KL-varaosat  Race.fi

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #90 : 18.08.2015, 13:32:09 »
Hyvin kuuluu.

Öljynvaihdon yhteydessä myös suodattimen vaihto. Laita koneeseen 6l öljyä. Koekäyttö -> sammutus -> odotus, että öljyt laskeutuu pohjalle -> öljymäärän tarkistus mittatikusta ja tarvittaessa lisäys.
Nuo eri lukemat saattaa johtua siitä, että onko öljynjäähdytin tai ei.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #91 : 20.08.2015, 19:42:05 »
Hyvin kuuluu.

Öljynvaihdon yhteydessä myös suodattimen vaihto. Laita koneeseen 6l öljyä. Koekäyttö -> sammutus -> odotus, että öljyt laskeutuu pohjalle -> öljymäärän tarkistus mittatikusta ja tarvittaessa lisäys.
Nuo eri lukemat saattaa johtua siitä, että onko öljynjäähdytin tai ei.

Kiitos vastauksesta! 6 litraa tuonne meni suodattimen kanssa ja mittatikku näytti tasan "hyvän alueen" puoltaväliä. Öljyä tuli kyllä ulos huomattavasti enemmän.  ???. Vanha öljy näytti kyllä todella hyvältä eli mitään jäähdytysnesteiden sekoittumista ei ole syytä epäillä. No nyt siellä kuitenkin näyttäisi olevan oikea määrä.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #92 : 20.08.2015, 20:20:37 »

DeLoreanin sivuilla ohjeistetaan oikein isoilla kirjaimilla, että PRV-moottorissa ei tulisi käyttää synteettisiä öljyjä. Taitaa sitten olla viisainta ensi kerralla laittaa jotain muuta öljyä kuin tuota Castrol 5w40 magnatecciä?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #93 : 20.08.2015, 20:33:21 »
Turhaa jännitystä, synteettinen on vain useasti lisäaineistettu pesevämmäksi kuin mineraali jotenka PRV:n legendaariset karstapallot lähtee liikkeelle ja tukkivat imusihdin ja sitäkautta kone särkyy öljypulaan. Kuitenkin jos tällä on jo "kauan" ajettu tuollaisella öljyllä, en näe ongelmaa tehdä niin jatkossakin. Korkeintaan omalla kohdalla käyttäisin öljypohjan etupalan irti ja tarkistaisin ettei imusihdin kohdilta löydy ylläriä. Tai sitten vaihtaisin sinne jonkin moottorin tuon Pa...n Ranskalaisen Viritelmän tilalle  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #94 : 20.08.2015, 21:24:02 »
Itse olen ajanut tämän kesän vähäiset ajoni Castrolin GTX -öljyillä 10W-40. Ehkä noin 600-700 km jälkeen öljy on vielä kirkaan väristä. Tuli jo aiemmin ostettua Magnatec 5W-40 seuraavaan vaihtoon. Kyllä sitä öljyä meni noin 6,5 litraa kun viimeksi vaihdoin, tosin irrotin silloin öljypohjan ja puhdistin sen samalla.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #95 : 20.08.2015, 22:27:01 »
Ihan näppifiiliksellä toteaisin että pervossa öljyt on todnäk kovemmalla rasituksella kuin monessa muussa, ihan lämpökuorman takia. Öljynjäähdyttimen lisäys olis itellä listalla jos pervolla tarttis kesällä ajella enempi, varmasti parantais voitelua kun ei mene öljyt niin liruks ja toisaalta öljyn ominaisuudet pysyy paremmin kun sitä ei päästetä tosi kuumaks. Joku syyhän siihenkin täytyy olla että periaatteessa sama paskee pelaa kohtuuhyvin muissa asennuskohteissa ja volvossa taas kestää nippanappa pyhättömän viikon. B280 tosin taitaa olla positiivinen poikkeus linjaan ja se kai kestää jo tolkullisen määrän metrejä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #96 : 21.08.2015, 09:14:37 »
Itse olen ajanut tämän kesän vähäiset ajoni Castrolin GTX -öljyillä 10W-40. Ehkä noin 600-700 km jälkeen öljy on vielä kirkaan väristä. Tuli jo aiemmin ostettua Magnatec 5W-40 seuraavaan vaihtoon. Kyllä sitä öljyä meni noin 6,5 litraa kun viimeksi vaihdoin, tosin irrotin silloin öljypohjan ja puhdistin sen samalla.

