Keväällä huomasin, että ilmastointi (kompura) lähtee päälle ainoastaan, kun lähtee ajamaan kylmällä koneella. Jos esim. töistä palatessa käy matkalla kaupassa, ei kylmää enää tule. Sisäkierron valo ja ilmastoinnin "OFF" -valot vilkkuvat välillä oransseina ja kompura ei käynnisty. Alkoi lopulta tehdä myös sitä, että 30 km työmatkan loppupuolella lakkasi toimimasta, vaikkei missään pysähtynytkään.
No, viaksi epäilin luonnollisesti kompuran magneettikytkimen välystä. Vein auton (V70 '00 vanhakoppa tdi) ilmastointihuoltoon, jossa shimmasivat kompuran, oli kuulemma ollut liikaa välystä. Ilmat viilenivät, ja AC tuntui pelaavan!
Nyt taas helteiden tultua aivan sama oikuttelu alkoi. Kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä puhaltaa erittäin kylmää (eli litkut eivät liene vähissä?), mutta lämmettyä lakkaa toimimasta. Löysin täältä vinkin, jolla testata rintapellin tuntumassa olevan pressostatin toiminta, ja ohitin sen vian alettua. Ja hip hei kompura lähti päälle! Eli pressostat siis on viallinen? Tietysti sillä oletuksella että kylmäainetta on tarpeeksi, mutta kun se toimiessaan lykkää niin hiton kylmää ilmaa...
Haluaisin vaihtaa tuon pressostatin, mutta voiko sen tosiaan vaihtaa ilman että litkut karkaavat???Mikä paineanturi se sellainen on, jos se ei ole suoraan tekemisissä kylmäaineen kanssa?