Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Luotettavia ohjelmanlaittajia?

  • 435 Vastauksia
  • 165102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #60 : 29.12.2012, 11:58:35 »
Tuohon kulutuskeskusteluun omat kokemukset V70 2.4 D -06 manuaalin kanssa. Takana nyt lähes 50tkm ja reilut 2 vuotta ajoa softattuna.
Auto alunperin 163 heppainen ja Turbotecillä poistettu hiukkaspönttö ja tehty uusi ohjelma, jota himpunverran muokattu perus-softasta. Tehonmittaus tehty samalla Karalan "ankarassa ja ei niin esso ystävällisessä" penkissä.
Lukemat 224hp / 475nm ja pelivaraa jäi vielä jonkunverran, mutta vauhtipyörän keston kannalta jätettiin tuohon.
Keskikulutus oli vakiona minun ajossa 19" kesäfillareilla n. 6,6-6,7 l/100km (talvitassuilla en kerenyt vakiona edes ajamaan).
En ole ikinä ollut mikään ekoautoilija, eli ajan ns. normisti ja teen ohitukset tarvittaessa (= useimmiten kaasu melkein lattiassa).
Softauksen jälkeisiä lukemia: 19" ja nyttemmin 18" kesäpalleroilla on kulutus ollut 5,7-5,8 l/100km ja 16" talvitassuilla 5,2-5,3 l /100km. Ajosta suurinosa tulee maantieajona, mutta on siinä aina mukana myös kaupunki / kyläajoakin.
Nämä sis ajotietokoneen ilmoittamia lukemia ja joskus olen mitannut myös "manuaalisesti" laskemalla ja heittoa on ollut 2-3 dl /100km tankillisella polttoainetta.
Ajotietokone EI HUOMIOI lisälämmittimen käyttämää polttoainemäärää, vaan ajamalla kulutetun määrän.
Eli summarum: ainakin kyseisessä moottorissa Karalan softa & pömpelin poisto tiputti kulutusta vajaalla litralla normiajossa.
Ja kyllä, olen ollut enemmän kuin tyytyväinen kyseiseen softaan, ilman sitä olisi auto lähtenyt hengettömyytensä takia aika nopeasti vaihtoon.
Ja pakkasten aiheuttamaan kulutuksen nousuun: Volvot on ihan samanlaisia autoja kuin muutkin: Kylmällä moottorilla kuluttaa enemmän polttoainetta ja sitä polttoainetta se lisälämmitinkin kuluttaa, eli varmasti vaikuttaa lisääntyvänä kulutuksena jos pakkanen noisee -10:stä -20:neen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #61 : 29.12.2012, 12:19:25 »
Omassa taitaa tällä hetkellä olla 175/400 kun on vakio ja ihan hyvin sillä näin talvikeleillä pärjää. Kesällä ei olisi sitten haittaa lisä tehosta ja väännöstä. Mutta kyllä ne talvellakin kelpais :)

Parempi siis pysyä alle 500nm väännöissä. Kannattaako dpf poistaa jo nuissa pienemmissä tehoissa/väännöissä vai kannattaako pitää toiminnassa ja vaatiiko jotain fyysisiä muutoksia? Kuinka tarkasti saadaan haluttu teho/vääntö ohjelmoitua samalla kertaa? Eli tuleeko juurikin tuo 220/480 suoraan jollain valmiilla ohjelmalla vai voiko laittaa samalla kertaa/hinnalla esim. 225/490? Jos nyt tuollainen muutos mitään vaikuttaa käytännössä..

Ehjää dpf:ää ei kannata poistaa perusoftassa, mutta jos jäykemmän haluaa niin silloin kyllä poistaisin, koska pakopaineet kasvaa, jolloin moottorin hengitys heikkenee ja dpf tukkeentuu helpommin. Jos dpf:n haluaa poistaa, vaatii se fyysisiä ponnistuksia ja niistä löytyy täältä foorumilta parikin topiccia joista toinen on oikeinkin hyvillä kuvilla. Kyseiseen Volvoon ei periaatteessa ole valmisohjelmaa vaan jokainen pitää tehdä erikseen, mutta meillä perussofta eli Taso1 antaa 217hv ja 450Nm ja jos haluaa Taso2:n tai omien halujensa mukaisen ohjelman maksaa se yleensä enemmän. Voisin väittää, että et huomaa eroa 220/480 vs 225/490, mutta pyynnöstä tietenkin tehdään sellainen kun halutaan, tietenkin tekniikan mahdollistamissa rajoissa!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #62 : 29.12.2012, 19:41:31 »
Hep,

Kävi tässä hiljaa mielessä, että johtuukohan kulutus nyt jotenkin minun ajotottumuksesta?  (tosiaan kulutus noussut 2-3l/100km (laskettuna ajettumatka/tankattu määrä)
(ennen mentiin hyvin lähellä sitä mitä Volvokin lupailee kyseiseen autoon)

Hyvin harvoin kiihdytyksissä kierrokset yli 2000-2500, eli pinta kaasulla painellaan. Kaasupolkimen säätöihin ei koskettu, mutta voitaisiin kuulemma koskea. (olisikohan tarvetta?)

