
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Tänään mitattu puslat.
Kai se on jo moneen kertaan jo kirjoiteltu mutta menkööt vielä...

-99 2,5 tdi 58mm
-00 2,4 b 62mm

Noissa oli jo taannoin käsissä niin paljon eroa että ettei edes ajateltu asentaa. "Oikeankokoinen" pusla menee aika helposti paikoilleen kuten moni onkin todennut. 2mm/puoli on jo liikaa kun ulkokuori on jotain kovaa muovia. Otin vielä kuvatkin molemmista, ei ehkä mitään mullistavaa lisäinfoa tähän ketjuun.

Tuossahan tosiaan kuvassa tuo uudempi bensakone on mistä ed. viestissäni mainitsin.

Originaali pusla noihin dieseleihin ja vanhempiin bensakoneisiin on sen verran reikää isompi, että sen asentamisessa on juurikin sellaisia ongelmia, kuin tässä ketjussa on kerrottu.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"

Noissa oli jo taannoin käsissä niin paljon eroa että ettei edes ajateltu asentaa. "Oikeankokoinen" pusla menee aika helposti paikoilleen kuten moni onkin todennut. 2mm/puoli on jo liikaa kun ulkokuori on jotain kovaa muovia.

Eli mistä sitä dieselin pienempää puslaa saa, kun ei edes Volvolta?
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Eli mistä sitä dieselin pienempää puslaa saa, kun ei edes Volvolta?

Emmää tiiä...  :D  Muistikuva on sellainen että kaveri oli bensakoneiseensa ostanut puslan Motonet-Biltema-Mekonomen akselilta, tuli sit tänne sitä vaihdattamaan jolloin todettiin että liian pieni. Paikallinen Fixus myi ton isomman sitten.
Olikohan käynyt kaupassa joku virhe kun nyttenkin olivat kaverille myyneet Focuksen tukivarren... Oli tarrat sekaisin ja kaveri kun ei autoista paljoa teknisesti jymmärrä niin ihmetys oli suuri kun totesin heti että mitä sä taas oot ostanut. On muuten se Focus tukivarsi sen kokoinen joka pitäis näissäkin olla.

Mut joo, aika sekava homma. (mulla ei oo ihan tarkkaan selvillä noi aiemmin mainitut eri moottorityypit/vuosimallit, omia kokemuksia tässä väkästelen)
Ikäväkseni puslan pussi on jo hukattu, olis voinut kurkkia numeroita.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2014, 13:20:14 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Harmillista. Ties vaikka olis ollu johonkin muualle tarkotettu osa. Toisaalta, joku öö merkin osahan voi olla mitoiltaankin öö laatua... :P

Taidan luovuttaa ja antaa ammattilaisen hoitaa joskus.
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

 

Ateho  Elekma