Alkuperäinen termostaatti on 87 astetta.
Kun rauhallisen ajon jälkeen käyttää autoa paikallaan, pitäisi alavesiletkun pysyä kylmänä monta minuuttia, jos termostaatti on kunnossa näillä pakkaskeleillä.
Pitäisi mitata sylinterinkannen lämpötila vaikkapa säteilylämpömittarilla, että näkisi, onko lämpötila kohdallaan. Uusikin termostaatti voi olla sökö.
Lämmityslaitteen kenno voi olla tukossa ulkoisesti tai sisäisesti, vesipumpun siipi irti tai muovisiipitapauksessa rikki, lämmityslaitteeseen menevä letku lytyssä, lämmityslaitteen lämpötilansäätöläppä ei käänny kuumaan asentoon, jne.
Mittaritaulun lämpömittarista ei voi päätellä oikein mitään, sen anturi voi olla väärää tietoa antava tai vaikka olisi uudenveroisessa kunnossa, mittari näyttää vaakasuoraa asentoa jo lämpötilasta 72 astetta alkaen jonnekin 110 asteeseen asti.
Jos EGR-venttiili on tukittu, kylmentää se merkittävästi moottorin lämpötilaa ja sisäänpuhalluslämpöä pakkasilla.