Mitä sinulla ohjekirja kertoo öljymääräksi? Minulla tosiaan B280 ja ohjekirja sanoo 6 litraa sisältäen öljynsuodattimen. Mulla on muuten uusi öljypohja tiivisteineen  tuolla odottelemassa kun vanha on niin ruosteisen näköinen. Tuon pohjan irroitus taitaa olla tosi simppelli juttu. Mutterit auki ja pois? Kannattaisiko uuden tiivisteen kanssa käyttää jotain töhnää? Muttereina voi vissiin käyttää samoja vanhoja.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #97 : 21.08.2015, 09:20:03 »
Olen käyttänyt jo yli 40 tkm:n ajan Shell 5W-40 täyssynteettistä. Vaihtoväli n. 8-9tkm ja 6tkm:n saakka on öljy aivan kirkasta, sen jälkeen selvästi lähtee tummumaan. Itselläni ei ole öljynjäähdytintä sen rikkoutumisen vuoksi. Ilman sitä on menty n. 10tkm ilman ongelmia. Omat ajoni ovat pääsääntöisesti sekalaista kaupunki/maaseutu liikennettä, muutama kerta vuodessa ~400 km konetiellä.

Öljypohjan irroitus on helppo homma, pultit auki ja pohja pois. Itse käytin pohjan tiivisteen kanssa Hylomar:ia -> toimii. Jos sinulla on korkkitiiviste niin ole varovainen ettet kiristä liikaa ja riko tiivistettä. Niissä pohjan pulteissa pitäisi olla sellaiset karhennetut aluslevyt, joissa on ehkä vähän enemmän kitkaa, lukitetta voi toki myös käyttää.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2015, 09:24:36 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #98 : 21.08.2015, 15:07:35 »
Mitä sinulla ohjekirja kertoo öljymääräksi? Minulla tosiaan B280 ja ohjekirja sanoo 6 litraa sisältäen öljynsuodattimen. Mulla on muuten uusi öljypohja tiivisteineen  tuolla odottelemassa kun vanha on niin ruosteisen näköinen. Tuon pohjan irroitus taitaa olla tosi simppelli juttu. Mutterit auki ja pois? Kannattaisiko uuden tiivisteen kanssa käyttää jotain töhnää? Muttereina voi vissiin käyttää samoja vanhoja.

B27 ja B28 speksit sanovat 6 litraa ilman suodatinta ja 6,5 suodattimella. Joo, se pohjan irrotus ja puhdistus on simppeli homma ja kannattaa varmastikin tehdä silloin tällöin. Lisäkulua ei tule oikeastaan mitään (no joo, se tiiviste).
« Viimeksi muokattu: 21.08.2015, 15:09:22 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #99 : 06.09.2015, 18:52:04 »
Virranjakaja on PRV:ssä varsin hankalassa paikassa koneen takana. Sen kanssa työskentely tapahtuu melkeinpä pelkästään käsikopelolla eikä sinne sovi kahta kättä millään. Yritin tässä huoltaa sitä, mm. öljytä pyörijän alta akselia. Siellä on keskellä pienenpien huoparinkula, joka käyttöohjekirjan öljytään ajoittain. Pyörijän alla pitäisi olla metallinen kosteussuojalevy, joka on näköjään tästä jakajasta kadonnut jonnekin.

Nyt vaikuttaa siltä niinkuin johdot olisivat jossain kohtaa väärinpäin kun kone käy pörpötellen. Onkohan kansi mennyt nyt kuitenkin väärinpäin? Asensin sen nyt näin auton oikealta päin katsoen (kuvittelen että kansi oli näin päin kun sen irrotin).