Eli pitäisikö minun kiihdyttää vain vähän reilummin siihen sallittuun nopeuteen, eli enemmän tehoa hetkellisesti..
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #63 : 29.12.2012, 20:22:37 »
Ei tuo nyt ihan normilta kuulosta, että softauksen jälkeen kuluttaa rauhallisella ajolla 2-3 litraa enempi satkulle..  ::)
Mittaappa nyt uudestaan, kun pakkaset laskeneet ( ymmärsin, että olit mitannut ed.kerran n. -10 asteen pakkasella ja nyt -20 pakkasella) jos tällähetkelä suurinpiirtein samanlaiset kelit kuin ekalla mittauksella.
Jos vastaavalla kelillä / ajotavalla mitattuna on kulutus tosiaan noussut, niin jotain pielessä??  :idiot2:

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #64 : 29.12.2012, 20:32:53 »
Mittailen ja palaan..
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #65 : 01.01.2013, 14:53:16 »
OptimoiAutosi softasta sovittuna alustavasti hinta sekä haluttu teho/vääntö. Tarkoitus olisi alkuvuoden/kevään aikana käydä Haukiputaalla pyörähtämässä Nanitech:llä homma teettämässä. Syynä tähän valintaan oli tietysti hinta, teho/vääntö omalle halutulle tasolle, samalla saadaan automaatti paremmin toimivaksi ja miellyttävämmäksi ajaa kun samalla sekin ohjelmoidaan, sekä tietysti erittäin asiallinen ja asiantunteva henkilö joka osaa ja jaksaa vastata kysymyksiin.

Eli sovittu 225hp/490Nm + automaatinohjelmointi. Sitten kun homma on tehtynä ja kokemuksia toiminnasta, niin kirjoittelen lisää tästä aiheesta. Samalla tietysti tulee seurattua polttoaineenkulutuksen muutosta, mikä normaaliajossa pitäisi hieman pudota.
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa gike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #66 : 06.01.2013, 17:01:55 »
V70 2.4d-08  kyselin parista paikkaa ohjelmointia ja yksi asia jäi askarruttamaan.
Eli tuo laatikon ohjelmointi samassa yhteydessä, 2 lastuttajaa kertoivat että laatikko ns. Nollataan ja siitä se sitten oppii tavoille sitten on tämä "optimoi autosi" jonne en ole ollut yhteydessä ja olen ymmärtänyt tästä keskustelusta että siinä myös laatikko ohjelmoidaan erikseen. Tämä kiinnostaa siksi että nykyisin heittää mielestäni kickdownia turhan pienellä kaasunpainamisella ja vain huudattaa moottoria. Syksyllä ajelin tuhannen kilometriä samppasportin ohjelmalla eikä normaaliajossa huomannut kovin kummallista eroa vakioon, en moottorin enkä laatikon osalta, tietty kaasupohjassa lähdettäessä kiihtyi paremmin, mutta samalla tavalla kone huusi myös osakaasulähdöillä.
Mitä haen ohjelmoinnilta on ensisijaisesti, että laatikko antaisi kiihdyttää myös alemmilla kierroksilla turhaan heittämällä pienempää pesään.
Ja tämän myötä saisi myös kulutusta hillittyä.
V70 2.4d -08

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #67 : 07.01.2013, 11:01:31 »
V70 2.4d-08  kyselin parista paikkaa ohjelmointia ja yksi asia jäi askarruttamaan.
Eli tuo laatikon ohjelmointi samassa yhteydessä, 2 lastuttajaa kertoivat että laatikko ns. Nollataan ja siitä se sitten oppii tavoille sitten on tämä "optimoi autosi" jonne en ole ollut yhteydessä ja olen ymmärtänyt tästä keskustelusta että siinä myös laatikko ohjelmoidaan erikseen. Tämä kiinnostaa siksi että nykyisin heittää mielestäni kickdownia turhan pienellä kaasunpainamisella ja vain huudattaa moottoria. Syksyllä ajelin tuhannen kilometriä samppasportin ohjelmalla eikä normaaliajossa huomannut kovin kummallista eroa vakioon, en moottorin enkä laatikon osalta, tietty kaasupohjassa lähdettäessä kiihtyi paremmin, mutta samalla tavalla kone huusi myös osakaasulähdöillä.
Mitä haen ohjelmoinnilta on ensisijaisesti, että laatikko antaisi kiihdyttää myös alemmilla kierroksilla turhaan heittämällä pienempää pesään.
Ja tämän myötä saisi myös kulutusta hillittyä.

Ohjelmointipaikoissa on eroa, osa ohjelmoi automaattivaihteistoon liittyvät parametrit, osa ei. Mahdottomasti ei automaatin vaihtohetkeä muuteta alaspäin (riippuu merkistä), koska käy liiaksi sen päälle vaan osakaasulla ajettaessa esimerkiksi kun painetaan kaasu puoleen väliin niin ennen vaihtoi kaksi pykälää pienemmälle niin nyt vaihtaa yhden. Kaasu pohjassa vaihtotapahtumat hoidetaan kuten se alunperinkin on sinne suunniteltu juuri laatikon kestävyyden vuoksi. Muutokset eivät ole isoja, mutta riittäviä, jotta ne huomaa ja toimivat paremmin lisääntyneiden tehojen myötä. Parhaiten eron huomaa kun ajelee maantietä pitkin ja tulee ylämäki, jossa laatikko ennen vaihtoi pienempää tai avaa turbiinilukon niin nyt turbiinilukko pysyy kiinni eli varmasti auttaa polttoainetaloudellisesti kulkua! Oppineisuuden (adaptaatio) nollaus on taas eri asia ja ei ole pakollinen, koska ajan kanssa laatikko oppii, mutta hitaammin vs jos nollataan heti testerillä.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2013, 11:03:27 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #68 : 07.01.2013, 18:29:30 »
Saako softallisesti noista uusista laatikoista pois kickdownia kun ajaa manuaaliasennossa? Se näissä 5-vaihteisissa on mukavaa että vaihde ei vaihdu vaikka kuinka kaasua painaa. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #69 : 07.01.2013, 21:16:12 »
Saako softallisesti noista uusista laatikoista pois kickdownia kun ajaa manuaaliasennossa? Se näissä 5-vaihteisissa on mukavaa että vaihde ei vaihdu vaikka kuinka kaasua painaa. :)
OT:  No ei se aina ole niin mukavaa , muutaman kerran lähteny valoista manuaali päällä ja ihmetelly et mitää helv*** kierroslukumittari painaa punaisella ja auto ei kiihdy.  Siinä sit hätäpäissään lämäyttäny isompaa silmään niin takana tulija ihmettelee et jopas lähti.  Kerran eräs audi kuski kuvitteli että halusin näyttää sille miten volle kiihtyy niin se veti palkoa sieraimeen ja tempas ohitte 60 alueella varmaan 100 vaikka mulla oli jo siinä vaiheessa pitkälti ylitte sallitun  ;D.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #70 : 07.01.2013, 22:13:36 »
OT:  No ei se aina ole niin mukavaa , muutaman kerran lähteny valoista manuaali päällä ja ihmetelly et mitää helv*** kierroslukumittari painaa punaisella ja auto ei kiihdy. 

Ei oo mukavaa, mutta kyllä tuon oppii huomiomaan, kun tarpeeksi monesti saa hävetä sitä kiekat punasella ajoa kuten itse monesti teen :D
Parempi se on, että saa vaihteen pysymään pienenä tarvittaessa, sille D:lle sitten jos haluaa automaattisen vaihdon...
Tosin, ei ton vaihteen tarvis automaattisesti ihan ykköselle asti laskea, kun vaihti pysähtyy..  vois ihan hyvin vaikka jäädä sinne kolmoselle, missä se on myös Winter tilassa liikkeelle lähdettäessä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #71 : 08.01.2013, 00:56:58 »
OT:  No ei se aina ole niin mukavaa , muutaman kerran lähteny valoista manuaali päällä ja ihmetelly et mitää helv*** kierroslukumittari painaa punaisella ja auto ei kiihdy.  Siinä sit hätäpäissään lämäyttäny isompaa silmään niin takana tulija ihmettelee et jopas lähti.  Kerran eräs audi kuski kuvitteli että halusin näyttää sille miten volle kiihtyy niin se veti palkoa sieraimeen ja tempas ohitte 60 alueella varmaan 100 vaikka mulla oli jo siinä vaiheessa pitkälti ylitte sallitun  ;D.
Aika harvoin itsellä on manuaali puoli päällä. Silloin yleensä haluttaa kikkailla vaihteilla ja se on mukava että vaihde pysyy päällä vaikka polkimen pukkaa tulipeltiä vasten. Uudemmissa kun manuaali puolella kuski vain ehdottaa vaihdetta autolle ja se päättää mikä pykälä on silmässä :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #72 : 08.01.2013, 19:13:13 »
Saako softallisesti noista uusista laatikoista pois kickdownia kun ajaa manuaaliasennossa? Se näissä 5-vaihteisissa on mukavaa että vaihde ei vaihdu vaikka kuinka kaasua painaa. :)

Ei olla koskaan koitettu, mutta toisaalta ei se "suoja" turhaan siellä ole!  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #73 : 08.01.2013, 19:34:28 »
Ei olla koskaan koitettu, mutta toisaalta ei se "suoja" turhaan siellä ole!  ;)
Ylöspäin vaihto ei varmasti haittaa, mutta se että manuaalipuolella kickdownikin toimii on minusta ihan turha.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #74 : 09.01.2013, 08:31:15 »
ja kulutus johtui kyllä ihan pakkasesta, kun pakkanen kaikkosi niin kulutukset laskivat jälleen normaaliin.. sitä en vielä tiedä, että laskeeko ne alkuperäisestä.. mutta nyt jo 650km menty ja tankissa on vielä löpöä jäljellä.. (melkein puolessa välissä)
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

 

Samppasport  Futurez