Sattuisiko joku muistamaan miten päin se kansi tulee? Olen nyt tarkistanut johtojen järjestyksen kaksi kertaa ja oikein näyttää olevan. Laitetaanko näin päin auton oikealta vai vasemmalta katsoen?




Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #100 : 06.09.2015, 19:36:21 »
Sain sytytysjärjestelmän huoltokirjan lainaan eräältä eläkkeellä olevalta huoltajalta. Siellä heti ensimmäisellä sivulla näyttäisi olevan jakajan suunta, ja se on samoin päin kuin olen itsekin yrittänyt sitä asentaa:





No, ei auta kuin tarkistaa koko asennus vielä kerran. Vanhan ohjekirjan mukaan kannen ja pyörijän vaihto on todella pitkällinen ja monimutkainen työ. Pitäisi purkaa imusarjaa aika lailla ja irrottaa määränmittaria siitä päältä ja raottaa ylöspäin työskentelytilan saamiseksi. Lisäksi pyörijä pitäisi asentaa jotenkin kiertämällä 60 astetta ja kiristämällä jotain ruuvia. Ei taida nykyään tarvikevaraosissa olla mitään ruuveja tms. eikä ollut tämänkään koneen pyörijässä sellaista.



Kaasuttimen öljyäminen.




Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #101 : 14.09.2015, 12:17:37 »
Kyllä mä olen b28e koneeseen jakajan kannen ja pyöriän vaihtanut purkamatta mitään erityistä. Helvetin ahdashan se rako on ei siitä mihinkään pääse.

Mun mielestä siinä kannessa on ihan normaaliin tapaan hahlo joka pakottaaa kannen oikeaan asentoon, tai vaatii sitten kertaluokkaa ronskimpaa otetta että sen saa väärässä asennossa lukittua paikalleen. Toisaalta jos kansi on väärässä asennossa vaikka johdot kannesta meisikin oikeille pytyille se voi kyllä hörötellä koska eihän silloin pyörijä ja mikä se vastakappale nyt onkaan kohtaa oikein kun kansi jää vinoon.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #102 : 14.09.2015, 20:18:06 »

Muistaakseni kyselin tätä jo aiemmin jossain täällä mutta en enää löydä kyseistä viestiketjua.

Olisi tarkoitus ensi keväänä irroittaa B280E:stä öljypohja ja laittaa uusi tilalle. Ilmeisesti ihan helppo nakki. Uusi tiivistekkin löytyy. Kysymys kuuluukin, että mitä tiivisteen ja öljypohjan väliin? Siis mitä mömmöä? tuleeko mömmöä molemmille puolille tiivistettä? Voiko vanhoja pultteja käyttää?

Ajattelin myös maalata uuden öljypohjan vasaralakalla. Onko soveltuvaa tuohon hommaan?


Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #103 : 15.09.2015, 12:16:32 »
Tuossa vähän ylempänä olen vastannut:

"Öljypohjan irroitus on helppo homma, pultit auki ja pohja pois. Itse käytin pohjan tiivisteen kanssa Hylomar:ia -> toimii. Jos sinulla on korkkitiiviste niin ole varovainen ettet kiristä liikaa ja riko tiivistettä. Niissä pohjan pulteissa pitäisi olla sellaiset karhennetut aluslevyt, joissa on ehkä vähän enemmän kitkaa, lukitetta voi toki myös käyttää."
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #104 : 15.09.2015, 16:19:42 »
Tuossa vähän ylempänä olen vastannut:

"Öljypohjan irroitus on helppo homma, pultit auki ja pohja pois. Itse käytin pohjan tiivisteen kanssa Hylomar:ia -> toimii. Jos sinulla on korkkitiiviste niin ole varovainen ettet kiristä liikaa ja riko tiivistettä. Niissä pohjan pulteissa pitäisi olla sellaiset karhennetut aluslevyt, joissa on ehkä vähän enemmän kitkaa, lukitetta voi toki myös käyttää."

Miten ihmeessä en sitä nähnyt. Käytitkö tuota Hylomaria molemmille puolille tiivistettä?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo